🍳 VHH-Ruokavalio

Meta title: 🔥 VHH-RUOKAVALIO – VÄHÄHIILARINEN TEHOMALLI 🔥

Meta description: Syömisen malli, joka korostaa proteiinia ja rasvaa, tasaa verensokeria ja pitää energian vakaana.

Mun mielipide on, että ihminen on luonnostaan sopeutuva kaikkiruokainen mutta luonnostaan lähempänä hedelmänsyöjää joka täydentää ruokavaliotaan eläinkunnan tuotteilla kuin eläin, joka hankkii pääosan ravinnostaan eläinkunnan tuotteista.

Mitäs kommentoit sitten tähän ?

Hevoset ja antiloopit metsästettiin sukupuuttoon vuosien 7000 - 5000 eKr. välillä, jolloin liha muodosti 89 - 76 % metsästäjien ravinnon kokonaismäärästä vuodenaikojen mukaan.

Seuraavina aikoina lihan osuus vuodenaikojen kokonaiskalorienkulutuksesta laski seuraavasti:
El Riego vuosina 5000-3400 eKr. riistaravintoa enään 69-31 % sekä kasviravintoa vain 1 %,
Coxcatlán vuosina 3400-2300 eKr. riistaravintona vain 62-23 % ja kasvisravintona 8 %
ja Abejas vuosina 2300-1850 eKr. riistaravintona noin 47-15 % ja kasvisravintona 21 %.

Fatso, viimeisten muutaman tuhannen vuoden aikana evoluutiota on tapahtunut vain hyvin vähän ja tärkeämpää olisikin tarkastella, miten ihminen on syönyt siinä vaiheessa kun se on kehittynyt sellaiseksi mitä nyt ollaan. Kehittyneiden kulttuurien myötä ihmisen ruokavalio kun ei ole enää ollut luonnonmukainen.

Jos ihminen olisi luonnostaan lihansyöjä, niin se pystyisi tuosta vain vetämään raakaa lihaa naamariin. En kuitenkaan suosittele kokeilemaan. Myös raadot pitäisi mennä nassuun ongelmitta kuten niillä eläimillä meneekin, jotka ovat pääsääntöisesti lihansyöjiä.

Mitä hittoa muuten Abejas vuosina 2300-1850 eKr. söi jos riistaa oli 47-15 % ja kasvisravintona 21 % -> loppu? Hä? Kotieläimiä? Olisko tohon muuten vielä lähdettä antaa.

Totta kai lihalla pärjää, sehän on selviö kun tarkastellaan historiaa. Ja silloin kun ruokaa ei osattu vielä jalostaa, oli alueella jossa ei hedelmiä yms. ollut tarjolla pakko tietenkin metsästää. Tämä ei kuitenkaan kerro mitään siitä, miten ihminen on syönyt viidakossa ennen kuin se on lähtenyt luonnollisilta asuinsijoiltaan leviämään kun aivot ovat mahdollistaneet monimutkaiset sivilisaatiot. Väitän, että eläimiä syötiin aika vähän ainakin ennen tulen keksimistä.

Mikäs ongelma raa'an lihan syömisessä on?

Sä oot tuc nyt vähän heikoilla hangilla. Ei eläinravinnossa ole yhtään mitään ongelmaa ihmisen ruoansulatuksen kannalta. Ei, vaikka vegesivuilla kuinka "tieteellisesti" yritettäisiin asiaa todistella.

Sinä et muuten varmaan sitten syö ollenkaan viljaa ja soijaa, kun ne eivät kuuluneet muinoin ihmisen ruokavalioon? ;)

http://www.ajcn.org/cgi/content/full/71/3/682

"Our analysis showed that whenever and wherever it was ecologically possible, hunter-gatherers consumed high amounts (45-65% of energy) of animal food. Most (73%) of the worldwide hunter-gatherer societies derived >50% (> or =56-65% of energy) of their subsistence from animal foods, whereas only 14% of these societies derived >50% (> or =56-65% of energy) of their subsistence from gathered plant foods. This high reliance on animal-based foods coupled with the relatively low carbohydrate content of wild plant foods produces universally characteristic macronutrient consumption ratios in which protein is elevated (19-35% of energy) at the expense of carbohydrates (22-40% of energy)."

MC Aropupu, raa'assa lihassahan ei itsessään ole mitään ongelmaa mutta se kerää bakteereita ja pahentuu niin nopeasti että ihmisen on syötävä se melko nopeasti syötävän elukan kuolemisen jälkeen. Koirahan pystyy vetämään lihaa, joka ihmiselle aiheuttaisi oksennusrefleksin hajunsa perusteella.

Ja en tässä nyt väitä tosiaan, etteikö lihalla pärjäisi vaan että lihansyönti erittäin suurissa määrissä ei välttämättä ole ollut tavallista ihmisen evoluution aikana. Viljaa ja soijaa syön toki, ja teen tosi paljon muutakin "epäluontaista" kuten käytän nettiä. ;)

Fatso, kappas vaan... sieltähän se löytyikin, kiitos!

AManniselta tuli myös fiksu linkki jossaa on hyvin asiaa. Mutta metsästäjä-keräilijä-kulttuurikin on jo kulttuuria. Mä haluaisin tietää mitä jengi söi silloin kun päätettiin lähteä viidakosta. :)

ihmisen anatomia ei ole viherpiipertäjää nähnytkään.
Rohkenen olla eri mieltä! Ihmisen anatomia näki viherpiipertäjän, saalisti ja söi sen. Sulatti sen imien mehut ja sitten paskansi loput ulos. Sanoisin, että ihmisen anatomialla on aika kokonaisvaltainen käsitys viherpiipertäjistä. ;)

Onko vhh-ruokavalioisilla normaali olo tuommononen pökerryttävä? Ite oon vähentäny hiilareita ruokavaliosta ja siirtyny muutenki hitaammin imeytyvien hiilareiden syöntiin. Koko ajan kuitenki vähä "pökerryttävä" olo, vaikka hiilareita päivässä silti yli 200g. Kaloreitaki pitäs tulla riittävästi.

Onko vhh-ruokavalioisilla normaali olo tuommononen pökerryttävä? Ite oon vähentäny hiilareita ruokavaliosta ja siirtyny muutenki hitaammin imeytyvien hiilareiden syöntiin. Koko ajan kuitenki vähä "pökerryttävä" olo, vaikka hiilareita päivässä silti yli 200g. Kaloreitaki pitäs tulla riittävästi.
Ei, ainakin allekirjoittaneen olo on kovasti pirteä! Hiilarit on kyllä siinä 30g pintaan. :)

Nyt on tutkittu ihmisen sylkiamylaasientsyymin (hajottaa tärkkelystä) genetiikkaa. Osalla on entsyymiä koodaavia geenejä useampia, osalla vähemmän:

...
They discovered humans carry extra copies of a gene, called AMY1, which is essential for making the salivary enzyme amylase that digests starch.

Survival benefit

Next the team studied groups of humans with differing diets and found those with high-starch diets tended to have more copies of AMY1 than individuals from populations with low-starch diets.
...

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/6983330.stm

Jokohan pian päästään tutkituttamaan kullekin yksilölle parhaiten sopiva hiilari-proteiini-suhde?:hyvä:

edit. onhan tuo näköjään jo vuoden vanha juttu..

Jos vetää liikaa hiilareita ja ei-sopivia eli nopeita niin se aiheuttaa jo itsessään väsymystä ja heikotusta itse kullekin. Tuon eron huomaa kun syö muutaman päivän todella bodytyylisesti.

Itse olen vähentänyt hiilareita sinne 100:n tuntumaan ei-treenipäivinä kun taas treenipäivinä menee se 150+

Eihän tämä ole vhh vaan enemmäkin järkevää hiilareiden rajoittamista :)

So far so good...

Jep eli 200g ei todellakaan ole vähähiilihydraattista. Ja jos tuo tulee huonoista lähteistä niin olo on varmasti huono, verensokerien heitellessä.

Veteraaniurheilijan blogista bongattua:

Kaksi opiskelijaa (Heikki Laatikainen ja Johanna Joutsen) Jyväskylän ammattikorkeakoulussa suorittavat fysioterapiaopintojensa viimeistä vuotta. Opinnäytteen ideana on testata VHH:n vaikutusta laihdutukseen ja terveyteen. Keskusteluissani heidän kanssaan kävi ilmi, että aika ja resurssit eivät riitä varsinaiseen ruokavaliokokeeseen. Työn pitää olla valmis jo joulukuussa 2009. Sen sijaan he toteuttavat kyselylomakkeen avulla läpileikkauksen VHH:ta noudattavan henkilön kokemuksista noudattamastaan dieetistä.

Kyselyyn osallistujia etsitään, tässä vielä linkki:

http://sundqvist.blogspot.com/2009/05/suomessa-kaynnistymassa-vhh.html

Olen jo noudattanut VHH-ruokavaliota menestyksekkäästi painon pudotuksessa mutta nyt painon jämähdettyä samoihin lukemiin pitkäksi aikaa kaipaisin vähän faktaa ruokavalioni tueksi/sen tarkistamiseksi. Jossain muussa ketjussa mainittiin joku kaveri joka tekee ruokavalioita korvausta vastaan.

Muistaakohan/tiettääköhän joku jotain tyyppiä joka suostuisi tekemään VHH-ruokavalion korvausta vastaan???

Vai pitäisikö kääntyä esim. salin Personal Trainer:n puoleen?

Vois helpottaa, jos kertoisit miten olet sitä ruokavaliota tähän asti noudattanut. Tohon ei nimittäin taida olla ihan ykselitteistä vastausta.

Faktojen löytäminen pelkästään netistä voi olla hiukan hankalaa. Ilmeisesti haluat vaan jonkun tiedonlähteen?

Pääpiirteittäin olen jättänyt perunan, pastan ja riisin pois. Samoin sokerit ja alkoholi ovat jääneet. Rasvaa olen saanut aivan liian vähän (n.20g-40g) päivässä. Nyt olen saanut vinkkejä että se pitää nostaa reippaaseen 100g päivässä (painan tällä hetkellä 120kg/191cm). Proteiinia menee (ainakin jatkossa noin 1,5g rasvaton painokilo) joka lienee minulla n. 90kg eli täten 135g päivässä. Rasvat lienevät samoissa lukemissa tulevaisuudessa.

En ole varsinaisesti mitään "tietolähdettä" etsimässä enkä sinisilmäisesti myöskään usko kaikkea netistä VHH:sta löytämääni. Mielipiteitä ja näkökulmia siitä aiheesta riittää joka lähtöön.

Hakusessa olisi siis aivan konkreettisesti joku ravitsemusasioita (myös VHH:ta) tunteva henkilö, joka voisi tehdä kunnollisen ruokavalion jota voisi noudattaa vaikka koko loppuelämän.

Perunan, pastan, riisin, leivät tilalle kasviksia ja taas kasviksia (ja niistäkin ne vähähiilariset vaihtoehdot, eli esim. jotkin juurekset eivät ole listalla). Mitä tummemman vihreää ja vahvemman makuista sen parempi.

Mielestäni VHH:tä ei kannata toteuttaa pelkällä pekonilla ja makkaralla (jos niitä ees syö) vaan syö siis paljon kasveja, jonkin verran lihaa ja pitää rasvalla sitä nälkää loitolla (jolla se muuten kanssa pysyy poissa). Jotain salaattia (esim. romaine, lollo rosso, rucola) ja marjoja (esim. mustikka, puolukka) voi vedellä vaikka kaksi kiloa päivässä, sitä täydennetään hyvä laatuisella lihalla ja joka paikkaan loraus jotain luonnollista rasvaa. Rasvaahan sulla on tähän asti tullut aivan älyttömän vähän, joten sinne puolelle tosiaan sitä lisäystä. Ne mitä hiilareissa menetetään VHH:llä energiasta, niin se otetaan rasvalla takaisin.

Mitä parempi laatuisempaa ruokaa ja mitä vähemmän sitä on prosessoitu ja prosessoit sitä itse esim. kuumentamalla, niin sitä paremmin kroppa ottaa siitä tarpeellisen tarpeen. Eli kannattaa myös niitä raakoja kasviksia syödä ja tietty sellasessa muodossa kuin ne olisi suoraan metsästä kerätty. Siis meinaan tällä vaan että joku lohi jostain bareztsxkin-mereltä (vai miten se nyt oli) on huomattavasti parempi proteiinin ja rasvan lähde kuin joku tehotuotettupossupekoni.

Edelleen etsin siis ihan konkreettista henkilöä joka voisi tehdä VHH-ruokavalion eli tietääkö/tunteeko joku? Korvausta vastaan tietysti!

Back
Ylös Bottom