Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hei,
olen nyt jo muutaman kerran yrittänyt saada vastauksen ongelmaani, joten yritän uudelleen! Käyn 4x viikossa salilla ja käytössä on seuraavanlainen ohjelma:
penkki 3x10
vinopenkki 3x10 (kp)
peckdeck 3x12
viparit sivuille ja taakse 3x10
kevennetty dippi 3x8
pystypunnerrus 3x8
ranskalainen punnerrus 3x8
pystysoutu 3x8

kyykky 3x10
sjmv 3x8
reiden ojennukset ja koukistukset 3x10
pohkeet eritavoin 2 settiä
yhden jalan prässi

leuat 3xmax
leveä ylätalja myötäotteella 3x8
kulmasoutu 3x8
hauis istuen kp 3x10
hauis tuettu 3x10
alatalja 2x12
forkut taljassa 3x10

salipäivät: ma,Ti,to,pe

Tähän päälle aina veivaan crosstraineria sellasen n. 20 min / treeni.
Ruokailen seuraavanlaisesti:
06.30
Kaurasydän leipä ja smoothie jossa mansikoita, banaani ja 37g heraa ja vitamiinit päälle
09.00
Maitorahka/2dl raejuusto 2%/hera juoma
11.00
lounas, kasviksia/salaattia melko paljon, n. 150 g kanaa/kalaa/lihaa ja treenipäivinä pastaa/riisiä n. 75g
maitoa 4dl
14.00
rahka, jossa 10g jotain omega 3 öljyä ja 40 g pähkinöitä
18.00
(tätä ennen treenipäivinä herajuoma) 150 g kanaa/kalaa/lihaa 100g pastaa/riisiä 150g kasviksia
4dl maitoa
21.00
raejuusto 2% 150g ja pari kananmunaa/tonnikalaa
pari porkkanaa, kurkkua, tomaattia

Tuossa tuo lyhykäisyydessään!
kalorit jossain 2700 kcal, prot. 243, hh. 199 ja r. 106
pituutta sellainen 186,5 ja painoa tänä aamuna oli 97,6 kg!
Tosiaan, itse ongelmahan on Se, että 3kk aikana ei ole tapahtunut yhtään mitään. Sarjapainot toki nousseet, mikä on tosin hyvä asia! Mutta olen tarkastellut kulutuksia yms. Ja tämän kalorimäärän pitäisi olla käsittääkseni alakanttiin jonkin verran mutta paino ei vain laske! Läskit siellä 25-28%, ainakin tollasen kotivaa'an mukaan.. Apua kiitos! Olen sen verran "kiireinen" (laiska) ettei oikein tuo aamulenkki innosta.. Pitääkö jotain karsia/lisätä jotta nyt Sais parit kilot pois ja sen jälkeen sitten kasvattelemaan tuota ihanaa lihaa!

Onhan rasvaprosentti voinut laskea vaikkei paino ole laskenut. Oot voinu saada lihasta jos kerran sarjapainotkin on nousseet ja samalla on rasva tirissyt. Peilikuva on monesti hyvä apu myös. Onko tapahtunut mielestäsi kiristymistä? Jos tuntuu että ei mitään muutosta ole tapahtunut niin sitten ei auta kuin tiputtaa kaloreita, mikä on tosin jännä, koska noilla kaloreilla luulisi painon tippuvan kyllä.

- - - Updated - - -

Foorumilla on tullut vastaan puhuttavan "ryssäpenkkiohjelmasta", mikä tämä kuuluisa ohjelma siis on?

Venäläinen penkkiohjelma. Tolla nimellä löytää ketjun.

Ehkä lievää "kiristymistä" on. Mutta olen elänyt siinä luulossa ettei läski voi palaa ja rasvaa lähteä yhtä aikaa? Eniten ärsyttää kun olen ollut todella kurinalainen ja välillä on vituttanut ruunsaastikkin tämä ei-tuloksia meininki.. Toisekseen kun jokapäivä jotain lihaa särkee niin voi veljet ku ketuttaa välillä! Mutta en todellakaan aio luovuttaa, toivon vain viisaammilta apua :)

Ehkä lievää "kiristymistä" on. Mutta olen elänyt siinä luulossa ettei läski voi palaa ja rasvaa lähteä yhtä aikaa? Eniten ärsyttää kun olen ollut todella kurinalainen ja välillä on vituttanut ruunsaastikkin tämä ei-tuloksia meininki.. Toisekseen kun jokapäivä jotain lihaa särkee niin voi veljet ku ketuttaa välillä! Mutta en todellakaan aio luovuttaa, toivon vain viisaammilta apua :)

itse varmaan kokeilisin puottaa kaloreita ja syödä 2500kcal.

Varmaan hyvä neuvo, aluksi olisi hyvä jos valottaisit hieman tuota. Lähinnä mitä tarkoitit :D tämähän aloittelijoiden osio ;) Intervallin ymmärrän mutta sen jälkeen loppu ymmärrys :o

Varmaan hyvä neuvo, aluksi olisi hyvä jos valottaisit hieman tuota. Lähinnä mitä tarkoitit :D tämähän aloittelijoiden osio ;) Intervallin ymmärrän mutta sen jälkeen loppu ymmärrys :o

Jos oot ihan aloittelija niin lihas voi kasvaa samaan aikaan kun rasva palaa. Ja jos olet aloittelija niin en myöskään tuollaisia supersarjakikkailuja lähtis harrastamaan noin vain varsinkin kun sarjapainot on nousussa. Vähennä ruokaa pikkasen jos siltä tuntuu.

Et ole ikinä pyrkinyt järjestelmällisesti nostamaan sarjapainoja? Lienetkö koskaan lihaskasvua kokenutkaan...
Anteeksi mitä? En ole ikinä treenannut voimaa, eli en siis ole treenannut 1-5 toistoalueilla pitkillä palautuksilla treenaten pääasiassa hermostoa. Sen sijaan olen kasvattanut lihasten kokoa 8-15 toistoalueella. Kyllähän siinäkin sarjapainot järjestelmällisesti nousevat. En oikeen ymmärrä miten ymmärsit mun kyssärin noin...

Pelkillä ykkösilläkin voi saada "massaa".
Toki toki, mutta ei niin hyvin kuin 8-15 toistoalueella. Ajattelin siis että kun voimaharjoittelulla parannetaan erityisesti lihasten hermotusta, niin saisiko tätä kautta sitten massatreeneissä lihaksista enemmän irti ja näin ollen paremmin kokoa lihaksiin. Kun esim. aloittelijoille kuulemma paras ohjelma, millä voi aloittaa, on Starting Strength, jotta saisi paremmin hermotuksen kuntoon lihaskasvua varten siirryttäessä massaohjelmaan. Tai tällaisen käsityksen olen saanut.

Anteeksi mitä? En ole ikinä treenannut voimaa, eli en siis ole treenannut 1-5 toistoalueilla pitkillä palautuksilla treenaten pääasiassa hermostoa. Sen sijaan olen kasvattanut lihasten kokoa 8-15 toistoalueella. Kyllähän siinäkin sarjapainot järjestelmällisesti nousevat. En oikeen ymmärrä miten ymmärsit mun kyssärin noin...

Toki toki, mutta ei niin hyvin kuin 8-15 toistoalueella. Ajattelin siis että kun voimaharjoittelulla parannetaan erityisesti lihasten hermotusta, niin saisiko tätä kautta sitten massatreeneissä lihaksista enemmän irti ja näin ollen paremmin kokoa lihaksiin. Kun esim. aloittelijoille kuulemma paras ohjelma, millä voi aloittaa, on Starting Strength, jotta saisi paremmin hermotuksen kuntoon lihaskasvua varten siirryttäessä massaohjelmaan. Tai tällaisen käsityksen olen saanut.
Ihan oikeilla jäljillä oot. Myös bodarille tuollaiset hieman enemmän voimaan keskittyvät jaksot on ihan hyviä, jotta saadaa sarjapainoja ylös ja lihaksille isompi rasitus. SS tosiaan on aloittelijalle loistava ohjelma.

Hieman kapea katsanta. 10-15 toistoalue on jo melko korkea.. Suurimman kasvupotentiaalin lihassolut aktivoidaan paremmin 4-8 toistolla. Käytännössä tuossa 4 toistossa menee myös puhtaan hypertrofiatreenin toistojen alaraja, 1-3 toiston ollessa puhtaammin hermotusta parantava toistoalue. Lihaskasvuun tarvittava volyymi voidaan siis saavuttaa myös esim tekemällä 5 toiston maksimilla 2-3 toiston sarjoja, 20-40s palautuksilla.

Onko mitään järkeä tehdä samassa treenissä isoille lihasryhmille kaksi liikettä, esim tähän tapaan ? 1x2x1xx 2x1x2xx

Treeni 1
Kyykky 5*5
Prässi yhdellä jalalla työntävä jalka ylhäällä 3*10
Penkki 5*5
Vipunosto maaten 3*10
Kulmasoutu 5*5
Ylätalja 3*10

Voisiko toimia?

Vaikka tekisi mieli vaihtaa, niin ei kannata, jos tuloksia vielä tulee 1-jakoisella. Aloittelijat usein haluavat mennä heti monijakoisempiin, vaikka yksijakoinen on heille paras. Eli siitä tietää, että on aika vaihtaa esim. kaksijakoiseen, kun tuloksia ei enää tule 1-jakoisella.

Moro! olen kyllä lueskellut täältä sivuilta erikoistekniikoista, mutta yhteen asiaan en ole saanut selkeyttä.. Elikkäs, miten paljon niitä kannattaa käyttää?? kerran kuussa? kerran viikkossa??
elikkäs olisin sellaista ohjelmaa kokeilemassa, jossa erikoistekniikoita olisi 5 tai 6 eri kappaletta, niin mistä tiedän milloin käyttää mitäkin ja voiko niitä käyttää joka viikko jne... kiitoksia etukäteen.

Moro! olen kyllä lueskellut täältä sivuilta erikoistekniikoista, mutta yhteen asiaan en ole saanut selkeyttä.. Elikkäs, miten paljon niitä kannattaa käyttää?? kerran kuussa? kerran viikkossa??
elikkäs olisin sellaista ohjelmaa kokeilemassa, jossa erikoistekniikoita olisi 5 tai 6 eri kappaletta, niin mistä tiedän milloin käyttää mitäkin ja voiko niitä käyttää joka viikko jne... kiitoksia etukäteen.

Niin usein kun paikat kestää. Vaihdella voi mielensä mukaan mutta uskoisin että kunnon tehot saa irti, kun pitäytyy jossakin yhdessä erikoistekniikassa muutaman viikon.

Mä käyttäsin erikoistekniikoita aina yhden tai kaks viikkoa kuukaudesta, jotta saisi kropalle erinlaista ärsykettä aikaan.

Back
Ylös Bottom