Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tarkotuksena pudottaa painoa(lue ylimääräiset läskit pois) ja saada lihasta tilalle. Marraskuusta asti kuntoillut ja rempannut ruokavalioo, joulukuussa viikon kuumeilu joka verotti vielä toisen viikon kun ei meinannu lähteä alkuun sekä tammiuuussa jalan nyrjäytys joka verotti myös pari viikkoa joten melkein lähtöpisteessä edelleen. Teen vuorotyötä joten salipäivät saattaa vaihdella jos esim. sattuu että joudun jäämään pitkään päivään, toimin lähihoitajana kehitysvammaisten asumisyksikössä joten työ on keskiraskasta. KYSYMYS KUULUU: Tähän asti olen pitänyt kolme salipäivää viikossa joina teen koko kropan kerralla, muina päivinä aerobista ja yleensä sunnuntaisin lepopäivä. Tuottaako hyvin tulosta vai kannattaisiko vaihtaa esim 2-jakoiseen? Ensisijainen tavoite kuitenkin saada ylimääräiset pois.

Kuinka voin saada hoikkana poikana paljon lisää lihasta?

Hei,

Olen 15-vuotias TODELLA hoikka poika jolla on yksi ainut ongelma; Saada lihaksia yläkroppaan. Minulla ei ole mitään ongelmia saada lihasta jalkoihin. Jalkani ovat lihaksikkaat ja vahvat. Yläkroppa on sitten ihan eri asia. Olen 186 cm pitkä ja painan 66 kiloa. Siitä voi jo varmaankin päätellä, että todellakin olen hoikka. Eli ainut tavoitteeni on hankkia lihasta, minulla ei ole ollenkaan tarvetta pienentää kehoni rasvaprosenttia. Itse asiassa ei edes haittaisi jos mukana tulee vähän rasvaa.

Se mitä minulta puuttuu on kunnon treeniohjelma (Ei tarvitse välttämättä olla mikään aloittelijan ohjelma, sillä tiedän jo satoja eri liikkeitä ja olen käynyt kuntosalilla 2-3 kuukauden ajan!) ja fakta tietoja eri asioista. Olen lukenut internetistä kuukausien ajan tietoja ja lähes kaikki sivustot antavat eri tietoa. Olen eksyksissä tietojeni kanssa.

Voisiko joku antaa minulle hyvä treeniohjelman jolla saisi lihasta edes jonkin verran ennen kesää? Voi ihan itse suunnitella tai linkittää jonkin toisen tekemän treeniohjelman joka sopisi tähän tilanteeseen. Entä onkos joku muu täällä olut samassa tilanteessa?

Pahoittelut siitä jos teksti on sekavaa, kirjoitan tätä myöhään illalla ja olen tosi väsynyt.

Ja sitten samalla voisi linkittää minulle vaikka tärkeimmät ketjut.

Kiitos!

Alko kieltämättä pännimään sama asia. Omatpa on rahani ja jos mulla on yksi harrastus voin ihan hyvillä mielin siihen vähän rahaakin laittaa. Varsinaisiin kysymyksiin ei tullut mitään vastausta.. Mielipidettä jo hyväksi havaitsemiini tehonlisääjiin sitäkin enemmän. Niistä kysyin niitä käyttäviltä mikä mahtaisi olla paras. Totesin treenin minulla kulkevan paremmin tuon ravinteen kanssa niin jos se sitten on välineurheilua :fuckyeah: välineitä ne puntitkin on..

Paikallinen rasvanpoltto ei onnistu, mutta olisko kellään ihan asiallista neuvoa tuon vatsatilanteen parantamiseksi ilman kovin suurta painonpudotusta.

En nyt jaksa etsiä mitä olet kirjoittanut vatsasi, mutta olettasin että vatsanseudulla on rasvaa, joten jos haluat sen näyttävän paremmalta ilman dieettiä, niin yläkropan lihasten treenaus voi parantaa tilannetta, mutta tehokkain tapa on se dieetti. Ja tosiaan noista boostereista on vaikea sanoa mikä paras, mutta Fastin Shock'ia ovat kehuneet.

- - - Updated - - -

Zoyni, 2-3kk treenannut on aloittelija ja näin näkemättä uskallan väittää että jalkasi eivät ole ainakaan erityisen lihaksikkaat.

http://www.pakkotoisto.com/treeni/39774-arnoldin-kultainen-kuusikko/ Tuolla alat treenaan ja laadukasta ruokaa naamaan niin paljon kun napa vetää.

Lähinnä tuo "älä koske lisäravinteisiin" viesti mikä tuosta välittyy. Muuten ihan pätevää tekstiä kyllä, mutta jos toinen haluaa sijoittaa lisäravinteisiin niin en näe miksi heti pitää olla sanomasa että älä tee niin. Boosterista saa paremmin virtaa kuin kahvi+banaani kombosta, omasta mielestä eaa+bcaa on auttanu palautumisessa jne. Ei tietenkään välttämätön, eikä varmasti hyötyä tule koko rahan edestä, mutta jos siitä tulee vaikka 40€ kuukaudessa lisäkuluja ja saa vähäsen myös hyöytä, niin miksei voisi käyttää?

Taisinpa sohaista ampiaispesää.. Idea nyt oli että aloittelijan kannattaisi pistää rahaa ja efforttia siihen puhtaaseen ruokavalioon ennemmin, eikä ajatella että lisäravinteet olisivat oikotie tässä. Syvät pahoitteluni jos nyt sitten tuomitsee minut tietyn tasoiseksi kirjoittelijaksi. Asiasta voi kertoa mielipiteensä asiallisesti tai ottaa itseensä. Leimaanko sinutkin tämän perusteella :face:

Eli punttimimmille: en minä niitä lisäravinteita kiellä, mutta pidä huoli että yhtä paljon menee myös kiinnostusta sinne ruokavalion puolelle, onhan se hienoa jos rahaa ja innostusta löytyy pistää haisemaan :)

Taisinpa sohaista ampiaispesää.. Idea nyt oli että aloittelijan kannattaisi pistää rahaa ja efforttia siihen puhtaaseen ruokavalioon ennemmin, eikä ajatella että lisäravinteet olisivat oikotie tässä. Syvät pahoitteluni jos nyt sitten tuomitsee minut tietyn tasoiseksi kirjoittelijaksi. Asiasta voi kertoa mielipiteensä asiallisesti tai ottaa itseensä. Leimaanko sinutkin tämän perusteella :face:

Eli punttimimmille: en minä niitä lisäravinteita kiellä, mutta pidä huoli että yhtä paljon menee myös kiinnostusta sinne ruokavalion puolelle, onhan se hienoa jos rahaa ja innostusta löytyy pistää haisemaan :)

Ruokavalioita olen tässä tutkaillut aika intensiivisesti viimiset 6 vuotta, että tuskin niissä opastusta tarvitsen. Toki korvien välisestä tiedosta on pitkämatka käytäntöön välillä :D Heralla tulee joskus korvattua aamupala, kun ei yksinkertasesti ehdi/pysty/kykene... (ei hyvä tiedän ja yritän syödä mahd. pian)

Mutta tässäpä tämä aijemmin mainitsemani maha ongelma.
"Niin ja kaikista pahin ongelma tää lapsenkin kantanut läskimaha. Johon siis ylimääränen kertyy eli vaikka muuten olisin itseeni tyytyväinen tuo lölly on iso, ellei kroppa oo anorektinen (silloinkin roikkuu) Olisko mitään keinoa edes pientä parannus ehdotusta?"

Nyt hieman lihoneena ja jäntevöityneenä näytän mielestäni (muidenkin mielestä) paremmalle joten tiputtaa ei kiinnostais ainakaan lihasten kustannuksella. Nyt uusin mittaus joka ei näemmä ihan vastaakkaan tuota aijempaa... 166/60 Eli Rinta 93,5, rinnan alta 75, vyötärö 71,5 , möhömaha 80, lantio 88,5 ,peppu 92,5. NUo möhömahan ja vyötärön sentit pitäs saaha pienemmiks, mutta muut pitäsin mielellää samana tai kasvattaisin. Aivan mahdotonta? Vaatii kirurgia? Lankkua olen tehnyt ja perus vatsoja. Onko vinujen vatsojen tekemisestä enemmän haittaa vai hyötyä? Kasvaako ympärys lisää (vyötärö)

Tarkotuksena pudottaa painoa(lue ylimääräiset läskit pois) ja saada lihasta tilalle. Marraskuusta asti kuntoillut ja rempannut ruokavalioo, joulukuussa viikon kuumeilu joka verotti vielä toisen viikon kun ei meinannu lähteä alkuun sekä tammiuuussa jalan nyrjäytys joka verotti myös pari viikkoa joten melkein lähtöpisteessä edelleen. Teen vuorotyötä joten salipäivät saattaa vaihdella jos esim. sattuu että joudun jäämään pitkään päivään, toimin lähihoitajana kehitysvammaisten asumisyksikössä joten työ on keskiraskasta. KYSYMYS KUULUU: Tähän asti olen pitänyt kolme salipäivää viikossa joina teen koko kropan kerralla, muina päivinä aerobista ja yleensä sunnuntaisin lepopäivä. Tuottaako hyvin tulosta vai kannattaisiko vaihtaa esim 2-jakoiseen? Ensisijainen tavoite kuitenkin saada ylimääräiset pois.

En tiedä millainen ohjelmasi on, mutta jos päätavoite on kiristellä niin tärkeintä on ruokavalio. Syö siis miinuksella. Ja todennäköisesti kaloreja kuluu enemmän tuolla yksijakoisella ohjelmalla, ja saattaa olla jopa että hieman tarttuu lihasta ja voimaa aloittelijalle, vaikka olisitkin dieetillä.

Elikkäs olen 23v naisen alku ja vihdoin saanut otetta sali treenistä ilman, että homma on syystä tai toisesta jäänyt kesken. Kysymyksiä ois paljon ja siksi ajattelin kirjautua tänne. Nyt on takana n. 2kk säännöllistä salitreeniä. Olen aloittanut aika rankasti :D Aloituspaino oli 54-55kg nyt paino huitelee 60kg.Pituutta mulla on 166cm. Rinnan ja pepun ympärys on kasvanut parilla sentillä (n.92/92cm) ja muita paikkoja en ole uskaltanut edes mitata. Eli syöty on hyvin. Toki lihaskasvuakin on havaittu ja uudesta kasvaneesta kropasta on tullut kehuakin. Nyt vaan mietin pitäiskö tämä syöminen laittaa kuosiin. Laihtuminen ei koskaan ole ollut minulle ongelma, mutta en haluaisi menettää yhtään lihasta ja toisaalta tavoitteena on sitä kokoajan kasvattaa. Mitä mieltä olette?

Imo parissa kuukaudessa tuo on aika paljon lisää painoa. Hyvä puoli tietty on, että mitoistasi päätellen sulla siihen varaa olikin.

Lähteistä riippuen naiselle on mahdollista kasvattaa lihasmassaa per vuosi n. 2-3 kg, joissain lähteissä luvuksi annetaan jopa 5 kg, mutta alempi lienee kuitenkin todennäköisempi, ja silloinkin treenataan jo kovaa, ja lahjoja hommaan on.

Varmasti kroppa on muotoutunut jo tuossa ajassa, sullahan ymmärtääkseni on vanhaa pohjaakin jo. Mutta puhdasta lihasta se tuskin on, joten kun nyt mielipidettä kyselit, niin ehkä jatkossa hieman maltillisempi eteneminen plussien suhteen paikallaan. Saanet toistaiseksi lihasten kasvua aikaan vaikka miinuksilla, joten siinä mielessä ei kannata safkankaan kanssa mennä heti ihan övereihin.

Jos koet lisäravinteista hyötyä olevan, hyvä niin. Jatka sillä mikä toimii. Mutta yleisesti tämä ei ole hätäisen ihmisen laji. Kehitystä mitataan vuosissa, ellei kymmenessä tai enemmässä, varsinkin, jos kun tähtäät sinne maksimaalisen lihasten kasvuun. Ja siihen heijastaen olet aloittanut tyyliin eilen, ja saat yhä nautiskella newbie gainssien eduista. Eli jos kun käytät kaikki mahdolliset kikat nyt, niin millä kikkaillaan sitten, kun se suvantovaihe tulee? Ja sehän kuitenkin tulee :)

Ruokavalioita olen tässä tutkaillut aika intensiivisesti viimiset 6 vuotta, että tuskin niissä opastusta tarvitsen. Toki korvien välisestä tiedosta on pitkämatka käytäntöön välillä :D Heralla tulee joskus korvattua aamupala, kun ei yksinkertasesti ehdi/pysty/kykene... (ei hyvä tiedän ja yritän syödä mahd. pian)

Mutta tässäpä tämä aijemmin mainitsemani maha ongelma.
"Niin ja kaikista pahin ongelma tää lapsenkin kantanut läskimaha. Johon siis ylimääränen kertyy eli vaikka muuten olisin itseeni tyytyväinen tuo lölly on iso, ellei kroppa oo anorektinen (silloinkin roikkuu) Olisko mitään keinoa edes pientä parannus ehdotusta?"

Nyt hieman lihoneena ja jäntevöityneenä näytän mielestäni (muidenkin mielestä) paremmalle joten tiputtaa ei kiinnostais ainakaan lihasten kustannuksella. Nyt uusin mittaus joka ei näemmä ihan vastaakkaan tuota aijempaa... 166/60 Eli Rinta 93,5, rinnan alta 75, vyötärö 71,5 , möhömaha 80, lantio 88,5 ,peppu 92,5. NUo möhömahan ja vyötärön sentit pitäs saaha pienemmiks, mutta muut pitäsin mielellää samana tai kasvattaisin. Aivan mahdotonta? Vaatii kirurgia? Lankkua olen tehnyt ja perus vatsoja. Onko vinujen vatsojen tekemisestä enemmän haittaa vai hyötyä? Kasvaako ympärys lisää (vyötärö)

En haluaisi olla tylsä, mutta miksi kyselet neuvoja, kun itse kuulostat tietävän kaiken parhaiten? Ja jos vatsanympärys 80 cm, voi olla, että siinä omassa ruokavaliossa kuitenkin käytännössä fiksailtavaa, vaikka teoriatieto hallussa.

Vatsoja kannattaa treenata mahdollisimman monipuolisesti. Ei ne lankut ja perusvatsat paljoa tilannetta vielä muuta, ainakaan parissa kuukaudessa, ja saati josko siinä se ongelmakohta on. Eli dieetillä rasvaa pois päältä, lisää treeniä, aikaa ja kärsivällisyyttä. Ja kun tykkäät lisäravinteita käyttää, huomioi että vaikka treenin ympärillä kroppa käyttääkin (lisä)ravinteet tehokkaimmin, kyllä ne ylimääräiset kalorit, ja joita melkein huomaamattaan voi esim. malton tai jonkun energiaboosterin muodossa napata määrän käsittämätön, kertyvät helposti juurikin lisäläskiksi.

Saako millään parannettua unenlaatua? Tällä hetkellä arkisten askareiden keskellä menen salille klo 19 aikaa ja syön "tuhdin" ruuan n.tunti sen jälkeen ja olen huomannut että vaikuttaa yöuniin niin, että nukahan kyllä ajoissa jo mutta laatu on huonoa. Onko vika sitten liian myöhällä treenillä vai tuhdilla illallisella? Herään siis keskellä yötä yhtäkkiä jopa kolmekin kertaa ja tuntuu että uni ei ole sikeää niinkuin kuuluisi olla. Tästäki tullu ongelma koska vaikuttaa työntekoon. Aamupäivästä töissä tulee hirvee väsymys ja jos korvaan tämän väsymyksen töiden jälkeen päiväunilla että voi harkita edes salille lähtöä niin sitten sama kierto jatkuu vaan.

Eiköhän tuossa ole syynä ihan selkeesti se liian myöhä ajankohta treenille sekä tuhti ateria ennen nukkumaanmenoa. Treeni tuossa on se isoin tekijä, kroppa käy vielä ylikierroksilla kun pitäisi alkaa nukkumaan. Hyvä nyrkkisääntö on, että 4 tuntia kerennyt kroppa huilata ennenkun menee sänkyyn. Avuksi siis voisi olla treenin sijoittaminen aikaisempaan ajankohtaan ja / tai ZMA:n sekä vaikka melatoniinin ottaminen.

Lätkä Jätkä

Moro !

Kuutisen vuotta olen pelannut lätkää (3-4krt viikossa) ja nuoreampana poikana hiihtänyt kunto on kohillaan ja lihastaki löytyy omiin tarpeisiin riitävästi, mutta 2-vuottasitten jääkiekko jäi tauolle polvivaivojen takia. Ongelmana on se, että ruoka on kelvannut samaan malliin kuin lätkä-aikoina, viina ja olutkin on maistunut joka on johtanu keskivartalon lievään läskistymiseen. Ei vakava, mutta tällä menolla läskiä tulee kokoajan lisää ja lisää. Alkaa muijaltakin kommentia tulemaan läskien suhteen... Nyt olen päättänyt ottaa härkää sarvista, mutta haluaisin vähän ohjeistusta asiaan, ettei tule härkää otettua hännästä kiini... Joten toivoisin ohjeita, millä aloittaisin rasvan polton ja miten siitä eteen päin ? Mitä ruokavaliolle, mitä liikunnan suhteen? Läheskään kaikkea läskiä ei ole tarkoitus muuttaa lihakseksi haluan kumminkin ovesta sisälle mahtua... ja ehkä uloskin. Painoa 96kg pituutta 183cm.

Tervee!

Tässä hyviä pyöräilykelejä odotellessa olisi mietittävä ohjelmaa valmiiksi. Tarkoitus olisi pyöräillä arkisin 30km(2x15km)/päivä työmatkaa ja
Kahdesti viikkoon käydä painitouhuissa. Salilla käyntejä tulee olemaan 1-2krt/viikko.
Minkälaista treeniä suosittelisitte salilla tehtäväksi ja paljonkohan sitä pitäisi päivässä syödä?
Kiitos jo etukäteen!

Tervee!

Tässä hyviä pyöräilykelejä odotellessa olisi mietittävä ohjelmaa valmiiksi. Tarkoitus olisi pyöräillä arkisin 30km(2x15km)/päivä työmatkaa ja
Kahdesti viikkoon käydä painitouhuissa. Salilla käyntejä tulee olemaan 1-2krt/viikko.
Minkälaista treeniä suosittelisitte salilla tehtäväksi ja paljonkohan sitä pitäisi päivässä syödä?
Kiitos jo etukäteen!

Ehdottomasti koko kropan treeniä kerralla, eli 1-jakoinen. Ja keskityt tekemään ainoastaan raskaita perusliikkeitä (Kyykky, maastaveto, penkki, leuanveto, kulmasoutu, pystypunnerrus, dippi, rinnalleveto..)

Voit esimerkiksi tehdä näin, jos treenaat 2 kertaa viikossa:

Treeni 1.
Kyykky 3x5
Penkki 3x5
Rinnalleveto 3x5
leuanveto 3x5-10 (lisäpainoja kehiin jos voi)

Treeni 2.
Kyykky 3x5
Pystypunnerrus 3x5
Maastaveto 1x5
Dippi 3x5-10 (lisäpainoilla jos voi).

Ja ruokaa naamariin kunnolla jos tuloksia haluat, kerta sulla on koko viikko täynnä treeniä. Sellainen +200-500kcal riittää, riippuen henkilöstä. Proteiinia reilusti ruokavalioon esim rahkoista, raejuustosta, maidosta ja heraproteiinista (palkkariin).

Pyri aina lisäämään painoja suoritettavaan liikkeeseen, pitääksesi yllä progressiota. Älä kuitenkaan tee tätä suoritustekniikan kustannuksella, maltti on valttia.

Semmone puoli kiloa tulee syötyä riippumatta onko dieetti vai bulkki päällä. Maustaa ne hyvin ja sotkee ruuan sekaan niin kyllä ne siellä menee, niitä rehuja ei sitten ole mitään järkeä keittää mikäli ei halua kaikkia vitamiineja yms jättää siihen keittoveteen lillumaan.

tota parsakaalia oon yrittäny saaha alas riisiin sekoitettuna :D jännä miten offilla ei maistu yhtää mut dieetillä ne jopa maistuu hyvälle broilerin kanssa.

tota parsakaalia oon yrittäny saaha alas riisiin sekoitettuna :D jännä miten offilla ei maistu yhtää mut dieetillä ne jopa maistuu hyvälle broilerin kanssa.

Kyllähän ne dieetillä maistuu kun tuo hyvin sitä kaivattua mahantäytettä vähillä kaloreilla ;)

Onko mahdollista etten voi saada vatsalihaksia kunnolla näkyviin geenieni takia? Esim Dwayne "rock" Johnson treenaa kyllä vatsalihaksiansa aika paljon, eikä hänelläkään näy. :(

Onko mahdollista etten voi saada vatsalihaksia kunnolla näkyviin geenieni takia? Esim Dwayne "rock" Johnson treenaa kyllä vatsalihaksiansa aika paljon, eikä hänelläkään näy. :(
Kyllä ne sieltä esiin tulee, diettiä, vaihtelevaa reeniä vatsalihaksille ja aikaa

Back
Ylös Bottom