Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mun ongelma on se, etten vois sietää mitään jauheista tehtyjä ällötyksiä. Hyihyihyi. Samoin kaikkien lääkkeitten otto tekee tiukkaa. En vain pysty.

No kyllä se ero on ihan huomattava vetääkö treenin jälkeen palkkarin vai normiruokaa
Perustuen mihin? Palkkarissa toki imeytyminen tapahtuu nopeammin, mutta en näe miten muka ero olisi "huomattava", saati että nopeammasta imeytymisestä edes mitään huomattavaa "hyötyä" edes olisi. Missä sen eron muka huomaat, palautuuko hitaammin?
Toki palkkarin käytännöllisyydestä en ala kiistelemään, sehän se juttu on (+hinta) miksi sitä vedetään.

e: chinzi olikin jo vähän vastaillut.

Perustuen mihin? Palkkarissa toki imeytyminen tapahtuu nopeammin, mutta en näe miten muka ero olisi "huomattava", saati että nopeammasta imeytymisestä edes mitään huomattavaa "hyötyä" edes olisi. Missä sen eron muka huomaat, palautuuko hitaammin?
Toki palkkarin käytännöllisyydestä en ala kiistelemään, sehän se juttu on (+hinta) miksi sitä vedetään.

e: chinzi olikin jo vähän vastaillut.
Ravinnon ajoitus ja palautusjuoman proteiinin määrä | Lihastohtori

"Lihaskoon- ja voiman ylläpidossa tarve voi olla vähäisempää kuin lihaskasvuvaiheessa, mutta lisätutkimuksia vaaditaan. Palautusjuoma tehostaa treenin proteiinisynteesivastetta, mutta nopeuttaa myös palautumista. Palautusjuoma voi olla siis vähemmän välttämätön/tarpeellinen jos treenaat harvoin, koska mikä kiire sinulla silloin on palautua?"

Pelkkä herakin treenin jälkeen täyttää lihasten glykogeeni varastoja, joten kyllä se palkkari nyt auttaa vaan palautumaan kuin pelkkä ruoka salin jälkeen. Ja haluan nähdä sen tyypin joka 15-20 min kovan treenin jälkeen pystyy syömään helvetin ison aterian. Palkkari heti treenin jälkeen ja ruoka sitten vähän ajan kuluttua.

Ihme ettei nää monet oikeesti vahvat kaverit, niinkun vaikka tältä foorumilta Freddi tai Thompzon, oo vielä älynnyt että se ero on ihan huomattava. Onneksi sentään lisäravinnefirmojen sponsoroimat fitness/body-urheilijat ovat tajunneet kuinka huomattava kyseinen ero on.

Ensisijainen etu sillä että ottaa treenin jälkeen ravinnon jostain palkkarijauhosta on se, että se vaan sattuu olemaan aika pirun näppärää. Helpompi se on lyödä jauhot ja vettä sheikkeriin pukuhuonessa, kun valmistella safkat etukäteen tai kiiruhtaa heti ruuanlaittoon.

Miks vedit tähän jotain voimailijoita? Kehonrakennus ja voimailu kun on kaksi täysin eri lajia... Kehonrakennusmielessä sanoin ja silloin palkkari on enemmän kuin kohdallaan kun halutaan nopeasti treenin jälkeen ravintoaineita verenkiertoon, siitä on turha itkeä mitään muuta. Treenin jälkeen jos halutaan optimoida palautuminen niin palkkari lyö 10-0 normi ruuan. Enkä tuossa viitannut et se palkkarin juominen on suoraan verrannollinen kehitykseen vaan siihen imeytymiseen, tosin sehän nyt on päivänselvä asia että ero on huomattava. Ja kyllä, olen huomannut aminohappoja käytettäessä treenin ympärillä + palkkaria juodessa palautumisen olevan parempaa, tosin tämähän ei tietenkään voi pitää paikkaansa kun lihalla ja riisillä on täysin sama vaikutus ja kaikki muu on turhaa paskaa :dance:

Meinaatko että huipputason voimailijoilla on varaa tehdä ylimääräisiä "merkittäviä" kompromisseja palautumisen suhteen, toisin kuin keskiverto-harrastelijabodarilla?

Merkitys on äärimmäisen vähäinen. Ei missään nimessä merkittävä, kuten väitit alkuperäisessä viestissäsi.

Ja kyllä, olen huomannut aminohappoja käytettäessä treenin ympärillä + palkkaria juodessa palautumisen olevan parempaa, tosin tämähän ei tietenkään voi pitää paikkaansa kun lihalla ja riisillä on täysin sama vaikutus ja kaikki muu on turhaa paskaa :dance:

Ihminen ei kykene tälläisten asioiden objektiiviseen arviointiin, joten kyllä: oma kokemuksesi on lähes merkityksetön tässä suhteessa. Tieteellisissä tutkimuksissakin pelkällä placebollakin on saatu todellisia, mitattavissa olevia vaikutuksia, joten yksittäisen ihmisen tuntemukset jonkin asian suhteen ei kerro paskaakaan mistään.

e: enkä nyt väitä, että palkkari ois placeboa, kun joku idiootti varmasti tänkin muuuten niin tulkitsisi.

Miksi kävelyä ei kannata vaihtaa juoksuun? En saanut tähän vielä vastausta.

Kaipa tässä on taustalla se, että juoksu nähdään epäedullisena lihaskasvun kannalta. Valinnan viisaus riippuu siis ihan tavoitteistasi. Jos tavoitteena on vaan polttaa rasvaa ja laihtua, niin tokihan sitä voi juosta. Jos taas haluat kasvattaa lähinnä lihasta, ei juoksu ole välttämättä se paras vaihtoehto. Todennäköisesti haluat molempia, mikä on tietysti melko haastava yhtälö. Jos nyt sinne PT:lle menet, niin muista, että hänenkään juttuja ei kannata välttämättä ottaa ihan tyhjentävänä totuutena. Tälläkin foorumilla on useaankin kertaan todettu esim. PT:n laatima treeniohjelma melkoiseksi räpellykseksi. Jotenkin näppituntuma on se, että aika usein varsinkin naisille laaditaan ohjelmia, jotka perustuvat ihme hilavitkutuksiin, ja joissa niiden perinteisten moninivelliikkeiden rooli on vähäinen, jollei olematon.

Juoksu on erinomaista treeniä, jos tavoitteena on kehittyä paremmaksi juoksijaksi. Pakkikselle kirjoittavan voi kuitenkin olettaa haluavan kasvattaa/säilyttää lihasmassaa mahdollisimman tehokkaasti, jolloin parempia ja vähemmän tylsiä (joo joo, mielipidekysymys) vaihtoehtoja kuten esim. HIIT löytyy.

Meinaatko että huipputason voimailijoilla on varaa tehdä ylimääräisiä "merkittäviä" kompromisseja palautumisen suhteen, toisin kuin keskiverto-harrastelijabodarilla?

Merkitys on äärimmäisen vähäinen. Ei missään nimessä merkittävä, kuten väitit alkuperäisessä viestissäsi.

Ihminen ei kykene tälläisten asioiden objektiiviseen arviointiin, joten kyllä: oma kokemuksesi on lähes merkityksetön tässä suhteessa. Tieteellisissä tutkimuksissakin pelkällä placebollakin on saatu todellisia, mitattavissa olevia vaikutuksia, joten yksittäisen ihmisen tuntemukset jonkin asian suhteen ei kerro paskaakaan mistään.

Kannattaa treenata sitten joskus elämässään vähän kovempaa, niin saatat huomata eroja. Tietenkin jos se treeni on penkkiä 3x10 3 minuutin palautuksilla niin samahan se on syödä vaikka ketunleipää ja kynsiä. Myönnän, että muotoilin vastaukseni ylempänä väärin, ei se ero varmasti huomattava ole itse kehityksessä käyttääkö palkkaria vai ei jos kaikki osa-alueet on kunnossa. Ja sun mielestä olen yksin näkemykseni kanssa, kukaan muu ei siis ole huomannut käytännön eroja palautumisessa käyttäessään aminohappoja ja palautusjuomaa, hmm okei tämä selvä. Joku tutkimustulos on absoluuttinen fakta eikä yksilölliset erot merkkaa tässä hevonvittua? Mutta mulle ihan sama, käykää tekemässä kyykkyä 5x5 90 prosentilla maksimistanne ja vetäkää sisäfilepihviä palkkariksi, mua vaan ei inspaa ootella sitä viittä tuntia että se liha alkais siellä mahassa edes sulamaan. Eli kyllä se palkkari vaan on hyväksi, vaikka sä tulisitkin toimeen niillä äitin lihapullilla ja muusilla. Ja joo tokihan se palkkari on kätsympi kun kiinteä ruoka, mutta kyllä mä itse haluan lihaksille antaa nopeasti ravintoaineita jotta palautuminen ja kasvaminen voisi alkaa heti pikimmiten, ei se kehityksestä ole ainakaan pois, pikemminkin päinvastoin <3

Mä en ole missään vaiheessa kirjoittanut palkkarin käyttöä vastaan, suosittelinhan sitä itsekin viestissäni. Ainoa asia, mihin tartuin oli toi sana "merkittävä" sun alkuperäisessä vastauksessa, joka on harhaanjohtava. (Kysyjää tuskin kiinnostaa, onko ero merkittävä proteiinin imeytymisen kannalta - lauseestasi ymmärtää että se on merkittävä kokonaiskuvan kannalta)

Eli ei meillä mitään ratkasevaa näkemyseroa tässä ole, kuten ehkä mun viestistä ymmärsit.

Ja haluan nähdä sen tyypin joka 15-20 min kovan treenin jälkeen pystyy syömään helvetin ison aterian.
\o. Tosin jalkatreenien jälkeen voisi tehdä joskus tiukkaa.
Kyllä mä lihastohtorit oon kaikki lukenut, hyvää settiä. Mutta mikä muka tekee herasta+(malto tmv.) niiin paljon paremman vrt. kana+riisi esim. Samalla tavalla nekin täyttää sun glykogeeni varastot, joo toki kiinteä ruoka imeytyy hitaammin vs. nestemäinen. Mutta ero varsinaiseen "hyötyyn" on oikeasti aika mitätön. Mä oon lukenut myös sellasia tutkimuksia, missä palkkaria suositellaan ottamaan n. 30min treenin jälkeen, joten en näe mikä se hyöty siinä on että sen pitäisi imeytyä nopeammin.

Hola! Oon 18 v, 165cm ja painan 50kiloa. Tavoitteena ois kohottaa kuntoa ja kiinteyttää. Miten saan treeniohjelman rakennettua itselleni kun ei oo salilla käymisestä juurikaan kokemusta, oon superhukassa!:face: Easyfitin avain odottelis tuolla pöydällä.
Urheillut oon koko ikäni molipuolisesti, mutta nyt on ollu vuoden tauko. Onko täällä jossain olemassa jotain perus treeniohjelman runkoa tai mitään sinnepäin?? :rolleyes:

Mä en ole missään vaiheessa kirjoittanut palkkarin käyttöä vastaan, suosittelinhan sitä itsekin viestissäni. Ainoa asia, mihin tartuin oli toi sana "merkittävä" sun alkuperäisessä vastauksessa, joka on harhaanjohtava. (Kysyjää tuskin kiinnostaa, onko ero merkittävä proteiinin imeytymisen kannalta - lauseestasi ymmärtää että se on merkittävä kokonaiskuvan kannalta)

Eli ei meillä mitään ratkasevaa näkemyseroa tässä ole, kuten ehkä mun viestistä ymmärsit.

Joo no peace sitten, mainitsinhan jo että eka vastaukseni oli harhaanjohtava ja ilman sitä tästä tuskin olisi tarvinnut vääntää. Mutta olkoon asia nyt loppuunkäsitelty.

Ihme ettei nää monet oikeesti vahvat kaverit, niinkun vaikka tältä foorumilta Freddi tai Thompzon, oo vielä älynnyt että se ero on ihan huomattava. Onneksi sentään lisäravinnefirmojen sponsoroimat fitness/body-urheilijat ovat tajunneet kuinka huomattava kyseinen ero on.

Ensisijainen etu sillä että ottaa treenin jälkeen ravinnon jostain palkkarijauhosta on se, että se vaan sattuu olemaan aika pirun näppärää. Helpompi se on lyödä jauhot ja vettä sheikkeriin pukuhuonessa, kun valmistella safkat etukäteen tai kiiruhtaa heti ruuanlaittoon.

Kyllähän tässä täytynee huomioida _ihan pieni_ ero tuossa kyseisten "freddien ja thopzoneiden" sekä "lisäravinnefirmojen sponsoroimien fitness/body-urheilijoiden" tavoitteissa.
Ehkä on hieman eri asia kasvattaa voimantuottoa, kuin puhdasta lihasmassaa.
Ainakin siis ammattitasolla.

Viimeksi muokattu:
No ei. Miksi vain yksi treeni jalkoja ja kolme treeniä yläkroppaa?

Äläs nyt antsukka ragee, jos jalat ovat kehitystä huomattavasti edellä (harvemmin näinpäin) niin tuollainen jako jossa yläkroppaa painotetaan on oikein hyvä idea. Tässä tapauksessa vaikea sanoa kun ei tiedä kysyjästä mitään sen tarkemmin.

Kun vaihdan SS:n kaksjakoseen, niin loppuuko tää vatsaläskin kertyminen? Kuin tein tätä SS ja karsin syömisiä, niin tulokset stoppas heti ja melkeen lähti laskemaan. Tarviiko kaksjakosella syödä näin perkeleesti vai miten saan niin että fläsän kertyminen loppuis ja tulokset kasvais? Ulkonäkökin haittaa, mutta eniten vituttaa tämä kun istuessa ylävatsaan tulee makkara ja se painaa inhottavasti!:face: Jos ei ohjelman vaihdolla muutu niin sitten alan laihduttamaan ja mietin tätä harrastusta uudelleen.

Äläs nyt antsukka ragee, jos jalat ovat kehitystä huomattavasti edellä (harvemmin näinpäin) niin tuollainen jako jossa yläkroppaa painotetaan on oikein hyvä idea. Tässä tapauksessa vaikea sanoa kun ei tiedä kysyjästä mitään sen tarkemmin.

En nyt tässä hermostunut ollenkaan. Oletin vain ettei kysyjällä olisi mitään erityistä priorisointia kaipaavaa lihasryhmää, kun ei siitä erikseen ilmoita. Perustreenarille jako ei ole mielestäni optimaalinen.

Kun vaihdan SS:n kaksjakoseen, niin loppuuko tää vatsaläskin kertyminen? Kuin tein tätä SS ja karsin syömisiä, niin tulokset stoppas heti ja melkeen lähti laskemaan. Tarviiko kaksjakosella syödä näin perkeleesti vai miten saan niin että fläsän kertyminen loppuis ja tulokset kasvais? Ulkonäkökin haittaa, mutta eniten vituttaa tämä kun istuessa ylävatsaan tulee makkara ja se painaa inhottavasti!:face: Jos ei ohjelman vaihdolla muutu niin sitten alan laihduttamaan ja mietin tätä harrastusta uudelleen.

Ei se nyt ohjelmasta ole riippuvainen paljonko sä tarviit kaloreita, joku 200-500kcal plussilla niin ei pitäisi fläsää kauheemmin tulla, toisaalta plussakaloreilla sitä tulee väistämättä. Varmasti sitä läskiä on tullut jos oot Rippetoen opeilla juonut sen gallonan punasta maitoa päivässä :) Vaihtoehdot tuossa tilanteessa on joko dieettaaminen tai sitten kuten mainittu, maltilliset plussakalorit jolla sitä fläsän kertymistä voidaan parhaiten välttää, sikabulkit on täyttä paskaa.

- - - Updated - - -

En nyt tässä hermostunut ollenkaan. Oletin vain ettei kysyjällä olisi mitään erityistä priorisointia kaipaavaa lihasryhmää, kun ei siitä erikseen ilmoita. Perustreenarille jako ei ole mielestäni optimaalinen.

No juu, mutta kuten totesin ilman lisätietoja hankala sanoa onko hyvä vai huono. Perustreenaajalle jolla kroppa balanssissa tuo ei tietty ole optimaalinen jako.

Back
Ylös Bottom