Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko kolme erikoistekniikkaa samassa treenissä jo overkilliä? Osuman kohteena olkapäät.

Entä mikä on nimeltään liike käsipainolla, joka tehdään seisten ja kyynärpää on periaatteessa kyljessä kiinni, käsi koukussa, ja siitä sitten kierto vaakatasossa kropasta ulospäin ja takaisin?

Jos kuvauksen oikein käsitin niin joku ulkokierto-kiertäjäkalvosinliike? Eihän tossa tosin seisten tehdessä käsipainolla ois juurikaan järkeä, kun se vastus pitäisi saada liikkeen vastaiseksi. (esim. tekemällä se liike kyljellään maaten taikka nostamalla olkavarret vaakatasoon, jolloin käsipaino liikkuisi pystysuunnassa)

Joo, kiitos, nyt alkoi selkiämään. Olen monen nähnyt tekevän tuota, ja hakusessa ollut nimi ja funktio. Tässä kuminauhaversio: http://4.bp.blogspot.com/-PNEzAlaev7s/UPxWNOEqW1I/AAAAAAAAAcc/FRPFvE0BYzc/s1600/conrcsci.gif

Taljassa siihen saisi vastusta, mutta kun meillä ei taljaa keskelle saa säädettyä. Ja JTO:n vastauksen perusteella, niin kyllähän tuo mun treeniin nyt mukaan jää. Eri asia sitten, pitäisikö se tehdä ihan ensimmäisenä muun treenin alle (lämmittelen kyllä muutenkin), vai voisiko sen tuupata ekaan trisettiin ensimmäiseksi liikkeeksi? Niissä määrissä, mitä tuonne olkapääosastoon tällä hetkellä panostan, imho on perusteltua sisällyttää yksi liike, joka vaikka jos ei tee muuta, kuin ennaltaehkäisee mahdollisia ongelmia.

Joo, kiitos, nyt alkoi selkiämään. Olen monen nähnyt tekevän tuota, ja hakusessa ollut nimi ja funktio. Tässä kuminauhaversio: http://4.bp.blogspot.com/-PNEzAlaev7s/UPxWNOEqW1I/AAAAAAAAAcc/FRPFvE0BYzc/s1600/conrcsci.gif

Taljassa siihen saisi vastusta, mutta kun meillä ei taljaa keskelle saa säädettyä. Ja JTO:n vastauksen perusteella, niin kyllähän tuo mun treeniin nyt mukaan jää. Eri asia sitten, pitäisikö se tehdä ihan ensimmäisenä muun treenin alle (lämmittelen kyllä muutenkin), vai voisiko sen tuupata ekaan trisettiin ensimmäiseksi liikkeeksi? Niissä määrissä, mitä tuonne olkapääosastoon tällä hetkellä panostan, imho on perusteltua sisällyttää yksi liike, joka vaikka jos ei tee muuta, kuin ennaltaehkäisee mahdollisia ongelmia.

Kiertäjänkalvosinta treenatessa kannattaa ennemminkin miettiä työtä aikaa vasten, eli ei niinkään toistoja vaan pienet painot ja tyyliin 40s-60s sarjoja. Kiertäjäkalvosimen tärkein tehtävä on kuitenkin nimenomaan stabiloida olkaniveltä eikä niinkään suorittaa sitä nimenomaista ulkokiertoa mitä nyt tuossa liikkeessä tehdään.
Itse en henk. koht liittäisi ulkokiertoa liikkeenä mihinkään trisetteihin tms.

Kiitos taas :)

Eli olisiko tuolle looginen paikka sitten ihan treenin alkuun? Vaiko ennen niitä trisettejä? Miksi et itse liittäisi niihin? Ja en siis kyseenalaista vastausta, kunhan haen taas pohjaa omille oivalluksille.

Kiitos taas :)

Eli olisiko tuolle looginen paikka sitten ihan treenin alkuun? Vaiko ennen niitä trisettejä? Miksi et itse liittäisi niihin? Ja en siis kyseenalaista vastausta, kunhan haen taas pohjaa omille oivalluksille.

Joko lämmittelynä treenin alussa(kannattaa aina jos treenissä tarkoitus punnertaa), tai sitten ihan "treeninä" treenin lopussa. Jos kiertäjiä treenataan liian intensiivisesti treenin alkuun niin se vaikuttaa enemmän negatiivisesti itse treeniin, juurikin siksi että silloin tuo tarve stabiloida kärsii. Tämän takia myös triplasarjoissa käyttö on huono idea.

Moroo!
Taustatietoa: Pelaan jalkapalloa 4dvarissa ma,ke,pe,(la). Lisäksi teen kuntopiirejä tiistaina ja torstaina. Haluaisin lisätä kuntosaliharjoittelun ohjelmaan sunnuntaille.
Kysymys: Millaista ohjelmaa kannattaisi lähteä toteuttamaan, kun haluan säilyttää tämänhetkiset tulokset (penkki n.90kg, etukyykky n.95kg, mave n.100kg), mutta lisäksi panostaa monipuoliseen ja räjähtävään harjoitteluun? Lisäksi liike-,toisto-, ja sarjaesimerkit olisi hyvät. :)
Viikkorytmini on seuraava
Ma:Futis
Ti: Kuntopiiri
Ke:Futis
To: Kuntopiiri
Pe:Futis
La: (futispeli)
Su: Kuntosali

Kuten tuossa lauantai on sulussa, niin ei joka lauantai ole peliä.
Ja itse osaan tunnustella kroppaa ja pitää lepopäivän, jos kropassa tuntuu siltä.
MUTTA nyt sitä ohjelmavinkkiä. :D

Ootko valmis vaihtaan noi kuntopiirit saliohjelmaan?
Koska muuten tohon ei oikein hyvin mahu mitään...

Ootko valmis vaihtaan noi kuntopiirit saliohjelmaan?
Koska muuten tohon ei oikein hyvin mahu mitään...
Kai se on pakko sit... :D
Tavoitteena ei ole futiskauden aikana kasvattaa lihasta vaan säilyttää nuo tulokset ja ylläpitämään jotenkin kestovoimaa, joten ajattelin että yksi voimatreeni ja 2 kuntopiiriä sopisi asiaan :D

Moroo!
Taustatietoa: Pelaan jalkapalloa 4dvarissa ma,ke,pe,(la). Lisäksi teen kuntopiirejä tiistaina ja torstaina. Haluaisin lisätä kuntosaliharjoittelun ohjelmaan sunnuntaille.
Kysymys: Millaista ohjelmaa kannattaisi lähteä toteuttamaan, kun haluan säilyttää tämänhetkiset tulokset (penkki n.90kg, etukyykky n.95kg, mave n.100kg), mutta lisäksi panostaa monipuoliseen ja räjähtävään harjoitteluun? Lisäksi liike-,toisto-, ja sarjaesimerkit olisi hyvät. :)
Viikkorytmini on seuraava
Ma:Futis
Ti: Kuntopiiri
Ke:Futis
To: Kuntopiiri
Pe:Futis
La: (futispeli)
Su: Kuntosali

Sulla on La peli, tai teet vastaavan viikon rankimman harjoitteen. Sunnuntaina ei tällöin mennä salille vaan levätään. Korkeintaan lyhyt palauttava lenkki.
Futistreenit on siis Ma-Ke-Pe? Oletan, että nämä on rytmitetty silleen, että Keskiviikon treeni on se kovin ja perjantai on kevyt, että lauantaina ollaan taas iskussa peliä varten.

Näin ollen salilla tehtävä raskaampi treeni kannattaisi sijoittaa tiistaille. Torstaina tehtävä kova treeni saattaa olla jo pois lauantain peleistä.

Eli tekisin siis seuraavasti:
Ma futis (kevyt)
Ti kuntosali
ke futis (raskas)
to kuntosali
pe futis (kevyt)
la peli
su lepo / palauttava

Itse asiassa mä siirtäisin noi futistreenit toisille päiville, mutta se ei taida olla vaihtoehto kun kenttävuorot on mitä on.

Kai se on pakko sit... :D
Tavoitteena ei ole futiskauden aikana kasvattaa lihasta vaan säilyttää nuo tulokset ja ylläpitämään jotenkin kestovoimaa, joten ajattelin että yksi voimatreeni ja 2 kuntopiiriä sopisi asiaan :D

Ota tiistaina noista se raskaampi treeni. Torstaina sitten vaikka nopeuspainotteista.

Sulla on La peli, tai teet vastaavan viikon rankimman harjoitteen. Sunnuntaina ei tällöin mennä salille vaan levätään. Korkeintaan lyhyt palauttava lenkki.
Futistreenit on siis Ma-Ke-Pe? Oletan, että nämä on rytmitetty silleen, että Keskiviikon treeni on se kovin ja perjantai on kevyt, että lauantaina ollaan taas iskussa peliä varten.

Näin ollen salilla tehtävä raskaampi treeni kannattaisi sijoittaa tiistaille. Torstaina tehtävä kova treeni saattaa olla jo pois lauantain peleistä.

Eli tekisin siis seuraavasti:
Ma futis (kevyt)
Ti kuntosali
ke futis (raskas)
to kuntosali
pe futis (kevyt)
la peli
su lepo / palauttava

Itse asiassa mä siirtäisin noi futistreenit toisille päiville, mutta se ei taida olla vaihtoehto kun kenttävuorot on mitä on.

Ota tiistaina noista se raskaampi treeni. Torstaina sitten vaikka nopeuspainotteista.
Kiitoksia tästä! :)

Back
Ylös Bottom