Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Eti sellanen rauta jolla saat tehtyä 2*8 niin et tokaan sarjaan jää 2-3 toistoa varaa. Sit ens kerran 3*8, 3*10, 4*10. Näin vaik esimerkiksi. Yksinkertaisimmillaan lisää eka sarjojen määrää, sit toistojen, sit kilojen. Osaavat sit muuttelee ristiin rastiin, mut ehkä kantsii alottaa yksinkertaisesti..

Mitäs Joppa on mieltä että vaikuttaako boksihypyt kyykkyyn mitään? Ei tietenkään suoraan, mutta räjähtävyyden kehittymisen myötä voisi kuvitella että sinnekin tulisi potkua lisää, kunhan myös kyykkää.

Keväämmällä meininki alkaa tekemään vähä räjähtävyyttä kehittävää treeniä jalkapalloa varten, mutta mietin että kannattaa myös treenikaverin tehdä vaikka ei pelailekkaan.

Mitäs Joppa on mieltä että vaikuttaako boksihypyt kyykkyyn mitään? Ei tietenkään suoraan, mutta räjähtävyyden kehittymisen myötä voisi kuvitella että sinnekin tulisi potkua lisää, kunhan myös kyykkää.

Keväämmällä meininki alkaa tekemään vähä räjähtävyyttä kehittävää treeniä jalkapalloa varten, mutta mietin että kannattaa myös treenikaverin tehdä vaikka ei pelailekkaan.

Kyykyn parantumisen on todettu nostavan suoraan vertikaalista hyppyä ilman erillistä hyppytreeniä, tämä taas ei toimi päinvastoin.
Hyppytreeniä tosin voi käyttää hermoston herättelyyn ennen kyykkäilyä esim 5x3 sarjoina.

Monesti kuulee sanottavan, ettei kyykätessä polvet saisi mennä varpaiden yli. Itselläni menee etukyykyssä n. 10-15cm yli, ja mitään ongelmia ei ole ollut. Onkohan niitä luvassa?

Jos hyvät lämmöt alla niin hyvin epätodennäköistä.

Monesti kuulee sanottavan, ettei kyykätessä polvet saisi mennä varpaiden yli. Itselläni menee etukyykyssä n. 10-15cm yli, ja mitään ongelmia ei ole ollut. Onkohan niitä luvassa?

Niinhän sitä kuulee vaikka vallan mitä, tuo on täyttä potaskaa. Katsoppas painonnostajien kyykkyjä miten ne polvet menee ja ovat vähiten loukkaantumisista kärsiviä kun puhutaan voimailusta. Kiteytettynä: voimanostokyykyssä on paras pitää sääri suht pystyssä mutta bodykyykyissä ne polvet voi huoletta mennä varvaslinjan yli ja niiden kuuluukin mennä. Ja ne kyykyt tehdään aina mahdollisimman syvänä, se ei polvia hajota vaikka näinkin jotkut jaksaa aina nillittää yleensä tekosyynä jotta voisivat jatkaa vajaiden kyykkyjen tekoa hyvällä omallatunnolla.

Kyllä räjähtävyyden treenaamisesta on ihan varmasti hyötyä, jos sellasta ei tavallisesti tee. Paras treenihän on todennäköisesti se, jota ei itse tee (ja tota sanontaa ei kannata kirjaimellisesti ottaa :D). Ei toi nyt ehkä ihan best bet oo, jos kyykkyä (tai mavea) haluaa parantaa, mutta en todellakaan sanoisi sen olevan hyödytöntä.

En kyllä tiedä tuleeko oikeaan osioon, mutta kysytään nyt kuitenkin, peruskysymys tämäkin ja aloittelija olen.

Eli mikäköhän mahtaa jalkoja vaivata, kun kipuilevat/hapottavat aivan pirusti ihan arkiaskareissakin/kävelyssä/pyöräilyssä välillä. Jatkunut mulla kesästä asti tätä. Siis välillä ihan 2km pyöräily on reisien osalta silkkaa tuskaa. Menevät ihan hapoille ja "tukkoon" tai sillai kummasti ihan kivikovaksi ja eivät tahdo liikkua suuntaan eikä toiseen? Venyttelyä olen tehnyt, ei apua, tuntuu välillä jopa pahentavan vain jumeja... Vettä juon tarpeeksi. Liikuntaa jaloille tulee salilla 4kertaa viikossa (2-jakoinen ohjelma), kendoa 2 kertaa viikossa ja joka päivä tulee arkiliikuntaa yliopistolle/treeneihin yms 3-10km kävellen tai pyörällä. Lisäksi maastopyöräilyä jos on jaksanut, mutta nyt lähiaikoina ovat jalat olleet niin tukossa yleensä, että ei vain jaksa enään.
Niin onko muilla ideaa mikä noita oikein vaivaa? Jalkoja siis.

Nostellaan ujosti, onko kenelläkään muulla ollut vastaavia kokemuksia? Kummaa tässä on se, että pystyn tekemään kyykyssä esim. 4-6 toiston sarjoja ja niissä on tullutkin edistystä, mutta pidempi kestoisessa urheilussa, esim juuri pyöräily. Jalat lyövät ''lukkoon''/menevät ihan voimattomiksi?

Pahoittelen muuten sekavaa tekstiä, toivottavasti joku ymmärtää siitä jotain.

hei esimerkkinä penkki aatellaan jos tekee 67,5kg 3x8 ja sitä on tullu tahkottua nyt 2viikkoo tolla painolla? Eli tästä ei toistot enää tahdo nousta niin onko järkevää laittaa lisää 2.5kg ja yrittää vaikka 3-4 toistoo ja siitä sit taas hakemaan tota kasia? En oo vieläkään tajunnu tota miten penkkin sarjapainoja kannattaa nostaa?:s

Liikuntaa jaloille tulee salilla 4kertaa viikossa (2-jakoinen ohjelma), kendoa 2 kertaa viikossa ja joka päivä tulee arkiliikuntaa yliopistolle/treeneihin yms 3-10km kävellen tai pyörällä. Lisäksi maastopyöräilyä jos on jaksanut, mutta nyt lähiaikoina ovat jalat olleet niin tukossa yleensä, että ei vain jaksa enään. Niin onko muilla ideaa mikä noita oikein vaivaa? Jalkoja siis.

Liikaa rasitusta. Osta auto :D

Liikaa rasitusta. Osta auto :D

Tuskin tuossa nyt ihan niin paljoa on, että tätä paljon puhuttua ''ylikuntoa/ylirasitusta'' tulisi. Siihen kun taitaa tarvita tuplat tohon määrän nähden varmaan, ainakin luulisin, tietoa ei ole... Auto liian kallis ylläpidettävä, ja liikunta on kivaa, yleensä. :D

Nyt on kyseessä ihan hypoteettinen tilanne ja kysyn ihan mielenkiinnosta, ei sillä vaikka minulle näin kävisikin. Asiaan: jos saa penkissä esimerkiksi 100kg tavoitteen täyteen ja siihenhän vaaditaan jo jonkinmoiset massat kroppaan, niin säilyykö tuo massa, jos siitä eteenpäin jatkaa vain sadalla kilolla, eikä korota painoa? Itse päättelin massan katoavan, koska lihasssolut muuttuvat kestävämmiksi ja jaksavat pienemmällä määrällä tuota sataa kiloa. Ainakaan massaa ei pitäisi tulla lisää. Toisto ja sarjamäärät siis voivat kasvaa, mutta ei lisätä rautaa. Mitäs sanotte?

Nyt on kyseessä ihan hypoteettinen tilanne ja kysyn ihan mielenkiinnosta, ei sillä vaikka minulle näin kävisikin. Asiaan: jos saa penkissä esimerkiksi 100kg tavoitteen täyteen ja siihenhän vaaditaan jo jonkinmoiset massat kroppaan, niin säilyykö tuo massa, jos siitä eteenpäin jatkaa vain sadalla kilolla, eikä korota painoa? Itse päättelin massan katoavan, koska lihasssolut muuttuvat kestävämmiksi ja jaksavat pienemmällä määrällä tuota sataa kiloa. Ainakaan massaa ei pitäisi tulla lisää. Toisto ja sarjamäärät siis voivat kasvaa, mutta ei lisätä rautaa. Mitäs sanotte?

Ei 100kg penkkiin tartte mikään jättiläinen olla. Tietysti lihakset kasvavat, jos saat kehitettyä penkkiä vaikka 1x100kg –> 20x100kg. Jossain kohtaa kasvu tietenkin loppuu, kun treeni alkaa olla liian kestävyyspainotteista. Mut mitä järkeä on lopettaa painojen lisääminen sataan kiloon? Siksi tuo ehkä olikin hypoteettinen kysymys...

En nyt parempaakaan paikkaa keksinyt kirjottaa tätä nii pistetääs tänne :D

Eli kyse on siis siitä, että aivan tajuton kipu kyynärpäästä noin pari senttiä kämmentä kohti. Kipu ei tunnu MISSÄÄN muussa tapauksessa, paitsi jos kohtaa painaa tai hieman sormella ns. "venyttää" samalla tuntuu kuin joku muljahtelisi siinä. Käsi siis itsessään toimii täydellisesti joka asennossa. Joissain liikkeissä kuitenkin tunto lähtee melkee koko kyynärvarresta ja kämmenestä ja tuntuu että sais ns. sähköiskuja. Mikä avuksi? Onko vakavaa? :(

Joo oon tehny lämppärit alle mut en oo noussu noi progressiivisesti ylös mulla omlu aina vaa tangolla muutama sarja, 40kg 10 toistoo, 60g 6toistoo ja sit työsarjat. Pitää jatkossa panostaa enempi tohon lämmittelyyn. Tällä hetkellä teen siis 1 jakoisella nii toi 3x8 tulee kolmesti viikossa

Nostellaan ujosti, onko kenelläkään muulla ollut vastaavia kokemuksia? Kummaa tässä on se, että pystyn tekemään kyykyssä esim. 4-6 toiston sarjoja ja niissä on tullutkin edistystä, mutta pidempi kestoisessa urheilussa, esim juuri pyöräily. Jalat lyövät ''lukkoon''/menevät ihan voimattomiksi?

Pahoittelen muuten sekavaa tekstiä, toivottavasti joku ymmärtää siitä jotain.

Sulla on jalat tukossa. Venyttely & putkirullaus auttaa jonkun verran, mutta hieronta on paras.

Sulla on jalat tukossa. Venyttely & putkirullaus auttaa jonkun verran, mutta hieronta on paras.

Juu, venyttelyä olen tehnytkin, tuntuvat siitäkin ärtyvän. Täytyy tuota putkirullausta kokeilla. Opiskelija olen, niin toi hieronta on vähän poissuljettu.

Eikös "putkirullan" voi väsätä itse? Käyttää jotain kovaa putkea tms?

Juu, venyttelyä olen tehnytkin, tuntuvat siitäkin ärtyvän. Täytyy tuota putkirullausta kokeilla. Opiskelija olen, niin toi hieronta on vähän poissuljettu.

Eikös "putkirullan" voi väsätä itse? Käyttää jotain kovaa putkea tms?

Ärtyminen kuulostaa vähän huonolta. Jos oikeasti tuntuu, että siellä on jotain tulehdusta, niin sitten ne jalat kaipaa vaan lepoa ensin. 110mm muovinen viemäriputki toimii hyvin putkirullailuun ja Pakkiksen kehonhuolto-oppaasta ohjeet mitä tehdä. Tukkoisilla jaloilla se sattuu sitten ja paljon. Jos ei satu yhtään ja tuntuu vaan vähän ikävältä, niin sitten lihasten pitäis olla jo varsin hyvin auki. Eron huomaat kyllä välittömästi fillarin päällä.

Back
Ylös Bottom