🍳 VHH-Ruokavalio

Meta title: 🔥 VHH-RUOKAVALIO – VÄHÄHIILARINEN TEHOMALLI 🔥

Meta description: Syömisen malli, joka korostaa proteiinia ja rasvaa, tasaa verensokeria ja pitää energian vakaana.

Tännekin voi postata esimerkkejä päivän ruokailuista kaikki jotka noudattavat VHH:ta.

Otetaan kiitollisena vastaan!

Ja voi laittaa makrojakauman ja kalorit mukaan jos jaksaa.

Tännekin voi postata esimerkkejä päivän ruokailuista kaikki jotka noudattavat VHH:ta.

Otetaan kiitollisena vastaan!

Ja voi laittaa makrojakauman ja kalorit mukaan jos jaksaa.

Monta postia olet jo puhunut VHH:sta ja antanut "tarkat grammamäärät" rasvoista ja aminoista. Mites ne hiilarit sitten?

Ps. Aivan oikein, sulla on todennäkösesti ollut rasvat liian alhaalla aikasemmin. Lisäksi tuo 135g proteiinia 120kg ja 190cm varteen on suhteessa aika vähän, vaikka lasketkin että se olisi "1,5g rasvatonta painokiloa kohden"...

Itse olen pikkuhiljaa siirtynyt vhh tms. ruokavalioon ja hyvin tuntuu toimivan. Omasta mielestäni koko homman pointti on juuri siinä, että jätetään viljat pois ja korvataan ne kasviksilla -> vähemmän hiilaria, enemmän ravinteita. Lisäksi tietysti rasvan määrää täytyy kasvattaa ja nekin luonnollisista lähteistä (voi, oliiviöljy, pähkinät, kala jne.). Itse en kovinkaan tarkasti katso määriä jne. ja esim. perunaa voi mielestäni kohtuudella hyvin syödä (15g hiilaria per 100g. ei ole kovin paljoa kun vertaa riisiin 70g per 100g). Tietysti jos laihduttaa haluaa niin silloin tarkemmin varmaan kannattaa hiilarit laskea. Lisähiilaria sitten reenin mukaan ennen/jälkeen (esim. rusinat, kuivahedelmät, hedelmät, palkkarit jne.).

Laitetaan vielä tämän päivän ruokavalio. Kaloreista ja tarkoista määristä en osaa sanoa, kun en niitä ole koskaan laskenut.

Aamupala

3 munan munakas voissa paistettuna
Vadelmia ja täysmaitoa
Banaani

Kevyen liikunnan jälkeen

Soijaa reilu desi + täysmaito
lusikallinen hunajaa
Purkki ananasta

Lounas

Puolikas lanttu raakana
100g Bratwurstia ja paistettua sipulia voissa
porkkana

Päivällinen

Puolikas lanttu raakana
100g Bratwurstia ja paistettua sipulia voissa
porkkana
Soijaa reilu desi + täysmaito
Pähkinöitä hieman

Iltapala

Rahka + kuohukermaa
Omena
Pähkinöitä

Siis sinulla menee sanojesi mukaan päivittäin:

- Hiilarit 50-100g
- Aminot ~135g
- Rasvat (ennen) 20-40g

Näinkö? Laskehan tuosta mitä tulee yhteensä kaloreita ja mieti mahtaakohan siinä olla alkuunkaan tarpeeksi 120 kiloiselle?

Jos rasvat olis tuolla 100g paikkeilla, niin siltikin oltais vielä aika pienissä kalorimäärissä - vaikka laihdutus onkin tavoitteena...

Herättelen vaan ajatuksia, koska en mitään suoraa ruokavaliota osaa tahi halua tässä muodostaa...

PPS. Vähähiilihydraattinen ruokavalio

Tuo hiilarimäärä on tavoite (ennen on mennyt hieman enemmänkin) ruisleivän ja puuron muodossa.

Tähtään rasvoissa samaan kuin protskuissakin eli noin 135g elikkä siis:

-hiilarit 100g=400kcal
-protskut 135g=540kcal
-rasvat 135g=1215kcal

Yhteensä 2155kcal, joka kuulostaa mielestäni aika järkeenkäyvältä,eikös???

Ps.Kiitos hyvästä linkistä!
Pss.Protskujen määrää voi varmasti nostaa tosta 135g:sta

Laitetaan vielä tämän päivän ruokavalio...

Aika paljon sulla on hiilareita vhh-ruokavalioksi mielestäni tuossa listassa... Äkikseltään laskettuna vähintään 120-130 grammaa. Mutta voipa se silti toimiakin.

Viimeksi muokattu:
Liittynee aiheeseen:

kuinka moni täällä treenaa ja *kasvaa* vähillä hiilareilla? Olen ollut vähillä hiilareilla vuoden alusta ja olo ollut helvetin hyvä. Nyt olen reilun kuukauden nostanut hiilareita "vanhasta tottumuksesta" eli tavoitteena tietty lihaskasvu, maltillisesti kuitenkin nostanut hh määrää mutta silti pakki on aivan sekaisin = turvottaa, pierettää ja koko ajan vittumainen olo. Aion hiilarit tiputtaa taas alemmas, kuitenkin aamiaisella, palkkarissa ja treenin jälkeisessä ateriassa hyvistä lähteistä varmaankin yhteensä 100 - 150 g.

Voisitteko kertoa kokemuksia?

Aika paljon sulla on hiilareita vhh-ruokavalioksi mielestäni tuossa listassa... Äkikseltään laskettuna vähintään 120-130 grammaa. Mutta voipa se silti toimiakin.

Juu ei tuohan ihan äärimmäisestä vhh:sta mene, mutta itsellä tuntuu toimivan. Olen kokeillut myös vielä pienempiä määriä pariinkin otteeseen olikohan toisella kerralla viikon verran ja toisella kahden viikon ja silloin kyllä olo oli aika hutera. Vanha ruokavalio oli juuri tuota ruisleipää, pastaa, puuroa, riisiä jne.

Positiivisia puolia tällä ainakin matala verensokeri (mutua), ei nälkää vanhaan malliin, vatsa rauhallisempi jne. Painoa ei ole tarkoitus pudottaa, mutta on sekin kilon verran tullut alaspäin.

Liittynee aiheeseen:

kuinka moni täällä treenaa ja *kasvaa* vähillä hiilareilla? Olen ollut vähillä hiilareilla vuoden alusta ja olo ollut helvetin hyvä. Nyt olen reilun kuukauden nostanut hiilareita "vanhasta tottumuksesta" eli tavoitteena tietty lihaskasvu, maltillisesti kuitenkin nostanut hh määrää mutta silti pakki on aivan sekaisin = turvottaa, pierettää ja koko ajan vittumainen olo. Aion hiilarit tiputtaa taas alemmas, kuitenkin aamiaisella, palkkarissa ja treenin jälkeisessä ateriassa hyvistä lähteistä varmaankin yhteensä 100 - 150 g.

Voisitteko kertoa kokemuksia?

Oletko ottanut hiilarit 'vanhaan malliin' eli viljatuotteista? Nehän juuri vetävät monelle 'pakin sekaisin'. Kokeile ennen harjoitusta rusinoita, kuivahedelmiä tai vaikka ronskisti suklaata.

Nyt olen reilun kuukauden nostanut hiilareita "vanhasta tottumuksesta" eli tavoitteena tietty lihaskasvu, maltillisesti kuitenkin nostanut hh määrää mutta silti pakki on aivan sekaisin = turvottaa, pierettää ja koko ajan vittumainen olo.

Meikäläisellä pakin pistää sekaisin liki kaikki vehnää sisältävät leivät ja muut mäskit. Osalla taas kaikki viljat aiheuttavat oireita. Oletko kokeillut ilman näitä ottaa hiilaria vai mitä mainitsemasi "hyvät" hiilarilähteet ovat?

Itse en ole vielä kokeillut maltillistakaan kasvua vähillä hiilareilla mutta ehkä jossakin vaiheessa on senkin aika - kunhan olen tarpeeksi kireässä kunnossa. Silloinkin tavoitteena on maksimoida suorituskyky ja palautuminen eikä kerätä lisää painoa.

Laitetaas huvikseen tämänkin päivän setit tähän asti ja tulevat:

Aamupala

3 munan munakas voissa
mustaviinimarjoja + täysmaito
viinirypäleitä reilu 100g

Harjoitus (35min hölkkä + 30min voimapainotteinen puntti)

Harjoituksen jälkeen

Desi rusinoita
Purkki rahkaa + kuohukerma

Lounas

Kreikkalainen salaatti (runsaasti oliiviöljyä)
Pähkinöitä

Illalllinen

Kreikkalainen salaatti (runsaasti oliiviöljyä)
Pähkinöitä
Lusikallinen hunajaa

Iltapala

Purkki sardiineja
Mandariini
Pähkinöitä

kerrostalo ja MarqiisiDeRauta: hiilarit tulee pääosin kaurapuurosta, ruisleivästä, hedelmistä ja tummasta makaronista, satunnaisesti nuudeleita / mäiskepäivänä tummaa suklaata ja ruokaa enempi :D Loput on sitten niitä "piilohiilareita", töissä tulee syötyä einestä lounaaksi, välipalat hedelmää ja rahkaa. "Valkoiset jauhot" ja sokeri saa mun pakin liekkeihin joten niitä vältän. Pitää vaan tarkkailla omaa kroppaa niin eiköhän se sopiva setti löydy.

Mitä hiilareita kannattaa aamiaisella nauttia? Vain marjoja, ehkä 1 hedelmä (ei kuitenkaan mielellään täyttä sokeria olevaa banaania)?

-Marchi-: käsittääkseni hitaita aamulla eli just jotain kaurapuurosettiä

Mitä hiilareita kannattaa aamiaisella nauttia? Vain marjoja, ehkä 1 hedelmä (ei kuitenkaan mielellään täyttä sokeria olevaa banaania)?

Jos vhh-meiningistä on kyse, niin marjat on parhaita hiilarinlähteitä, etenkin luonnonmarjat, kuten mustikat, mustaherukat, puolukat, hillat/lakat, jne. Itse myös hifistelen usein ruusunmarja-, camu camu- ja maca-jauhetta aamun turkkilaisjogurtti-kerma-hera -settiin.

Jos vhh-meiningistä on kyse, niin marjat on parhaita hiilarinlähteitä, etenkin luonnonmarjat, kuten mustikat, mustaherukat, puolukat, hillat/lakat, jne. Itse myös hifistelen usein ruusunmarja-, camu camu- ja maca-jauhetta aamun turkkilaisjogurtti-kerma-hera -settiin.

Mamma mia!

Olen siis oikealla tiellä. Aamiaiseni sisältää yleensä normaalin vhh-aterian, tai sitten jonkun munapekoni/makkara -setin. Kouluun sheikkaan mukaani sitten gojimarja, maca-jauhe, mustaherukka, pakaste kukkakaali, hera, kananmuna, turkisk yoghurt, omena, cacao nibs, virgin coconut oil pirtelöä.

Kysymys lähinnä kuuluu nostaako marjat/hedelmät näissä määrissä liikaa insuliinia ja pilaavat runsasrasvaisen ruoan edut?

Kuinkas ratkaisisit päivän ensimmäisen aterian, jos seuraavaksi olisi treeni ja yhen buusteri banaanin vuoro? Banaania ei lieni paranisi pekonin ja munan kera nauttia, vaan juuri ennen bunttia?

Unohdetaan alkuun paskanlässytys alkoholinkäytöstä. Jokainen käyttää tätä kuninkaiden juomaa oman harkintakykynsä mukaan.

Itse olen jo vuosikausia elänyt VHH/Hyväkarppi -ruokavaliolla ja se sopii omaan elämääni, sekä treeneihin. Viikonloppuisin ja joskus arkenakin tulee nautittua muutama saunajuoma esim. Koffin liteä, tai Carlsbergin light olutta. Ruoan kanssa sitten kuivaa punaviiniä joskus vähän reippaamminkin.

Levolla parantuu kroppa, alkoholilla nollautuu pää ja stressi. Muita paheita ei sitten juuri olekaan.

Baareissa ja yökerhoissa tulee käytyä todella harvoin, mutta mitä ihmettä sieltä voi melun keskellä tilata jos meinaa noudattaa vähähiilihydraattista (sokeritonta) linjaa?

Heittäkäähän sopivia juomien nimiä ilmoille.

So far olen löytänyt tiukat viinat ja kuivat siiderit. Olen todella amatööri drinksujen ja ihan perusjuomien suhteen.

Raakaa viinaa, ei pitäis ainakaan sokeria olla. Eiköhän suurimmassa osassa drinkkejä ole jotain sokeripitoista niin niistä on turha haaveilla.

Back
Ylös Bottom