Minusta Ukrainan ja Venäjän täytyy päästä jonkinlaiseen sopimukseen jolla sota loppuu. En usko siihen että sota loppuu sotimalla.Oon tässä lomalla yrittänyt vähän perehtyä tähän sotaan, sen taustoihin ja nykytilanteeseen. Oon ehdottomasti sitä mieltä, että sota on perseestä ja on kamalaa, että ihmisiä kuolee. En hyväksy Venäjän hyökkäystä Ukrainaan. En kuitenkaan oikein tämän hetkisen tilanteen valossa ymmärrä, mitä ihmiset oikein odottavat tältä sodalta. Tosi moni tuntuu huutavan, että Putinin pitäisi kuolla ja Venäjän poistua Ukrainasta ja niin päin pois. Tämähän kuulostaa tietysti kivalta ajatukselta, mutta mitä sen jälkeen tapahtuisi? Venäjä nyt joka tapauksessa on (vielä enemmän) pilalla vuosikymmeniksi eteenpäin. Miksi tämä on niin monen mielestä hyvä juttu? Ketä se palvelee ja miksi on ok, että miljoonat ihmiset kärsivät vuosikymmeniä eteenpäin? Ei kaikkia tavallisia Venäjän kansalaisia voida pitää syyllisenä tilanteeseen, eikä heidän syntymättömät lapsensa ole mitenkään vastuussa historiasta. Silti he tulevat kärsimään. Ja ihmiset juhlii sitä, ei mahdu omaan päähän tuo. Siellähän on sotilaatkin ihan pihalla. Tapa, jolla monet länsimaalaiset ihmiset yrittävät kiillottaa sädekehäänsä, näyttäytyy minulle jopa pahansuopaisena.
Mitä sitten, kun Putinista päästään eroon? Tuleeko tilalle länsimaalaisia arvoja edustava henkilö, joka on parempi johtaja? Näyttääkö tämä historian valossa todennäköiseltä? Ja jos ei tule, niin mitä sitten tehdään? Pitäisikö kaikkien vain vihata Venäjää ja venäläisiä? Jengi taputti ja hehkutti innoissaan Sanna Marinin kommenttia siitä, että sota loppuu sillä, että Venäjä vetäytyy Ukrainasta. Mitä sen jälkeen? Onko tilanne ratkaistu ja tämä kaikki oli vaan pahaa unta?
On täysin totta, että moni täällä suoltaa Venäjän propagandaa täysin kritiikittömästi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että Hesari, Yle ja kumppanit tarjoaisivat puolueettoman tai realistisen kuvan tilanteesta. Onko kellään täällä näkemystä siitä, miten tämän konfliktin (kyllä, sota on konflikti) voisi ratkaista? Venäjä pois Ukrainasta ja Putin Haagiin ei ole vastaus. Mitä sen jälkeen?
Natomaat antavat osana sopimusta pitävät turvatakuut Ukrainalle, mahdollisesti kansainvälisiä joukkoja valvomaan rajaa.
Moni maa on sitoutunut sopimukseen jolla noita rypäleammuksia kielletään. Syynä siihen on että ovat tappaneet runsaasti siviilejä jopa vuosia sotien jälkeen. Niiden käyttöönotto kertoo minusta sen että kykyä ratkaista tilanne ilman niitä ei ole.Ryssä on käyttänyt omia rypälepommejaan sodan alusta asti + kylvänyt nyt jo miljoonia henkilömiinoja paikat täyteen. "Asiantuntijat" väittävät, että jo nykyisten miinojen ja UXOjen poistamiseen menee vuosikymmeniä! Jenkkien rypälepommeissa suutarien määrä on kuulema 5-7%, ja räjähtävät kuulema itsekseen jonkin ajan kuluttua jos jäävät suutareiksi? Miten muka? En osaa sanoa, ei riitä mulla natsat arvioimaan noiden väitteiden todenperäisyyttä.
Noita kun aletaan käyttämään kasvaa raivattava pinta-ala valtavasti. En näe Ukrainan etuna sitä että noihin tarvii turvautua. Kertoo puutteista muussa aseistuksessa/aseavussa.