1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

Ajattelin jossain vaiheessa kokeilla yksijakoista ohjelmaa (en kuitenkaan ihan vielä). Mitäköhän pitäisi ottaa huomioon verrattuna vaikkapa 3-jakoiseen? Ilmeisesti sarjoja ei saa vetää ihan loppuun asti? Kolme kertaa viikossa olisi tarkoitus käydä salilla

Tein 3 erilaista koko kropan treeniä, joita olisi tarkoitus vetää vuorotellen:

1:
SJMV
Reisiojennus
Alatalja
Vinopenkki
Takaolat
Vatsarutistus
Pohkeet istuen

2:
Maastaveto
Ylätalja
Pystypunnerrus
Kyljet
Pohkeet seisten
Kapea penkki

3:
Prässi
Reisikoukistus
Selänojennus
Kulmasoutu
Penkki
Vipunostot sivulle
Hauiskääntö tanko

Nuo liikkeet on vasta vähän sinnepäin. Pitää vielä tasapainottaa päiviä tai jotain. Ilmeisesti noilla voisi vetää yksijakoisessa sen 3 sarjaa per liike?

Nuo ovat kyllä ihan saatanan kovia rautoja, bodari tai ei. Ei siis mikään ihmekään, että nyt nousee tulokset kovasti. Tsemppiä treeniin ja laita tosiaan niitä kuvia tuonne vip puolelle, olisi mielenkiintoista nähdä mitä se lihasmuisti saa aikaan. :thumbs:

No siis kyllä kaikki vammoista vapaat raskaan sarjan kehoilijat suunnilleen samoilla vähintään tekee. Monella penkissä menee sarjaa 200 kg:lla ja osalla prässissäkin painot lähtentelee tonnia ihan tavallisissa treeneissä. Etupunnerruksiakin olen nähnyt tehtävän 180kg:lla vapaalla tangolla. Vilposen Timolla esimerkiksi ei taida alataljassa 170kg riittää edes lämmitelyihin. Bull on penkannut kisoissa yli 300kg. Siinä kalpenevat meikäläisen sarjat 130-150kg:lla ;)

Yksi helkkarin vahva mies on myös raskaassa kilpaileva Sami Jääskeläinen. Jo kauan sitten mies tykitti 250kg penkkistä ja kyykkäili 200+ kg raudoilla "pakarat pohkeisiin"-syvyisiä kyykkyjä pidempiä sarjoja. Näkyy mielestäni lihan paksuudessa nuo kovat voimatasot siellä pohjalla. IMO vaikuttavin olemus viime SM-kisoissa.

Tulokset on kyllä hyviä eihän siinä mitään, harmi vaan kaikki nuo loukkaantumiset sun muut vaikeudet...

Kiitoksia vaan. Kaikesta on tosiaan parannuttu. Selkä ei enää kipuile lainkaan, eikä mikään muukaan paikka toistaiseksi oikuttele. Kosmeettista haittaa ei minun vammoistani ole aiheutunut.

Raskaat treenit aiheuttavat melkein väkisin kipuja niveliin jossain vaiheessa. En tiedä tunnenko ainuttakaan pitkän linjan treenaajaa, jolla ei jossain vaiheessa olisi ollut jotain ongelmia tai kipuja. Isojen lihasten repeämiset ne ikävimpiä kehonrakentajalle ovat. Revennyt rinta esim. näyttää pitkään huonolta, eikä ehkä koskaan kehity aivan entiselleen. Pelko varjostaa tuollaisen jälkeen varmaan lopun iän treenaamista.

Sepsis siis toi oli vaan esimerkki että ma-su kierto mutta tosiaan on itsellä suunniteltu mitemmälle tuo kierto ja ihan eri asioihin... Ja tosiaan sulla on enemmän tossa noita penkki päiviä tietyn ajan sisällä ja eipä tuota toinna alkaa kiistelee jostain sellaisesta mitä voi tehdä tuhannella eri tavalla, varmasti ihan toimivia jokaiselle itsensä tekemät ohjelmat :):piis:

kovasti mukavaa tekstiä le veeltä. asiallista ja faktoissa pysyvää liiemmin brassailematta. ammattikin tuonee tiettyä objektiivisuutta omiin treeneihin.

tollanen kausijakohan vois tulla kyseeseen bodarihommia ajatellen. massa- ja perusvoimakaudet 1- tai 2-jakosilla ja sitten, kun pitää alkaa hinkkaileen niitä yksityiskohtia, vaihtais hieman useempijakosiin, ettei ihan kuole.

lihasmuisti on mielenkiintonen ja kiva juttu. myöskin aatellen kausijakoista treenaamista. jos aatellaan, että kehitetään voimaa 3krt/vko-treeneillä ja vaihdetaan sitten esim. voimakestävyyteen. tällöin voiman ylläpitoon riittää ihan hyvin vain yks treeni viikossa. tällasta kausittaista hyödyntelyä kannattas bodareittenkin harrastaa. ite oon semmosta kolmeen eri painotusalueeseen liittyvää kokonaisuutta suositellut.

kovasti mukavaa tekstiä le veeltä. asiallista ja faktoissa pysyvää liiemmin brassailematta. ammattikin tuonee tiettyä objektiivisuutta omiin treeneihin.

tollanen kausijakohan vois tulla kyseeseen bodarihommia ajatellen. massa- ja perusvoimakaudet 1- tai 2-jakosilla ja sitten, kun pitää alkaa hinkkaileen niitä yksityiskohtia, vaihtais hieman useempijakosiin, ettei ihan kuole.

lihasmuisti on mielenkiintonen ja kiva juttu. myöskin aatellen kausijakoista treenaamista. jos aatellaan, että kehitetään voimaa 3krt/vko-treeneillä ja vaihdetaan sitten esim. voimakestävyyteen. tällöin voiman ylläpitoon riittää ihan hyvin vain yks treeni viikossa. tällasta kausittaista hyödyntelyä kannattas bodareittenkin harrastaa. ite oon semmosta kolmeen eri painotusalueeseen liittyvää kokonaisuutta suositellut.

Kiitoksia Jto. Mielenkiintoisia näkökantoja toit esiin. Olen lukenut postauksiasi sekä täällä että aiemmin Finnishpower.net:n Voimafoorumilla. Lienet sama Jto, joka sielläkin kirjoitteli aikanaan? Hyvää tekstiä olet pitkään kirjoitellut.

Suosittelen kaikille lämpimästi edesmenneen Tri Mel C. Siffin teosta Supertraining. Kyseessä on eräs liikuntatieteen uranuurtajan massiivinen teos, jossa käsitellään niin voimaohjelmat, kuin nopeusvoima- ja elastisuus- ym. kysymykset. Teoksessa on n. 500 sivua täyttä asiaa teorioista eri treenimetodien takana. Kehonrakennus lienee niitä harvoja lajeja, joissa ei hyödynnetä kovinkaan tehokkaasti olemassaolevaa tutkittua tietoa. Mm. yleisurheilussa, painonnostossa ja esim. jenkkifutiksessa valmennusoppi on tavallaan paljon kovemmalla tasolla. Tietoa asioista kuitenkin on olemassa näillä ryhmillä suoritettujen tutkimusten muodossa.

Kehonrakennusta ajatellen mielestäni 1- ja 2-jakoiset ohjelmat toimivat hyvin esimerkiksi tällaisessa tilanteessa, kun haetaan takaisin vanhoja massa- ja voimatasoja. Useasti viikossa treenattuna perusliikkeiden tekniikka paranee todennäköisesti paljon nopeammin kuin kerran viikossa suoritettuna. Itselläni tuntuma oli ainakin olematon ensimmäisissa treeneissä, mutta nyt saan jo oikein mukavasti tuntuman juuri sinne, minne sen haluankin. Kevyemmät kehonrakentajat varmasti voivat käyttää jopa 1-jakoista ohjelmaa hyvinkin pitkälle. Todennäköisesti myös naturaalit classicBB-tason kehoilijat voivat menestyksellä käyttää tällaisia perusohjelmia. Voihan perusohjelmassakin mausteena hioa 1-2 liikkeellä heikkouksia erikseen jonkin treenin päätteeksi. Näinhän käsittääkseni ainakin foorumilla aktiivisesti kirjoitteleva nimim. Hulkki tekeekin. Teenhän itsekin käsiä paljon taljoissa treenin lopussa. Se on tavallaan "heikkouksien" hiomista. Kädet todennäköisesti kasvaisivat ihan kohtalaisesti vetävien ja työntävien perusliikkeiden tekekemiselläkin. Viime treenissä tein rinnalle yhden pitkän sarjan vipunostoja 16 kg pikkuhantteleilla, koska tuntui, ettei vinopenkki yksistään stimuloinut rintalihasten "sisäosia" (mediaalisia) alueita riittävästi. Tällaista pientä viilausta on 1-jakoisessakin ohjelmassa mielestäni täysin mahdollista tehdä, kunhan vain itse tietää, mitä on tekemässä, ettei homma johda ylikuntoon tai vammautumiseen.

Veikkaukseni silti on, että monelle todella massiiviselle kehonrakentajalle 1-jakoinen voi yksinkertaisesti olla mahdoton. Kokeilamatta sitä on tietysti mahdotonta varmaksi sanoa. Pidän silti epätodennäköisenä, että kukaan aktiivinen raskaan sarjan kisaaja uskaltaisi kokeilla tällaista ohjelmaan. Onhan niitä silti kokeilijoitakin olemassa. Vilposen Timon muistan joskus tehneen selälle treenejä, joissa oli yhtä perusliikettä 10 sarjaa. Eli 10x10 kulmasoutua tangolla tms.Melko radikaalia, jos verrataan muihin Vai onko halukkaita, jotka eivät tänä vuonna ole enää kisaamassa?-)

Kisavalmistelujen suhteen on vaikea sanoa, mikä olisi optimaalinen ohjelma. Useinhan silloin on tapana treenata jopa useammin ja hinkata heikkouksia aivan viimeiseen asti. En tiedä onko se tuloksellisin tapa. Dieetillähän voimatasot heikkenevät ja toisaalta aerobinen kestävyys voi painon pudotessa suhteessa parantua. Tämä helpottaisi perusohjelmien suorittamista. Dieetillä keskeistä olisi massan säilyttäminen mahdollisimman hyvin. Osa tosin kykenee dieetilläkin, varsinkin dieetin ensimmäisinä kuukausina, kehittämään puhdasta lihasmassaa jopa varsinaista massakautta paremmin. Kokeneilla kilpailijoilla tätä ilmiötä ei varmaankaan samassa määrin enää esiinny, ellei offseasonia sitten ole vedetty muutoinkin kuin kaloreiden puolesta hieman rennommalla asenteella. Periaatteessa dieetillä perusohjelma voisi olla hyvä säilyttämään lihasmassaa, mutta kuka sitä uskaltaisi kokeilla? Perusteina olisi peruskestävyyden suhteellinen parantuminen ja se, että glykogeenivarastojen tyhjentyessä, on yksittäistä lihasta kovin turhauttavaa hinkkailla aivan loppuun, kun kunnon pumpista ei tyhjällä miehellä ole enää tietoakaan. Voimatasojen säilyminen perusliikkeissä voisi siis dieetillä korreloida lihasmassan säilymiseen. Mene ja tiedä.

Lisäksi on sitten tämä ainainen kysymys naturaalien ja käyttäjien treenien eroista. Ei ole olemassa oikeastaan minkäänlaista laadukasta tutkimusta anabolisten aineiden käyttäjille optimaalista lihasten hypertrofiaa tuottavasta ohjelmasta. Eri huippujen menetelmiä tarkastelemalla näyttäisi siltä, että monellakin tavalla on mahdollista kehittää aivan hirvittävästi lihasta. Ns. käytönnössä havaittua ei mielestäni sovi sivuuttaa roskana. Tutkimusasetelmissa on usein suuria rajoitteita ja kaikkia muuttujia on mahdotonta huomioida. Isoilla otoksilla tehty naturalistinen seurantatutkimus onkin nykyisin tulossa ns. kovaksi jutuksi lääketieteessä. Kyseessä on siis tutkimusmalli, joissa asiakirjojen perusteella käsitellään tuhansien hoidettujen potilaiden tiedot ja analysoidaan hoidon onnistumista oikeiden todellisten hoitokäytäntöjen mukaisesti. Tällä tavoin on saatu todella laadukasta uutta tietoa useistakin lääkkeistä. On mm. voitu osoittaa hyvinkin vanhojen (ja edullisten) hoitojen vetävän vertoja uusimmille ja kalliimmille lääkkeille. Lisäksi sivuvaitutukset ja mm. kuolleisuus paljastuvat naturalistisessa asetelmassa sellaisina kuin ne käytönnössä esiintyvät. Treenimenetelmien tehoa olisi teoriassa aivan mahdollista tutkia vastaavalla asetelmalla ja riittävän suurella populaatiolla. Tällaista tutkimusta tuskin yksikään taho tulee tekemään, koska kustannuksien kattamisesta ei taida ainutkaan taho olla kiinnostunut.
Itse olen mukana yhdessä tällaisessa tutkimuksessa, jossa seurataan 10 vuoden ajan väestörekisteristä arvotun otoksen vointia ja tietyn sairauden ilmenemistä tässä populaatiossa. Kaivamme esiin myös käytetyt hoidot ja selvitämme, miten eri hoitomuodot ovat tässä suuressa otoksessa käytännössä vaikuttaneet. Menetelmä on käytännössä varsin työläs ja vaatii suuren tiimin sekä hyvän koordinoinnin. Lisäksi statistisesti tällaiset mallit ovat äärimmäisen vaativia. Monimuuttuja-analyysi on monimutkaista ja useita eri tekijöitä on kyettävä huomioimaan. Toisaalta väärien tekijöiden huomioimin voi laimentaa tulosta tai vaihtoehtoisesti luoda korrelaatioita, joita ei oikeasti ole olemassa. Tilastotieteissä, mm. talousmallien puolella, on havaittu useaan otteeseen, että useissa ns. random walk-aineistoissa voidaan havaita tilastollisia yhteyksiä, joita randomoidussa datassa ei luonnollisesti tosiasiassa ole. No, nyt menen jo rankasti :offtopic: :) Over and out!

Mielenkiintoista tekstiä.

Olisiko yksi syy siihen, miksi isokokoiset bodarit eivät välttämättä ole hirveän innokkaita kokeilemaan uusia asioita se, että he ovat tehneet niin pitkään monijakoisilla samantapaisilla ohjelmilla, ja niillä + roinilla hankkineet olemassaolevan lihasmassan. Uuteen ohjelmaan siirtyminen voi olla riski, ja jos kehitystä katsoo pelkästään lyhyellä tähtäimellä, voi silminnähden tulla "takapakkia" upouuteen treenityyliin siirtyessä. Kuitenkin pidemmällä aikavälillä tuloksia saattaisi tulla enemmän kuin vanhalla monijakoisella ohjelmalla.

Toisaalta taas kilpailukehonrakentamiseen kuuluuvat lääkkeet niin olennaisesti, että kenties lisätään vain annostusta sen sijaan, että syitä vajaaseen kehitykseen etsittäisi treenityylistä. Mitä olen internet-foorumeilta lukenut, niin yleensä roinaavat bodarit käyttävät lihasryhmä kerran viikkoon, tai jopa harvempaa treeniohjelmaa. Tällaiset ohjelmat ovat susipaskoja natuille, ja ilmeisesti myös kaikille muille urheilijoille, koska kaikissa muissa urheilulajeissa huippu-urheilijat (jotka melko varmasti myös roinaavat), käyttävät aivan eri treenimetodeja. Miksi sitten kehonrakennus olisi eri asia? Tämän haluaisin vain tietää.

Mutta tämä on mutua, en ole bodari, enkä roinaa. Jos tekstissäni on asiavirheitä, olkaa hyvä ja korjatkaa ne. Haluaisin vain tietää asiasta jotain.

Anteeksi :offtopic:
Parahin jto, kertoisitko hieman tuosta kausivaihtelusta bodauksessa? Tai sitten ohjaa minut paikkaan josta löytäisi tietoa siitä :) Erittäin mielenkiintoinen aihe, itse teen nyt 1-jakosta 3krt viikossa. 3 toistoaluetta 6,8 ja 10, joka treenissä eri toistoalue.

juu sama jto, vaikkei kukaan sitä nimee musta käytä. kun nyt tuli sillä alotettua tää kirjottelu, olkoon. :)

mun mielestä bodareilla se kausijako tois hyvin hedelmää aika moneltakin kantilta. ei tuu niin loukkaantumisia, mutta pystyis treenaan siltä kovaa aikalailla jatkuvasti. lisäksi pystyttäs painottamaan hieman eri alueita ihan solutasollakin.

suosittelemani jako ois voimakestävyyspohjanen määräpainotteinen perusvoima, ns. normaali bodailu ja tehopainotteinen bodailu, joja nyt ois sitten askel sinne mikälie-dutyjen suuntaan erikoistekniikoineen. näitä pystyttäis kierrättään esim. parin kuukauden jaksoissa. oon jossain tarkemminkin noiden sisällöstä ja progressiomalleista kirjotellut.

edit: laitetaas niistä malleista. raudat hypoteettisia:
1:
3*10*65%/ 2´ --> 5*12*70%/1´30" eli kaikki muuttuu; sarjat, toistot ja romu lisääntyy ja tauot lyhenee. äärimmäisen tehokas tapa lisätä voimakestävyyttä ja aivan taatusti myös lihasta. kesto 2kk rytmillä 3:1.

2:
2-3*6-12*65-90% eli se perusbodailu. sarjat täysin tai lähes positiiviseen loppuun. kesto 2kk rytmillä 3:1.

3:
4*90% + 2*90% + 1*90% eli tehobodailu. kaikki sarjat loppuun asti ja avustettuina myös hyvin usein. pudotukset, supersarjat, rest-pauset jne käytössä. kesto 1½ kk rytmillä 2:1.

mun mielestä 6, 8, 10 toistoalue ei riittävästi eroo toisistaan, vaikka vaihtelua tuovatkin. mieluummin joku 5, 10, 15 ehkä. tällöin saatas stressattua paremmin eri alueita. ehkä jopa mieluummin 4-6, 8-10, 15-20.

mä en natuille(kaan) ihan heitä romukoppaan noita mega-heavy-super-hyper-dutyjä. ite sain ainakin semmosia kokeillessa aika kivasti voimaa ja kokoakin, vaikka kohtuullisen alkuhommissa olin. tykkäsin siitä maitohappohelvetistä, mitä joku neljä pudotussarjaa prässissä sai aikaan. pitkällä aikavälille en tekis tollasia kuitenkaan jatkuvasti.

Dänk juu veri mats!

Itse sanoisin, että 2krt/vko on minimi penkissä ja kyykyssä jos voimaa on tarkoitus kehittää. Itselläni tuli viime perusjaksolla 3 kyykkyä ja 3 penkkiä 8 päivän sisään ja sarjoja melkosen reilusti. Kovin taisi olla 6x5x85% ja samalla viikolla tuli sitten vielä nopeuskyykky/penkki + Boksikyykky/kapea penkki.

Ei se niin yksioikoista ole. Itselläni oli joskus HD-tyyppisissä treeneissä 9-10 vrk kierto ja penkkiä tuli siis tehtyä yksi kova sarja kerran tuon kierron aikana. Toimi sekin jonkin aikaa. Muistaakseni ainakin osa mainitsemistani ennätyssarjoista on juurikin tuollaisen pitkän kierron aikana tehty.

Tosin, suhteessa massaan parhaan penkin olen saanut tekemällä melko puhdasta WSB-treeniä (naturaalina) jättäen jalat kokonaan treenaamatta. Tuolloin penkkiä treenasin WSB:n maksipäivällä ja nopeuspäivällä.

Olen tosiaan ottanut tuon mainitsemani 170kg sekä n. 118-kiloisena, että 90-kiloisena. Jälkimmäisessä kokeilin WSB-treenien aikana löysää penkkipaitaa ja otin tuon kyseisen raudan pysäytyksellä. Paita oli SVNL:n hyväksymä ja erittäin löysä. En osaa sanoa paljonko siitä sain hyötyä. Kykenin ilman varusteita ottamaan kapeaa penkkiä 2" lankulla 2x3x165 kg. Ehkä paita hieman lähtöä rinnalta helpotti, mutta en saanut sen kanssa liikerataa koskaan täysin toimimaan. Kaiketi en vain koskaan jaksanut totuttautua paitaan. Lopetin treenit kesken luultavasti työkiireiden takia. En muista enää. Tavoitteena oli SVNL/IPF kisakelpoinen 200kg paitapenkki alle 90-kiloisena. Minulla oli myös ammattiliiton hyväksymä Metalin farkkupaita, jonka ostin käytettynä eräältä kisaajalta, joka kasvoi kovaa vauhtia varusteistaan ulos. Nykyään tämäkin kaveri on moninkertainen mitalisti useammassakin painoluokassa :)

mun mielestä bodareilla se kausijako tois hyvin hedelmää aika moneltakin kantilta. ei tuu niin loukkaantumisia, mutta pystyis treenaan siltä kovaa aikalailla jatkuvasti. lisäksi pystyttäs painottamaan hieman eri alueita ihan solutasollakin.

suosittelemani jako ois voimakestävyyspohjanen määräpainotteinen perusvoima, ns. normaali bodailu ja tehopainotteinen bodailu, joja nyt ois sitten askel sinne mikälie-dutyjen suuntaan erikoistekniikoineen. näitä pystyttäis kierrättään esim. parin kuukauden jaksoissa. oon jossain tarkemminkin noiden sisällöstä ja progressiomalleista kirjotellut.

mun mielestä 6, 8, 10 toistoalue ei riittävästi eroo toisistaan, vaikka vaihtelua tuovatkin. mieluummin joku 5, 10, 15 ehkä. tällöin saatas stressattua paremmin eri alueita. ehkä jopa mieluummin 4-6, 8-10, 15-20.

mä en natuille(kaan) ihan heitä romukoppaan noita mega-heavy-super-hyper-dutyjä. ite sain ainakin semmosia kokeillessa aika kivasti voimaa ja kokoakin, vaikka kohtuullisen alkuhommissa olin. tykkäsin siitä maitohappohelvetistä, mitä joku neljä pudotussarjaa prässissä sai aikaan. pitkällä aikavälille en tekis tollasia kuitenkaan jatkuvasti.

Taas hyvää tekstiä Jto:lta. Käytännössähän moni kokenut kehonrakentaja noudattaa intuitiivisesti tällaisia systeemejä. Ajoittain vedetään pidempiäkin jaksoja tuntuman mukaan pidemmillä sarjoilla ja välillä runtataan lyhyempää sarjaa erikoistekniikoilla maustettuna. Moni lahjakas päätyy tavallaan luonnostaan intuition ohjaamana tällaiseen vaihteluun. Selvää on, ettei HD-tyylillä kukaan voine kovin pitkään treenata ja siitä tapahtuu automaattisesti siirtyminen pitkiin sarjoihin ja rauhalliseen treenityyliin, josta taas monella tapahtuu siirtyminen kuormituksen nostamiseen jne. Tunnistan syklin vanhoista treeneistäni. En tosin ollut erityisemmin suunnitellut systeemiä. Teki vain mieli vaihtaa tyyliä ajoittain ja ymmärsin, että kehitys ei voi esim. HD-tyylillä jatkua loputtomiin sen kuormittavuuden takia.

Ei se niin yksioikoista ole. Itselläni oli joskus HD-tyyppisissä treeneissä 9-10 vrk kierto ja penkkiä tuli siis tehtyä yksi kova sarja kerran tuon kierron aikana. Toimi sekin jonkin aikaa. Muistaakseni ainakin osa mainitsemistani ennätyssarjoista on juurikin tuollaisen pitkän kierron aikana tehty.

Tosin, suhteessa massaan parhaan penkin olen saanut tekemällä melko puhdasta WSB-treeniä (naturaalina) jättäen jalat kokonaan treenaamatta. Tuolloin penkkiä treenasin WSB:n maksipäivällä ja nopeuspäivällä.

Olen tosiaan ottanut tuon mainitsemani 170kg sekä n. 118-kiloisena, että 90-kiloisena. Jälkimmäisessä kokeilin WSB-treenien aikana löysää penkkipaitaa ja otin tuon kyseisen raudan pysäytyksellä. Paita oli SVNL:n hyväksymä ja erittäin löysä. En osaa sanoa paljonko siitä sain hyötyä. Kykenin ilman varusteita ottamaan kapeaa penkkiä 2" lankulla 2x3x165 kg. Ehkä paita hieman lähtöä rinnalta helpotti, mutta en saanut sen kanssa liikerataa koskaan täysin toimimaan. Kaiketi en vain koskaan jaksanut totuttautua paitaan. Lopetin treenit kesken luultavasti työkiireiden takia. En muista enää. Tavoitteena oli SVNL/IPF kisakelpoinen 200kg paitapenkki alle 90-kiloisena. Minulla oli myös ammattiliiton hyväksymä Metalin farkkupaita, jonka ostin käytettynä eräältä kisaajalta, joka kasvoi kovaa vauhtia varusteistaan ulos. Nykyään tämäkin kaveri on moninkertainen mitalisti useammassakin painoluokassa :)

Erittäin mielenkiintoista luettavaa jälleen :thumbs:
Ihan ootin jotain vastausta tuohon penkki asiaan WSB menetelmän toimivuuteen pitempään treenanneelta.... thx:rock:

Erittäin mielenkiintoista luettavaa jälleen :thumbs:
Ihan ootin jotain vastausta tuohon penkki asiaan WSB menetelmän toimivuuteen pitempään treenanneelta.... thx:rock:

Kyllä se hyvin toimii, ihan ilman aineitakin. Mutta tarkkana saa olla. Itselläni tuli alkuun ongelmia, mutta kun selvästi pudotin nopeusvoimapäivän rautoja ja keskityin vain tekniikkaan ja nopeuteen sekä otin lisävastuksen kumilenkeistä, sain homman kulkemaan ilman kyynärpääongelmia. Lisäksi maksimivoimapäivissä ymmärsin, että maksimit on ehkä 95% todellisista. Eli ei lainkaan psyykkausta, vaan sellainen rento nopea maksimi. ei mitään hampaat irvessä runttaamista ja omien ennätysten hakemista väkipakolla. Se on liian kuluttavaa. Psyykkaus ja todellinen irtiotto jätetään kisaan, johon itse en mennyt koskaan. Kokeilin ajoittain vain kuntoa ottamalla maksimivoimaliikkeenä normaalin penkin.

Toisaalta taas kilpailukehonrakentamiseen kuuluuvat lääkkeet niin olennaisesti, että kenties lisätään vain annostusta sen sijaan, että syitä vajaaseen kehitykseen etsittäisi treenityylistä. Mitä olen internet-foorumeilta lukenut, niin yleensä roinaavat bodarit käyttävät lihasryhmä kerran viikkoon, tai jopa harvempaa treeniohjelmaa. Tällaiset ohjelmat ovat susipaskoja natuille, ja ilmeisesti myös kaikille muille urheilijoille, koska kaikissa muissa urheilulajeissa huippu-urheilijat (jotka melko varmasti myös roinaavat), käyttävät aivan eri treenimetodeja. Miksi sitten kehonrakennus olisi eri asia? Tämän haluaisin vain tietää.

Ei ne ohjelmat natullekaan susipaskoja ole. Kaikki riippuu tilanteesta. Isokokoinen kaveri, oli natu tai ei, tuskin voi ikuisesti 1- tai 2-jakoisella treenailla. 3-6-jakoisillekin ohjelmille on paikkansa ja itsekin olen kovia tuloksia saanut 3-4 jakoisella HD-ohjelmalla 9-10 vrk kierrolla. Mikään ei tietenkään toimi ikuisesti ja uskon, että tulen vielä useita kertoja vaihtelemaan omaa ohjelmaani elämäntilanteeni, tulostavoitteideni ja fiilikseni mukaisesti.

Kuinka myrkkyä on tämmöses yksjakoises ohjelmassa käydä peräkkäisenä päivänä salilla. Itsellä olis siihen joskus tarve, jotta saisin tuon 3 kertaa viikossa käytyä. Harvemmin tämmöstä peräkkäispäivän treeniin olis tarvetta, mutta joskus työt, ja salin aukioloajat eivät sovi yhteen (vuorotyö).

Ei ne ohjelmat natullekaan susipaskoja ole. Kaikki riippuu tilanteesta. Isokokoinen kaveri, oli natu tai ei, tuskin voi ikuisesti 1- tai 2-jakoisella treenailla. 3-6-jakoisillekin ohjelmille on paikkansa ja itsekin olen kovia tuloksia saanut 3-4 jakoisella HD-ohjelmalla 9-10 vrk kierrolla. Mikään ei tietenkään toimi ikuisesti ja uskon, että tulen vielä useita kertoja vaihtelemaan omaa ohjelmaani elämäntilanteeni, tulostavoitteideni ja fiilikseni mukaisesti.

Tuo oli minulta liian vahvasti ilmaistu. Silti varmaan parempi noin päin, kuin että aina tekisi lihasryhmät harvakseltaan?

Tuohon haluaisin vastauksen vielä, että miksei voisi treenata 1- tai 2- jakoisella ohjelmalla, vaikka lopun ikäänsä? Millä lailla se koko siihen liittyy? Itse olen ollut huomaavinani, että päinvastoin mitä kauemmin on treenannut, sitä enemmän pystyy treenaamaan, vaikka lihasmassa on selvästi kasvanut. Nostan tässä kohtaa esiin (taas) Paul Andersonin, joka treenasi kyykkyä kovaa joka toinen päivä, pitkin koko päivää. Tää äijä oli parhaimmillaan jotain 350 paunaa ja 5'10". Ei ollut kehonrakentaja ei, mutta kyllä siitä näki, että lihasmassaa oli ihan kauheasti. Kyykky oli kovempi kuin kellään on ikinä ollut.

Kuinka myrkkyä on tämmöses yksjakoises ohjelmassa käydä peräkkäisenä päivänä salilla. Itsellä olis siihen joskus tarve, jotta saisin tuon 3 kertaa viikossa käytyä. Harvemmin tämmöstä peräkkäispäivän treeniin olis tarvetta, mutta joskus työt, ja salin aukioloajat eivät sovi yhteen (vuorotyö).

IMO en näe mitään järkeä treenata samoja lihaksia peräkkäisinä päivinä, ainakaan jos "bodailet". voimaa tehdessä ja viikon kokonaismäärää tarkkaillessa voi käydä vaikka 6 x viikossa sen kyykyn tekemässä, treeni pitää olla vaan sillon aika pitkälle suunniteltua.

Tuohon haluaisin vastauksen vielä, että miksei voisi treenata 1- tai 2- jakoisella ohjelmalla, vaikka lopun ikäänsä? Millä lailla se koko siihen liittyy? Itse olen ollut huomaavinani, että päinvastoin mitä kauemmin on treenannut, sitä enemmän pystyy treenaamaan, vaikka lihasmassa on selvästi kasvanut.

samaa mieltä siitä että mitä kauemmin tällaista treenaa, sen enemmän pystyy rautamäärää viikossa nostamaan. kroppa tottuu toistuvaan rasitukseen hyvin. lisäksi en itsekkään ymmärrä sitä, kuinka se että on paljon lihasmassaa muka vaikuttaa asiaan. eikö isot lihakset voi kehittyä palautus ominaisuuksissa siinä missä pienetkin ?

Back
Ylös Bottom