1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

eli siis etukyykky maanantaina, ja mave tiistaina? takakyykky maanantaina, sjmv tiistaina, tolleenko sitten?

ja vuoroviikoin vaikka toistepäin taas..?

eli siis etukyykky maanantaina, ja mave tiistaina? takakyykky maanantaina, sjmv tiistaina, tolleenko sitten?

ja vuoroviikoin vaikka toistepäin taas..?

No tuossahan on aika mahdotonta saada mitään erityisen hyvää yhdistelmää. Kaikki nuo liikkeet ottavat perseeseen :). Mutta voithan tehdä esim. niin, että pidät etukyykyn aina maanantailla ja vaihtelet mavea ja sjmv:a vuoroviikoin. Ja takakyykkyä sitten torstaina. Kevyitä viikkoja kannattaa pidellä 3-4 viikon välein.

muttakun, kevyitä viikkoja ajattelin tuolleen pitääkin, mutta eikö tämä nyt sitten olekaan hyvä ohjelma:

Edit:
Tässä lopullinen versio ja hyväksi todettu 2-jakoinen ohjelma jonka kuka tahansa voi ottaa kokeiluun jos 2-jakoista haluaa:

TOISTOT: MA, TI: 4-6. TO, PE: 8-15

MAANANTAI

Etukyykky/takakyykky 5x
Penkkipunnerrus tanko 4x
Pystypunnerrus kp 4x
Ranskalainen punnerrus 3x
Vatsarutistus 3x

TIISTAI

SJMV/mave 5x
Leuanveto 3x
Kulmasoutu kp 3x
Hauis kp 3x
Takaolkapääsoutu 2x
Pohkeet seisten 4x

TORSTAI

Jalkaprässi 3x
Reiden ojennus 3x
Vinopenkki kp 4x
Viparit sivulle 4x
Pushdown 3x
Jalannostot 3x

PERJANTAI

Reiden koukistus 5x
Alatalja 3x
Ylätalja 3x
Hauis tanko 3x
Viparit taakse 2x
Pohkeet istuen 4x

nyt sitten tossa ei olekaan mavet hyviä, ei kyykyt, prässikin pitäs heivata? miten tota sitten pitää tehdä???

mulla treenit tosiaan tulee ma, ti, to, la.

kyykystä en ainakaan luovu ikinä :)

No perskele ei muuta ku teet vaan menemään ja otat vaikka sitä etukyykkyä aina maven läheisyydessä. Kokeilemalla tuo asia selviää eikä täällä jankkaamalla. Itellä onnistu ainakin vetää tuon näköstä ohjelmaa useita kuukausia ilman ongelmia.

nyt sitten tossa ei olekaan mavet hyviä, ei kyykyt, prässikin pitäs heivata? miten tota sitten pitää tehdä???
Miksi kaikesta pitää tehdä niin helvetin vaikeeta?! Se on ohjelmarunko eli pohja. Kaikille se ei välttämättä sovi eikä mikään ohjelma muutenkaan ole täydellinen. Jos täydellisiä ohjelmia olisi niin eikö kaikkien kannattaisi sitten sellaista tehdä? Alat nyt hieman ajattelemaan omilla aivoillasi ja lähdet ihan itse kokeilemaan mikä sopii juuri sinulle ja mikä ei. Ei tästä hommasta kannata tehdä sen vaikeempaa mitä se on. Kyse ei ole kuitenkaan mistään avaruustieteestä.

A-treeni: Lähtö-lopetus
kyykky 3x5 105kg-130kg
Penkki 3x5 85kg-100kg
maastaveto 1x5 150kg-180kg

B-treeni:
Etukyykky 3x3 80kg-105kg
Militarypress 3x5 55kg-65kg (viimoset toistot vauhtipunnerrusta)
Js-row 3x5 80kg-92,5kg

Toinen 6xa/b reeni kierros ohitse ja nyt siirrytään taas pumppailuun. Yllä ensimmäinen kierros.
vielä olisi jäänyt vähän varaa nostaa, jos olisi lisännyt välipäiviä, mutta ensi kerralla sitten lisää.

Loppuvaiheessa iski jumalaton kramppi keskiselkään kun istuskelin sohvalla kotona ja luulin että jäi nämä jumppailut tällä kertaa siihen, mutta onneksi lähti parin päivän levolla pois. Yhden js-rown jätin kuitenkin välistä. Erittäin tyytyväinen olen saavutettuihin tuloksiin ja teen uudemman kerran syksymmällä. Rannetuet ostin ja kyllä kannatti sillä etenkin kyykyssä tuppaa ilman niitä vääntämään ranteita niin ikävästi, muuten ilman vermeitä mentiin loppuun asti. Military pressikin nousi ilman jaloilla avittamista. Paras ohjelma ollut omalle kohdalle, jolla saanut tuloksia nostettua näinkin nopeasti.

A-treeni: Lähtö-lopetus
kyykky 3x5 112,5kg-135kg
Penkki 3x5 92,5kg-105kg
maastaveto 1x5 157,5kg-185kg

B-treeni:
Etukyykky 3x3 90kg-110kg
Militarypress 3x5 52,5kg-65kg
Js-row 3x5 82,5-95kg

Terve!

Olen kolistellut kyseisen ohjelman mukaan viimeiset neljä kuukautta ja olen myös ollut erittäin tyytyväinen. Olen harrastanut monia eri urheilulajeija kilpatasolla ja muutaman vuoden tauonkin jälkeen pohjakuntoni oli hyvä ohjelmaa aloitellessani. Tämä on kuitenkin ensimmäinen suunnitelmallinen saliohjelmani.
Kehitykseni on ollut seuraavanlaista:
Kyykky: 53kg—105,5kg
Rive: 43kg—68kg
Pysty:43kg—53kg
Pena: 73kg—90,5kg
Mave: 63kg—85,5kg myös 3*5
Paino: 79kg—83,5kg
Aloituspainot ovat vähän epätasapainossa, sillä suurinta osaa liikkeistä tein ensimmäistä kertaa ja halusin ottaa varman päälle. Apuliikkeinä olen tehnyt hauiskääntöä penkkipäivinä ja leukoja rivepäivinä. Lisäksi monipuolisesti vatsoja ja kylkiä oikeastaan joka treenissä.

Minulta on jäänyt treenikertoja välistä ja jaksoon sisäältyy myös kolmen viikon tauko. Samanaikaisesti olen käynyt juoksemassa, pelannut jalkapalloa ja tehnyt muita harjoitteita. Jos joskus olen tuntenut jonkun paikan väsyneeksi, olen jättänyt sarjapainon noston tai koko liikkeen tekemättä. Jotakin vaikutusta on varmasti myös opiskelijan kohtalaisen kostella elämäntavalla 

Kehitys ei paperilla näytä kovalta, mutta olen silti tyytyväinen. Harjoitteluun on tullut paljon mielekkyyttä suunnitelmallisuuden myötä + kehityksen näkee selvästi sarjapainojen kasvaessa.

Nyt tuntuisi, että kyykyssä ja maastavedossa voisi vielä nostaa painoja. Sen sijaan penkissä ja pystypunnerruksessa tulokset eivät ole kehittyneet ja olen joutunut ottamaan resettiä ja ponnistamaan sieltä pienimmillä korotuksilla. Mikä vois auttaa tähän jämähdykseen?

Tsemppiä kaikille treenaukseen!

Mavessa pitäisi olla ainakin varaa nostella paljonkin kun vertaa kyykkyyn. Muuten varmasti hyvää kehitystä painoissa.

Tota noin, aloitin salilla käynnin vähän yli 3kk sitten 3-jakoisella ohjelmalla body tyylillä. Jotenkin alkanut painot tyssimään eikä mitään huomattavaa kehitystä ole sarjapainoissa tullut joka voi tietty johtua kun body treeniä olen tehnyt enkä voimaa niinkään. Kun ei ole ollut sellasta selvää linjaa kun tässä olisi se mukavat 5 toistoa/sarja ja joka kerralla vähän rautaa lisää jne. Eli jos vaihdan nykyisen 3-jakoisen ohjelman tähän. Ja siis tällä ohjelmalla tulee sekä voimaa että lihasta? Tämänhetkiset tulokset:

Penkki: 50kg
Kyykky: 55kg
Mave: 80kg

Pystäriä tangolla tai rinnallevetoa en ole kokeillut mutta soutua tangolla olen joskus tehnyt 50 kilolla.. Miten mun kannattas alkaa tekee tätä ohjelmaa kyseisiä maksimeja huomioon ottaen sekä noi kaks uutta liikettä?

Tota noin, aloitin salilla käynnin vähän yli 3kk sitten 3-jakoisella ohjelmalla body tyylillä. Jotenkin alkanut painot tyssimään eikä mitään huomattavaa kehitystä ole sarjapainoissa tullut joka voi tietty johtua kun body treeniä olen tehnyt enkä voimaa niinkään. Kun ei ole ollut sellasta selvää linjaa kun tässä olisi se mukavat 5 toistoa/sarja ja joka kerralla vähän rautaa lisää jne. Eli jos vaihdan nykyisen 3-jakoisen ohjelman tähän. Ja siis tällä ohjelmalla tulee sekä voimaa että lihasta? Tämänhetkiset tulokset:

Penkki: 50kg
Kyykky: 55kg
Mave: 80kg

Pystäriä tangolla tai rinnallevetoa en ole kokeillut mutta soutua tangolla olen joskus tehnyt 50 kilolla.. Miten mun kannattas alkaa tekee tätä ohjelmaa kyseisiä maksimeja huomioon ottaen sekä noi kaks uutta liikettä?

ALOITUSPAINON VALINTA

Ohjelman laatijan mukaan sopivien painojen valinta tehdään näin:

Ensimmäisellä treenikerralla kussakin liikkeessä tehdään ensin tyhjällä tangolla ensin viitonen, ja tarvittaessa useampiakin sarjoja. Kun liikerata on kunnossa, lisätään painoa maltillisesti (liikkeestä ja harjoittelijan koosta riippuen, paljonko tämä tarkoittaa) ja tehdään taas kevyt viitonen.

Tämän jälkeen toistetaan painon lisääminen tankoon ja uuden sarjan tekeminen niin monta kertaa kuin tarvitsee, että toistot hidastuvat. Ei siis tarvitse pierrä verta, vaan toiston hidastuminen riittää. Tämä on sopiva aloituspaino, ja tällä painolla voi tehdä jäljellä olevat sarjat joiden määrä riippuu liikkeestä.

Kun tuo sopiva aloituspaino on nyt löytynyt, seuraavalla treenikerralla voidaan painoa lisätä hieman ja jatkossa kasvattaa aina treenistä toiseen.

ALOITUSPAINON VALINTA

Ohjelman laatijan mukaan sopivien painojen valinta tehdään näin:

Ensimmäisellä treenikerralla kussakin liikkeessä tehdään ensin tyhjällä tangolla ensin viitonen, ja tarvittaessa useampiakin sarjoja. Kun liikerata on kunnossa, lisätään painoa maltillisesti (liikkeestä ja harjoittelijan koosta riippuen, paljonko tämä tarkoittaa) ja tehdään taas kevyt viitonen.

Tämän jälkeen toistetaan painon lisääminen tankoon ja uuden sarjan tekeminen niin monta kertaa kuin tarvitsee, että toistot hidastuvat. Ei siis tarvitse pierrä verta, vaan toiston hidastuminen riittää. Tämä on sopiva aloituspaino, ja tällä painolla voi tehdä jäljellä olevat sarjat joiden määrä riippuu liikkeestä.

Kun tuo sopiva aloituspaino on nyt löytynyt, seuraavalla treenikerralla voidaan painoa lisätä hieman ja jatkossa kasvattaa aina treenistä toiseen.

No dääm, en lukenut ihan ajatuksen kanssa aloituspostausta joten pahoittelut turhasta vaivannäöstä..

Sellasta kysyisin, että kannattaako mun alottaa tehdä tätä ohjelmaa huomenna vai vedänkö huomenna nykyisen ohjelman treenin ja aloitan tekemään tätä maanantaina vai onko tuolla asialla mitään väliä? Nyt ainakin rintalihakset ja ojentajat hieman tukossa keskiviikon BODY treenistä :D

Susta itsestä se on kiinni. Jos tuntuu, että pystyt vetämään niitä liikkeitä kunnolla ja oikealla tekniikalla, niin mikäs siinä sit :D

Tein tänään tuon treenin B eli:

Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Rinnalleveto 3x5

Kyykkyä tein 50 kilolla, pystypunnerrusta 25 kilolla jossa jäi kaksi viimestä sarjaa 4 toiston sarjoiksi, koska on olkapäät hieman kipeinä edellisestä treenistä, olisi mennyt muuten varmaan 30 kilollakin ja rinnallevetoa tein 3x5 35 kilolla. Koitin 40 kiloa eikä olisi ollut mitään ongelmaa mutta en jostain syystä uskaltanut heittää sitä tankoa sitten siihen rinnanpäälle :D Ihan hyvältä tuntui kyllä, että tällä jatketaan..

Tein tänään tuon treenin B eli:

Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Rinnalleveto 3x5

Kyykkyä tein 50 kilolla, pystypunnerrusta 25 kilolla jossa jäi kaksi viimestä sarjaa 4 toiston sarjoiksi, koska on olkapäät hieman kipeinä edellisestä treenistä, olisi mennyt muuten varmaan 30 kilollakin ja rinnallevetoa tein 3x5 35 kilolla. Koitin 40 kiloa eikä olisi ollut mitään ongelmaa mutta en jostain syystä uskaltanut heittää sitä tankoa sitten siihen rinnanpäälle :D Ihan hyvältä tuntui kyllä, että tällä jatketaan..

No niin pientä päivitystä :puntti: Sarjapainot nousseet seuraavasti: kyykyssä 10kg, penkissä 2,5kg, mavessa 7,5kg. Kyykyssä tuntuu, että enää ei oikein painoja pysty nostamaan joten teenkö tästä eteenpäin nykyisellä painolla ja vai pitääkö ottaa 'vauhtia' lisää alempaa ja sama homma mavessa? Pystypunnerrukseen olen lisännyt 2,5kg ja tuntuu ettei kovin paljoa tai ainakaan hirveän usein voi tuota lisäystä tehdä. Parissa treenissä olen tehnyt rinnallevetoa mutta vaihdoin sen haastavuuden takia soutuun levytangolla jossa olen tehnyt kahtena kertana 40 kilolla.

Maksimit jotka laitoin ensimmäiseen viestiini (penkki: 50kg, kyykky 55kg ja mave 80kg) eivät varmana kyllä olleet täysin oikeita (mutulla laitettu) muutakuin penkin osalta ja mave oli 70kg eikä 80kg. Kyykyn ja maven maksimia en ole kokeillut mutta paljonkohan niiden luulisi nykyisillä sarjapainoilla olevan kun kyykyn sarjapaino 60kg ja maven 80kg tällähetkellä. Penkissäkään en ole maksimia vielä koittanut.

Helposti tuosta vielä pystyy nostamaan, syö ihan aluksi enemmän ja juo se galloona maitoa päivässä niin kuin setä Rippetoe neuvoo. Ala kans pitämään pidempiä taukoja sarjojen välissä niin eiköhän rauta ala taas nousemaan ja tuntuun kevyeltä :)

Tullut nyt ekaa kertaa elämässä kokeiltua treenaamista 1-jakoisella ja ei ole vielä oikein sopiva treeni löytynyt. Tuntuu kerääntyvän vähän liikaa tavaraa per treenikerta, joten koitin nyt vähän karsia.
Mitäpä ovat 1-jakoista käyttäneet tästä mieltä:

1.Treeni
Mave
Kulmasoutu
Hauikset kp
Hauikset scott
Penkki
Kyykky (smith)
Pohkeet (smith)
Suorat vatsat

2.Treeni
Ylätalja
Alatalja
Vaakasoutu
Vinopenkki kp
Viparit sivuille
Viparit eteen
Viparit taakse
Jalkaprässi
Vartalon kierto

3. Treeni
Mave
Penkki
Ojentajat taljassa niskan takaa
Kyykky (smith)
Jalkojen koukistus
Jalkojen ojennus
Pohkeet (smith)
Suorat vatsat
Vartalon kierto

Sarja-/toistomääriä ajattelin vaihdella ainakin parin viikon välein.

Jos joku ihmettelee 2-treenin valtavaa viparimäärää niin se johtuu siitä, että toinen olkapää on vähän "epäkunnossa" ja vaatii näin ollen pikkaisen erityshuomiota.

3 kertaa viikossa treenaan, eli jokainen noista seteistä tulisi vedettyä kerran viikossa.

Ajatuksia/korjattavaa?

1.Treeni
Mave
Kulmasoutu
Hauikset kp
Hauikset scott
Penkki
Pystypunnerrus
Kyykky (smith)
Pohkeet (smith)
Suorat vatsat

2.Treeni
Ylätalja
Alatalja
Vaakasoutu
Vinopenkki kp
Viparit sivuille
Viparit eteen
Viparit taakse
Jalkaprässi
Vartalon kierto

3. Treeni
Mave
Penkki
Ojentajat taljassa niskan takaa
Kyykky (smith)
Jalkojen koukistus
Jalkojen ojennus
Pohkeet (smith)
Suorat vatsat
Vartalon kierto

Pikkaisen viilasin tuota vielä, eli lisäsin 1.treeniin pystypunnerruksen. Nyt olis sama määrä tekemistä joka treenille.

Itellä tämmönen 3krt/vk

Kyykky/Etukyykky
Mave/Rom. Mave
Penkki/Vinopenkki
Alatalja/Kulmasoutu kp
Leuat/Ylätalja
Pystypunnerrus/Viparit sivuille ja taakse
Vatsat/Kyljet

Ja satunnaisesti pohkeita

Mielipiteitä saa ja pitää esittää.

Itellä tämmönen 3krt/vk

Kyykky/Etukyykky
Mave/Rom. Mave
Penkki/Vinopenkki
Alatalja/Kulmasoutu kp
Leuat/Ylätalja
Pystypunnerrus/Viparit sivuille ja taakse
Vatsat/Kyljet

Ja satunnaisesti pohkeita

Mielipiteitä saa ja pitää esittää.

Muuten about samanlainen setti, mitä ite käytän joskus kun heitän 1-jakosen treenin, mutta selältä ottaisin yhen liikkeen pois. Mave on kuitenkin sen verta kova liike, että sen kaveriksi kun heittää vaikka noi leuat niin kyllä riittää. Ja käsille parit sarjat tekisin, jos jaksaa. Toisaalta hauikset tulee leuoissa, ja ojentajat punnerrusliikkeissä...

Back
Ylös Bottom