🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja Vispe
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 🔥 POHKEET PAUKKUMAAN!!! 🔥

Meta description: Tehokkaimmat harjoitteet, tekniikat ja rutiinit, joilla pohkeet kasvavat ja räjähtävät eloon.

Yläselkätreenin yhteydessä tehty extrapohjetreeni tuntui tänään menevän erityisen hyvin perille. Ehkä se siitä lähtee...:thumbs:

Pohkeet treenaan joka kerta kun käyn salilla, eli 4 x viikossa. Ja joka kerta 4-5x15 sarjoja seisten. Hitaasti mutta varmasti kehitystä tapahtuu.

Heippa, en nyt taida oikeaan paikkaan tätä kirjoittaa mutta tää "ongelma" on suurempi kuin tää ketju ja nämä sen viestit, toki täältä löytyy varmaan muitakin "pohje-keskusteluja" mutta tää nyt pisti silmään kun asia on ollut jonkun aikaa mielessä. Elikkäs Itse en koe ja usko että on huonot geenit, äiti on elänyt fyysistä elämää käyden pitkiä matkoja fillarilla ja kävellen "ylisuurien"
kuormien kans, läpi elämän ja duunannu aina jotain ja sillä on aikas lailla tommoset aiemmin mainitut "kovasti kävelevän ja/tai polkevan fatit pohkeet" jotka on oikeastaan aika jäätävän kokoset, sivusta päin katottuna pienen grillatun kanan kokoset ehkä hitusen liioiteltuna. Isäni on taas ollut juoksiessa lähes ellei kaikissa ikäluokissa hopealla tai paremmalla. kymppejä, jonku verran femmoja juoksi ja ratakisois ehkä 2500m mutta ei mitään pikajuoksua kuitenkaan.

Mutta mulla oli pari asiaa mistä kysyä. Mulla on saatanan kiree oikea jalkapohja, siis aina ja joskus erityisen kiree et PELKKÄ kävely repii tai venyttää sitä. Muijan kans puhuin tosta ja se sano et sillä kans vetää suonta joskus oikeen kovaa ja tuli heti semmonen fläsäri "et hei hetkinen eikö mullakin ollu alkuun just jäätävät suonen vedot". No oli mitä oli (ehkä just niitä "kävelykin repii jalkapohjan-päiviä") vaiva kun vaiva kyseessä niin joka tapauksessa muutamia rumia paksuja syviä kovanahkasia arpia on tossa kohtaa, missä minkä takia lättäjalkasia kutsutaan lättäjaloiks elikäs tossa pottuvarpaan ja kantapään välimaastossa sisempänä, vitun hyvä ja selkee selitys eiks vaan (ei oo lättäjalkaa) :) sori lättäjalat pienoisine pohkineen :P

Sit toinen ongelma on kun sattuu sääreen juostessa, oon siis selkeesti kantapääkävelijä, ainakin vuosia ollu en tiedä oonko aina. Sääriluun ulompaan puoleen keskelle voisko sanoo luuta, sattuu juostessa (siinä on toi lihas en nyt muista minkäniminen mutta työntää kantapäätä eteen/toimii vastapuolena soleukselle. Tutkinu asiaa ja lukenut että persiin vieressä vyötäröä ympäröivät "lommot" pakaralihakset lonkkaluun alapuolella sivulla jo itsessään heikentää kävelyä (ja kaikkea mitä oikea kävelytyyli antaa) JOS ne ovat heikot. Ja heikot, riippuu tietty mihin vertaa mutta itse oon aika pieniluinen hoikkaraaminen 176cm ja painoa on tullut 4 vuoden aikana lisää yli 33% joka tuntuu saatanan paljolta prosentteina, kiloina se ei oo kun kai 23kg mistä tän vuoden puolella tullu 12-13 kiloa joka saattaa liittyä siihen ku esim fudiksen kans pikkunen juoksu/hölkkä saa kauheen paineen keskelle sääriluuta, vähän ku ajais vanteilla ilman jousia.
Toivottavasti jollain jolla on OLLUT vastaavaa osais heittää ja jos on vielä nii muutaku respek khyl se siitä..

Edittiä sen verran että oikean puolen pohjetta en saa venytettyä kunnolla ilman et kireä pohja vetää kantapään ilmaan. Joo venyyhän se liha jos se on eilisien jäljiltä kipeenä mutta ei samalla lailla kun vasen, kyllä on vittumainen. (ongelma on suurempi ku tää ketju meinaa että.... tiedätte kyllä mitä, ei ainakaan sitä et mun venymätön pohje on pahempi ongelma ku teidän yhteensä ;) =

Viimeksi muokattu:
Kuinka tarpeellisena pidätte noita istuen tehtyjä pohjenousuja? Itse olen käsittänyt, että kyseessä on jo suoranainen hifistely liike, sillä suorin jaloin tehdyt ottavat mainiosti koko pohkeeseen, toisin kuin istuen tehdyt, jotka ottavat siis aika yksinomaan siihen soleukseen. Onko niitä oikeasti järkevä tehdä, jos vaihtoehtona on tehdä vaikkapa enemmän sitten suorin jaloin pohjeliikkeitä? Kun ottaa huomioon kuinka pieni lihas se soleus vieläpä on.

Tärkeämpänä, gastrocnemius on päälimmäinen pohjelihaksista ja hyvin lyhyt lihas eli sen dominointi tekee pohkeesta lyhyen ruman möykyn polvitaipeen alapuolella.
Alapuolellla sijaitseva soleus sen sijaan jatkuu polvitaipeesta aina nilkkaan asti ja sen kehittyminen tekee pohkeesta hyvän mallisen ja lihasta riittää alas asti, lisäksi hyvinkehittynyt soleus korottaa gastrocnemiusta korkeammaksi ja lisää vähissä rasvoissa näyttäviä detailjeja pohkeen muotoon.

calf.jpg

Mulla oli pohkeen ympärys puolimetriä kun pääsin ripille ja isoina on pysyt sen jälkeise 15 vuottakin, (lisäksi olleet ainoa osa meikää joka ei ole rasvan peitossa)
olen jättänyt pohje treenit lähes kokonaan, kun ei mahdu enää saappaaseen ja se on näissä kalahommissa melko ikävää.

Mutta toinen suurempi ongelma on niiden krampaaminen öisin tai hiukan pitemmässä pännissä, millä jeesuksella sen saa loppumaan?
Magnesiumia tulee vedettyä ainakin se 400mg pilleri/vrk.

Mulla oli pohkeen ympärys puolimetriä kun pääsin ripille ja isoina on pysyt sen jälkeise 15 vuottakin, (lisäksi olleet ainoa osa meikää joka ei ole rasvan peitossa)
olen jättänyt pohje treenit lähes kokonaan, kun ei mahdu enää saappaaseen ja se on näissä kalahommissa melko ikävää.

Mutta toinen suurempi ongelma on niiden krampaaminen öisin tai hiukan pitemmässä pännissä, millä jeesuksella sen saa loppumaan?
Magnesiumia tulee vedettyä ainakin se 400mg pilleri/vrk.

Merisuolaa ?

Hyviä vinkkejä, kiitos! Jatkokysymys: onko pohkeita treenatessa tarpeen vaihdella askelleveyttä? Toisin sanoen niin, että välillä teet jalat yhdessä, välillä jalkaterät sisään/ulos, välillä todella leveältä jne?

Ite en ole pohkeita treenannut paljon paskaakaan (yhteensä varmaan 20 kertaa) ja kuitekin mittanauha näyttää 47cm. :D Mulla oli jo pikkupoikana selvästi muita paksummat pohkeet ja salibandyssa mua siitä kiusattiinkin. :D

Pohkeisiin ja niiden armottomaan rankaisuun liittyen: Osaako kukaan auttaa sellaisessa vaivassa, kun mulla tulee usein jalkapohjiin aivan helvetilliset kivut vaikka pohkeissa riittää vielä ruutia ja joudun lopettamaan sarjan kesken. Eli jalkapohjat menee ikään kuin hapoille. Samaa kipuilua ollut penskasta asti erityisesti luistinten kanssa. Ja lättäjalat lienee syynä tähän. Tähän asti havainnut samaa ongelmaa useissa pohjeliikkeissä: seisten smith, seisten ja istuen käsipaino, isuen kone, mutta erityisesti prässissä.

Hyviä vinkkejä / liikkeitä, joilla tämän ongelman voisi kiertää? Arvostusta vastaajille!

Pohkeisiin ja niiden armottomaan rankaisuun liittyen: Osaako kukaan auttaa sellaisessa vaivassa, kun mulla tulee usein jalkapohjiin aivan helvetilliset kivut vaikka pohkeissa riittää vielä ruutia ja joudun lopettamaan sarjan kesken. Eli jalkapohjat menee ikään kuin hapoille. Samaa kipuilua ollut penskasta asti erityisesti luistinten kanssa. Ja lättäjalat lienee syynä tähän. Tähän asti havainnut samaa ongelmaa useissa pohjeliikkeissä: seisten smith, seisten ja istuen käsipaino, isuen kone, mutta erityisesti prässissä.

Hyviä vinkkejä / liikkeitä, joilla tämän ongelman voisi kiertää? Arvostusta vastaajille!

Lättäjalka ja/tai jalkaholvin ylipronaatio. Itsellä molemmat ja voin myöskin sanoa, että pohkeiden treenaaminen ei ole kivaa. Onneksi ei tarvi pohkeita paljoa treenata kun kasvavat lähes itsestään. :D

Itsellä lättäjalat ja samaa ilmennyt. On helpottanut kun olen löysännyt kenkiä.

Itsellä kanssa oireili joskus jalkapohjat ja ainoa asia millö sain kivut pois oli vähentämällä venytystä pohkeita treenatessa. Ja kun kivut katosi rupesin taas pikkuhiljaa tekemään täydempää liikerataa.

Itsellä oli kanssa tätä kun vielä treenasin pohkeita. Käytin sellaista rullaa jolla pystyi jalkapohjia avaamaan ja se auttoi jonkin verran.

3 vaihtoehtoa:
-seiskää tennispallon päällä, venytelkää joka sekunti
-kävelkää 20km joka päivä (jos pohkeessa hitaat lihassolut aktivoituisivat paremmin)
-Maksakaa itsenne perikatoon, ja pyytäkää kirurgia leikkaamaan pikkuisia viiltoja pohkeen lihaskalvoihin
Lähde: broscience

Back
Ylös Bottom