Minkälaisilla palautusajoilla teet noita sarjoja? Ilmeisesti et vedä liikkeitä kovinkaan loppuun asti? Kiinnostaisi tietää, kuinka paljon jätät paukkuja seuraavia sarjoja ja kertoja varten?
Epäilen kuitenkin hieman, että juoksupainotteiset harrastukseni kärsisivät liikaa kolmesta kyykystä, joten mitä mieltä olet esim. ohjelman jakamisesta näin (no nythän se kyllä näyttää joltain joka ei ole 1 eikä 2 jakoinen):
maanantai:
jalat: kyykky 3 sarjaa
rinnat: penkki 3 sarjaa
selät: leuat 3 sarjaa
hauis: 2 sarjaa
vatsat
keskiviikko:
selät: maastaveto tai rinnalleveto 3 sarjaa ja ylätalja tai alatalja 3 sarjaa
olkapäät: rinnaltapunnerrus 3 sarjaa ja etu tai takaolkapäät 2 sarjaa
ojentajat: dippi 3 sarjaa ja/tai pidempi sarja käsipainoilla
perjantai:
rinnat: penkki 3 sarjaa
jalat: kyykky 3 sarjaa
selät: kulmasoutu tangolla 3 sarjaa
vatsat, pohkeet
Lisäksi kiinnosti tuo unentarve, olen huomannut että olen väsynyt käytännössä koko ajan, kun olen ruvennut treenaamaan tauon jälkeen vaikka olen yrittänyt olla vetämättä kaikkea ihan tappiin. Mutta ehkä tämän aiheuttaa juuri 3/4 jakoisuus? Tuntuu, että 9 tunnin unetkaan eivät riitä.
Tulipas pitkä paatos toivottavasti jaksat/jaksoitte lukea ja kommentoida!
Tervehdys,
Teen treenit hyvin vaihtelevalla intensiteetillä. Jos tuntuu, ettei oikein ole voimia, teen kevyemmin ja hyvinkin pienillä painoilla. Toisinaan saatan tehdä liikkeet todella loppuun, aivan pyörtymisen partaalle oikeastaan. Itse treenaan edelleen yksijakoisella, mutta vaihdan treeniliikkeitä, volyymia ja intensiteettiä fiiliksen mukaan. Tällä hetkellä olen treenannut harvemmin ja pienemmällä volyymillä, mutta käyttänyt suhteellisen suuria rautoja joka liikkeessä. Voimaa on tullut, mutta oma kehoni reagoi lopultakin paremmin pumppailuun suuremmalla volyymilla ja pienemmillä painoilla. Vaihtelu pitkällä aikavälillä tekee joka tapauksessa hyvää ja pumppailulla saattavat voimatasot jopa tippua, vaikka lihasmassaa kehittyisikin. Näin ainakin minulla. Erikoistekniikoitan käytän täysin fiiliksen mukaan. Eniten käytössä ovat pudotussarjat ja surpersarjat. Pakkotoistoja otan harvoin, jos koskaan. Rest/pausea käytän lähinnä jalkatreenissä sarjan pidentämiseksi. Huomaa, että rest/pause-menetelmää hyödyntäen voin tehdä suhteellisen kovillakin painoilla jalkaprässissä jopa 50 toiston sarjoja. Tällaisen äärimmäisen kovan sarjan päälle saatan vielä ottaa useita pudotussarjoja, jos ruutia tuntuu riittävän. Pyrin käyttämään em. tekniikoita varsin säästeliäästi. Käsille kuitenkin teen supersarjoja lähes joka viikko.
Ohjelmasi ei varsinaisesti ole 1-, 2- eikä 3-jakoinen. Selkää treenaat kolmasti viikossa, jalkoja ja rintaa kahdesti sekä olkapäitä, ojentajia ja hauiksia kerran viikossa. Hauikset ja ojentajat saavat kuitenkin paljon epäsuoraa rasitusta raskaissa perusliikkeissä ja mainitsin juoksu ym. treenien hidastavan jalkojen osalta palautumista. Em. seikat huomioiden ohjelmasi voi hyvinkin olla sinun tilanteessasi toimiva ja tehokas. Kenties optimaalinenkin. Kukapa sen osaisi sanoa, mikä juuri sinulla nykyisessä tilanteessasi on paras vaihtoehto.
Mielestäni olet ainakin arvioinut palautumismahdollisuuksiasi ja muun harjoittelun osuutta hyvin, joten siinä mielessä oikeilla jäljillä ollaan.
Ohjelmasi muistuttaa siinä mielessä omaani, etten itsekään välttämättä treenaa jalkoja orjallisesti kolmasti viikossa vaan saatan hyvin jättää tietyt lihasryhmät pois osassa treenejä, mikäli tunnen, etteivät ne kestä edes kevyttä treeniä tai olen muutoin väsynyt ja haluan selviutyä salilta kotiin mahdollisimman nopeasti. Oma treenini on joka tapauksessa jonkinlaista ylläpitotreeniä, joka on hyvin kaukana varsinaisesta kisakuntoon tähtäävästä treenistä. Mielestäni olen kuitenkin saanut odotuksiini nähden aivan erinomaisia tuloksia sekä lihasmassan että voiman suhteen. Myös kaikki neuvojani noudattaneet kaverini ovat ohittaneet tämän syksyn aikana aiemmat ennätyksensä lihasmassan ja voimatasojen suhteen, kun ovat siirtyneet monijakoisista ohjelmista yksijakoiseen. Mainittakoon vielä se, että olemme kaikki selvinneet vammoitta ja kivuitta. Mitä nyt itseni vedin hyvin lievään ylikuntoon, josta palauduin onneksi kuukauden täyslevolla ja kalorimäärien nostamisella helposti.