🇺🇸 Donald Trump

• Keskustelun aloittaja Keskustelun aloittaja makhak
  • Aloitettu Aloitettu
Meta title: 💥 Donald Trump – Mies, myrsky ja ilmiö joka jakaa mielipiteet kaikkialla

Meta description: Keskustelua Trumpin vaikutuksesta politiikkaan, mediaan ja kulttuuriin – miksi hän herättää niin vahvat mielipiteet puolesta ja vastaan?*

Jännä miten kaikkeen suvakkienkin hyvinvointiin ja signalointiin raha liittyy aina olennaisesti tai se että joku muu antaa sen...
Toki se menee tuossa kankkulan kaivoon jokaisessa skenaariossa.

Silti järkevässä taloudessa kansalainen ja valtio nukkuu yönsä hyvin, kun raha/talous on kunnossa. Talous/raha tuo hyvinvointia.
Osa haluaa ryöstää tästä piirakasta itselleen kaiken ja verhoaa sen hienoihin sanoihin ja ties mihin "ongelmiin".
No, mulle valtio ei ole opintojen (kiitos siitä että ne opinnot oli ilmaiset) jälkeen kai antanut jeniäkään, kun olen onnistunut viettämään viimeiset 25 vuotta ylimmässä tulodesiilissä. En vaan kykene ymmärtämään ajatusta raha ennen isänmaallisuutta, vaikka tietenkin rahanteko Suomessa on liki parasta isänmaallisuutta. Sen sijaan opportunistinen rahan haalinta itselleen on kyllä aika vieras käsite mulle. Ja oma talous on ihan "ok" kunnossa, en kaipaa tulonsiirtoja jos "joku muu antaa sen" viittaa minuun.. :) :)

Ja jos vertaan itseäni pro russia väkeen, johon sinäkin Roopeli kuulut, niin meillä ei ole ajatuksellisesti mitään yhteistä. Minä menen ryssiin vain miehitysjoukkojen mukana, jos nyt kutsu enää ikäiselleni tulee :) :) ...

No, mulle valtio ei ole opintojen (kiitos siitä että ne opinnot oli ilmaiset) jälkeen kai antanut jeniäkään, kun olen onnistunut viettämään viimeiset 25 vuotta ylimmässä tulodesiilissä. En vaan kykene ymmärtämään ajatusta raha ennen isänmaallisuutta, vaikka tietenkin rahanteko Suomessa on liki parasta isänmaallisuutta. Sen sijaan opportunistinen rahan haalinta itselleen on kyllä aika vieras käsite mulle. Ja oma talous on ihan "ok" kunnossa, en kaipaa tulonsiirtoja jos "joku muu antaa sen" viittaa minuun.. :) :)

Ja jos vertaan itseäni pro russia väkeen, johon sinäkin Roopeli kuulut, niin meillä ei ole ajatuksellisesti mitään yhteistä. Minä menen ryssiin vain miehitysjoukkojen mukana, jos nyt kutsu enää ikäiselleni tulee :) :) ...
Sä oletat paljon asioita ja käytät isoja sanoja.
Se kun puhutaan perus asioista eli talous kuntoon ei tarkoita mitään aku ankan pahista silittämässä valkoista kissaa sylissään synkeässä linnassa,,,

Mikään "isänmaallisuuden" hokeminen ei kumoa perus järkeä tai loogisuutta. Tuo on tyypillinen lyömäase mitä kaltaisesi on jakanut kasvavasti covid sekoilusta lähtien.
"tää ei tee kuten lauma joten se ei oo hyvä ja väärin oleva ei isänmaallinne jne jne."

Mä sijoitan jo suomeen valtaosin tekemällä täällä töitä sekä asumalla, isoin positio mitä löytyy ja osake/rahastot on kaikki aivan muualle.
Isänmaallisuuttakin löytyy menneelle ajalle, mutta nykymenolle ei juurikaan. En ole automaattisesti valtiolle lojaali vaan valtio tekee töitä muunmuassa minulle mihin en ole tyytyväinen tällä hetkellä. Siksi asia pitää korjata niin voisi sijoittaakin tänne paremmin...

edit. valehtelin ja omistan nokian renkaita sinisen painolevyn verran

No, itse en tuossa oleta mitään. Sinä kaivat jostain oletuksia ja kirjoitat lauseita, jotka eivät tarkoita mitään. Ja kirjoitat asioita mitä en ole sanonut ja mitä mieltä en ole.

Menneeseen et voi vaikuttaa, tulevaisuuteen voi vaikuttaa. Mutta se vaikuttaminen ei tapahdu olemalla pro russia henkinen. Kun Suomi pääsi onneksi Natoon, ollaan sikäli hyvässä asemassa, ettei ryssä voi kuin tehdä hybridioperaatioita. Hyväksi tämä tulee muuttumaan ainakin turvallisuuden suhteen ja kun meillä on Stubb, joka tulee toimeen Trumpin oikkujen kanssa (=melkoista lipomista lähentelevää puhelua), niin sinänsä en ole huolissani Suomen osalta muusta, kuin siitä, että elättejä on otettu, työtätekeviä ei niinkään...

Olen 83%n Jenkkipainotuksella 32%:n YTD-kasvussa tällä hetkellä, johon olen enemmän kuin tyytyväinen ja näen tuloskehityksen siellä konsistentimpana kuin Euroopan keskipitkällä ja pitkällä aikavälillä mutta en kuitenkaan suosittele samaa painotusta kenellekään vaan jokainen tekee omat valintansa.

Suomen suhteen olen valitettavasti jo luovuttanut, se ei enää koskaan tästä nouse, ja sen ongelmilla on hyvin vähän tekemistä USAn tariffien kanssa eikä kukaan meistä pysty niihin vaikuttamaan vaan on adaptoiduttava tilanteeseen. Suomelle käy miten käy, toki toivottavasti lopulta hyvin, mutta oma panokseni tähän maahan rajoittuu nykyään vain ansiotyöhön ja verojen maksamiseen. Isot rahat haen Jenkeistä.

Voit olla oikeassa siinä, että Venäjä tekee jossain vaiheessa tännekin erikoisen operaation, se ei ole mahdotonta, mutta ne perustelut, joita olen sieltä sun täältä lukenut, eivät riitä vakuuttamaan minua henkilökohtaisesti.

Bottom line, ajan enää vain omaa etuani kaikissa asioissa. Tai korjataan, sen edelle menee vain naiseni etu. Haluan varmistaa sen, ettei siltä puutu koskaan mitään. Kaikki muu on enää pelkkää kohinaa. Hyvät ajat on jo pysyvästi ohi, oli hauskaa niin kauan kun sitä kesti.

Jenkeissä on isoja riskejä nyt, velkaantuminen ja osakemarkkinat on valtavassa kuplassa. AI on jo isompi kupla kuin dot.com.

En ymmärrä tuota Suomen suhteen luovuttamista. Eihän isänmaan suhteen luovuteta koskaan. Muistan miten olit aikaisemmin isänmaallinen. Melkein kaikki ns. mamukriittiset oikeistolaispuolueet on täysin venäjän tiedustelupalvelun vaikutusvallan alla ja selkeästi ajavat kansallisaatteen rapistumista ja ovatkin monella tapaa onnistuneet siinä. Pakkiksellakin moni muka isänmaallinen ajaa täysin ryssien linjaa kaikessa.

Mielestäni myös prioriteetit on pielessä, jos raha on tärkeintä. Tärkeintä pitäisi olla veri ja maa.

Minusta sinä olet masentunut ja sinun pitäisi heittää se rahoillasi loisiva venakko mäkeen ja etsiä suomalainen nainen ja pumpata muutama kakara pihalle ja alkaa käyttää rahojasi isänmaan hyväksi. Varmasti alkaisi aurinko paistaa sielläkin, kun rahan palvonta kullankaivajan kanssa vaihtuisi vuosituhantisiin terveisiin arvoihin.

Itse olen kokenut tunnontuskia, kun kaksi edellistä seurustelukumppania on tehnyt nyt jälkeeni lapsia mamujen kanssa. Molemmat oli fiksuja ja koulutettuja ja toinen oli vielä varakkaasta perheestä. Pudotin tuossa kyllä pallon pahasti ja petin geneettisen vastuuni.

Nyt eletään vaikeimpia aikoja sitten 30-luvun ja olen varma, että pian ollaan sodassa ja kaikkien panosta tarvitaan. Vihollisia on kaikkialla, Trumpin jenkit, venäläiset, vihervasemmisto, mamut. Kaikkialla riittää uhkia ja töitä on paljon ja nyt tarvitaan jokaisen isänmaallisen panosta. Vaikeina aikoina tarvitaan hyviä miehiä ja silloin pitää vastata kutsuun.

Who's gonna carry the boats?

Älkääs nyt masentuko, kyllä Trump hoitaa ja jos ei hoida, niin ei se ollu niin tärkeetä. Kuten esim Ukrainan peränurkan Donbas, jossa aina äänestetty jo Ukrainan aikoina 90% jotain venäläismielisiä puolueita ja pressaa. Tuetaan minkä pystytään ja that’s it, ei se Venäjän eteneminen päätä huimaa. Putte heittänyt henkensä luonnollisiin syihin ennen kuin ovat edes Donetskin rajalla. Ei Suomen kannata sen takia sotia ja me ollaan EU/Nato, ei Putte tänne tule, häätö olisi välitön. Eikä täällä oikein luonnonvarojakaan ole, huono ilmasto ja täysin eri kieli ja kulttuuri. Siellähän Putte häärii missä ei Natoa ja etnovenäläisiä ”pelastettavaksi”.
Poliitikkojen tärkein tehtävä on pitää talous hyvänä ja katsoa diplomatialla ja oikealla varustautumisella, ettei maa ja kansalaiset joudu sotaan, silloin politiikka on täysin pettänyt jos sota tulee.
Vasemmisto on se joka vihaa verta ja isänmaallisuutta ja haluaa ne laimentaa ja mitätöidä ja tehdä maastasi ja lompakostasi yhteisen heille ja kavereilleen.
Meille olis Venäjän sijaan tärkeämpi keskittyä EUhun, että saatais sieltä enempi tukea huonoon taloustilanteeseen ja sijoitukset edelleenkin varmaan kannattaa laittaa jenkkilään. AI panostukset kasvaa ensi vuonnakin lujasti, eikä arvostukset ole poskettomia dotcom ajan haaveiluihin verrattavia, vaan kassavirtaa tulee isosti nvidialle joka tuon keskiössä on. Ja teknojätit pystyy ne panostukset käteisellä maksamaan.

Mikään muu ei ole niin tärkeää kuin RAHA :) ....
Raha on todellakin tärkein kaikista asioista, mikään muu yllä lähellekään samaa prioriteettia. Ilman niitä ihmisiä, joille raha on tärkein asia tai jopa ainoa asia, jolla on merkitystä, hyvinvointivaltiota ei olisi koskaan rakennettu. Ilman näitä ihmisiä, hyvinvointivaltiota ei oltaisi voitu pitää yllä näin pitkään. Ilman näitä ihmisiä, hyvinvointivaltio lakkaa olemasta tulevaisuudessa ja tähän suuntaan Suomi on menossa.

Nyt tarvitsee palata back to basics ja miettiä, mistä tänne saadaan lisää sellaisia ihmisiä, jotka ajattelevat vain rahaa ja joiden ensimmäinen ajatus herätessä ja viimeinen ajatus nukkumaan mennessä on se, kuinka saada lisää rahaa. Ääriesimerkkinä Elon Musk, joka on ottanut ja ottaa edelleen valtavia businessriskejä ja tekee töitä kellon ympäri ansaitakseen enemmän rahaa. Tuloksena maailman rikkaimman ihmisen titteli sekä rikastumisen sivutuotteena luodut 145 000 suoraa työpaikkaa ja 650 000 totaalityöpaikkaa alihankintaketjut mukaan lukien. Tällä tavoin rahaa ykkösprioriteettina ajattelevia ihmisiä Suomi tarvitsee lisää ja se mitä Suomi ei tarvitse lisää, on hyvesignaloijat, moraaliposeeraajat, maailmanparantajat ym. muiden rahoja muille jakavat ”älyköt”, niistä meillä ei ole yhtään pulaa.

Jenkeissä on isoja riskejä nyt, velkaantuminen ja osakemarkkinat on valtavassa kuplassa. AI on jo isompi kupla kuin dot.com.

En ymmärrä tuota Suomen suhteen luovuttamista. Eihän isänmaan suhteen luovuteta koskaan. Muistan miten olit aikaisemmin isänmaallinen. Melkein kaikki ns. mamukriittiset oikeistolaispuolueet on täysin venäjän tiedustelupalvelun vaikutusvallan alla ja selkeästi ajavat kansallisaatteen rapistumista ja ovatkin monella tapaa onnistuneet siinä. Pakkiksellakin moni muka isänmaallinen ajaa täysin ryssien linjaa kaikessa.

Mielestäni myös prioriteetit on pielessä, jos raha on tärkeintä. Tärkeintä pitäisi olla veri ja maa.

Minusta sinä olet masentunut ja sinun pitäisi heittää se rahoillasi loisiva venakko mäkeen ja etsiä suomalainen nainen ja pumpata muutama kakara pihalle ja alkaa käyttää rahojasi isänmaan hyväksi. Varmasti alkaisi aurinko paistaa sielläkin, kun rahan palvonta kullankaivajan kanssa vaihtuisi vuosituhantisiin terveisiin arvoihin.

Itse olen kokenut tunnontuskia, kun kaksi edellistä seurustelukumppania on tehnyt nyt jälkeeni lapsia mamujen kanssa. Molemmat oli fiksuja ja koulutettuja ja toinen oli vielä varakkaasta perheestä. Pudotin tuossa kyllä pallon pahasti ja petin geneettisen vastuuni.

Nyt eletään vaikeimpia aikoja sitten 30-luvun ja olen varma, että pian ollaan sodassa ja kaikkien panosta tarvitaan. Vihollisia on kaikkialla, Trumpin jenkit, venäläiset, vihervasemmisto, mamut. Kaikkialla riittää uhkia ja töitä on paljon ja nyt tarvitaan jokaisen isänmaallisen panosta. Vaikeina aikoina tarvitaan hyviä miehiä ja silloin pitää vastata kutsuun.

Kommentoin pikaisesti paria juttua. AI:ssa voi olla kuplaa, näkemyksiä riittää laidasta laitaan mutta käytännössähän tilanne on se, ettei kukaan iso peluri uskalla jättäytyä pois tästä kehityksestä siinä pelossa, että kilpailijat menee ohi uusilla innovaatioilla, josta tuleekin yhtäkkiä globaalia mainstreamia, jolloin pois jättäytyneille se on game over. Nämä isot pelurit rahoittavat kuitenkin kehityksen suoraan omasta kassastaan, esim. Meta puhtaasti mainostuloilla. Mark Wahlberg sanoi juuri jossain haastattelussa, että Meta on valmistautunut myös siihen, että investoinnit menevät hukkaan mutta se ei heilauta Metaa mihinkään. Jos oikein muistan, niin IBM taisi olla ainoa iso peluri, joka meinasi käyttää kehitykseen velkavipua.

Isänmaallisuuden mittarit on niin iso aihe, että täytyy palata siihen myöhemmin. Olen monista mainitsemistasi uhkakuvista samaa mieltä, joistain eri mieltä, mutta laitan yhden lisää ja se on fake news vasemmistoliberaali media, jonka propaganda on lähtenyt aivan täysin lapasesta. Mitään tolkkua propagandan sakeudessa ei enää ole ja suuri enemmistö uskoo kaiken, koska oikeistokonservatiivista mediaa ei ole fact checkerinä. Vasemmistomedia pystyy aivopesemään kansan niin halutessaan tukemaan mitä mielipuolisimpia agendoja, kuten ollaan nähty. Tilanne on kestämätön eikä sille voi tehdä mitään, koska propaganda ja valehtelu kuuluu sananvapauteen.

Minkkihommissa pitää muistaa kulttuurierot. Se mikä meillä Suomessa näyttää lokkeilulta, kuuluu itäblokin ”minkkiperinteeseen”, kun en nyt parempaakaan sanaa keksi nopeasti. Sama juttu jos otat thaimaalaisen minkin, joudut elättämään myös sen perheen. Nämä ovat sellaisia juttuja, joita ei pysty muuttamaan ja olettamaan, että minkki suomalaistuu kun vaan jaksaa kovasti yrittää. Mutta jos nämä haasteet kykenee selättämään niin sen jälkeen tuleekin 100 muuta huikeaa ominaisuutta

Kannattaa katsoa ne Gogginsin videot uudestaan, koska et oikein käsitä asiaa.

Muuten taas voisit itse hoitaa "vastuusi" etkä kertoa muille niitä. Puhetta paljon, omia tekoja 404

Raha on todellakin tärkein kaikista asioista, mikään muu yllä lähellekään samaa prioriteettia. Ilman niitä ihmisiä, joille raha on tärkein asia tai jopa ainoa asia, jolla on merkitystä, hyvinvointivaltiota ei olisi koskaan rakennettu. Ilman näitä ihmisiä, hyvinvointivaltiota ei oltaisi voitu pitää yllä näin pitkään. Ilman näitä ihmisiä, hyvinvointivaltio lakkaa olemasta tulevaisuudessa ja tähän suuntaan Suomi on menossa.
Koti, uskonto ja isänmaa ovat tärkeimpiä arvoja! Kun nuo ovat kunnossa, kaikki muu tulee kuin itsestään nuiden jälkeen, myös riittävästi mammonaa. 😊👍 Suomi nousi ja menestyi aikoinaan näihin arvoihin nojaten ja nyt se uppoaa hylättyään nämä peruspilarit. Toivottavasti Trumpin ajama politiikka tavoittaa myös suomalaiset!!

Raha on vain työkalu. Ei sen pidä olla mikään motivaattori.

Nyt tarvitsee palata back to basics ja miettiä, mistä tänne saadaan lisää sellaisia ihmisiä, jotka ajattelevat vain rahaa ja joiden ensimmäinen ajatus herätessä ja viimeinen ajatus nukkumaan mennessä on se, kuinka saada lisää rahaa. Ääriesimerkkinä Elon Musk, joka on ottanut ja ottaa edelleen valtavia businessriskejä ja tekee töitä kellon ympäri ansaitakseen enemmän rahaa. Tuloksena maailman rikkaimman ihmisen titteli sekä rikastumisen sivutuotteena luodut 145 000 suoraa työpaikkaa ja 650 000 totaalityöpaikkaa alihankintaketjut mukaan lukien. Tällä tavoin rahaa ykkösprioriteettina ajattelevia ihmisiä Suomi tarvitsee lisää ja se mitä Suomi ei tarvitse lisää, on hyvesignaloijat, moraaliposeeraajat, maailmanparantajat ym. muiden rahoja muille jakavat ”älyköt”, niistä meillä ei ole yhtään pulaa.

Musk näkee itsellään isomman roolin ihmiskunnan edistäjänä eikä vain rahantekijänä. Muskhan on tehnyt perkeleesti lapsia ja ihan vain siksi, että näkee laskevan syntyvyyden isona riskinä ihmiskunnalle.

Kommentoin pikaisesti paria juttua. AI:ssa voi olla kuplaa, näkemyksiä riittää laidasta laitaan mutta käytännössähän tilanne on se, ettei kukaan iso peluri uskalla jättäytyä pois tästä kehityksestä siinä pelossa, että kilpailijat menee ohi uusilla innovaatioilla, josta tuleekin yhtäkkiä globaalia mainstreamia, jolloin pois jättäytyneille se on game over. Nämä isot pelurit rahoittavat kuitenkin kehityksen suoraan omasta kassastaan, esim. Meta puhtaasti mainostuloilla. Mark Wahlberg sanoi juuri jossain haastattelussa, että Meta on valmistautunut myös siihen, että investoinnit menevät hukkaan mutta se ei heilauta Metaa mihinkään. Jos oikein muistan, niin IBM taisi olla ainoa iso peluri, joka meinasi käyttää kehitykseen velkavipua.

Tässähän se kuplan syy on. Jos yritys ei ole mukana AI:ssa, niin se ottaa valtavan riskin siitä, että putoaa kehityksestä. Toinen syy on se, että yritykset investoivat toisiinsa. Kolmas oli se, että AGI ei ole lähelläkään, vaikka niin kuvitellaan. Jossain vaiheessa huomataan, että AI ei tuo niitä satumaisia voittoja mitä kuviteltiin.

View: https://x.com/unusual_whales/status/1975973716069625942

Isänmaallisuuden mittarit on niin iso aihe, että täytyy palata siihen myöhemmin. Olen monista mainitsemistasi uhkakuvista samaa mieltä, joistain eri mieltä, mutta laitan yhden lisää ja se on fake news vasemmistoliberaali media, jonka propaganda on lähtenyt aivan täysin lapasesta. Mitään tolkkua propagandan sakeudessa ei enää ole ja suuri enemmistö uskoo kaiken, koska oikeistokonservatiivista mediaa ei ole fact checkerinä. Vasemmistomedia pystyy aivopesemään kansan niin halutessaan tukemaan mitä mielipuolisimpia agendoja, kuten ollaan nähty. Tilanne on kestämätön eikä sille voi tehdä mitään, koska propaganda ja valehtelu kuuluu sananvapauteen.

Joo vasemmistolainen media on myös uhka. Tuon näkee hyvin vaikka Israelin uutisoinnista, missä pusketaan vain propagandaa päivästä toiseen. Aktivistitoimittajat vääristelevät totuutta ja pyrkivät manipuloimaan ihmisiä.

Minkkihommissa pitää muistaa kulttuurierot. Se mikä meillä Suomessa näyttää lokkeilulta, kuuluu itäblokin ”minkkiperinteeseen”, kun en nyt parempaakaan sanaa keksi nopeasti. Sama juttu jos otat thaimaalaisen minkin, joudut elättämään myös sen perheen. Nämä ovat sellaisia juttuja, joita ei pysty muuttamaan ja olettamaan, että minkki suomalaistuu kun vaan jaksaa kovasti yrittää. Mutta jos nämä haasteet kykenee selättämään niin sen jälkeen tuleekin 100 muuta huikeaa ominaisuutta

Hyviä pointteja.

Mites kauppasota kinukkien kanssa etenee? https://www.kauppalehti.fi/uutiset/a/7c986e2f-2786-4d20-b60b-a2494d09261d

Trumpilla kolme vaatimusta Kiinalle​

Yhdysvaltojen ja Kiinan välisessä kauppasodassa Yhdysvaltojen herkät kohdat ovat maametallit, fentanyyli ja soijapavut.
Noista kolmestahan soijapavuista ja maametalleista tuli ongelmia vasta kun kauppasota aloitettiin Trumpin hallinnon toimesta. Fentanyyliasiaan ratkaisu olisi varmasti saatu nätistikin sovittelemalla, luulisin. Lisäksi Kiina lopetti jenkkien AI-sirujen oston kuin seinään, millä saattaa olla kauaskantoiset seuraamukset ja tuottaa ison loven siruyhtiöiden tulokseen. En ole tarkemmin kartalla mutta mutuilisin, että tässä mittelössä jenkit saa ikävästi nenilleen.

Nvidia ilmoitti että 95% kiinan kaupasta peruuntunut ja kehitysrahaa onneksi menee siellä kilpailijoille niin jospa jopa markkinat korjaantuisi.

Nvidia ilmoitti että 95% kiinan kaupasta peruuntunut ja kehitysrahaa onneksi menee siellä kilpailijoille niin jospa jopa markkinat korjaantuisi.
Mielestäni se ilmoitti, että markkinaosuus Kiinassa oli ennen 95%, nyt 0%. Eli bisnes tippui 100%. En näe tuossa AI-sirujen kaupan tyrimisessä kyllä oikein mitään tolkkua.

edit. Sen ymmärrän, että ASML:n kehittyneimpien masiinoiden viestiä Kiinaan rajoitetaan, sillai saadaan vähän teknistä etumatkaa länsimaille. Mutta nyt torpattiin jenkkifirmoilta aika massiivinen tulonlähde.

Chip war ramps up with new US semiconductor restrictions on China​

Biden administration broadens limits on Chinese access to advanced microchip technology, with Donald Trump expected to go even further

The US has announced new export restrictions targeting China’s ability to make advanced semiconductors, drawing swift condemnation from Beijing.

Washington is expanding efforts to curb exports of state-of-the-art chips to China that can be used in advanced weapons systems and in artificial intelligence.

The announcement on Monday came a few weeks before Donald Trump returns as president, where he is expected to bolster Washington’s hawkish stance on China. On Monday the commerce secretary, Gina Raimondo, said Joe Biden’s presidency had been especially tough in “strategically addressing China’s military modernisation through export controls”.

-------------------

Näin muistutuksena. Kauppasota alkoi jo kauan sitten ja Bidenin aikana mikrosirut nousivat fokukseen.
Sota etenee ja en tosiaan tiedä onko tämä ihan järkevää. USA näissä aina ollut se aloittava osapuoli ja Kiinaa yrittää pitää jäljessä. Mahdollisesti lyhytnäköistä toimintaa, jo Bidenin kaudella Kiina laittanut todella isot panostukset mikrosirujen tekemiseen, noita fabseja missä piikiekot tehdään on kehitetty ja jo 7nm tekniikkaan päässeet, mutta ilmeisesti vielä huonohkolla laadulla. Mutta tämä kaikki pakottaa Kiinan omavaraiseksi ja nopeuttaa kehitystä siellä. Sitten ei ole sitäkään korttia pelata ja taas Kiina ottanut kehitysloikan eteenpäin. Ja Kiina voi sitten palvella esim Venäjää ja Intiaa ym noilla, eivätkä tarvitse USAa, Taiwania tai Euroopan ASML:ää enää...

Trump varmaan jo hiffannut ettei rauhaa tule ja alkaa pikkuhiljaa feidaamaan tilanteesta ulos. Näkemykset on aivan liian kaukana Venäjällä ja Ukrainalla toisistaan. Eihän USAlla tuolla juurikaan voitettavaa ole, ainoastaan se rauhan nobel Trumpille, mitä lautakunta ei kuitenkaan anna.

^Jos nyt kauppasodan hoitamista Kiinan kanssa vähän kritisoin, niin eikös tuo, että Venäjän kanssa keskustelut ei etene lähinnä osoita, ettei se Trumppi olisikaan ihan paskaa diiliä Ukrainan kannalta tekemässä?

Trump varmaan jo hiffannut ettei rauhaa tule ja alkaa pikkuhiljaa feidaamaan tilanteesta ulos. Näkemykset on aivan liian kaukana Venäjällä ja Ukrainalla toisistaan. Eihän USAlla tuolla juurikaan voitettavaa ole, ainoastaan se rauhan nobel Trumpille, mitä lautakunta ei kuitenkaan anna.
Joo, näkemykset aivan liian kaukana toisistaan, ei mihinkään. Täysin mahdoton neuvotella lopputulosta joka kelpaisi molemmille osapuolille. Tuskin on muuta mahdollisuutta kuin jatkaa ryskäämistä niin pitkään, että toinen osapuoli on pakotettu tekemään myönnytyksiä neuvottelujen jatkamiseksi. Voi tosiaan olla, että Yhdysvalloilla loppuu kiinnostus, joka johtaa vetäytymiseen välittäjän roolista ja jonka jälkeen Euroopan johtajat panikoituvat tajutessaan, että vastuu siirtyy heille eikä enää voikaan huudella sarkastisia kommentteja takarivistä, hehe.

^Jos nyt kauppasodan hoitamista Kiinan kanssa vähän kritisoin, niin eikös tuo, että Venäjän kanssa keskustelut ei etene lähinnä osoita, ettei se Trumppi olisikaan ihan paskaa diiliä Ukrainan kannalta tekemässä?

Ilmeisesti Venäjä ei suostu kuitenkaan näille linjoille lopettamaan, vaan pitäis saada koko Donetsk. Koko Zapon ja Khersonin vaatimuksista olisivat jo perääntyneet, mitkä olikin aivan poskettoman epärealistisia vaatimuksia. Vajaat 25% Donetskista on vielä Ukrainalla. Ja jos Venäjä suostuiskin jäämään noille linjoille, niin vaatiiko ei Natoa ja armeijan rajoituksia Ukrainaan yms?
Eikä Ukraina taida suostua siihen lopun Donetskin luovutukseen. Ja vaatiiko Ukraina sotarikosoikeudenkäyntejä, korvauksia, turvatakuita, natojäsenyyttä jne. vaikka Venäjä pysähtyis näille linjoille? Tuskin Puttekaan allekirjoittaa paperia, millä lähettää itsensä Haagiin ja antaa Venäjän varannot Ukrainalle.
Eiköhän Donulta jää tämä rauha tekemättä. Olisin kyllä toivonut että vähän kovemmalla otteella ja lisätuella olis pelotellu Venäjän jäämään näille linjoille ilman mitään lisävaatimuksia. Se olis varmaankin se minkä Zele vois myöskin hyväksyä. Ja pallo sitten meille eurooppalaisille turvata rauha.

Aika koomisesti fake news media joutuu korjaamaan aiempaa emotionaalista propagandaansa, kun Zelenskyin viesti onkin ihan päinvastainen.

---------------

Zelenskyin ja suurlähettilään puheet Valkoisen talon tapaamisesta poikkeavat aiemmin kerrotusta​

Ukrainan presidentin Volodymyr Zelenskyin ja muiden viranomaisten maanantaina julkisuuteen tulleet kommentit eivät maalaa Valkoisessa talossa perjantaina järjestetystä tapaamisesta yhtä synkkää kuvaa kuin mediassa aiemmin liikkuneet tiedot.

Yhdysvaltain presidentin Donald Trumpin on sanottu painostaneen Zelenskyiä taipumaan Venäjän aluevaatimuksiin ja muun muassa kiroilleen toistuvasti.

Maanantaina Reuters julkaisi Zelenskyin ja maan Yhdysvaltain-suurlähettilään Olha Stefanishynan kommentteja, jotka kaksikko antoi epävirallisesti jo sunnuntaina ja jotka sallittiin julkaistavaksi seuraavana päivänä.

Zelenskyi kuvaili Trumpin viestiä perjantain tapaamisessa "positiiviseksi". Zelenskyin mukaan tapaamisen tuloksena Ukraina valmistautuu nyt allekirjoittamaan sopimuksen 25 Patriot-ilmapuolustusjärjestelmän ostamisesta.

Kyseessä on merkittävä vahvistus Ukrainan varustautumiselle Venäjän ilmahyökkäyksiä vastaan. Zelenskyi ei kertonut, kuinka lähellä sopimuksen allekirjoittamista Ukraina on.

Hänen mukaansa iso osa Yhdysvaltain-matkalla käydyistä keskusteluista kuitenkin koskivat sopimusta. Myös ne, jotka hän kävi Trumpin kanssa.

- Usean yli kahden tunnin aikana käydyn keskustelukierroksen jälkeen hänen [Trumpin] viesti oli mielestäni positiivinen: etulinjoille pysähtyminen, Zelenskyi sanoi.
Trumpin mukaan taisteluiden tulisi pysähtyä nykyisille sijoilleen. Ukraina on pitkään toivonut tulitaukoa, jonka voimaan astuttua neuvotteluja rauhansopimuksesta voitaisiin käydä. Venäjä taas on vaatinut Ukrainalta alueiden luovuttamista ennen taisteluiden pysäyttämistä.

Stefanishyna puolestaan kuvaili sunnuntaina Valkoisessa talossa käytyjä keskusteluja "suoriksi, merkityksellisiksi ja yksityiskohtaisiksi". Hänen mukaansa ne loivat vakaan perustan tuleville ponnisteluille sodan lopettamiseksi ja kestävän ja oikeudenmukaisen rauhan saavuttamiseksi.

- Emme saa unohtaa, että se oli Ukraina, jonne hyökättiin, suurlähettiläs sanoi.

Ukraina ei saanut Yhdysvalloilta lupausta toivomistaan Tomahawk-risteilyohjusten toimituksista. Zelenskyi sanoi uskovansa, että syynä tähän oli Trumpin haluttomuus suututtaa Venäjän presidenttiä Vladimir Putinia juuri ennen kaksikon välille suunniteltua tapaamista.

Back
Ylös Bottom