Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kaivataan vinkkejä kiinteytymiseen

Hei!

Olen 21v, 163cm pitkä nainen ja painan 59kg. Haluaisin kiinteyttää kroppaani, mutta kovasta yrityksestä huolimatta en ole saanut juurikaan tuloksia aikaiseksi. Olen treenannut noin puoli vuotta, mutta painoni on pysynyt ennallaan, eikä senttejäkään ole lähtenyt vyötäröltä.

Urheilen normaalisti noin viisi kertaa viikossa 40min tehokasta hikiliikuntaa(juoksulenkit, aerobic yms.) eli liikuntani on lähinnä aeroobista. Lisäksi kävelen noin tunnin lepopäivinä ja urheilupäivinä puoli tuntia. Ruokavalioni on kutakuinkin seuraavanlainen:

Aamulla: lautasellinen ruispuuroa, 1,5dl mustaherukoita, 2dl sokeritonta mustikkakeitoa, 100g raejuustoa, 1 rkl rypsiöljyä, täysjyväpaahtoleipä, puolikas banaani
Lounas: lautasellinen kaurapuuroa, 1,5dl mustaherukoita, 100g raejuustoa, 1 rkl rypsiöljyä, porkkana, banaani, kauraleipäviipale
Välipala: omena, kauraleipäviipale
Päivällinen: vaihtelee, mutta esimerkiksi: neljä lihapullaa, 2dl keitettyjä makaroneja, porkkana
Iltapala: kolmasosa tölkkiä ananasta, 100g maitorahkaa, täysjyväpaahtoleipä
Nesteytys: joka aterialla 2 lasia vettä, liikunnan yhteydessä vähintään 0,5 litraa.

Kerran viikossa pidän herkkupäivän ja sallin itselleni maltillisen määrän herkkuja esim: 100g irtokarkkeja. Herkkupäivä saattaa myös toisinaan pitää sisällään alkoholin nauttimista ystävien seurassa. Yritän kuitenkin jättää alkoholin nauttimiskerrat mahdollisimman vähäisiksi.

Nyt kaipaisin vinkkejänne. Pitäisikö liikunnan tai ravinnon määrää nostaa vai laskea? Pitäisikö lihaskuntotreenin määrää lisätä(ensisijainen tavoitteeni on kuitenkin laihduttaa)? Olen opiskelija, joten minulla ei ole liiemmin ylimääräistä rahaa. Siksi toivoisinkin halpoja ratkaisuvaihtoehtoja(ei siis kalliita salijäsenyyksiä tai kaviaaridieettejä).

Osaisko joku kertoa korvaavan liikkeen sjmv:lle? En vaan osaa pitää selän suorana, eikä jaksais turhaan kuluttaa aikaa tekniikan harj. jos jotain tilalle voisi löytyä. Tulee vielä joku vahinko ja hyvästi sali.

Kyseiselle treeni päivälle löytyy ylätalja, alatalja, leuanveto ja kulmasoutu. Kulmasoutu onnistuu erinomaisesti, kun ei tartte maasta asti vetää. Ja kyllä, olen kokeilut myös vyötä mut ei sjmv onnistu.

Mitäs vois viidenneksi sit laittaa? Joku selkälaite?

Entäs jos meen joskus muualle / vaihdan salia, voiko sjmv:tä korvata mitenkään muulla tavalla, tanko?

Lähetetty Windows Phonesta

Teetkö SJMV siis lattiasta asti? Eiköhän se syy ole siinä. Kokeile romanialaisena ja vain hieman polvien alapuolelta. Tarpeeksi kun työntää persettä taakse niin takareisiä kiristää perkeleesti jo tuossa kohdilla.

Lattiasta/nilkoista asti koskaan en ole itse saanut mitään ihmeellistä tuntumaa vrt.
tuo vajaampi liikerata. Samalla jos hieman pyöristää yläselkää ja laskee olkapäitä eteen ja yläasennossa vetää latseja kovaa kiinni niin saa selkääkin supisteltua samaan syssyyn. Selkätreenissä kun tuota näköjään teet.

Eli tekisit vain yhden treenin viikossa? 1-jakoinen on ainoa järkevä ratkaisu.

Ehei, nyt tarkoitin tuolla jaolla sitä, että tuo tehtäisin 2-jakoisella. 4 kertaa viikossa, mutta tämä treeni jakautuisi treeniviikkoihin A ja B, missä tehtäisiin samoille lihasryhmille eri liikkeitä yksitoikkoisuuden välttämiseksi. Toivottavasti ymmärsit! :D

Hei!
Eli olen 15v poika ja aloitin vähän yli puoli vuotta sitten nyrkkeilyn, jota harrastan nyt 4 kertaa viikossa(ma,ke,pe,la). Haluaisin jatkaa salitreenejä jotka aloitin ennen nyrkkeilyä ja on nyt ollut sen puol vuotta tauolla.
Montako kertaa ton nyrkkeilyn lisäksi kannattaisi käydä salilla, jotta ehtisi palautua, mutta olisi myös jotain hyötyä. Tavoitteena siis massan saaminen, ei niinkään nyrkkeilyn edistäminen. Tietenkin olisi hyvä ettei salitreeni kuitenkaan haittaisi nyrkkeilyä ja ehkä jopa tukisi sitä.
Eli montako kertaa viikossa salilla niin että saisi massaa, mutta ehtisi palautua ja mikä/millainen ohjelma olisi hyvä tuohon tarkotukseen?
(Ja tos vie noi jos jotai hyötyy n.160cm50kg)

Ehei, nyt tarkoitin tuolla jaolla sitä, että tuo tehtäisin 2-jakoisella. 4 kertaa viikossa, mutta tämä treeni jakautuisi treeniviikkoihin A ja B, missä tehtäisiin samoille lihasryhmille eri liikkeitä yksitoikkoisuuden välttämiseksi. Toivottavasti ymmärsit! :D
Jos nyt tarkotat tolla siis sitä että tekisit saman reenin neljästi viikossa niin ei mun mielestä järkeä, etkä ehdi aloittelijana millään palautua jos teet samat lihat neljästi viikossa.
Keep it simple ja teet vaan Yläkroppa - Alakroppa - Yläkroppa - Alakroppa.

Hei!
Eli olen 15v poika ja aloitin vähän yli puoli vuotta sitten nyrkkeilyn, jota harrastan nyt 4 kertaa viikossa(ma,ke,pe,la). Haluaisin jatkaa salitreenejä jotka aloitin ennen nyrkkeilyä ja on nyt ollut sen puol vuotta tauolla.
Montako kertaa ton nyrkkeilyn lisäksi kannattaisi käydä salilla, jotta ehtisi palautua, mutta olisi myös jotain hyötyä. Tavoitteena siis massan saaminen, ei niinkään nyrkkeilyn edistäminen. Tietenkin olisi hyvä ettei salitreeni kuitenkaan haittaisi nyrkkeilyä ja ehkä jopa tukisi sitä.
Eli montako kertaa viikossa salilla niin että saisi massaa, mutta ehtisi palautua ja mikä/millainen ohjelma olisi hyvä tuohon tarkotukseen?
(Ja tos vie noi jos jotai hyötyy n.160cm50kg)
Mun mielestä ainakin 2 päivää viikkoon totaalilepoa. Tuosta jäisi se yksi päivä jona voisit puntilla käväistä ja sitten jos samana päivänä käyt vaikka ennen reeniä kahdesti viikossa, eli 3x viikkoon. Ja nyrkkeilyä tukemaan niin esimerkiksi penkkipunnerruksessa räjähtävyyttä reenaamaan.

En ole ihan varma ymmärsinkö, mutta tottakai treenejä voi ja ehkä pitääkin kierrättää. Tavallisempi tapa taitaa olla tehdä kaksi eri treeniä lihasryhmille viikon sisällä, mutta miksei voisi vaihdella viikoittainkin. Sitähän sä kysyit :) ?

Haluaisin kiinteyttää kroppaani, mutta kovasta yrityksestä huolimatta en ole saanut juurikaan tuloksia aikaiseksi. Olen treenannut noin puoli vuotta, mutta painoni on pysynyt ennallaan, eikä senttejäkään ole lähtenyt vyötäröltä.

Motivaatio ainakin alkaa karista hyvin pitkään, mikäli tuloksia ei synny, joten hyvä että nostat kissan pöydälle. Voisit kokeilla vielä tiputtaa hiilihydraatteja muutaman sataa kaloria ja katsoa lähteekö paino laskuun. On aivan älytöntä yrittää lisätä aerobista liikuntaa, koska kalorien määrää on helpompi laskea syömällä vähemmän.

Pitäisikö lihaskuntotreenin määrää lisätä(ensisijainen tavoitteeni on kuitenkin laihduttaa)?

Ensisijainen tapa laihduttamisessa on syödä vähemmän. Sinun liikunnassasi ei kuitenkaan ollut käytännössä mitään lihasmassaa lisäävää treeniä eli pääsisitkö johonkin salille vaikka kerran tai pari viikossa (voisit osan aerobisesta korvata tällä)? Lihasmassa kuluttaa energiaa, joten jos saat hankittua hieman lihastakin, niin kulutuksesikin kasvaa.

Tangolla vaikka etukyykky ja si romanialaista. sjmv ei ota niin hyvin takareiskoihin ja perseeseen mun mielestä. Mutta kokeile. Ja minä vaihtelisin etu ja takalkyykkyä.

Mulle toi koko rasvanpoltto prosessi on nyt vähän vaikia. Kun ollaan dieetillä, harrastetaan enemmän aerobista mut ei bodailua kuitenkaa unoheta kokonaan, eikö? Ymmärsin sen että aerobinen polttaa enemmän rasvaa ja kuntosaliharjoittelu kasvattaa lihasta ja polttaa pienissä määrin rasvaa? Miten siis jos vaikka tavoitteena on rasvan vähentäminen ja lihasmassan kerääminen, niin jos alkuun vetää treenin ja loppuun vaikka 20min aerobista, niin toimiiko?

Toi dieetti ja lihasmassan kerääminen ei oikein sovellu samaan lauseeseen. jos oikea dieetti päällä niin se treeni ei kauheasti lihasta kasvata. lähinnä ylläpitää, ettei kokonaan hävie.
Eli asia kerrallaan. Eka läski poies ja si kalorit kohalleen ja massan hakuun.;)

Toi dieetti ja lihasmassan kerääminen ei oikein sovellu samaan lauseeseen. jos oikea dieetti päällä niin se treeni ei kauheasti lihasta kasvata. lähinnä ylläpitää, ettei kokonaan hävie.
Eli asia kerrallaan. Eka läski poies ja si kalorit kohalleen ja massan hakuun.;)

Juuh, taisin kirjottaa hieman epäselvästi :D Eli siis polttaako lihaskuntoharjoittelu myös rasvaa vai kasvattaako pelkästään lihasta?

Juuh, taisin kirjottaa hieman epäselvästi :D Eli siis polttaako lihaskuntoharjoittelu myös rasvaa vai kasvattaako pelkästään lihasta?

Siis yksinkertaisuudessaan; sama mitä teet jos kulutut enämmän energiaa kuin saat laihdut. eli treenaaminen polttaa rasvaa jos et syö liikaa ja pidät huolen et saat proteiinia ja rasvaa tarpeeks ettei rupea lihasta polttaan. treenaaminen kasvattaa sitten vasta kun saat hieman enemmän kuin kulutat. ennen sitä puhutaan aika minimaalisesta kasvusta ja lähinnä voiman kasvusta ei massan.

Siis yksinkertaisuudessaan; sama mitä teet jos kulutut enämmän energiaa kuin saat laihdut. eli treenaaminen polttaa rasvaa jos et syö liikaa ja pidät huolen et saat proteiinia ja rasvaa tarpeeks ettei rupea lihasta polttaan. treenaaminen kasvattaa sitten vasta kun saat hieman enemmän kuin kulutat. ennen sitä puhutaan aika minimaalisesta kasvusta ja lähinnä voiman kasvusta ei massan.

Yees, tänks ;)

Back
Ylös Bottom