Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kaari sais olla parempi mutta se vaatis selän operointia. Mutta jotenkin tuo ojentajien heikkous vaikuttaa vähän oudolta kun penkki 3x110kg ja kapealla tullu 5x100kg pari kuukautta sitten.

E: Täytyy yrittää muistaa kuvata ens kerralla niin näkee paremmin.

Joo se kyllä auttais ja vielä semmonen video missä ton ongelman näkis selvästi. Toi suhde vaikuttaa suht normaalilta, ehkä normipenkki hitusen heikohko kapeeseen nähden. Tosin eipä itelläkään ole koskaan juuri 10 kiloa enempää noiden välillä eroa ollut.

Oon nyt n. kuukauden ajan vetäny tolla Arskan G6:sella, ja ajattelin nyt lisätä aerobista liikuntaa. Tarkoitus olisi joka toinen päivä sali ja joka toinen lenkki ja sunnuntai vapaa. Onko tämä paha?
E: Mitä lenkin jälkeen, palkkaria vai ihan safkaa?

No ei se ole paha jos haluat kehittää juoksua. Jos haluat vaan lihasta niin helvettiäkö sinne pururadalle menet.

- - - Updated - - -

Chiao!

Aloitin uuden kettjun kun en nyt oo ihan varma mihin pitäisi laittaa, mutta tilanne on siis tämä: 176 cm/53,5kg tänä aamuna. Sain kotoa viestin, että kertsikutsu kolahti luukusta ja on kesäkuun puolivälissä (Olen tällä hetkellä Torinossa vaihdossa). Tähän kropan tilanteeseen ajoi pari vuotta takaperin juostu maratoni, josta seurauksena syömishäisriö, josta nyt pääsemässä eroon. Nyt olisi tarkoituksena saada ittensä edes vähän parempaan kondikseen kertaukseen mennessä. Eli pyytäisinkin järkevää treeniohjelmaa sekä salille että aerobiseen sekä jonkilaista ruokavalioesimerkkiä. Nyt tehnyt vain pitkiä kävelylenkkejä.

PS. Faijan kanssa veto 60 kg kesäkuun alkuun. Kuinka paljon pitäisi oikein syödä? Onko realistinen tavoite?

Kiitos jo etukäteen :)

PSPS. Ongelmana on ollut rasvojen käyttö
Eikö ohjelmat ja ruokavaliot löydy noista sticky-ketjuista? Vähän nyt oma-aloitteisuutta.

...

Olisko jollakin pistää linkkiä johonkin sivulle mistä löytyy tai vain antaa vinkkejä tärkeimmistä venyttelyistä ennen/jälkeen treenin kun tuntuu ettei itsellä ole ihan riittävä tieto/taito kunnolliseen venyttelyyn?

Itsellä mitat olleet hyvinkin samanlaiset syömishäiriön taustalta. 173cm/49kg oli lähtötilanne, nyt 173cm/57.5kg. Paljon parempi siis, mutta oonhan mäkin ihan pulkannaru vielä... Itse innoistuin salilla käynnistä erään kaverin, joka harrastaa voimannostoa kautta, en oo katunut ollenkaan. Aloitin itse arnoldin kultaisella kuusikolla, jonka jälkeen tein Stronglifts 5x5 ohjelmaa ja sen jälkeen tykästynyt 2-jakoisiin ohjelmiin työntävät/vetävät jaolla. Suosittelen alkuun tota Stronglifts 5x5 ohjelmaa kyllä ihan täysillä. Itse olen sillä saanut isoimman kehityksen aikaiseksi, toimi mulla kuin junanvessa. Mä tykkään kanssa aerobisesta, erityisesti maastopyöräilystä, mutta suosittelen tekemään aerobiset rennosti ja nauttien, ei niinkään väkisin vääntäen vaan palauttavana salitreenistä, mihin kannattaa laittaa sitten voimia ihan urakalla, kunhan ensin opettelee tekniikat kuntoon!
Ruokaa saat vetää varmasti hyvinkin paljon enemmän, kuin mihin oot tottunut, mikä ei tuu varmaan yllätyksenä syömishäiriötaustaiselle. Mä aloitin itse 2400kcal ja tätä nykyä menee 2600-3000kcal päivässä, riippuen treeneistä ja tällä määrällä on pysynyt kohta vuoden samana paino, eli ruokaa menee vaikka pieni oonkin, mutta ilmeisesti pyöräily syö kanssa polttoainetta ihan hyvin.

Sekava viesti, toivottavasti vähän auttoi edes

Edit: niin ja tohon rasvojen käyttöön, ehdottomasti rasvoja mukaan ruokavalioon. Mä tykkään itse syödä rasvanlähteenä kananmunia (myös proteiinia kivasti, sekä halpoja, sekä aivan törkeän hyviä, eli kaikin puolin kuninkaitten ruokaa :D. Pähkinät myös loistavia, menevät ihan naposteltavina ja esim puuron seassa rouhittuna törkeän hyviä!)

Miten ite jaoit ton 2700 treeni ja lepopäivinä? Mitä mätit?

Miten ite jaoit ton 2700 treeni ja lepopäivinä? Mitä mätit?

Mä syön/syöin ~2600kcal treenipäivinä ja ~2300kcal lepopäivinä. Nyt oon jatkanut tota samaa ja paino junnannut paikallaan ~vuoden, että lisää ruokaa pitäisi saada naamariin, mutta syömishäiriö-taustaa mullakin on, niin tiedät varmaan miten vaikeeta voi olla välillä, vaikka järki sanoo toista, niin mieli tekee sitten jotain ihan muuta...

Mutta joo, mä söin ihan perusruokaa. Itse asiassa syön aikalailla sitä mitä sattuu tekemään mieli kullakin hetkellä, toimii mulla hemmetin hyvin, kun en välitä karkista tms mässyistä. Eli jos tekee mieli jotain ruoka-ainetta, söin sitten sitä, kun ajattelen, että jos oikeasti jotain tekee mieli, niin silloin sitä tarvitsee. Esim. jos tekee mieli kananmunia, syön kananmunia, jos tekee mieli makaroonilaatikkoa, niin sitten syödään sitä jne. (Tykkään kaurapuurosta ihan hemmetisti ja sitä menee paljon :D)
Suosittelen nostamaan painoa ihan kunnon ruoalla, vaikka alipainoa löytyy ihan huolella. Tämä siksi, että saat varmasti tarvittavia rakennusaineta keholle ja itsellä ainakin yleinen hyvinvointi ja mieliala on paljon parempi, kun syö paljon kasviksia ja lihaa/maitotuotteita. Huomaan itsellä myös sen, että jos syön liian vähän rasvaa, alkaa heti väsyttään ja palelemaan, sekä mikään ei tahdo enään kiinnostaa pätkääkään. Eli kunnon ruokaa vaan ja muista kasvikset ja rasvat!!

Moi! Laihdutan, ja kalorilaskurin mukaan peruskulutukseni on 2800 kcal. Onko ok, jos lepopäivinä syön 2000 kcal? Mieluiten pudottaisin rasvaa enkä niinkään lihasta. Tavoite on laihtua n. 10 kiloa, mitat 100kg, 190cm, mies, 24 vuotta. Onko tuo kalorilaskurin lukema suhteellisen luotettava? Jotkut laskurit antavat jopa 3100 kcal.

Salilla käyn 3 kertaa viikossa vetämässä 1 -jakoista ohjelmaa (arskan golden six) ja juoksumatolla hölkkää 20min. Kuinka paljon tulisi lisätä syömistä näinä päivinä?

Moi! Laihdutan, ja kalorilaskurin mukaan peruskulutukseni on 2800 kcal. Onko ok, jos lepopäivinä syön 2000 kcal? Mieluiten pudottaisin rasvaa enkä niinkään lihasta. Tavoite on laihtua n. 10 kiloa, mitat 100kg, 190cm, mies, 24 vuotta. Onko tuo kalorilaskurin lukema suhteellisen luotettava? Jotkut laskurit antavat jopa 3100 kcal.

Noi arviot on aina arvauksia. Todellisen kulutuksen näet siitä paljonko paino tippuu;

http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/121583-paljonko-pitaisi-syoda-mika-mun-peruskulutus/

Lyhyesti: Syöt tarpeeksi vähän niin paino tippuu. Syöt tarpeeksi proteiinia ja treenaat niin se mistä paino lähtee on läski.

Salilla käyn 3 kertaa viikossa vetämässä 1 -jakoista ohjelmaa (arskan golden six) ja juoksumatolla hölkkää 20min. Kuinka paljon tulisi lisätä syömistä näinä päivinä?

Palkkarin verran.

Prodee 2g/painokilo rasvaa 1g/painokilo ja hiilaria aktiivisuuden mukaan, kuten monkey ylempänä sano.

- - - Updated - - -

Pitääkö leuanvedossa pitää jalat suorina vai koukussa? Vai onko sillä mitään väliä?

Eipä tuossa jalat koukussa/ristissä pitämisessä ole sen kummempaa, ku että kroppa ei heilu tolla tyylillä.

Ite tällähetkellä treenipäivänä ja ensimmäisenä lepopäivänä syön sen noin +110-120g proteiinia mutta jätän sitten 3 muuta viikonpäivää johonkin 70g. Rasvaton paino 66-67kg. Onko tämä kuinka hyvä systeemi vai pitääkö joka päivälle vetää paljon protskua? Palkkaria olis tarkoitus vielä laittaa kaveriks treenin jälkeen niin tekee erittäin hyvää. Kaks kertaa tulee salilla käytyä viikossa.

Treeni 1:

Kyykky
Kapeapenkki
Leuanveto vastaote
Keskivartaloa

Treeni 2:

Penkki
Etukyykky / maastaveto
Kulmasoutu
Keskivartaloa

Sarjat 4x10 ja mave 6-8

Tuo treeni on kyllä aika hyvä, lyön ehkä kylkeen jotain muitakin mikäli vain pystyy. Takakyykyllä alkoi ottamaan alaselästä jostain syystä, lopetin kyllä heti kun kipua alkoi ilmetä. Pienillä panoilla harjoittelin alkuun mutta muut liikkeet tulee tehtyä sitten kunnolla.

Kyllähän sitä proteiinia olisi hyvä saada joka päivä se ~2g/painokilo. Riippuu paljolti tavoitteista myös sinällään. Jos oot dietillä tarviit paljon proteiinia, että lihakset ei lähde niin helpolla ja toisaalta jos massaa haluaa, niin olishan sitä varmaan kiva saada mahdollisilman suuri osa lihaksena, ja turvata riittävät rakennusaineet lihaksen kasvuun syömällä riittävästi proteiinia. Tuo 2g/painokilo on sellainen simppeli toimivaksi todettu määrä, että kyllä siihen koittaisin joka päivä päästä.

Tätä on varmaa kysytty tsiljoona kertaa mut oon 6kk käyny salilla nyt tein g6 kolme kk ja sit 3kk elaston 2 jakoista nii penkki jumahti 72.5g ja ei lähe nousuu vaikka mitenkä kiskot ruokaa naamarii ja muut tulokset nousee:

Etukyykky 5x5 95kg
Pystypunnerrus 50kg 3x6-8
dippi lisäpainoilla (kehonpaino 77kg) 15kg
ranskis 37.2kg 10 toistoo
leuanvedot lisäpainoilla 10kg 6 toistoo
kulmasoutu 100kg 5 toistoo
hauiskääntö suoralla 35kg 8 toistoo

kaikki noi on nousussa mutta penkki ei nouse teen 4x6 kaks kertaa viikossa? Mikä avuksi rupeenko hakemaa vaa ykkösiä ja kakkosia?
lisään vielä et käsipainoilla penkki menee 27,5kg 10 toistoo

Tätä on varmaa kysytty tsiljoona kertaa mut oon 6kk käyny salilla nyt tein g6 kolme kk ja sit 3kk elaston 2 jakoista nii penkki jumahti 72.5g ja ei lähe nousuu vaikka mitenkä kiskot ruokaa naamarii ja muut tulokset nousee:

Etukyykky 5x5 95kg
Pystypunnerrus 50kg 3x6-8
dippi lisäpainoilla (kehonpaino 77kg) 15kg
ranskis 37.2kg 10 toistoo
leuanvedot lisäpainoilla 10kg 6 toistoo
kulmasoutu 100kg 5 toistoo
hauiskääntö suoralla 35kg 8 toistoo

kaikki noi on nousussa mutta penkki ei nouse teen 4x6 kaks kertaa viikossa? Mikä avuksi rupeenko hakemaa vaa ykkösiä ja kakkosia?
lisään vielä et käsipainoilla penkki menee 27,5kg 10 toistoo
No ei kai se nyt nouse jos teet aina 4x6. Vaihtele hyvä mies. Ota vaikka jto:n perusvoimakausi 3x4->6x6 käyttöön. Ketju löytyy voimailupuolelta.

Back
Ylös Bottom