Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Auttakaa ääliöö

Nonii, ois paljon kysymyksiä ja toivottavasti joskus vastauksiaki niin voin keräillä ne sitten tänne. Olen helvetin laiska lukemaan mitään foorumia koska tuntuu ettei ole aikaa mihinkään joten varmaan näihinki jossain löytyy vastaukset niin jos joku voisi niitä linkkailla minulle.

Ensinnä kerron ittestäni perustiedot, pituutta yli 180, painoo yli 100kg, käyn 5 kertaa salil viikos tammikuun loppuun asti, 2 kertaa aerobista viikossa (45min), 3 kertaa koko vartalon harjoituksia, joku jäbä teki tämän ohjelman mulle ku menin johonki opastus kurssille, käyn salilla koska on tylsää ja jotain pitäs tehä.

Eli olen läski, eli ei ole yhtään lihasta tuossa yli 100kg. Tämän takia pitäisi ehkä joskus saada painoa pudotettua joten toivoisin helppotekoisia, parin ruoka-aineen mättöjä joista saa tarpeeks protskuja sun muita, joka ei maksa maltaita kuten jokku smoothiet jota tuolla ylhäälläkin mainostetaan. Mitään hera pussejakaan en ala tilaan koska hyi ja tykkään normaalista ruuasta. Toisin sanoen hyviä ruokavinkkejä toivoisin.

Toinen juttu, haluaisin koittaa kasvattaa kuntoa eli tuon tammikuun jälkeen pitäisi jatkaa kotona jotain harjottelua, koska sen jälkeen salille on matkaa liikaa joten siellä en tule käymään. Elikkä toivoisin läskille hyviä oman painon harjoituksia, eli ei käy mitkään punnerrukset tai leuanvedot koska niitä en yhtäkään saa. Jotkut halvat painot voin ostaa mutta mitään monen tonnin monitoimilaitteita en ala osteleen. Lisäksi ei mielellään mitään ulko lenkkejä tai vastaavia koska suomessa tuntuu olevan päivät pitkät joko loskapaskaa tai sadetta, kesällä tulee liikuttua vähän muutenkin mutta talveenkin pitäisi saada jotain.

Toivoisin että edes joku vastaisi niin voisi koittaa tätä elämäntyyliä vähä parempaan suuntaan saaha mutta voihan sitä jatkaa entisee mallii tammikuun jälkeen jos ei mitää houkuttelevia vinkkejä löydy. Kirjoitus virheitä on varmaan ainakin parisataa. Niin ja tosiaan ei ole kokemusta mistään tämmösestä joten vinkit ois jees.

Ei ole aikaa opetella asioita, mutta käyt salilla koska on tylsää ja jotain pitäisi tehdä?

Hieno tapa alottaa uusi ketju, saat varmasti paljon hyviä vinkkejä.

Sorry, imo ei. Sisätossut tarvitset erikseen. Se on ihan kirjattuna monen salin sääntöihinkin, eikä turhaan. Ja siihen tarkoitukseen käy kyllä jotkut ihan halpiksetkin. Juoksutossuihin sitten taas olisi hyvä panostaa.

Salille kyllä löytyy tossut, tuolla työpaikan "jumpalla" tarkoitan semmoista missä iältään 20-50vuotiaat tekevät jotain kuntopiiriä ja potkivat palloa :D Ja tosiaan noita jumppia on vain kerran 1-2 kuukaudessa niin ei kehtais sinne alkaa mitään erikseen ostamaan.

No, kun tuota painoa on liikaa ja varsinkin jos sitä lihasta ei ole. Itse en ole punttihommissa mikään pro, mutta siitä painonpudotuksesta tiedän ja kestävyysurheilusta. Itse ehdottaisin että lähtisit liikkeelle ihan ensin porrasjuoksu, lenkkeily, pyöräily, sauvakävely akselilla liikkeelle ja siihen kuntopiiriä kylkeen niin avot!. Kunhan painoa on saatu hieman alas ja peruskunto on kondiksessa alettaisiin lisätä rasitustasoa ja voimaharjoittelua. Kun tuo kunto on heikko tiedoista päätellen on peruskunto hyvä laittaa kuntoon, niin säästyt sitten haavereilta ja päivittäiset jututkin mukavoittuu! Sekä ruokailusta hiilarit miinukselle niin alkaa painoa tippua. Yksi hyvä resepti joka on todella helppo tosin hiilareista en aivan varma ole kun itsellä pitäisi kaloreita saada lisää. Mutta siis juu siihen reseptiin sinihomejuusto kanakastike ja riisiä. Riisi valmistumaan mielen mukaan mitä menee, kanat pannulle kun kana on valmista viskaat murennetun sinihomejuuston (paketillisen tai puolet maun mukaan) annat sinihomejuuston sulaa, heität kerman perään vähän currya sekaan ja se on siinä valmistukseen menee about 10-15min, sitten kylkeen pikkasen salattia! Treeniohjelma apua / ehdotuksia voin antaa kunhan nyt ekana silmäilet läpi ja katotaan mitä pakkislaiset on mieltä! :)

Ei ole aikaa opetella asioita, mutta käyt salilla koska on tylsää ja jotain pitäisi tehdä?

Hieno tapa alottaa uusi ketju, saat varmasti paljon hyviä vinkkejä.

Siksi laitoin sopivan nickin että kukaan ei käsitä väärin. Tarkoitin että en tykkää selailla foorumeita koska siihen hurahtaa nopeasti päivä kun jo kerran hakeneet voi kertoa 100x nopeammin. Tai sitten en vain osaa etsiä tietoa hyvin.

Mitä ihmettä vatsalihakset ja maha?

Eli oon nyt n. puoltoista vuotta salilla käyny tuloksiin pääosallisesti ollut tyytyväinen, mutta nyt ei suoraan ainakaan ole siitä kysymys. Alkutietoina pituutta on n.183 ja painoa 65 kiloa, eli voidaan puhua höyhensarjalaisesta. Nyt kun oli tuo joulu tuossa sain painoa kerättyä parisen kiloa lisää, mutta sitten tulikin kuumeaalto ja vei kilot pois. :/ Eli tossa jokunen kuukausi sitten aloin ihmetellä kun mahasta tullut hieman pallomainen, en tiedä onko se vaan omaa niin tarkkaa tarkastelua vai yläkropan lihaksen puutetta vai mitä, mutta hämmentävintä tuossa on se että painon muutos ei ole ollut kun 65-68kg ja kuitenkin vatsalihasten väli näkyy ja vatsojen ylimmät "palikat". :wtf: Pitääkö alkaa pukea lenkkareita jalkaan ja :whip: itseään vai hankkia lisää massaa mitä mieltä ootte? Rasvaa mulla ei kuitenkaan mielestäni mitenkään paljon ole, eikä minkäänlaisia jenkkakahvojakaan ole eikä kyljistä saa kiinni vaikka miten koittaa. :/ Vai onko ongelmana sitten geneettiset "ominaisuudet" että mahalaukku on pyöreähkö? Ja mitä suosittelisitte vatsoille lisää kun mulla jää tonne vatslihasten ja vinoje vatsojen väliin tollanen tyhjä "monttu" miten niitä sais sitten reenattua umpeen? Joka ilta tulee jonkillainen setti tehtyä vatsoja ja silloin kun saliohjelmassa on niin vähän kovempi setti silloin. Taidetaan luokitella idioottimaiseksi postiksi täällä mutta pakko oli tulla kysymään ja onko muuten muilla ollut tälläisiä ongelmia?

No, kun tuota painoa on liikaa ja varsinkin jos sitä lihasta ei ole. Itse en ole punttihommissa mikään pro, mutta siitä painonpudotuksesta tiedän ja kestävyysurheilusta. Itse ehdottaisin että lähtisit liikkeelle ihan ensin porrasjuoksu, lenkkeily, pyöräily, sauvakävely akselilla liikkeelle ja siihen kuntopiiriä kylkeen niin avot!. Kunhan painoa on saatu hieman alas ja peruskunto on kondiksessa alettaisiin lisätä rasitustasoa ja voimaharjoittelua. Kun tuo kunto on heikko tiedoista päätellen on peruskunto hyvä laittaa kuntoon, niin säästyt sitten haavereilta ja päivittäiset jututkin mukavoittuu! Sekä ruokailusta hiilarit miinukselle niin alkaa painoa tippua. Yksi hyvä resepti joka on todella helppo tosin hiilareista en aivan varma ole kun itsellä pitäisi kaloreita saada lisää. Mutta siis juu siihen reseptiin sinihomejuusto kanakastike ja riisiä. Riisi valmistumaan mielen mukaan mitä menee, kanat pannulle kun kana on valmista viskaat murennetun sinihomejuuston (paketillisen tai puolet maun mukaan) annat sinihomejuuston sulaa, heität kerman perään vähän currya sekaan ja se on siinä valmistukseen menee about 10-15min, sitten kylkeen pikkasen salattia! Treeniohjelma apua / ehdotuksia voin antaa kunhan nyt ekana silmäilet läpi ja katotaan mitä pakkislaiset on mieltä! :)

Aattelin että täällä voi muokata viestiä ja voin kerätä vinkit alkupostaukseen mutta sinne meni se idea, itse olen täällä vähän koitellut selailla ja olen löytänyt semmoisen reseptin että 3 kanankoipee riisien päälle ja vettä ja kanaliemi kuutio ja uuniin ja pitäs olla hyvä. Tuosta sinun reseptistä katoin että saattais olla hyvä koska näytti yksinkertaiselta vaikka sinihome juustosta en pidäkkään, voikai senkin jättää pois. Tuosta lenkkeily pyöräily jutusta sen verran että kesällä on jees ja tykkään muutenki käyä kentällä potkimassa palloa ja pyöräillä, mutta talvella tuosta tulee täyttä helvettiä. Synkkä taivas, loskapaskaa, kylmää... Siksi on salikortti ostettu ja siellä tulee kyllä tulee "pyöräiltyy" 45 min joka tiistai ja torstai.

Semmonen kysymys vielä että miten hunajamarinoitu kana ananasmurskal tortillaan käärittynä käy? Onko protskui, hiilareit ja rasvoi hyväs suhtees? Mitä huonoi ja hyvii puolii? Miten parantaa tuota mainion makuista ateriaa?

Mitä tuolla kuntopiirillä tarkotit? Itsellä ei ole mitään hajua mikä on kuntopiiri ja mikä idea niissä on.

^ Meneekö ne salitossut sitten pilalle siitä, josko niiden kanssa kerran kuukaudessa menee myös sen kuntopiirin ja pallonpotkimisen? Ja en siis väheksy sun ongelmaa; kaiketi en ole vaan kovin perillä asiasta salitossut, koska itsellä sisäpelitossut, joilla on hyvin menty kaikkea mahdollista välillä sali, sähly ja kuntopiiri. Juoksutossujen osalta sitten taas, niin hyviä ei vaan halvalla saa, ja ovat sellaiset, joihin kannattaa ja täytyy satsata. Nyt tällä hetkellä toki kannattaisi käydä kiertämässä urheiluliikkeiden alennusmyynnit.

:face: "mitähän sitä? Ois pikku kysymys, joo kyllä mie teen uuden ketjun vaikka tuossa onkin tuo http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/40870-aloittelijan-peruskysymykset-tanne/."

ääliö: Juu! Niinhä se tahtoo näillä keleillä tuo juoksentelu olla aika inhottavaa, mutta voihan sitä salilla tosiaan kuntopyörää polkea, sekin oikein hyvää. Kerran tai viikkoon ehottaisin että ottaisit pyörälenkin jossa ekat 15min 50-60% maksimisykkeestä, 45min-1tunti 60-70% maksimisykkeestä, sitten loppuun ottaisit jos vielä puhtia on niin 3x 1-2min spurtit, niin paljon kun mehuja on ja välissä 3-5min palautus ja sitten niiden jälkeen hiljaista palauttelua ja tässä ois sitten tollanen n. 1,5h polettu pyörää ja saatu hyvä reeni tehtyä! http://www.pakkotoisto.com/aerobinen-harjoittelu/99333-kestavyyden-sykealueet/ Tuosta voit tsekata vielä tietoa hieman noista sykealueista!

Ja tuota kanapastaa voi fiksata esim. vaihtamalla sinihomejuuston pestoon!

Penelope: Itseasiassa pakko todeta että hyviäkin VOI saada halvalla, jos tietää mitä etsii ja mistä etsii. Itse olen harjoitellut aina halvoilla lenkkareilla 50-80e ja niille lenkkareille on niin paljon reeni kilometrejä kesäharjoituksissa tullut että puhkimenon takia on joutunut vaihtamaan. :) Nyt vasta olen ensimmäiset "kunnon" lenkkarit ostanut niillä olikin sitten ovh. 200 kieppeillä, eivätkä mielestäni eroa muuten kun keveydellään ja ehkä asettuu hieman paremmin jalkaan, makuasioita.

Salilla on nyt tullut treenattua puoltoista vuotta, tuohon tosin mahtuu mukaan muutamia n. kuukauden mittaisia taukoja. Aloittelin Starting strenghtillä ja nyt on madcow 5x5 SF version mukaan treenailtu.
Madcow tuntuu vielä hyvältä, mutta onko sitä järkevää tehdä vaikka seuraavat 2 vuotta jos siltä tuntuu? Mitä sen jälkeen, siirtyminen DF versioon?
Ei mitään ihmeellisiä tavoitteita ole, kuulapyssyilyä kun harrastan niin semmosen 7kg torrakon pitäminen minuuttia pidempään vakaana on aika kova juttu.
Statistiikkaa löytyy tuolta profiilin tietoja minusta täbistä

^ Meneekö ne salitossut sitten pilalle siitä, josko niiden kanssa kerran kuukaudessa menee myös sen kuntopiirin ja pallonpotkimisen? Ja en siis väheksy sun ongelmaa; kaiketi en ole vaan kovin perillä asiasta salitossut, koska itsellä sisäpelitossut, joilla on hyvin menty kaikkea mahdollista välillä sali, sähly ja kuntopiiri. Juoksutossujen osalta sitten taas, niin hyviä ei vaan halvalla saa, ja ovat sellaiset, joihin kannattaa ja täytyy satsata. Nyt tällä hetkellä toki kannattaisi käydä kiertämässä urheiluliikkeiden alennusmyynnit.

Niissä on tummat pohjat joten niitä ei kuulemma sais käyttää vaikka jälkiä ei jäiskään, En nyt mikään ammattijuoksia ole joten ajattelin että jos laittaa vain semmoiset kengät millä pärjää. Vissiin pitää sitten ostaa jotku halvat sisäkengät ja juoksuun omat.

Salilla on nyt tullut treenattua puoltoista vuotta, tuohon tosin mahtuu mukaan muutamia n. kuukauden mittaisia taukoja. Aloittelin Starting strenghtillä ja nyt on madcow 5x5 SF version mukaan treenailtu.
Madcow tuntuu vielä hyvältä, mutta onko sitä järkevää tehdä vaikka seuraavat 2 vuotta jos siltä tuntuu? Mitä sen jälkeen, siirtyminen DF versioon?
Ei mitään ihmeellisiä tavoitteita ole, kuulapyssyilyä kun harrastan niin semmosen 7kg torrakon pitäminen minuuttia pidempään vakaana on aika kova juttu.
Statistiikkaa löytyy tuolta profiilin tietoja minusta täbistä

No jos kehitystä tulee. Ts. voimat ja painot nousee niin ei ole mitään välttämätöntä syytä vaihtaa mihinkään.

Selittäkää minulle salin ja aerobisen suhden. Siis jos on jalkapäivä niin voiko seuraavana päivänä tai samana päivänä myöhemmin mennä lenkkeilemään ja haittaako se jalkojen kasvua Katabolistahan se juoksukin on? Jos kahtena peräkkäisenä päivänä tekisi jalkakyykkyä niin siinä ei mitään järkeä varmaan olisi mutta miten lenkkeily tai jotkut intervalli vedot, sprintit yms. Miten teette aerobiset dieetilllä? Monta tulee viikossa ja mihinkään aikaan?
Olisiko tähän kokeneemmalta mitään vinkkejä/neuvoja? Olisin erittäin kiitollinen:)

Kyllä jos puhtaasti bodausmielessä haluaa tehdä, niin istualteen on oikea vaihtoehto. Ei kaikkia mahdollisia liikkeitä kannata perustella aina samalla vanhalla keskivartalon vahvistamisella, siihen on parempiakin keinoja...

Back
Ylös Bottom