Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Moro! olen kyllä lueskellut täältä sivuilta erikoistekniikoista, mutta yhteen asiaan en ole saanut selkeyttä.. Elikkäs, miten paljon niitä kannattaa käyttää?? kerran kuussa? kerran viikkossa??
elikkäs olisin sellaista ohjelmaa kokeilemassa, jossa erikoistekniikoita olisi 5 tai 6 eri kappaletta, niin mistä tiedän milloin käyttää mitäkin ja voiko niitä käyttää joka viikko jne... kiitoksia etukäteen.

Mahdotonta vastata. Riippuu täysin treenitaustasta. Aloittelija jos olet niin pitäytyisin pitkään täysin pois noista.

Mikä ero on suoralla dippitangolla ja kolmionmuotoisella? (näitä mitä näkee ulkoliikuntapaikoissa)
Ainakin kun olen testaillut suoralla ojentajat saa kyytiä ehkä enemmän, mutta osaisko joku kertoa tarkemmin tapahtuuko lihaksistossa jotain erinlaista?

Onko mitään järkeä tehdä samassa treenissä isoille lihasryhmille kaksi liikettä, esim tähän tapaan ? 1x2x1xx 2x1x2xx

Treeni 1
Kyykky 3*5
Jalkojen ojennus 3*10
Penkki 3*5
Vipunosto maaten 3*10
Kulmasoutu 3*5
Ylätalja 3*10

Voisiko toimia?

Anyone? Ohjelma näyttäisi kokonaisuudessaan tältä

1
Kyykky 3*5
Jalkojen ojennus 3*10
Penkki 3*5
Vipunosto maaten tms rintaliike 3*10
Kulmasoutu 3*5
Ylätalja 3*10

2
Mave 1*5
Yhden jalan prässi työntävä jalka ylhäällä 3*10
Pystypunnerrus 3*5
Viparit sivuille 3*10
Ojentajat 3*10

pitäisikö hauikset pistää 1 vai 2 treeniin vai onko välttämätöntä edes tehdä, ottavat kumminkin epäsuaraa hittiä esim kulmasoudussa

Mitä tavotteita? Ihan hyvältä tuo näyttää. Tee ylätaljan sijaan leuanvetoja vastaotteella, siinä saa haukkarit myös osumaa. Jos voimaa haet ni ei niitä haubereita tartte erikseen treenata. Ellei treenaa hauiskääntökisoihin.

Tein eilen penkissä sarjat 4x5x82,5kg.
Onko mahdoton tavoite saada kesän loputtua (elo-syyskuussa) tehdä sarjat 4x5x100kg?
Olen käynyt salilla n. vuoden mutta tälläistä progressiota en ole harrastanut

Tein eilen penkissä sarjat 4x5x82,5kg.
Onko mahdoton tavoite saada kesän loputtua (elo-syyskuussa) tehdä sarjat 4x5x100kg?
Olen käynyt salilla n. vuoden mutta tälläistä progressiota en ole harrastanut

Mun mielestä ihan mahdollista, jos löydät oikeat työkalut siihen.

Teen hauiskääntöä tangolla ja vasen hauberi laahaa perässä kasvussa.. Auttaisko tähän jos teen käsipainolla vaan vasemmalla levytangon jälkeen?

Tekisin itse vain käsipainoilla jonkun aikaa. Sen vasemman käden ehdoilla, eli ensin vasen käsi sitten oikea. Teet samat toistot oikealle kuin vasemmalle kädelle, vaikka menisikin enemmän. Ne erot tasaantuu siitä sitten pikkuhiljaa.

16v ja vasen hauberi laahaa perässä kasvusta, just just. Älä edes mieti tollasia. Kyllä ne erot tasaantuu.

Elä nyt, kuustoistakesäisenä minä olin saanut vasemman haukan oikeaa reippaasti isommaksi tekemällä lapiohommia. Tänä päivänä sitä eroa nyt sitte koitetaan tasotella kun rupesi salilla käynnin myötä mokoma ärsyttämään (first world problems?). Oikea hauis nyt yhtä iso kuin vasen salitouhuja aloitellessa, meni vaan perhana tuo vasenkin vähän kasvamaan tässä välissä. Nyt treeneissä mennään oikean hauiksen ehdoilla ja jalkapäivänä vielä parit extrasetit narummalle kädelle, kyllä se tästä.

Tai ehkä näin entisenä Kotkan ruusuna voi sanoa, että josko Kotkasta vaan tulee epätasapainoisia ihmisiä! ;)

Mitä tavotteita? Ihan hyvältä tuo näyttää. Tee ylätaljan sijaan leuanvetoja vastaotteella, siinä saa haukkarit myös osumaa. Jos voimaa haet ni ei niitä haubereita tartte erikseen treenata. Ellei treenaa hauiskääntökisoihin.

Lähinnä pientä vaihtelua haen voimatreeni jakson jälkeen, että pysyis homma mielekkäänä. Millasia sarjoja leuanvedossa? Omalla painolla menee vastaotteella 10-15

Kysyin jo aiemmin mave- ja kyykkyketjussa, että onko järkevää yhdistää sitä ja sitä liikettä samaan treeniin. Nyt sitten kysynkin, että onko jotain liikkeitä mitä ei yksikertaisesti ole järkevää laittaa samaan harjoituskertaan. Puhun nyt isoista liikkeistä. Heitetään nyt vaikka esimerkiksi, onko mitään järkeä tehdä samaan rintapäivään penkki, vinopenkki ja penkki kp? Ns. kolme isoa joista mikä vaan voisi olla pääliike. Tai vaikkapa samaan treeniin etureisille kyykky, etukyykky ja jalkaprässi. Nyt puhutaan siis alle kaksi vuotta salilla käyneistä.

Se riippuu aika paljon treeniohjelmasta. Kuinka kovaa noi tehdään ja kuinka usein, mitä muuta on samassa treenissä yms. Se vaatii kropan tuntemusta että tiedät kun/jos kroppa hyytyy. Voidaan myös miettiä että jos teet ensin penkin, sit vinopenkin ja sen jälkeen kp penkin, niin miten tehokas tuo kp penkki on enää? Ojentajat varsinkin herkästi loppu, vai onko sitten aikaisemmat ollut sen verran kevyitä että jaksaa.

Jos osaat kuunnella kroppaa suht. hyvin, niin anna mennä ja kokeile. Kannattaa aloittaa pienehköllä volyymilla jota nostaa pikku hiljaa, että kroppa tottuu paremmin noihin treeneihin.

E: Hirveästi en keksi mitä ei kannattaisi yhdistää. Raskas mave ja raskas kyykky ei yleensä toimi kovin hyvin, mutta sekin riippuu monesta asiasta.

Mistä tää negatiivisuus johtuu? :D Kysyin yksinkertasen kysymyksen ja heti tulee paskaa niskaan, eikö pidä kysyä jos ei tiedä jotain?
Mikä negatiivisuus? Fakta vaan nyt on, että tuolla treenimäärällä nyt tuskin on mitään lihas epäbalansseja muodostunut ja ihan normaalia on, että dominoiva käsi on vahvempi eli se habakin saattaa olla vähän isompi. Eli turha sitä on nyt mitenkään priorisoida, tekee vaan kahden käden likkeitä kuten sanottiin.

Mikä negatiivisuus? Fakta vaan nyt on, että tuolla treenimäärällä nyt tuskin on mitään lihas epäbalansseja muodostunut ja ihan normaalia on, että dominoiva käsi on vahvempi eli se habakin saattaa olla vähän isompi. Eli turha sitä on nyt mitenkään priorisoida, tekee vaan kahden käden likkeitä kuten sanottiin.

Juuh, no taisin ottaa liian helposti nokkiini :P Mut joo, ymmärrän :)

Back
Ylös Bottom