1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

mun mielestä tähän ei voi vastata jos on treenin saralla vasta alottelija, vuosien pähkäilyjen jälkeen tähän voi vastata.. alottelija ny kehittyy vaikka hyppy naruu hyppimällä, mutta joo.. vastaanpa sit iteki et: SF on ollu hyvä ohjelma ;)

Editt: iteki oon viel kynis..

Oho. Sori.

Maanantai

Penkkipunnerrus 3x8
Jalkakyykky 4x8-10
Leuanveto 2xMax
Ylätalja 2x12
Kapeapenkki 3x10 (jalat penkillä)
Hauiskääntö mutkatangolla 2x8-12

Keskiviikko

Penkkipunnerrus 3x8
Etukyykky 3x8-10
SJMV 3x8-10
Kulmasoutu 3x12
Ojentajat taljassa 2x15
Hauiskääntö kp. 2x8-12

Perjantai

Penkkipunnerrus 3x8
Jalkakyykky 4x8-10
Leuanveto 2xMax
Ylätalja 2x12
Kapeapenkki 3x10 (jalat penkillä)
Hauiskääntö mutkatangolla 2x8-12

Jokaisen treenin päälle vielä vatsoja 3x15

5kg kehityksen kuukaudessa penkissä ja kyykyssä. Eli ei siis mitään ihmeellistä kehitystä antanut, normaali ohjelma IMO.

Kumma ohjelma, kun olkapäistä vain etuolat ottavat hittiä ja nekin vain epäsuorasti. Ja vatsareeni taas perseellään... :curs: Omaan silmään ei miellytä tuo :P

Kumma ohjelma, kun olkapäistä vain etuolat ottavat hittiä ja nekin vain epäsuorasti. Ja vatsareeni taas perseellään... :curs: Omaan silmään ei miellytä tuo :P
:jahas:

"Mikä on paras 1-jakoinen ohjelma mielestäsi jota olet käyttänyt?" Paljos arskan kuusikossa tehdään sivu ja takaolkia? Vähän eri asia joku 4-jakoinen kuin koko kroppa kerralla.

Minulla kuitenkin hyvin toiminut.

:5:

:jahas:

"Mikä on paras 1-jakoinen ohjelma mielestäsi jota olet käyttänyt?" Paljos arskan kuusikossa tehdään sivu ja takaolkia? Vähän eri asia joku 4-jakoinen kuin koko kroppa kerralla.

Minulla kuitenkin hyvin toiminut.

:5:

Nääh, kunhan kommentoin ;) en nyt jaksa alkaa vääntämään mitään.

5 vuotta Pakkotoistolle rekisteröityneenä ja 1. posti.
Ohjelma (ilman lämmittelysarjoja):
1. Pystypunnerrus 1*8-12 tai 1*3-5
2. Jalkakyykky 1*15 -20 tai 1*5-8
3. Maastaveto suorin jaloin korokkeelta 1*15-20 tai 1*5-8
4. Dippi 1*5-8
5. Kulmasoutu tai leuanveto 1*5-8
Rytmitys: parhaiten toiminut 3 kertaa 2 viikossa; viikko 1 ma ja pe & viikko 2 ke. Toisinaan 1-3 kertaa viikossa.
Apuliikkeitä ollut mukana jaksottaisesti: pohkeet, vatsat, sivut, alaselkä, kiertäjäkalvosimet, niska ja puristusvoima. Jos paljon apuliikkeitä niin liikkeet 4. ja 5. tiputettu välillä pois ohjelmasta.
Joitain tuloksia (ei samassa treenissä tai saman treenijakson aikana):
Pystypunnerrus 75*12 ei vyötä tmv.
Jalkakyykky 135*20 ja 180*8 ei vyötä tmv.
Maastaveto suorin jaloin korokkeelta 135*20 ja 180*8 vetoremmit, ei vyötä.
Tälläinen vanhan koulun yksijakoinen HIT? treeni (mm. Ken Leistnerin suosima treenitapa) on toiminut minulla hyvin ilman turhia kikkailuja.
Ikää alkaa olla 40 v. ja pääosin tällä systeemillä tullut kohta 10 vuotta treenattua. Perhe- ja työkiireitten takia ei ole aikaa/kiinnostusta treenata enempää ja nykyisin suurin osa vuodesta menee vakiopainoilla ja -toistoilla ylläpitotreeninä. Pitkät kyykky- ja vetosarjat on riittäneet aerobiseksi harjoitteluksi, ei tarvitse käydä lenkillä.

G6:rock:

Paras 1-jakoinen mitä itse oon käyttänyt on tämä. Aloitetaan aina jalka liikkeellä ja sitten rinta. Tämän jälkeen tuntuman mukaan jos kädet väsyy niin jalkoja väliin. Joka toinen kerta kolme sarjaa vatsoja kierrolla ja joka toinen taas koneella suoraan. Toistoja kaikissa 8-10.
Liike Sarjat

Treeni 1
Kyykky 3x
Penkki Kp 3x
Pystypunnerrus 3x
Viparit taakse 2x
Kulmasoutu 3x
Pohkeet seisten 2x
Ojentajat taljassa 2x
hauis Kp 2x
20x
Treeni 2
MAVE 3x
Penkki 3x
Pystysoutu 3x
Reiden ojennus 2x
Leuat leveäote 3x
Pohkeet istuen 2x
Dipit 2x
Hauis scotti 2x
20x
Treeni 3
Rive 3x
Vino penkki 2x
Pec Dec 2x
Pystypunnerrus 2x
Viparit sivulle 2x
Alatalja 2x
Leuat vasta 2x
Ranskalainen 2x
Prässi 2x
20x

Olen käynyt nyt aktiivisesti (3-4 kertaa viikossa) salilla noin 4 kuukautta. Viikkon sijoittuu lisäksi 1-2 aerobista treeniä (hölkkä 8-16 km, hiihto 20 km tms.). Vuosi sitten oli myös 4 kuukauden treenijakso, mutta se päättyi lässähtämiseen elämäntilanteen muuttuessa. Syksyllä homma alkoi siis uudestaan. Kaikenkaikkiaan olen siis ihan aloittelija, mutta yrittänyt perehtyä asioihin varsin perusteellisesti. Perusliikkeet ovat olleet suosiossa (mave, kyykky, kulmasoutu, leuat, dippi, penkki etc.), mutta olen ohessa käynyt läpi varmaan suurinpiirtein kaikki liikkeet tangolla, käsipainoilla ja eri taljoilla.

Itse olen mennyt 1-jakoisella silloin kun viikkoon on saanut mahtumaan 3 salikäyntiä ja 2-jakoisella silloin kun on voinut käydä 4 kertaa. Työmatkat hieman sanelevat mahdollisuuksia. Yritän vaihdella liikkeitä siten, että peräkkäisillä kerroilla olisi aina hieman eri liikkeet. Kaikenkaikkiaan yritän muutenkin saada mahdollisimman paljon vaihtelua enkä runno täsmälleen samanlaista treeniä viikosta toiseen.

Tällä viikolla kävi siten, että kaikki mahdolliset kolme salipäivää olivat peräkkäisinä päivinä - niinpä kokeilin ensimmäistä kertaa 3-jakoista ja se tuntui todella hyvältä. Pystyi keskittymään pariin lihasryhmään kerrallaan ja tekemään niille useita eri liikkeitä - pumppi lihaksissa oli treenin jälkeen ihan toisenlainen. Jos tekee pääsääntöisesti vain 3-jakoista, niin kukin lihasryhmä tulee treenattua vain kerran viikossa. Tosin toistoja tulee ihan sama määrä, mutta kaikki kerralla. Miksi ainakin aloittelijasta tuntuu siltä, että viikon tauko lihasryhmälle on liian pitkä? Pitäisikö aloittelijan pysyä vain 1- ja 2-jakoisissa?

Yksijakoisesta, intensiteetistä ja volyymista

Yksijakoinen punttiohjelma näkyy täällä kiinnostavan ja herättävän mielipiteitä suuntaan ja toiseen. Yleensä on kai niin, että yksijakoista tehdään, koska punttitreenikertoja mahtuu viikkoon vain muutama. Tästä syystä olen itse suosinut yksijakoista.

Omalla kohdalla viikon treenenistä 3-4 menee kamppailulaji/aerobiseen treeniin nykyisin ja punttailuun jää 2 treenikertaa viikossa. Tässäkin olen kokeillut kaksijakoista, mutta ei ainakaan minulla toiminut näillä treenimäärillä. Sen verran taustasta, että 30 vuoteen mahtuu kausia, joilla puntteihin ei ole tullut koskettuakaan, mutta myös pari vuotta pelkkää punttitreeniä 3-1 systeemillä ilman ylimääräisiä taukoja. Jaetuistakin treeneistä on kokemusta. Kahdessa vuodessa sain reilu 25-vuotiaana 3-1 systeemillä noin 10 kiloa lihasta lisää ja voimaakin reilusti lähtötasoon verrattuna.

Yksijakoisen ei tarvitse olla aina sama liikkeiltään. Itselläni toimii nyt erittäin hyvin kahden yksijakoisen treenin yhdistelmä. Toisessa harjoituksessa liikkeet ovat Mave, pystypunnerrus, leuanveto, dippi, hauiskääntö, pohkeet ja vatsa. Toiseen harjoitukseen menee jalkaprässi, penkki, kulmasoutu, etusoutu, ojentajat ja hauikset taljassa, pohkeet ja vatsa. Itse saan tällä tavalla kaiken tarvittavan tehtyä.

Jotkut ovat sitä mieltä, ettei tällä tavalla voi saada riittävää volyymiä tai intensiteettiä treeneihin. On totta, että esim. ammattikehonrakentajan tai kansainvälisen tason voimanostajalle tällaiset treenit eivät riittäisi. En usko, että sellaiset joutuvat tyytymään kahteen treeniin viikossa. Suurin osa treenaajista ei toisaalta pysty ko. tason systeemeillä treenaamaan.

Maksimivolyymi per harjoite lienee 40-50 toiston välillä ja silloin täytyy tehdä pitkää sarjaa. Se vaatii jonkun verran kuntoa, koska 4-5 sarjasta pitäisi saada melko loppuun ainakin kaksi. Volyymiä ei siis oikeasti voi nostaa jaettujen treeniohjelmien tasolle. Mutta, monella ei ole jaetussakaan ohjelmassa paljoa volyymiä, eikä sillä kaikki kehity.

Intensiteetin nosto on yksijakoisessa täysin mahdollista. Mikään ihme temppu ei ole vetää yhdessä harjoituksessa 10-12 todella kovaa sarjaa, jos ollaan toistomäärissä 5-8 tai alempana. Näissä ohjelmissa sillä saa jo koko kropan vaikutuksen.

Itse vaihtelen samoilla liikkeillä tavoiteltavia toistomääriä muutaman viikon välein. Pitkät sarjat saavat olla 10-12, keskitaso 6-10 ja lyhyimmät kolmosia. Välissä on hyvä pitää myös viikkoja, jossa kaikki sarjat ovat "vajaita". Näillä eväillä saa kehitystä aikaan vielä 30 vuoden treenin jälkeen.

Aloin tekeen 2-jakoisella n.kuukausi sitten(1.alavartalo2.ylävartalo), niin pakko sanoa tuntuu tulokset menevän paremmin elimistöön ku ennen. On niin selkeä ohjelma ku vaan voi olla. Perusliikkeet kaikille lihasryhmille vaan. Treenit kyllä sinkuu 2,5h mutta hiki lentää. Sitte lenkkeilyä ja sisäpyöräilyä ku jaksaa.
"vesi vanhin voitehista ja voi vanhin gainereista":rock:

Aloin tekeen 2-jakoisella n.kuukausi sitten(1.alavartalo2.ylävartalo), niin pakko sanoa tuntuu tulokset menevän paremmin elimistöön ku ennen. On niin selkeä ohjelma ku vaan voi olla. Perusliikkeet kaikille lihasryhmille vaan. Treenit kyllä sinkuu 2,5h mutta hiki lentää. Sitte lenkkeilyä ja sisäpyöräilyä ku jaksaa.
"vesi vanhin voitehista ja voi vanhin gainereista":rock:
Aika pitkään menee jos itse treeniin kuluu 2,5h? Kannattais koittaa vetää se treeni johonkin max 1,5h. Onnistuu kyllä helposti. Vai oletko laskenut tohon salimatkat, lämmittelyn, suihkun ja saunan mukaan? :D

Kyllähän ohjelmaa kannattaa aika-ajoin vaihtaa. Pitää vaihtaa!
Itse tykkään vaihdella 1- ja 2-jakoisen välillä. Juuri kuukausi sitten vaihdoin kakkoseen kun olin sitä ennen tehnyt yli 6kk yksijakoisella.

Kyllä taas luistaa kun ajankäyttö on niin paljon parempaa. Pääsee useammin salille, mutta siellä ei mee koko päivää. 45-60 min tehokasta treeniä. Ja monipuolista. Tuppas noi yksijakoset loppuvaiheessa taas venähtämään.

Mutta sama virkistävä fiilis on taas odotettavissa 6-8kk päästä :)

EDIT

Niin kyllähän noissa aina menee hetki totutellessa. Kannattaa tosiaan pitää se kaks jakonen lyhyenä, se siltikin mahdollistaa enemmän liikkeitä per lihasryhmä ja varmasti on enempi paukkuja reenin lopussa ku yks jakosella, pystyy tekee loppuun asti kovempaa.

Itsellä toimii 2on 1off, 2on 2off, ja kroppaa kuunnellen.

Itse aloitin 3 viikkoa sitten kokeilun yksijakoisella, jossa yksikään treeni ei ole täysin samanlainen, vaan vaihtelen sarjojen, toistojen ja painojen määriä aika radikaalistikin välillä. Ongelmahan tässä on tietysti se että absoluuttista kehitystä on vaikea saada paperille, mutta tähän mennessä tämä on tuntunut oikein hyvältä ja kehitys on ollut selkeää, vaikka näinhän se aina on pitkän tauon jälkeen.
Lisäksi esimerkiksi tänään kun leuanveto-ohjelmassa viimeinen sarja oli maksimi, niin nostin muidenkin liikkeiden painoja 4-8 kiloa, ja tein sen mitä pystyin. Näitä päiviä ei tosin yksijakoiseen kai juuri suositella, mutta piti kokeilla. Ensi viikolla sitten palataan suurinpiirtein entisille painoille ja jos voimat riittää niin laitetaan yksi sarja lisää jokaiseen jne. Seuraavaa yrjötreenipäivää katsellaan taas sitten joskus kuukauden päästä.

En sano että tämä on tehokkain mahdollinen tapa, ei varmasti ole. Mutta näin homma on itselle ollut mielekästä ja se ratkaisee toistaiseksi.

Nyt viikko alta 2kk reeniä takana ja tulokset menneet näin:

Penkki 35 -> 55kg
Kyykky 35 -> 62,5kg
Mave 40 -> 75kg
Pystypunnerrus 5 -> 25kg
Soutu 25 -> 40kg

Onko toi kehitys ihan normaalia mielestänne? Viimeksi kun tuloksia laitoin niin kyykky kuulemma ainakin laahasi.. Onko se vielä paljonkin "normi" vauhtia jäljessä? Ei ole yhtään resettiä tullut sen jälkeen kun opin kyykyn tekniikan, kaikki liikkeet tuntuu menevän kohtis helposti vielä. Toivotaan että vikan kuukauden aikana saisi vielä painot nouseen hyvin. Nyt kun olen ruokailuun kiinnittänyt huomiota niin olen huomannut sen kunnolla syömisen tärkeyden :) Syöty on ihan vitusti, mutta myös terveellisesti. Tosiaan alotuspainot oli aikalailla maksimit millä tekniikka pysy kasassa. Tuntuu hassulta miten näkee peilissä pikkusen kehityksenkin, ekaa kertaa elämässäni edes tunnen selkälihakseni :D Paino noussut n. 5-6kg. Varsinkin latsit on kasvanut aikalailla. Ajattelin, että nyt voisin ottaa nuo hauiskäännöt + ranskalaiset perjantaipäiville mukaan.

Tyhmä kysymys muuten, mutta mihkä muualle dipit ottaa kuin ojentajiin? :)

Hyväähän tuo on kilomäärin mitattuna tuo sun kehitys ollu. Sanoisin että edelleen aavistuksen verran kyykky ja veto jäljessä muihin verrattuna, mutta mitä sitten kun kehitys vie niitä eteenpäin... Ja todennäköisesti kyykkyyn ja maveen niitä kiloja kuitenkin helpoiten tulee lisääkin. Että sikäli hyvin näyttää menevän jotta jatkahan ihan samalla tavalla. Pari-kolme sarjaa ranskalaisia+hauiskääntöä voit alkaa tekemään perjantaisin, mutta älä revi niitä mitenkään kovin raivolla, muiden liikkeiden kustannuksella. Koita niihinkin silti saada nousujohteisuutta.

Dippi ottaa ojentajien lisäksi rintaan ja etuolkapäihin, asennosta ja syvyydestä riippuen sitten kuinka paljon. Mitä enemmän nojaat eteenpäin, sitä enemmän se menee rinnalle kun taas pystymmässä asennossa enemmän ojentajille.

Olen itse tehnyt niin tätä ohjelmaa että lämmittelyn jälkeen tehnyt suoraan esim. kyykyssä kolme viiden sarjaa. En siis ole siis tehnyt pienemmillä painoilla sarjoja ennen tuota.
Ainakin tulokset on vielä nousseet ja lihaksetkin treenin jälkeen sen tuntuiset että on tullut treenattua joten usko nettä tämäkin toimii. Aloin ihan sen takia tekemään suoraan "maximipainoilla" koska jos teen aluksi kevyemmillä painoilla sajorja en jaksa sitä maximipainosarjaa tehdä niin kovilla painoilla koska lihakset on jo edellisistä sarjoista rasittuneet.
Toivottavasti tämä nyt ei pitemmän päälle ole huono juttu :)

Olen itse tehnyt niin tätä ohjelmaa että lämmittelyn jälkeen tehnyt suoraan esim. kyykyssä kolme viiden sarjaa. En siis ole siis tehnyt pienemmillä painoilla sarjoja ennen tuota.
Ainakin tulokset on vielä nousseet ja lihaksetkin treenin jälkeen sen tuntuiset että on tullut treenattua joten usko nettä tämäkin toimii. Aloin ihan sen takia tekemään suoraan "maximipainoilla" koska jos teen aluksi kevyemmillä painoilla sajorja en jaksa sitä maximipainosarjaa tehdä niin kovilla painoilla koska lihakset on jo edellisistä sarjoista rasittuneet.
Toivottavasti tämä nyt ei pitemmän päälle ole huono juttu :)

Kyllä se on pidemän päälle huono juttu. Loukkaantumisriski kasvaa samaa tahtia painojen kanssa jos jatkat tuota menoa. Itselläni tulee lähes poikkeuksetta lämmittelysarjoja lukumääräisesti enemmän kuin varsinaisia työsarjoja, ei tulis mieleenkään laittaa suoraan sarjapainoja tankoon. Tämä vielä korostuu sitä mukaan kun painot kasvavat.

Heipähei jälleen!

Innostuin nyt kun 2kk ohjelmalla lähenee loppuaan ottamaan mukaan perusliikkeiden lisäksi juurikin nuo etusivun dipit ma + leuat ke + hauiskääntö & ransk. punnerrus pe.

Ongelma on se, että saan juuri ja juuri ne pari kolme leukaa väännettyä myötäotteella ja siinä se. Olisiko leuanvedon korvaaminen ylätaljalla ihan järjetöntä? En nyt haluaisi alkaa valmiiksi erittäin hyväksi todettua ohjelmaa alkaa raiskaamaan tietenkään.. Millaisia sarjoja kannattaisi tehdä, jos tuo nyt on edes järkevää? 2x10 samalla tyylillä kuin hauiskäännöt & ranskalaiset, eli "ei yhtään repimällä"?

Olipa hauska yllätys sekin, kun ohjelman aloittaessani testasin dippejä ja sain yhden kauhealla vapinalla ja tärinällä. Tänään kun tein toista kertaa niin meni kahdeksan dippiä kroppa suorana ja vapisematta :)

Olisi toinenkin, ehkä hieman tyhmä kysymys.. Onko teillä yleensä joku varmistamassa kun teette penkkiä ko. ohjelmalla? Käyn yleensä päivisin salilla ja silloin siellä pari pappaa polkee pyörää toisella puolella salia.. Eli varmistajat vähissä. Aloin vaan miettiin, että koska teen sen virheen, että usko ylittää voimat ja penkissä tanko ei suostukaan nousemaan :david:

Back
Ylös Bottom