Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

onko hälyttävä merkki jos kahdessa treenissä esiintyy moiset oireet ja tulisiko silloin pitää viikon kevyt treeni/totaalilepo:

-hikoilee salilla enemmän kuin normaalisti
-lihakseen ei tule ns. pumppia vaan tunne on enemmän pistävä/viiltävä
-treenin jälkeen olo on tosi veltto
-tulokset laskenut esim. penkkimaksimisarja 80kg 3x6 ja tänään meni 3x6 70kg hikiseen (toistot eivät olleet räjähtäviä vaan enemmän "hinkkaamista").
-välillä tuntuu kyynärvarsissa ja varpaissa jännää kihelmöintiä? :D

Palautuuko tämmösistä oireista viikon kevyellä treenillä eli aattelin pitää nyt maanantain,tiistain lepoa ja keskiviikkona käyn pumppailee vähän ylä-ja alakroppaa kevyesti ja torstain ja perjantain lepoa ja sit lauantaina alkais treenit taas normaalisti?

Nyt kesäaikaan on salit kiinni viikonloppuisin, joten salilla täytyy käydä viikolla. Ajattelin tehdä 3+2 -jakoisella ma-pe joka päivä. Onko tässä mitään järkeä, jos ainoat lepopäivät ovat viikonloppuna? Toinen vaihtoehto olisi 2-jakoinen. Onko sitäkään mitään järkeä tehdä 5 päivää putkeen, vai täytyisikö tyytyä vain neljään treenikertaan viikossa ja pitää lepopäivä myös viikolla?

Nyt kesäaikaan on salit kiinni viikonloppuisin, joten salilla täytyy käydä viikolla. Ajattelin tehdä 3+2 -jakoisella ma-pe joka päivä. Onko tässä mitään järkeä, jos ainoat lepopäivät ovat viikonloppuna? Toinen vaihtoehto olisi 2-jakoinen. Onko sitäkään mitään järkeä tehdä 5 päivää putkeen, vai täytyisikö tyytyä vain neljään treenikertaan viikossa ja pitää lepopäivä myös viikolla?

Kyllä suosittelisin vaan 2-jakoisen tekoa tossa tapauksessa.

Jos haluat niin tee. teet tuon vain fiksusti ettei epäsuora rasitus kasva liian kovaksi. Esim Yläkroppa VOIMA, alakroppa voima, rinta olkapää ojentaja hypertrofia, selkä hauis hypertrofia, jalat hypertrofia.

Tarviiko ojentajat oman ''massaliikkeen''(kapea penkki, lattiapenkki, dippi tms.) jos treenaa samassa treenissä rinnan ja olkapäät? Tulee kuitenkin melko paljon punnerrusta tuossa treenissä niin riittääkö ojentajille pelkästään ranskis ja/tai pushdown?

Tarviiko ojentajat oman ''massaliikkeen''(kapea penkki, lattiapenkki, dippi tms.) jos treenaa samassa treenissä rinnan ja olkapäät? Tulee kuitenkin melko paljon punnerrusta tuossa treenissä niin riittääkö ojentajille pelkästään ranskis ja/tai pushdown?

Ranskis on ojentajien massaliike ;). Muuten tuo on vähän yksilöllistä ja treenihistorialla voi olla vaikutusta. Periaatteessa penkki+ranskalainen on jo kova ojentajatreeni. Toki monijakoisissa näkee isompaa volyymiä ja montakin pumppiliikettä, mutta ei se välttämätöntä ole.

treeniohjelma

Hei kaikki,

Kun puhutaan että täytyisi treenata esim. 1 päivä jalat, 2 päivä selkä, huis, hartiat ja 3 päivä vatsa, rinta, ym. ( noi oli vaan esimerkit ), niin jos minä esimerkiksi treenaan vain ylävartaloa ( miinus vatsa ), eihän mun tartte tuota miettiä?

Treenaan siis vain ylävartoa paitsi en vatsalihaksia. Olen joskus aikaisemmin myös treenanut ja välillä ollut montakin vuotta taukoa ja nyt aloitin taas ja tammikuusta asti olen käynyt säännöllisesti salilla 3-4krt viikossa. Mutta en IKINÄ ole mitään jalkatreenejä/vatsa tehnyt koska en tykkää/jaksaa enkä tarvii niitä mihinkään, käyn lenkillä ja poljen pyörää 10 - 20km x 5 /viikko (töissä). Treenattu ylävartalo riittää ja penkkipunnerus lempilaite / haluan siinä kehittyä.

Ja kun tiedetään että esim. selkälaitteita voi olla vaikka kuinka monta ( riippuen salista ), mutta varmaan riittää vain se yksi tai max. kaksi. Mitä järkeä kierrellä kaikissa jos vastaa samaa asiaa.

Minulla on salilla tietyt jutut / samat liikkeet / laitteet ja niissä menee aina tasan tunti. Koko selkä, kädet, rinta. Tottunut siihen rytmiin. Mutta kun salilla ilmoitus tauluilla erilaiset ohjelmat ja tästä on puhuttukin että kannattaa vaihdella liikkeitä niin mietin onko mun / tai ne jotka keskittyy vain ylävartaloon niin mitään ohjelmia tehdä. Eihän siinä ole järkeä / jaksaa tehdä esim. 1 päivä / 1h = hauista vaan, tai viisi eri hausi laitetta mut siis samaa asia. 2 päivä = selkä, 3 = rinta jne...voi tunti käydä pitkäksi jos sitä yhtä tekee vaan.

Noniin, mä en osaa ikinä lyhyesti kysyä / selittää asioita. Kirjoitan aina monimutkaisen romaanin mut toivottavasti joku ymmärtää ja osaa kertoa.

Kiitos

Luin tuon viestisi pariin kertaan, mutta ei oikeastaan mitään hajua mitä yrität kysyä. Kyllä vaihtelu ja suunniteltu kehitys olisi jokaisen treenaajan peruskalustoa, treenasipa jalkoja tai ei. Jos käy tekemässä mitä sattuu niin tulokset on mitä sattuu. Jos kerran penkistä tykkäät niin kannattaa tehdä vaikka leveää alataljaa vastaliikkeenä että olkapäät pysyy ryhdissä...

Hei kaikki,

Kun puhutaan että täytyisi treenata esim. 1 päivä jalat, 2 päivä selkä, huis, hartiat ja 3 päivä vatsa, rinta, ym. ( noi oli vaan esimerkit ), niin jos minä esimerkiksi treenaan vain ylävartaloa ( miinus vatsa ), eihän mun tartte tuota miettiä?

Treenaan siis vain ylävartoa paitsi en vatsalihaksia. Olen joskus aikaisemmin myös treenanut ja välillä ollut montakin vuotta taukoa ja nyt aloitin taas ja tammikuusta asti olen käynyt säännöllisesti salilla 3-4krt viikossa. Mutta en IKINÄ ole mitään jalkatreenejä/vatsa tehnyt koska en tykkää/jaksaa enkä tarvii niitä mihinkään, käyn lenkillä ja poljen pyörää 10 - 20km x 5 /viikko (töissä). Treenattu ylävartalo riittää ja penkkipunnerus lempilaite / haluan siinä kehittyä.

Ja kun tiedetään että esim. selkälaitteita voi olla vaikka kuinka monta ( riippuen salista ), mutta varmaan riittää vain se yksi tai max. kaksi. Mitä järkeä kierrellä kaikissa jos vastaa samaa asiaa.

Minulla on salilla tietyt jutut / samat liikkeet / laitteet ja niissä menee aina tasan tunti. Koko selkä, kädet, rinta. Tottunut siihen rytmiin. Mutta kun salilla ilmoitus tauluilla erilaiset ohjelmat ja tästä on puhuttukin että kannattaa vaihdella liikkeitä niin mietin onko mun / tai ne jotka keskittyy vain ylävartaloon niin mitään ohjelmia tehdä. Eihän siinä ole järkeä / jaksaa tehdä esim. 1 päivä / 1h = hauista vaan, tai viisi eri hausi laitetta mut siis samaa asia. 2 päivä = selkä, 3 = rinta jne...voi tunti käydä pitkäksi jos sitä yhtä tekee vaan.

Noniin, mä en osaa ikinä lyhyesti kysyä / selittää asioita. Kirjoitan aina monimutkaisen romaanin mut toivottavasti joku ymmärtää ja osaa kertoa.

Kiitos

Mistä näitä sikiää?

Hei kaikki,

Kiitos

Röllihän se siinä.

Mitä rintaa kuormittavia liikkeitä voi tehdä kotona? Ihan kehonpainolla/käsipainoilla. Jos jollain on jotain hienoja variaatioita tai jotain vinkkejä, niin otan ne mielelläni vastaan :D

Mitä rintaa kuormittavia liikkeitä voi tehdä kotona? Ihan kehonpainolla/käsipainoilla. Jos jollain on jotain hienoja variaatioita tai jotain vinkkejä, niin otan ne mielelläni vastaan :D

Tarviiko tuohon nyt mitään ihmeen hienoja variaatioita? Punnerruksia voi tehä ilman mitään välineitä. Penkkiä voit tehdä jos käsipainoissa malmi riittää.

Juuh no meinasin että onko jollain tippejä miten "kasata" penkki jostain tai mitä käyttää penkkinä? :david:

No joku pitkä penkki, esim semmonen mitä monissa ruokapöydissä näkee tai voi kai sekin onnistua jos kolme tai neljä jakkaraa laittaa lähekkäin ja siihen makaamaan. Jos ei muuten niin lattiapunnerrusta käsipainoilla, kyllä sekin ajaa rinnan osalta asiansa paremman puutteessa sekä tietysti perus etunojapunnerrukset variaatioineen. Jos punnerruksia menee liian helposti, niin sitten vain lisäpainoja selkään tai yhdellä kädellä tekemään niin saa lisää haastetta ;)

Taas näitä elämän suuria ongelmia, mutta kun nyt ehkä alkaisi käsipainoilla penkkipunnerruksessa jo nykyistä isompi rauta liikkumaan, mutta kun sitten en enää pääse siihen alotusasentoon! :wtf: Onko tähän olemassa joku fiksu tekniikka?

Back
Ylös Bottom