🥓 Ketoosi - Keskustelua hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista

Meta title: 💥 Ketoosikeskustelu – hiilareiden minimoinnin ikuinen väittely ja kokemusten myrsky

Meta description: Keskustelua ketoosin hyödyistä, haitoista, makroista ja kokemuksista – mikä toimii, mikä ei ja miksi keto herättää niin vahvoja mielipiteitä?**

Jep. Koitan noita kuituja saada salaatista ja lisäämällä pellavansiemenrouhetta vaikkapa munakkaaseen. Ketoositikkuja en ole käynyt ainakaan vielä ostamassa, pitänee loppuviikosta hankkia ja katsoa mitä ne tikut näyttää. Ilmeisesti joskus torstai-perjantai akselilla pitäisi kroppa olla ketoosissa?

Riippuen treenistä ja siitä, käyttääkö "glucose disposal agent:eja" eli kromia jne, keskiviikko-iltapäivän ja perjantain välillä.

Vaihdoin tässä hetki sitten CKD:n TKD:iin ja täytyy sanoa että sopii kyllä hyvin.

Treeneissä on valtavasti enemmän potkua kuin CKD:lla, oikeastaan joka treeni ollut kuin CKD:n tankkauksen jälkeinen harjoitus ja romua liikkuu uskomattoman hyvin energiansaantiin nähden... :wtf:

^ Hmm, tuotapa täytyy kokeilla. (piti vähän luntata internetistä) Eli hiukan hiilareita ennen treeniä, muuten ketolla?

Mitenkäs muuten te ketoilijat ja Gary Taubesin kirjan "Good calories, Bad calories" -kirjan lukeneet suhtaudutte tähän uutiseen:

http://www.iltalehti.fi/terveys/200904289494170_tr.shtml

Pitääkö edes paikkansa että suomalaiset syövät voita? Kaikki näyttävät nykyään vetävän kevytlevitteitä, ja voin ostajat suorastaan häpeilevät kassajonossa. :rolleyes:

Riippuen treenistä ja siitä, käyttääkö "glucose disposal agent:eja" eli kromia jne, keskiviikko-iltapäivän ja perjantain välillä.

Et viittis samovaari selventää, että onkos tuon leusiinin käyttö samaan tarkoitykseen yhtä tiedossa oleva juttu? Itse leusiinin avulla sain ketostickkiin jo seuraavana aamuna väriä, mutta seuraavina päivinä en juurikaan mitään, vaikka hiilareina saatoin syödä päivässä VAIN puolikkaan kurkun. Voiko älytön vedenjuominen estää ketostickkien reagoimisen?

Taviksen parhaat ketoosin upottamis lisäaineet: kromi ja magnesium ja leusiini?

Omakin lusikka soppaan...

Ketoosissa olen nyt kolmatta vuorokautta, kusitikut näyttävät tummanpunaista ja olo on eilistä pään koomailua lukuun ottamatta mainio. Paitsi että minulla on koko ajan nälkä. Iso sellainen.

Myös makeanhimo vaivaa huomattavasti enemmän kuin "normidietillä", jossa otin hiilareita 200-250 grammaa / pvä. Eihän sen näin pitänyt mennä? Himmaako näläntunne jossain vaiheessa vai onko jotain nyt pielessä?

Kalorit ovat miinuksella 700-1000, ja tuo on ollut hyvä vaje tähän asti.

Omakin lusikka soppaan...

Ketoosissa olen nyt kolmatta vuorokautta, kusitikut näyttävät tummanpunaista ja olo on eilistä pään koomailua lukuun ottamatta mainio. Paitsi että minulla on koko ajan nälkä. Iso sellainen.

Myös makeanhimo vaivaa huomattavasti enemmän kuin "normidietillä", jossa otin hiilareita 200-250 grammaa / pvä. Eihän sen näin pitänyt mennä? Himmaako näläntunne jossain vaiheessa vai onko jotain nyt pielessä?

Kalorit ovat miinuksella 700-1000, ja tuo on ollut hyvä vaje tähän asti.

Syö enemmän ruokaa määrällisesti. Ja toi kalorivaje voi olla ehkä liian suuri. Veditsiis tolla 'normidieetillä myös miinusta 700-1000 mutta tuliko silloin yhtä pahaa nälänolon tunnetta?

Syö enemmän ruokaa määrällisesti. Ja toi kalorivaje voi olla ehkä liian suuri. Veditsiis tolla 'normidieetillä myös miinusta 700-1000 mutta tuliko silloin yhtä pahaa nälänolon tunnetta?

Tähän asti olen diettaillut rajoittamalla hiilareita ja rasvaa siten, että kalorivaje on ollut tonnin luokkaa. Ja homma on pelittänyt hienosti. Makeanhimo on vaivannut lähinnä joskus syömisen jälkeen, mutta ei silloinkaan mainittavammin. Pieni näläntunne on ollut kaverina nukkumaan mennessä, mikä kai dietillä kuuluu asiaankin ja kertoo siitä, että miinuksella mennään.

Mutta nyt on tosiaan nälkä ihan koko ajan! Ja mitä tahansa hiilareita tekisi mieli ihan älyttömästi. :curs:

Tähän asti olen diettaillut rajoittamalla hiilareita ja rasvaa siten, että kalorivaje on ollut tonnin luokkaa. Ja homma on pelittänyt hienosti. Makeanhimo on vaivannut lähinnä joskus syömisen jälkeen, mutta ei silloinkaan mainittavammin. Pieni näläntunne on ollut kaverina nukkumaan mennessä, mikä kai dietillä kuuluu asiaankin ja kertoo siitä, että miinuksella mennään.

Mutta nyt on tosiaan nälkä ihan koko ajan! Ja mitä tahansa hiilareita tekisi mieli ihan älyttömästi. :curs:

No nälkähän nyt ei tarvitse/kannata olla ikinä ellei nesteistä pudottele. Silloin on aina se vaara, että keho hajoittaa lihasproteiinia energiaksi. Nosta rasvan ja proden määrää. Sillä pitäis noi nälkä-probleemit kadota. Makeanhimon taas pitäisi helpottaa ajan kuluessa.

Sulla on homma ihan päinvastoin kun eukolla. Se onnistuu syömään päivässä alimmillaan jonkun 600 Kcal, kun ei vaan ole nälkä. Yleensä kyllä mennään jossain tonnin kieppeillä, mutta vähän on sekin. No, eipä tuo oikein laihdukaan edes noilla kaloreilla, kun on aineenvaihdunta täysin jumissa.

Jaksaisikohan joku kirjoittaa tähän hyvät ohjeet siihen miten aineenvaihdunnan saa taas pelittämään ja tollasessa tilanteessa laihtumisen takaisin käyntiin? Sillä siis, että se saa sitten itse lukea, kun mun neuvojahan ei oikein voi kuunnella. Voisi mennä paremmin jakeluun kun saa lukea samat asiat jonkun muun kirjoittamana.

Tähän asti olen diettaillut rajoittamalla hiilareita ja rasvaa siten, että kalorivaje on ollut tonnin luokkaa.
Bzzzt, älä rajoita rasvaa. Ketoosin ideana on että keho käyttää rasvaa energiaksi, ja se vaatii sitä että kalorien pääasiallisena lähteenä on rasva, jolla hiilarit korvataan (~70% kaloreista). Siitä tuo nälkä on varmaan johtunutkin.

Sulla on homma ihan päinvastoin kun eukolla. Se onnistuu syömään päivässä alimmillaan jonkun 600 Kcal, kun ei vaan ole nälkä. Yleensä kyllä mennään jossain tonnin kieppeillä, mutta vähän on sekin. No, eipä tuo oikein laihdukaan edes noilla kaloreilla, kun on aineenvaihdunta täysin jumissa.

Jaksaisikohan joku kirjoittaa tähän hyvät ohjeet siihen miten aineenvaihdunnan saa taas pelittämään ja tollasessa tilanteessa laihtumisen takaisin käyntiin? Sillä siis, että se saa sitten itse lukea, kun mun neuvojahan ei oikein voi kuunnella. Voisi mennä paremmin jakeluun kun saa lukea samat asiat jonkun muun kirjoittamana.

Mulla on vähän sama, syön muutenkin tosi vähän mutta ketoillessa voisin olla vaikka päiväkausia syömättä. Olen korjannut asian niin, että syön yhä pieniä määriä, mutta otan esim. oliiviöljyä paljaaltaan, käytän kermaa ja valmistan muutenkin ruuan aika rasvaisesti (tosin siinä täytyy olla tarkkana ettei safkasta tule pahaa ja ällöä). Näin saan kalorit ylös ilman että tulee ylimääräisiä hiilareita.

Ei kai siihen aineenvaihdunnan käynnistämiseen auta muu kuin ruuan lisääminen. Syö vaikka väkisin ja tosiaan rasvasta saa hyvin energiaa -> kalorit ylöspäin.

Käske muijas vaan olla tarkkana ettei totu liian alhaisiin kaloreihin. Siinä käy TOSI helposti niin (varsinkin meillä naisilla) että kun on hyvä olo ~600-1000 kalorilla, ei halua eikä osaa enää syödä enempää.

Et viittis samovaari selventää, että onkos tuon leusiinin käyttö samaan tarkoitykseen yhtä tiedossa oleva juttu? Itse leusiinin avulla sain ketostickkiin jo seuraavana aamuna väriä, mutta seuraavina päivinä en juurikaan mitään, vaikka hiilareina saatoin syödä päivässä VAIN puolikkaan kurkun. Voiko älytön vedenjuominen estää ketostickkien reagoimisen?

Taviksen parhaat ketoosin upottamis lisäaineet: kromi ja magnesium ja leusiini?

Leusiini ihan uutta mulle tässä yhteydessä!

Lisäksi, inkivääri on myös toimiva ja ilmeisesti myös vanha kehonrakentajien "salaisuus" oluthiiva :)

Joka tapauksessa, tuossa on jo tuollaisenaan ihan riittävä ja kattava lista: itse asiassa nyt kun vanadylit on loppu, käytän itse pelkkää kromia tankkauksen jälkeen.
No, magnesiumia tulee illalla zma:n yhteydessä, mutta maanantaina/tiistaina otan joka aterialla 50-100mcg kromia ja tälläkin olen viimeistään ti-iltana tikkujenkin mukaan ketoosissa. Itse asiassa nyt olin jo tänä aamuna, kun tein eilen illalla tuon ylimääräisen treenin.

Tankkauksen aikana otan ensimmäisten maltojen kanssa nyt 1.kertaa kokeiluna lisäksi extrana magnesiumia ja kaliumia ja vähän suolaa. Mutta tosiaan takaisin ketoosiin hakeutuessa pelkällä kromillakin pärjää.

Bzzzt, älä rajoita rasvaa. Ketoosin ideana on että keho käyttää rasvaa energiaksi, ja se vaatii sitä että kalorien pääasiallisena lähteenä on rasva, jolla hiilarit korvataan (~70% kaloreista). Siitä tuo nälkä on varmaan johtunutkin.

Siis puhuinkin ennen ketoiluani harjoittamasta dietistä, jossa vähensin kalorit hiilareista ja rasvasta. En ollut siis tuolloin lähelläkään ketoosia.

Nyt ketolla rasvan määrä kokonaisenergiasta on 70%, protskua 28% ja hiilaria loput hilut (5-15 grammaa). Ja nälkä on tosiaan silti kaamea.

Nyt ketolla rasvan määrä kokonaisenergiasta on 70%, protskua 28% ja hiilaria loput hilut (5-15 grammaa). Ja nälkä on tosiaan silti kaamea.

Onpa tuokin mahdollista. Lisää vaan mättöä koneeseen, herkkusienet on hyvää hutturavintoa mikä täyttää masua mutta ei tuo kaloreita tai hiilareita. Voipi myös olla ettet tartte tuota -1k kalorivajetta heti ketolla. Otappas puolikkaan jauhelihapaketillisen verran lisää kaloreita ja isket siihen kylkeen pari tölkkiä lidlin halppoja herkkusieniä, niin pitäisi yöt viettää rauhallisesti, muissa kuin mäkkäriunissa.

Olen tässä myös miettinyt, kaloreita ja prosentteja laskiessani tuota rasvan määrää, että jos sittenkin syön sitä liian vähän. Otetaan esimerkiksi jauheliha, jossa on ketoiluun ilmeisesti täydelliset arvot 30% p ja 70& r. Ok, isket sen kalorikoneisiin ja käyt mättämään ja vietät päiväsi nälässä. Mietin missä vika, voisiko se olla siinä että kun tapana ei ole pillillä pannun pohjalta jokaista ihralammikkoa suuhun imaista, niin että jätän vahingossa sittenkin sen 10-20% kaloreistani syömättä? HEITÄNKÖ ELÄMÄN ELIXIIRINI LUPSAKASTI VIEMÄREITÄ TUKKIMAAN, vai kuvittelenkohan vain.

Viimeksi muokattu:
Minuakin on ketoilusta huolimatta vaivannut outo makeannälkä viime päivinä, ja nyt kun S225T tuli maininneeksi kromin, päätin vähän lukea siitä ja piti sitten käydä ostamassa koe-erä kromivalmistetta kun totesin ettei missään vitamiinipillereissäni ollut kromia.

Ketoillessa insuliinitasot pysyvät matalina, ja kromi netistä pikaluntattujen tietojen perusteella parantaa insuliinin vaikutusta. Katsotaan onko tällä vaikutusta, kun mielessä on hämäriä muistikuvia jostain "kromi hillitsee makeannälkää" -tyylisistä otsikoista.

Sida Cordifoliaa hakemaan niin ei nälkä vaivaa, lähtee ketokin käyntiin suhteellisen vauhdilla :D

^ Kiitti vinkistä, piti heti käydä netissä lunttailemassa. Hmm, aiheuttaako tuo tosiaan masennusta? ("t has a depressive effect on the central nervous system")

Roskatutkimus. Tehty rotilla annostuksella 1g/kilo ja sitte katseltu jaksaako ne olla aktiivisia...

Annostus on ihmisillä about 300mg 8% standardisoitua vrk.

Vaikutus on ennemminkin :hyper:, eipä edes taukojen aikana ole ollut sen kummempia depiksiä.

Tosin luonnollisestihan tuokin vaatii kaverikseen kofeiinin. Aihe ei varsinaiseti liity ketoosiketjuun, mutta kyllähän tuo tuntuu nopeuttavan ketoosiin siirtymistä ja auttavan muutenkin dieetillä ;)

Minkäslaisina annoksina kromia kannattaa nappailla kun ketoosin pyritään? Apteekista kävin ostamassa purkin ja näyttäisivät olevan 50 mg nappeja. Magnesiumia on mennyt tänään 600 mg eli kaksi 350 mg:n nappia.

Roskatutkimus. Tehty rotilla annostuksella 1g/kilo ja sitte katseltu jaksaako ne olla aktiivisia...
Ahaa, eli ajoivat rotat aivan loppuun. Tämmöinen tempaus.

Hmm, pikaisen nettiselvittelyn perusteella tuli vastaan varoituksia tyyliin "ei kilpaurheilijoille!". Lasketaanko tää doping-aineeksi tai jotain, kun siinä on kasviperäistä pseudoefedriiniä?

Aiheuttaako tuollainen kiihtynyt aineenvaihdunta sitten lihaskatoa? Vai palaako pelkät läskit vaan kunhan huolehtii että pysyy ketoosissa?

Back
Ylös Bottom