Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Karkeasti sanottuna nimenomaan tuolla ajatuksella, että "isommat painot = raskaammat liikkeet." Missään tapauksessahan en kumpaakaan noista ollut kevyeksi kutsumassa - kevyemmäksi vain, mutta kokonaisuutena takakyykyssä ja maastavedossa on enemmän lihasmassaa töissä.Mä en kyllä ymmärrä miten rive (jos nyt ei puhuta raa´asta rivestä) ja etukyykky olisi kevyempiä liikkeitä kuin takakyykky tai maastaveto?
... Täällä idässä kun noita "helposti vedettäviä" kunnon ruokia (rahka, raejuusto, paistijauheliha ym.) ei tunneta. Lisäksi progressio ainakin penkissä ja pystärissä on huipulla liian raju kun pienimmät lätkät on 2,5 kg. No, kuitenkin lineaarinen progressio vielä tuntuu purevan (1-2 resettiä per liike takana) ja tällä hetkellä mave on tuon saman taulukon mukaan "Intermediate", penkki ja pystäri "Novice".
Kyykky on edelleen "Untrained" ja riveä en ole vielä kunnolla vedellyt, vasta vähän kutitellut tekniikkaa. Tuohon kyykyyn laahamiseen vaikuttaa se että tekniikan kanssa on ollut aika hankalaa ja pienestäkin asentovirheestä polvet ilmoittelevat seuraavana päivänä. Nyt olen tullut siihen tulokseen että tekniikkaongelma saattaa johtua yläkropan kankeudesta. Jos menen kyykkyyn ilman tankoa, vaikka kädet ns. vartalon jatkeena, suoraan ylös, niin pääsen hyvään syvyyteen selän pyöristymättä. Kun taas laitetaan mikä tahanssa keppi niskaan, niin alaselkä alkaa pyöristyä juuri tuossa tuumaa ennen voimanostosyvyyttä ja lisäksi polvet saattavat liukua eteenpäin. Onko täällä muilla kokemusta vastaavasta? Olen 190 cm pitkä ja mulla on pitkä raajat, joten ei mikään nostajan ihannevartalo. Mavessa toki 205 cm syliväli auttaa.
Pari kk sitten vaihdoin salia ja nykyisellä ei ole lainkaan kyykkyräkkiä. Joten jouduin muokkaamaan ohjelmaa tähän:
A
OH-kyykky/Rive (vuorokerroin, rive pienillä tekniikka hioen)
Penkki
RDL
B
Etukyykky
Pystypunnerrus
Mave
Tuolla olisi tarkoitus mennä vielä muutama viikko, sitten parin viikon loma katkaisee touhut ja loman jälkeen painoja -20% sarjamaksimeista ja yritetään vielä ainakin 1-2 resettiä tällä perusohjelmalla. Oikeastaan toivon että ei ennen ens syksyä tarvis ottaa käyttöön mitään monimutkaisempaa ohjelmaa.
Olisko täällä ideaa että saisiko tuota takakyykyn puuttumista kompensoitua vielä nykyistä paremmin? Takakyykytöntä aikaa jatkunee tuonne kesän loppuun saakka, salia en sitä ennen valitettavasti vaihda. Salilla on Smith, mutta en usko että lähden sitä hinkkaamaan. Takakyykyn tekniikka kun muutenkaan ei ole vielä selkäytimessä, pelkään että Smithin jälkeen se pitäis taas opetella alusta. Kerran olen Smithiä kokeillut ja itseni lisäks kävi sääliks sen tangon puolesta kun oli kahlittu niihin kiskoihin. Mavea vois varmaan vedellä enemmän kuin yhden sarjan ja siirtää sen vaikka etukyykyn kanssa eri päivälle niin tulis edes hiukan voluumia raskaistakin liikkeistä. Ja sitten kun tuossa rivessä alan painoja nostaa niin pitää harkita tuon RDL:n tarkoitusta ohjelmassa uudelleen.
Kaiken kaikkiaan Rippetoen lähestyminen painoharjoitteluun sopii mun ajatusmaailmaan aika pirun hyvin. Suosittelen kaikille tutustumista, ainakin jos tavoitteena on perusvoiman lisääminen tai vaikkapa vaan sellainen yleinen kunnonkohotus kuten minulla.
Eikös sielä idässäkin saa punaista maitoa? Sitä vaan juomaan reilusti...
5kg per nousu on ihan liikaa, kyykyssä ja mavessa onnistuu jonkin aikaa (ja mavessa pidempäänkin ;)) Minkäs painoiset lukot salilla on? Meitin salilla ainakin yhdet pikku lukot on n. 500g/kpl. Joskus aikoinaan käytin myös jotain ranne/nilkkapainoja tangon päissä.
Polvien eteenpäin liikkumiseen ala-asennossa mulla auttoi kirjan ohje, liikuttaa polvet ensin paikoilleen varpaiden eteen ja vasta sitten perse taakse.
Rip:n vakiokommentti uuteen ohjelmaan. Sun pitää kyykätä, vaihda salia!
Ja jos OH on overhead, se on ihan turha tässä vaiheessa. Intermadiate ohjelmassa sen paikka voisi olla etukyykyn jälkeen.
Jos salilla ei ole kyykkyräkkiä miten teet etukyykyn?
No vaihtoehdot on aika vähissä sitten. Kaiketi sitä voisi koittaa etukyykätä kummallakin kerralla ja erilaisilla vedoilla koittaa saada rasitusta myös takaosastoon. Nuissakin tosin räkitön sali karsii vaihtoehtoja :(Saa maitoa ja sitä olen nyt alkanut juomaan enemmän. Oli vaan tuossa viime syksynä tuo maidon juominen vähän hiljasempaa niitten melamiinihommien takia. Kanaa, tonnikalaa, lihaa pystyy vetää ihan normaalisti joten ittestä toi syöminen loppuviimeks on kiinni.
Kaikki lukot on sellasia "pihtejä", ei varmaan paina kun 100 g/kappale. Siellä olis kyllä sellaisia body-pump henkisiä muovitankoja joissa on pienempiä kiekkoja. Joskos niitä alkais jollain remmeillä viritteleen tankooon.
Salin vaihto olis tietty paras vaihtoehto, mutta se ei nyt vaan ole ohjelmassa seuraavan 8kk aikana. Vaihtaminen tois helposti 1,5 - 2 h lisää treenikertaan käytettyyn aikaan. Kun tavoitteet on kuntoilutasolla niin käytän ton ajan mieluummin jollain muulla tavalla, muutenkin olen ihan riittävästi pois kotoa.
Saan etukyykkyyn tangon otettua olkapäille pystypunnerrustuolista, sinne saa just ja just kropan ja kädet tangon alle kun menee munat kiinni tuolin selkänojaan.
Juu, ihan hyviä pointteja. Ymmärsin kyllä mitä hait takaa. Toinen ääripää olisi painonnostajat, joilla tuo rive ja etukyykky sujuu sen verta hyvin ettei ne välttämättä ole kauheasti kevyempiä kuin takakyykky tai maastaveto.Karkeasti sanottuna nimenomaan tuolla ajatuksella, että "isommat painot = raskaammat liikkeet." Missään tapauksessahan en kumpaakaan noista ollut kevyeksi kutsumassa - kevyemmäksi vain, mutta kokonaisuutena takakyykyssä ja maastavedossa on enemmän lihasmassaa töissä.
Tämän ohjelman mukaan käytössä on nimenomaan rinnalleveto raakana. Rinnallevedossa alkuun tekniikka rajoittaa käytettäviä painoja todella paljon ja homma on aika opettelua. Vaikka maastavedonkin tekniikassa on omat jipponsa, perusperiaate on "revi se ylös", ja tuossa pystyy käyttämään nopeasti omiin voimiinsa nähden raskaita painoja.
Etukyykyssä taas vartalon pystympi asento korostaa jalkoja ja jättää hanurin vähemmälle rasitukselle kuin takakyykkyä tehdessä. Voimat loppuvat kuitenkin usein ensimmäisenä keskivartalosta, joka jättääkin sitten paitsi hanurin, myös jalat - siis suurimman lihasryhmän - vähemmälle kuormitukselle kuin takakyykyssä.
Yleensä on kyykky- tai vetotreeni kyseessä, kun joku makaa treenin päätteeksi lattialla raatona mustia läiskiä nähden ja oksennusta pidätellen. :D
No vaihtoehdot on aika vähissä sitten. Kaiketi sitä voisi koittaa etukyykätä kummallakin kerralla ja erilaisilla vedoilla koittaa saada rasitusta myös takaosastoon. Nuissakin tosin räkitön sali karsii vaihtoehtoja :(
Kirjassa Practical Programming esittämässään aloittelijaohjelmassa Rippetoe käyttää tuon liikkeen paikalla ohjelmassa leuanvetoa ja Kethnaabin versiossa rinnallevedon korvikkeeksi esitetään soutua levytangolla. http://www.youtube.com/watch?v=UIUg8nDVEFs. Jos haluat yhä vältellä rinnallevedon opettelemista, nuo vaihtoehdot kannattaa kokeilla - RDL on kuitenkin lähinnä takareisi- ja pakaraliike, eikä täytä ohjelmassa ihan samaa paikkaa.RDL (olen pussy, enkä opetellut vielä riveä) 3x5
Itse Mestarin vastaus tuohon kysymykseen on aika masentava, joskin varmasti tosi: http://www.strengthmill.net/forum/showthread.php?t=3242. Jos etukyykyn pystyy kuitenkin tekemään, on se varmasti sen verran hyvä korvaaja, kuin löytyy.Pari kk sitten vaihdoin salia ja nykyisellä ei ole lainkaan kyykkyräkkiä.
...
Olisko täällä ideaa että saisiko tuota takakyykyn puuttumista kompensoitua vielä nykyistä paremmin?
Alaselän pyöristyminen tuskin johtuu yläkropan jäykkyydestä - alakroppa on todennäköisempi (usein takareidet).Jos menen kyykkyyn ilman tankoa, vaikka kädet ns. vartalon jatkeena, suoraan ylös, niin pääsen hyvään syvyyteen selän pyöristymättä. Kun taas laitetaan mikä tahanssa keppi niskaan, niin alaselkä alkaa pyöristyä juuri tuossa tuumaa ennen voimanostosyvyyttä ja lisäksi polvet saattavat liukua eteenpäin. Onko täällä muilla kokemusta vastaavasta? Olen 190 cm pitkä ja mulla on pitkä raajat, joten ei mikään nostajan ihannevartalo.
Olisiko jotain nyrkkisääntöä minkä pohjalle tämä 1-osainen sarja kannattaisi rakentaa ?
Ihan heittona onko "isot lihasryhmät" ekana puppua, vai mahdollinen ratkaisu?

Yleensä annan mennä vaan. Kyllä niiden lihasten pitäisi tottua siihen.Hei, "yksijakoinen 3krt/vko" -miehet!
Miten menettelette jos on maanantain treeneistä aina paikat kipeänä keskiviikkona jne. Venatteko torstaihin/perjantaihin vai annatte palaa vain ma-ke-pe?
Onko jatkuvat lihasherkkyydet huono juttu, vai kuuluuko asiaan?
Kannattaa tehdä liikkeet melkein siinä järjestyksessä miten isot painot niissä liikkuu, eli moninivelliikkeet ensin.Nyt on pakko kysyä joltain fiksulta ihmiseltä täällä, että ku nuita sarjojakin on lähemmäs monta sataa erilaista, niin itse ihmetellyt että missä järjestyksessä noita liikkeitä kannattaa tehdä? Täällä oon nähny niin sellasia että ojentajat vedetään heti jalkojen jälkeen jo alussa ja toisilla ollu lopussa jne..
Olisiko jotain nyrkkisääntöä minkä pohjalle tämä 1-osainen sarja kannattaisi rakentaa ?
Nyt on pakko kysyä joltain fiksulta ihmiseltä täällä, että ku nuita sarjojakin on lähemmäs monta sataa erilaista, niin itse ihmetellyt että missä järjestyksessä noita liikkeitä kannattaa tehdä? Täällä oon nähny niin sellasia että ojentajat vedetään heti jalkojen jälkeen jo alussa ja toisilla ollu lopussa jne..
Itse ainakin tykkään tehdä raskaat perusliikkeet (esim. kyykky, mave, kulmasoutu, leuat, rive, penkki ym.) ensin ja sitten tehdä muutama eristävä liike, lähinnä käsille. Yksijakoisessa treenin pitäisi ainakin omasta mielestäni rakentua juurikin noille perusliikkeille ja eristäviä tehdään, jos intoa/energiaa piisaa.
Tästä oli muistaakseni hyvää juttua tuolla "Treeniasiaa normikehoiluun kyllästyneille" -threadissa.