đŸ„‘ Kananmuna ja sen vaikutus kolesteroliin

Meta title: đŸ”„ KANANMUNAN KOLESTEROLI – TIE TOTUUTEEN ILMAN TURHAA PELKÄÄMISTÄ đŸ”„

Meta description: Kananmunan kolesteroli ei nosta terveiden ihmisten veren kolesterolia merkittÀvÀsti, ja munat ovat ravintotiheÀ superruoka lihaskasvuun ja...

Heh, nÀyttÀÀ siltÀ ettÀ jopa jÀnikset vuodelta 1988 osaavat kertoa totuuden LDL:stÀ paremmin, kun moni muu puhuva pÀÀ tahi agendaansa tuputtava, ideologiansa parissa piipertÀvÀ tavan tallaaja.
Joo, mulle riitti, en kommentoi enÀÀ sun juttuja ja poistan kaikki mitÀ vastaat mun juttuihin. Kiitos ja nÀkemiin. MÀ olen sulle vain piipertÀvÀ tallaaja, joten mun on aivan turha jatkaa sun kanssa.

Oothan sÀ taas vÀhÀn hajulla.. Matkaa on vielÀ. Joo, eli ateroskleroosin mÀÀrÀ kasvoi systemaattisesti LDL:n, non-HDL:n ja apoB:n noustessa, vaikka kaikki olivat edelleen viitearvoissa.

TÀmÀ tutkimus ei kuitenkaan sano ettÀ:

- LDL olisi merkityksetön
- Kaikki saavat plakkia riippumatta LDL : stÀ

Sen sijaan tutkimus sanoo pÀinvastoin, ettÀ mitÀ matalampi LDL = vÀhemmÀn plakkia, myös matalan riskin ryhmÀssÀ. Eli LDL toimii juuri niin kuin riskitekijÀn kuuluukin toimia.

Se ettÀ plakkia löytyy myös LDL-normaaleilla -> LDL ei ole ratkaiseva , voidaan helposti vÀÀntÀÀ esimerkkiin jonka luulisin sinunkin tajuavan -> Se, ettÀ kaikki salilla kÀvijÀt eivÀt kasva, ei tee treenistÀ turhaa.

Eli aivan kuten se, ettÀ kaikki ns normaalin LDL:n omaavat eivÀt tukehdu plakkeihin, ei tee LDL:stÀ yhdentekevÀÀ.

Tuo tutkimus ei todellakaan osoita, ettÀ LDL olisi yhdentekevÀ, vaan ettÀ ateroskleroosia voi alkaa syntyÀ jo ennen kuin LDL ylittÀÀ viitearvot. (tÀstÀ pÀÀstÀÀn yhtÀlöön mitÀ pienempi LDL sitÀ parempi, optimaalisempi)

Eli se(kÀÀn) ei kaada LDL-hypoteesia, vaan se kertoo, ettĂ€ “normaali” ei ole sama asia kuin “optimaalinen”. Jos tĂ€stĂ€ vetÀÀ johtopÀÀtöksen, ettĂ€ LDL:llĂ€ ei ole vĂ€liĂ€, on lukenut otsikon mutta jĂ€ttĂ€nyt tulokset lukematta. (MikĂ€ nyt ei sinĂ€llÀÀn yllĂ€ttĂ€isi). Tutkimuksessa myös nimenomaan todettiin, ettĂ€ plakkimÀÀrĂ€ kasvoi LDL:n ja apoB:n mukana. Joka on mielestĂ€ni piste ii:n pÀÀlle.

Toki ihan hyvÀ tutkimus. Kiitos siitÀ.

NÀkisin ettÀ miksi "normaalilla LDL:llÀ sitÀ paskaa kertyy, no syitÀhÀn voi olla useita kuten ikÀ (valtimot vanhenee) , elinikÀinen LDL-altistus (onko se joskus ollut korkeampi mitÀ vaikkapa viimeiset 5-vuotta) tulehdukset, oksid. stressi ja muut vaivat kuten jotka pahentaa entisestÀÀn ja tietty geneettinen alttius.
Juuri nÀin, ldl ei ole merkityksetön mutta sulla menee metsÀÀn siinÀ, ettÀ se olisi ainoa syyllinen.

YmmÀrrÀthÀn, ettÀ jos korkeampi ldl olisi suorassa suhteessa kalkkeutuneisiin verisuoniin niin plakkia havaittaisiin kaikilla, joka ikisellÀ ihmisellÀ.
Nyt on selvĂ€sti sinunkin linkkaamissa tutkimuksissa osoitettu ettei se ole ainoa syy vaan osa syy korkean verenpaineen, tupakoinnin, (etenkin) tulehduksen jne kanssa. Jopa sĂ€ itse toteat ihan samaa joissain viesteissĂ€si 😄.
Se, ettÀ plakkia kertyy osalle ja osalle ei on monen tekijÀn summa.

Mutta aika hedelmÀtön keskustelu jankata tÀtÀ, tottakai ldl on yksi vaikuttava tekijÀ, ihan samaan tapaan kuin hengitys on yksi vaikuttava tekijÀ ihmisen terveyteen ja ilman sitÀ (happi tai ldl) ollaan jo haudassa.

Sit kun tÀstÀ jankkauksesta mentÀisiin niihin todellisiin vaikutuksiin niin

30-vuotiaana, tÀysin ilman muita riskitekijöitÀ:
LDL < 2 → ~0,1 % kuolemanriski 10 vuodessa
LDL < 3 → ~0,2 % kuolemanriski 10 vuodessa

TÀÀ keskustelukin on jo lisĂ€nnyt enemmĂ€n kuoleman riskiĂ€ 😅

Back
Ylös Bottom