🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Mä kysyn nyt kun täällä on niin paljon sivuja että on vaikeeta kahlata läpi. Mulla oli eilen lupaava kokemus kun jätin suurimman osan viljasta pois.
Eli tavoitteena vvh/keto/carnivore. Osittain tuo on itsestään selviä asioita mutta mä lähinnä etin että mitä kasvikunnan tuotteita voi pikkasen ottaa ja esim miten maitotuotteet sopii kuvaan. En oikeen käytä fb että jos jossain olis joku lista tai tietopaketti asiasta että vois opiskella. Tässä kun näkyy loputtomasti keskustelu mutta ei sellasta nopeasti omaksuttavaa tietoa. No siis löysin tuolta kyllä jotain mutta täällä on varmaan kokemusta enemmän erottaa ne huonot neuvot hyvistä.
Mistä tuo tavoite tulee? Jätit siis suurimman osan viljasta pois (päiväksi?), ja nyt pitää mennä syvään päähän, mutta miksi? Oma neuvoni on, että jos on epämääräisiä vaivoja ja epäilee ruokavaliota, viljat ja maitotuotteet on ensimmäisiä joita kannattaa epäillä. Proteiineja lihasta, kalasta, kanasta, kananmunista, hiilareita perunasta, bataatista, hedelmistä, valkoisesta riisistä... Osa kasviksistakin voi aiheuttaa ongelmia, tuossa listasin suht neutraaleja vaihtoehtoja olettaen, ettei allergioita ole.

Saahan ketoosiakin toki kokeilla, mutta siinä muuttuu metaboliakin hieman eikä kyse ole pelkästään epäsopivien ruoka-aineiden poistamisesta.

Itse huomannut sen, että jos syö pelkkää luontaista proteiini-rasvasekoitusta, nälkä pysyy. Mutta jos mukana on hiemankin hiilareita (esim. paneeraus) niin sapuskaa tulee automaattisesti haettua lisää kaapista.

Puhumattakaan todellisista hiilaripommeita, kuten lähikaupan uunituoreet moniviljasämpylät. Ne eivät ole koskaan selvinneet elossa Mannisresidenssissä yli vuorokautta.

Itse huomannut sen, että jos syö pelkkää luontaista proteiini-rasvasekoitusta, nälkä pysyy. Mutta jos mukana on hiemankin hiilareita (esim. paneeraus) niin sapuskaa tulee automaattisesti haettua lisää kaapista.
Itse harrastan juoksemista, ja olen huomannut, että proteiini-rasva sekoitusta syömällä bulkkaan jalkoihin ja keskivartaloon lihasta. Paino nousee, vaikka nälkä pysyy loitolla. Pitäisi vissiin syödä lähinnä puuroa ja sämpylöitä ollakseen katu-uskottava siima.

Itse harrastan juoksemista, ja olen huomannut, että proteiini-rasva sekoitusta syömällä bulkkaan jalkoihin ja keskivartaloon lihasta. Paino nousee, vaikka nälkä pysyy loitolla. Pitäisi vissiin syödä lähinnä puuroa ja sämpylöitä ollakseen katu-uskottava siima.
Tämä oli mielenkiintoinen video - jossa vähän spekuloitiin sillä, että ketoosissa olevien kestävyysurheilijoiden lihasmassa kestää paremmin kuin hiilarivetoisten urheilijoiden.

View: https://www.youtube.com/watch?v=3RhS1UvSWoQ

Mä kyllä siis käytän hiilareita mutta ne on pieni osa kokonaisuutta. Esim tomaatteja ja sipulia paistettujen kananmunien sekaan. Mä koitan nyt ottaa maltillisia määriä kreatiinia. Tuolla oli jotain englannin kielellä mutta kokeilemallahan tuo selviää. Onko täällä mitään ajatuksia tästä?

Back
Ylös Bottom