🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Jos haluut jotain motivaatiota, niin kun saat keskivartaloa siistittyä, se vaikuttaa suoraan testotasoihin.
Testoihin mulla on sellainen ikävä lisähomma, että erään lääkkeen sivuvaikutus on alentuneet testot. Pitäisi kai mittauttaa ne tasot ja sitten miettiä lääkkeen vaihtoa tai korvaushoitoa. Olen siinä käsityksessä, että matalat testot vaikeuttavat kiristelyä. Oravanpyörä, kuten sanoit.

Testoihin mulla on sellainen ikävä lisähomma, että erään lääkkeen sivuvaikutus on alentuneet testot. Pitäisi kai mittauttaa ne tasot ja sitten miettiä lääkkeen vaihtoa tai korvaushoitoa. Olen siinä käsityksessä, että matalat testot vaikeuttavat kiristelyä. Oravanpyörä, kuten sanoit.
No tohon yhtälöön ne hiilarit vasta huono onkin. Hae korvaushoito, ei ole mitenkään epätyypillistä että lääketieteessä lääkärit kusee hunajaa kun saa määrätä lääkkeen sivareihin lääkettä. Tosin teston kohdalla niiden aivot menee solmuun ja ne taantuu aivan lapsen tasolle. Sit ne änkyttää sulle ruokavaliosta ja liikunnasta vaikka itse ovat luokattomassa kunnossa iso osa. Ja nimenomaan ruokavaliolla sä koitat asiaa parantaa, mutta se testo ja toinen lääkitys on käsijarruna.

Ei ole pakollista hiilihydraattia, on vain aminohapot ja rasvahapot, koita nyt ymmärtää hyvä ihminen. Ihmisen ei todellakaan tarvitse syödä hiilihydraattia grammaakaan. Koita itse, niin ehkä tajuat.
Enhän minä väitäkään, että hiilihydraatit olisivat pakollisia ruokavaliossa. Ihminen kykenee tulemaan toimeen ilmankin eli käsittääkseni olemme sopeutuneet ainakin ajoittain tulemaan toimeen pelkällä rasvalla ja proteiinilla. Mutta se ei tarkoita, että ketoosi olisi terveyden kannalta paras vaihtoehto normaalin aineenvaihdunnan omaaville.

Olen 70-luvulla teini-ikäisenä laihduttanut kuukausien ajan ketoosin avulla, silloin se tunnettiin Atkonsonin dieettinä. Toimi kyllä, näläntunne pysyi hallinnassa, mutta paino nousi heti kun siirryin normaaliin ruokavalioon.

oimi kyllä, näläntunne pysyi hallinnassa, mutta paino nousi heti kun siirryin normaaliin ruokavalioon.
No miten sitten perustelet, että painonnousu olisi jotenkin positiivinen asia? Eikös sulla nimenomaan hiilarien rajoittaminen tottanut alemman rasvan määrän. Ja sen lisäksi lukuisa terveyteen liittyvä markkeri paranee, nämä ignoorataan järjestäen kokonaan, vaikka höyty on kiistaton.

- Vähentää verensokerin heilahteluja
- Parantaa insuliiniherkkyyttä
- Aivojen energian laatu paranee
- Tulehdustilan lasku (myös aivoissa)
- Rasva-aineenvaihdunnan joustavuus
- Hormonikuormituksen keveneminen

Jos joku osaisi edes kerran perustella, miten hiilareita syöden saa terveytensä paremmaksi?

107g hiilaria varmasti katkaisee keton, sen verran siinä verensokerit piikkaa ja insuliinit iskee. Se kestää sitten sen 12-72 tuntia että ollaan ne poltettu ellei sitten mene treenaan ja kuluta niitä kovalla treenillä pari kertaa vuorokaudessa.
107g täysjyväpastaa eli 67g hiilaria. Siihen päälle 80g mozzarellaraastetta ja turaus ketsuppia. Tuollaisen söin yöllä ja mun subjektiivinen tuntemus on ettei ketoosi siihen vielä katkennut. Nyt sitten söin toisen vastaavan annoksen aamupäivällä, ketoosi katkesi ja hiilarikoukku tyydytetty.

Varmaan jotain maltillisempaa vhh:ta jatkan, mutta hiilarikoukku liian kova nyt ketolle. Kuitenkin tässä rasvanpolton puolella oltava ja jotain rajoitettava, jos painoa meinaan pudottella reilusti.

Minusta on tullut tyypillinen keskivartalolihava.
Minusta tuommoinen maltillinen vhh on paljon vaikeampaa kuin tiukka, jatkuvasti ruokkii sitä hiilarikoukkua. Mitä tiukempi sitä vähemmän himoja. Himot ei kestä kuin 1-2 viikkoa, sen jälkeen ei käy mätöt enää mielessäkään.

Minusta tuommoinen maltillinen vhh on paljon vaikeampaa kuin tiukka, jatkuvasti ruokkii sitä hiilarikoukkua. Mitä tiukempi sitä vähemmän himoja. Himot ei kestä kuin 1-2 viikkoa, sen jälkeen ei käy mätöt enää mielessäkään.
Nyt kestin kolme päivää tiukkaa <30g dieettiä, viimeksi 13 päivää 50-80g. Mutta en nyt tarkoittanut edes noin tiukkaa vhh:ta, vaan liki normaalia syömistä ylimääräisistä hiilareista karsien. Pidemmän päälle ajattelin syödä tyylillä, jossa ravinto on terveellistä ja ruoka maittavaa. Joo, ketoilu on mahdollista, ja siinä on jotain hyviä puolia, mutta minusta ei ehkä ole siihen.

Tästä täysin samaa mieltä!! HH-koukusta niin tiedä, mutta ihan energiametabolisista syistä sellainen semi-keto-VHH on kaiken surkein vaihtoehto. Henkilöstä riippuu, mutta keskikokoiselle treenaajalle tarkoittaa noin 80-150g HH per päivä tai sitä luokkaa. Silloin ei olla kunnolla ketoosissa eli kroppa ei tarpeeksi tuota eikä varsinkaan osaa tehokkaasti käyttää ketoneita, mutta toisaalta hiilihydraattiakin tulee siinä määrin vähän, että sekään ei oikein riitä mihinkään.

No tohon yhtälöön ne hiilarit vasta huono onkin. Hae korvaushoito, ei ole mitenkään epätyypillistä että lääketieteessä lääkärit kusee hunajaa kun saa määrätä lääkkeen sivareihin lääkettä. Tosin teston kohdalla niiden aivot menee solmuun ja ne taantuu aivan lapsen tasolle. Sit ne änkyttää sulle ruokavaliosta ja liikunnasta vaikka itse ovat luokattomassa kunnossa iso osa. Ja nimenomaan ruokavaliolla sä koitat asiaa parantaa, mutta se testo ja toinen lääkitys on käsijarruna.
Tuli vielä mieleen näistä testoista, että miten keto-ruokavalio mahtaa vaikuttaa niihin, kun ei ole ulkopuolista lisää käytössä? Pikaisen otannan perusteella useilla internetin ketoilijoilla lisää on. Testo ei varmaankaan ole sama asia kuin mieskunto, mutta jotain siitäkin voinee päätellä. Oma otanta on, että keton aikana huonompi, heti jälkeen kuitenkin hyvä.

Tuli vielä mieleen näistä testoista, että miten keto-ruokavalio mahtaa vaikuttaa niihin, kun ei ole ulkopuolista lisää käytössä? Pikaisen otannan perusteella useilla internetin ketoilijoilla lisää on. Testo ei varmaankaan ole sama asia kuin mieskunto, mutta jotain siitäkin voinee päätellä. Oma otanta on, että keton aikana huonompi, heti jälkeen kuitenkin hyvä.
Testosteronia tehdään kolesterolista, keto/vhh/carnivore nostaa suurimmalla osalla kolesterolia koska rasvaa kuljetetaan enemmän energiana. Jos et ole valtavasti miinuksella, niin ei hätää teston kanssa. Testo droppaa miinuksella hiilareillakin, vielä pahemmin jos rasvan määrää lasketaan.

Back
Ylös Bottom