1️⃣ -JAKOINEN OHJELMA

Meta title: 🔥 1-JAKOINEN TREENIOHJELMA – KOKO KROPPA KERRALLA 🔥

Meta description: Ytimekäs ja toimiva treenimalli, jossa koko keho treenataan yhdellä harjoituksella tehokkaasti ja nousujohteisesti.

Itse tänään ensimmäistä kertaa rupesin tustumaan maven saloihin ja sain kun sainkin sen nappaan tuonne takareisiin ja persposkiin, mutta eniten huomioo minulla sai yläselkä. Selkäsuorassa välillä peilistä katsoen liikettä suoritin ja vedin tankoa mahd. läheltä jalkoja. Onko tuo normaalia että yläselkä joutuu koetukselle liikkeessä vai teenkö jotain väärin?

Ite vedän 5min soutulaitteella, sit perus pyörittelyjä ja 3x10 shoulder dislocationeja kepillä. Kunkin liikkeen kohdalla Markun ohjeiden mukaan 1x5 toistoa 20% 40% 60% 80%:lla sarjapainoista. Paitsi 80% yleensä 1x3. Loppuvenyttelyjä en tee, mikä on ihan puhtaasta laiskuudesta johtuvaa ja varmasti vaikuttaakin palautumiseeni.

Loppuvenyttelyjä en tee, mikä on ihan puhtaasta laiskuudesta johtuvaa ja varmasti vaikuttaakin palautumiseeni.

"Loppulämmöiks" kannattaa vetää viel 10-20 minsaa esim. kuntopyörää. Lihakset vähä rentoutuu siin ym. Ja ne venyttelyt voi tehä himaskin iltasin.

oon nyt melkein kuukauden vasta tehny tällä ohjelmalla, mutta tosi hyvin on tulosta tullut, näkyvää ei toki mutta voimataso noussut todella paljon, treeni tuntuu kevyeltä. kyykkyyn lisää 20kg, maveen 10kg, penkkiin 10kg, kulmasoutuun 12,5kg ja nousujohteisesti mennään ainakin vielä, toki jossain kohtaahan se stoppaa. pystypunnerrus on ainut mikä vähän tökkii, siihenkin sentään 5kg tullut mutta tosi tiukka alkaa olemaan jo viiminen sarja. voi johtua siitäkin että en ole oikein löytänyt vielä parasta tapaa tehdä, istuen vai seisten vai smitissä.
mitähän teen kyykyssä väärin, nyt kun on painot nousseet niin nivusiin ottaa välillä kipeää, keskityn kyllä tekemään oikein?

voi johtua siitäkin että en ole oikein löytänyt vielä parasta tapaa tehdä, istuen vai seisten vai smitissä.
mitähän teen kyykyssä väärin, nyt kun on painot nousseet niin nivusiin ottaa välillä kipeää, keskityn kyllä tekemään oikein?

Voin helpottaa valintaa: ei ainakaan smithissä!!! Parasta tehä seisten tangolla niskan taakse, niin et laskee sen tangon ainoastaan korvien tasalle. Toka vaihtoehto on istuen käsipainoilla...

Just joku toinen kyseli noist nivusongelmist kyykätes tuol Arnoldin G6 -ketjus! Tsekkaa sielt kans. Tuo on sen verran outo ongelma, että ekana mieleen tulee tyrä :(

Voin helpottaa valintaa: ei ainakaan smithissä!!! Parasta tehä seisten tangolla niskan taakse, niin et laskee sen tangon ainoastaan korvien tasalle. Toka vaihtoehto on istuen käsipainoilla...

Just joku toinen kyseli noist nivusongelmist kyykätes tuol Arnoldin G6 -ketjus! Tsekkaa sielt kans. Tuo on sen verran outo ongelma, että ekana mieleen tulee tyrä :(
Jos ny kuiteski maksais sen pari kymppiä kirjasta ja tekis sen mukaan tai etes koittais hiukan googlailla rippetoe + press ja kattelis niitä

Itse tänään ensimmäistä kertaa rupesin tustumaan maven saloihin ja sain kun sainkin sen nappaan tuonne takareisiin ja persposkiin, mutta eniten huomioo minulla sai yläselkä. Selkäsuorassa välillä peilistä katsoen liikettä suoritin ja vedin tankoa mahd. läheltä jalkoja. Onko tuo normaalia että yläselkä joutuu koetukselle liikkeessä vai teenkö jotain väärin?

No Rippetoe selittää kirjasessaan, että kun vedät mahdollisimman läheltä jalkoja, niin yläselän muskelit toimivat stabilizereinä (latissimus dorsi) eli mahdollistavat tangon pitämisen lähellä. Ja onhan tuossa sitte trapsit vahvasti mukana. Eli et kai se mitään väärin tee. Sulta löyty vaan heikko lenkki ;)

Heitän välihuomautuksena että ei paljoa kannata mavettaessa tuijotella pää vinossa, vaan ennemmin pyytää kaveria kuvaamaan nosto ja siitä katsella tekniikkaa jälkeenpäin.

Jos ny kuiteski maksais sen pari kymppiä kirjasta ja tekis sen mukaan tai etes koittais hiukan googlailla rippetoe + press ja kattelis niitä

Eka olin, et miks ihmeessä laitoit ton kommenttis mun vastaukseen, mutta sitte googlasin ite ton Rippetoe pressin ja hokasin, et ai niin joo, Rippetoen mukaanhan täs pitäis tehä tuo pystypunnerrus edestä seisten :) Ite tein täl ohjelmal aikoinaan pystypunnerruksen istuen käsipainoilla - vanhojen tapojen mukaisesti... Nykyään teen ton liikkeen seisten tangol niskantakaa. Kaikki 3 on hyviä liikkeitä. Riippuu vähä tilanteesta/ihmisestä/ohjelmasta mikä milloinki kellekki sopii.

Onko tämä hyvä ohjelma noin vuoden treenanneelle ja arnoldin kultaisen kuusikon jälkeiseksi ohjelmaksi? Eli siis lihasta pitää saada lisää ja aattelin tämä voisi olla seuraava ohjelma ja aattelin tehä tuolla treenillä missä ei tuota rinnallevetoa ole.. ainut asia on että mavea en ole tehnyt ikinä joten tätä pitää alkaa harjoittelemaan ja samaten tuo soutu ei taida olla ihan hanskassa.

Onko tämä hyvä ohjelma noin vuoden treenanneelle ja arnoldin kultaisen kuusikon jälkeiseksi ohjelmaksi? Eli siis lihasta pitää saada lisää ja aattelin tämä voisi olla seuraava ohjelma ja aattelin tehä tuolla treenillä missä ei tuota rinnallevetoa ole.. ainut asia on että mavea en ole tehnyt ikinä joten tätä pitää alkaa harjoittelemaan ja samaten tuo soutu ei taida olla ihan hanskassa.

On, jos olet vielä aloittelija eli pystyt lisäämään joka treenikerta painoja. Jos et, eli tarvitset pidemmän palautumisajan, on Rippetoe liian raskas eikä se toimi.

Itse alotin ohjelman myös soudulla, joka oli korvannut rinnallevedon. Sittemmin siirryin rinnallevetoon jättäen soudun, ja täytyy sanoa että olin tehnyt aluksi väärän valinnan. Rive on nimittäin 100x hauskempi liike kuin soutu ja myös tehokkaampi - miksi muuten Rippetoe olisi laittanut riven pääohjelmaansa, eikä soutua? Suosittelen siis ehdottomasti aloittamaan rinnallevedolla, tarpeeksi pienillä painoilla. Liikkeen oppii ja sen jälkeen sitä on mukava vääntää.

Itse aloitin SS:llä ja voin lämpimästi suositella ainakin aloittelijoille. Maastaveto sun ainakin täytyy ottaa mukaan treeniin, koska se on aivan mahtiliike. Rinnalleveto myös erinomainen liike, mutta teknisesti paljon vaativampi kuin peruspunttaajan perusliikkeet. Se ei tietenkään tarkoita sitä, että se soveltuu vain kokeneille ja taitaville treenaajille, vaan kyllä sen oppii kuka tahansa.
Mutta joo, teeppä vaikka sillä tavalla että otat nyt kuvan selästä, alat treenaamaan maastavetoa kunnolla ja otat kaveriksi sen soudun tai riven. Sitten vuoden päästä otat uudestaan kuvan selästä. Et tule pettymään.

Edit: Lisäisin viellä, että et sitten ikinä tee maastavetoa egopainoilla ja huonolla tekniikalla! Hirvittää katsoa nuoria jätkiä vetämässä maasta härän raivolla niin, että selkä pyöristyy. Sillä tyylillä ei kauaa vedetä, eikä sen jälkeen paljoa muutakaan treenata hetkeen. Tekniikka täytyy oikeasti opetella ja siihen täytyy keskittyä kovissa sarjoissa. Mikään mavemestari en ole, mutta voisin listata muutaman jutun:
-Selkä suorana
-Ei painon pompautusta, selkänikamat paukkuu. Kuoleta aina paino maassa ennen seuraavaa nostoa, tai anna vain hipaista maata. Itse suosin ensimmäistä noista kahdesta.
-Ei yliojennusta
-Ei riuhtomista, nykimistä eikä nitkuttelua
-Painon saa, ja se pitääkin päästää alas melko vapaasti viimeistään raskaissa sarjoissa. Kova ryminä, ei sovi hienoperseiden salille.
-Lyhyet sarjat, paljon painoa. 6 toistoa on hyvä yläraja.
-Pidä se paketti kasassa

Pompauttelua, yliojennusta, kissanselkää ja riuhtomista näkee aika usein. Älä ota mallia niistä. Maastavetoa voi tehdä kovaa ja todella kovaa, vaikka ei sortuisikaan tekniikkavirheisiin.

Kiitos todella paljon varsinkin sulle Elu, noita maastaveto tekniikka neuvoja oikeastaan vähän kaipailinkin että laittaisitte :) Joo siis mulla on vielä 1kk jäljellä tota arskan ohjelmaa ja sitten ajattelin aloittaa tämän ja täytyy todellakin ottaa kuvat sitten ennenkuin ohjelman aloitan. Selkään nimenomaan tässä kaipailenkin lihaa koska se on ollut mun heikoin lenkki, enkä oo löytäny tuntumaa siihen kulmasouduissa jne. mutta nyt alusta asti teen varsinkin tuota mavea ja soutua maltillisilla painoilla ja alan sitten nostelemaan painoja pikkuhiljaa, niin kait se siitä. Onneksi en treenaa hienoperseiden salilla tosiaankaan :D

Hienoa, huomenna kaveri tulee yhelle toiselle salille näyttämään maven tekniikan ja kattoo samalla mite se multa luonnistaa :) Eli siis seuraava ohjelma on ehdottomasti tämä! Ainut vielä mietityttää on tuo soutu, eli siis "Soudusta käytetty versio on ylävartalo vaakasuorassa tehty soutu, ei tavallisimmin tehty kulmasoutu". Sitä ei siis tehdä niinkuin normaalia täälläkin stickynä olevaa kulmasoutua? Entä pitääkö tässäkin liikkeessä painot kuolettaa alhaalla ja siitä sitten taas nostamaan? Oisko vielä tähän antaa muita tekniikkaneuvoja? Ja vielä että miten pitkät palautusajat on? 2min?

Mitä Rippetoe sanookaan kulmasoudusta: "My opinion about barbell rows is as follows: fuck barbell rows. Really. Fuck them. Stop wasting time worrying about barbell rows and get your deadlift up to 500. By then you'll have your own opinion and you won't have to worry about mine."

:D

No joo, tässä oikea asento soutuun: http://forum.bodybuilding.com/attachment.php?attachmentid=280567&d=1140759947

Mutta jos soutu mietityttää, tee ihmeessä niinkuin alkuperäisessä ohjelmassa sanotaan eli ota rinnalleveto mukaan ;)

Vielä tuosta pystypunnerruksesta että onko väliä miten sen tekee? Ite oon tottunu tekemään niskan takaa tangolla kun se tuossa arskan ohjelmassa on..

Just edellissivulla kysyttiin samaa..................................... ja vastattiin.............................................

Juu kaikki kolme ovat hyviä liikkeitä, mutta ei ole mitään väliä millä niistä sitten tekee vai kannattaako sitäkin vaihdella?

löysin kuin löysinkin parhaan tavan tehdä tuota pystypunnerrusta, kyllä se istuen tangolla ottaa parhaiten meikäläisellä. painoakin sai lisätä kohtuullisesti kun alkoi tuntumaan ihmeen kevyeltä kun paras tapa löytyi...
nivusongelmiin palaten, edellispäivänä salilla ollessani ei sattunut enää nivusiin juuri lainkaan viikonlopun levättyäni. voi johtua tietysti myös siitä että eräässä topikissa toisaalla oli hyviä vinkkejä nivusten venyttelyyn/lämmittelyyn. tuntui muutenkin ihan helvetin kevyeltä kyykkypainot minkä kanssa edellisellä viikolla sai jo vääntää tosissaan, tiedä sitten mistä johtui :)
tänään uudestaan, katotaan mitä nivuset nyt sanoo.

Back
Ylös Bottom