Näin aloittelijan (vajaa 6kk treenannut) näkökulmasta suosittelisin jotain yksinkertaista 1-2 jakoista noin treeniuran alkuun. Esim. Starting Strength jolla itsekin aloitin. Ohjelma löytyy tuolta stickyjen joukosta ja koostuu siis vain kolmesta liikkeestä per kerta (kyykky, penkki, mave tai kyykky, pystypunnerrus, rinnalleveto/soutu) ja tarkoituksena on jatkuva sarjapainojen kehittyminen (=lisää rautaa tankoon aina kun tavoitesarjat saa tehtyä). Olen viimeisen ~10 vuoden aikana aloittanut saliharrastuksen muutaman kerran ja jokaisella aiemmalla kerralla mun ohjelma oli jotain tuollaisia ylempänä ehdotettuja joissa on puolen tusinaa tai yli liikettä per kerta. Jostain syystä ne ei vaan muhun iskeneet ja sali jäi aina viimeistään muutaman kuukauden jälkeen eikä tuloksiakaan tullut sen kummemmin. Nyt kun aloitin viime lokakuussa Starting Strengthillä, niin olenkin päin vastoin jo siinä tilanteessa että lepopäivinä oikein potuttaa kun ei pääse treenaamaan. :D Olen myös selkeästi kovemmassa kunnossa kuin ikinä aiemmin "saliurallani". Mun mielestä on hyvä rakentaa ensin pohjakunto kyykyllä, mavella ja penkillä ja sitten vasta sen jälkeen ruveta harrastamaan eristävämpiä liikkeitä jos ne näkee tarpeelliseksi.
Niin ja ainakin SS:ssä saa kyllä ihan huoletta vääntää niin paljon kuin kropasta lähtee irti vaikka samoja lihaksia käytetään kolmesti viikossa. Alkuvaiheessa ei pysty niin isoilla painoilla tekemään etteikö seuraavaan treenikertaan mennessä ehtisi palautumaan, varsinkaan noin nuorena. Mä olen vasta hiljattain joutunut pudottamaan kyykkykerrat kolmesta kahteen kertaan viikossa kun ei enää palautunut kunnolla.
Niin ja ainakin SS:ssä saa kyllä ihan huoletta vääntää niin paljon kuin kropasta lähtee irti vaikka samoja lihaksia käytetään kolmesti viikossa. Alkuvaiheessa ei pysty niin isoilla painoilla tekemään etteikö seuraavaan treenikertaan mennessä ehtisi palautumaan, varsinkaan noin nuorena. Mä olen vasta hiljattain joutunut pudottamaan kyykkykerrat kolmesta kahteen kertaan viikossa kun ei enää palautunut kunnolla.
mies joka aloittelee tätä kuuluisaa starting strenght ohjelmaa. Ajatuksena olis pitää tarkkaa treenipäiväkirjaa painojen/kehon kehityksestä kahden kuukauden ajan. Tarkoitus olisi päästä kesäksi edes jonkulaiseen rantakuntoon eli mitään sikabulkkeja ei ole tarkoitus vetää ohjelman aikana. Lähtöpainoni, eli tänä aamuna mitattu on 90kg tasan pituutta löytyy 189cm Painoindeksini on sis: 25,2 - Lievä lihavuus (arvio vain 20 - 60-vuotiaille) Fläsää löytyy! Lisään kuvia vielä heti kun saan otettua. Salitaustaa löytyy puoli vuotta noin 1-2 kertaa viikossa ja aika fiiliksen mukaan niitä liikkeitä tehny, eli kehitystä ei ihan haluamalla tavalla ole tullut