Elikkäs olen 23v naisen alku ja vihdoin saanut otetta sali treenistä ilman, että homma on syystä tai toisesta jäänyt kesken. Kysymyksiä ois paljon ja siksi ajattelin kirjautua tänne. Nyt on takana n. 2kk säännöllistä salitreeniä. Olen aloittanut aika rankasti :D Aloituspaino oli 54-55kg nyt paino huitelee 60kg.Pituutta mulla on 166cm. Rinnan ja pepun ympärys on kasvanut parilla sentillä (n.92/92cm) ja muita paikkoja en ole uskaltanut edes mitata. Eli syöty on hyvin. Toki lihaskasvuakin on havaittu ja uudesta kasvaneesta kropasta on tullut kehuakin. Nyt vaan mietin pitäiskö tämä syöminen laittaa kuosiin. Laihtuminen ei koskaan ole ollut minulle ongelma, mutta en haluaisi menettää yhtään lihasta ja toisaalta tavoitteena on sitä kokoajan kasvattaa. Mitä mieltä olette?
Imo parissa kuukaudessa tuo on aika paljon lisää painoa. Hyvä puoli tietty on, että mitoistasi päätellen sulla siihen varaa olikin.
Lähteistä riippuen naiselle on mahdollista kasvattaa lihasmassaa
per vuosi n. 2-3 kg, joissain lähteissä luvuksi annetaan jopa 5 kg, mutta alempi lienee kuitenkin todennäköisempi, ja silloinkin treenataan jo kovaa, ja lahjoja hommaan on.
Varmasti kroppa on muotoutunut jo tuossa ajassa, sullahan ymmärtääkseni on vanhaa pohjaakin jo. Mutta puhdasta lihasta se tuskin on, joten kun nyt mielipidettä kyselit, niin ehkä jatkossa hieman maltillisempi eteneminen plussien suhteen paikallaan. Saanet toistaiseksi lihasten kasvua aikaan vaikka miinuksilla, joten siinä mielessä ei kannata safkankaan kanssa mennä heti ihan övereihin.
Jos koet lisäravinteista hyötyä olevan, hyvä niin. Jatka sillä mikä toimii. Mutta yleisesti tämä ei ole hätäisen ihmisen laji. Kehitystä mitataan vuosissa, ellei kymmenessä tai enemmässä, varsinkin, jos kun tähtäät sinne maksimaalisen lihasten kasvuun. Ja siihen heijastaen olet aloittanut tyyliin eilen, ja saat yhä nautiskella newbie gainssien eduista. Eli jos kun käytät kaikki mahdolliset kikat nyt, niin millä kikkaillaan sitten, kun se suvantovaihe tulee? Ja sehän kuitenkin tulee
Ruokavalioita olen tässä tutkaillut aika intensiivisesti viimiset 6 vuotta, että tuskin niissä opastusta tarvitsen. Toki korvien välisestä tiedosta on pitkämatka käytäntöön välillä :D Heralla tulee joskus korvattua aamupala, kun ei yksinkertasesti ehdi/pysty/kykene... (ei hyvä tiedän ja yritän syödä mahd. pian)
Mutta tässäpä tämä aijemmin mainitsemani maha ongelma.
"Niin ja kaikista pahin ongelma tää lapsenkin kantanut läskimaha. Johon siis ylimääränen kertyy eli vaikka muuten olisin itseeni tyytyväinen tuo lölly on iso, ellei kroppa oo anorektinen (silloinkin roikkuu) Olisko mitään keinoa edes pientä parannus ehdotusta?"
Nyt hieman lihoneena ja jäntevöityneenä näytän mielestäni (muidenkin mielestä) paremmalle joten tiputtaa ei kiinnostais ainakaan lihasten kustannuksella. Nyt uusin mittaus joka ei näemmä ihan vastaakkaan tuota aijempaa... 166/60 Eli Rinta 93,5, rinnan alta 75, vyötärö 71,5 , möhömaha 80, lantio 88,5 ,peppu 92,5. NUo möhömahan ja vyötärön sentit pitäs saaha pienemmiks, mutta muut pitäsin mielellää samana tai kasvattaisin. Aivan mahdotonta? Vaatii kirurgia? Lankkua olen tehnyt ja perus vatsoja. Onko vinujen vatsojen tekemisestä enemmän haittaa vai hyötyä? Kasvaako ympärys lisää (vyötärö)
En haluaisi olla tylsä, mutta miksi kyselet neuvoja, kun itse kuulostat tietävän kaiken parhaiten? Ja jos vatsanympärys 80 cm, voi olla, että siinä omassa ruokavaliossa kuitenkin käytännössä fiksailtavaa, vaikka teoriatieto hallussa.
Vatsoja kannattaa treenata mahdollisimman monipuolisesti. Ei ne lankut ja perusvatsat paljoa tilannetta vielä muuta, ainakaan parissa kuukaudessa, ja saati josko siinä se ongelmakohta on. Eli dieetillä rasvaa pois päältä, lisää treeniä, aikaa ja kärsivällisyyttä. Ja kun tykkäät lisäravinteita käyttää, huomioi että vaikka treenin ympärillä kroppa käyttääkin (lisä)ravinteet tehokkaimmin, kyllä ne ylimääräiset kalorit, ja joita melkein huomaamattaan voi esim. malton tai jonkun energiaboosterin muodossa napata määrän käsittämätön, kertyvät helposti juurikin lisäläskiksi.