Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko järkeä treenata 2-jakoisella 3 kertaa viikossa yläkroppa painotteisesti? Eli joka viikko Yläkroppa+jalat+yläkroppa. Mulla on ollu polven kanssa ongelmia ja nyt en ole treenannut varmaan 3 kk kunnolla jalkoja paitsi välissä 2 krt ja sitte meni polvi tosi huonoon kuntoon.

Millanen olis suunnillee sopiva treenitiheys/voluumi jne jos tavoitteena olisi vain ja tasan säilyttää nykyinen taso, et lihasta ei katoa tai tulis lisää?

Kertokaapas, kuinka tärkeänä pidätte rintatreenissä loppusupistusta? Meinaan vain kun teen penkin ja vinopenkin tangolla, eli venytystä tulee kyllä muttei supistusta niinkään paljoa.

Voinko tehdä hiit tyylisiä treenejä joka päivä dieetillä? Salipäivinä treenin jälkeen esim kuntopyörällä 10 min. ja välipäivinä 20 min. kuntopyörällä+erilaisilla liikkeillä.

Elmox, ihan pelkästään maalaisjärkilogiikalla ajattelisin, että parempi tehdä edes sellaista treeniä mitä pystyy tekemään, kuin olla tekemättä mitään? Tai siis mitä haittaakaan tosta on, kunhan tosiaan varot sitä jalkaa sen verran ettei se kipeydy?

Elikkäs, kirjoittelin tänne elokuussa, tavoitteena oli nostaa kuntoa ja tiputtaa painoa. Siltä osin ensimmäiset etapit on saavutettu, -12kg ja treenit on nyt vakiintuneet tasoon 4-7krt viikossa. Ekat 3kk vedin isolla energiavajeella ja pääasiassa aerobista treeniä+ muutamia lihaskestävyystunteja viikossa päälle (esim. bodypump, kahvakuula). Marraskuun lopusta lähtien oon ottanut salitreenin ohjelmaan, treenannut olen 1-jakoisella ohjelmalla n. 2-3krt viikossa, siihen päälle sitten 2-3 aerobista treeniä (lenkki/bodycombat/nyrkkeily/spinning).

Nyt alkaa tuntua, että vähän pitäisi ehkä treeniä focusoida vielä uudestaan. Tavoitteena on harjoittaa yhtäaikaa sekä kestävyyskuntoa että voimaa. Mutta miten tämä kannattaisi tehdä? Yritin lueskellä noita muita keskusteluja, mutta aika pitkälle vietyä hifistelyä monet, ei ehkä vielä minulle ajankohtaista.

Omat tavoitteet keväälle ovat todennäköisesti käydä juoksemassa puolimaraton toukokuussa, tämän olen tehnyt aiemminkin, mutta aikaa haluaisin parantaa, tavoite olisi alittaa 2h15min taso.
En kuitenkaan haluaisi tehdä pelkkää kestävyystreeniä, vaan harjoittaa myös voimaa. Massaa en erityisesti kaipaa, mutta eipä siitä haittaakaan olisi^^

Miten kannattaisi rytmittää harjoittelu?

a) Pidemmissä jaksoissa niin, että esim. nyt tehdä seuraavat 2kk puhtaammin voimaharjoittelua (esim. 2 jakoisella 4 kertaa viikossa) ja siihen päälle sitten 2 aerobista, käytännössä lenkkejä/hiihtoa). Ja vaihtaa sitten lähempänä tuota toukokuun juoksua painotus aerobiseen, niin että treenaisi juoksua 3-4 kertaa viikossa ja vaihtaisi saliharjoittelussa 1-jakoiseen esim. 2 kertaa viikossa. Katoaako silloin saavutettu voima kuinka nopeasti vai riittääkö toi 2 kertaa viikossa ylläpitämään?

b) Tehdä kokoajan tasaisesti aerobista ja voimaharjoittelua, viikko-ohjelmana esim.:
- 2 lenkkiä/spinua, joista toinen pitkä (80-100min)
- 1 kovasykkeinen intervallitreeni (mäkivedot tms)
- sali 2krt viikko (1- vai 2-jakoinen?)
- 1 lihaskestävyys harjoitus, esim. kahvakuula

Ja toinen asia mitä olen miettinyt on treenien rytmittely? Eli onko väliä tekeekö ensin aerobisen vai lihasharjoitteen (siis päivätasolla, samana päivänä treenaan harvemmin kahdesti)? Itse olen ajatellut, että tekisi rytmissä 1. päivä aerobinen 2. päivä salitreeni, jotta lihakset saa levätä salitreenin jälkeen? Toisaalta esim. yläkroppapäivän jälkeen voi varmaan huoletta mennä spinningin, mutta jalkasalipäivän jälkeen varmaan kannattaisi käytännössä aina pitää tauko, koska kaikki aerobinen mitä harrastan rasittaa aika pitkälti jalkoja (juoksu/spinning/hiihto). Onko hyväksi havaittuja rytmejä?

Ja olen siis 25 nainen.

Kumpi on parempi jako palautumista ja epäsuoraa rasitusta ajatellen:

rinta,pohkeet
selkä,hauis
olkapäät,trapsit
lepo
kädet
jalat
lepo

VAI

rinta,pohkeet
jalat
kädet
lepo
selkä
olkapäät,trapsit
lepo

Oon tehny tolla ekana mainitulla, mut yleensä rinta on vielä helvetin kipeenä olkapää-päivänä, joka tietty haittaa siten, että esim. military press ja viparit eteen rasittaa epäsuorasti rintaa. Onko tolla loppujen lopuks niin paljon merkitystä, vaikka rinta saisikin yhden päivän tauon jälkeen hiukan epäsuoraa? Muuten kun tuo ekana mainittu jako toimii loistavasti, kun miettii epäsuoraa rasitusta..

Mietin vielä tuota 2-jakoista. Mieleen tuli että voiko 2-jakosella reenata vaikka yläkroppa kolmesti viikossa ja jalat kerran? Esim. Ma: Yläkroppa Ke: Jalat To: Yläkroppa La: yläkroppa? Haluaisin yläkropalle enemmän rasistusta kun tuntuu että koko kroppa kerran viikossa ei riitä. Tuo vika yläkroppa treeni vaihtuu jalkatreeniksi kun saan polven siihen kuntoon että uskalltaa tehä enemmän. Onko tuo ihan paska idea?

oon 15v, painan n. 61kg ja oon pitkä 170. alotin eilen käymää salilla ja toissapäivänä tein treeniohjelman. eilinen osuus tuntu ihan hyvältä, sopivan raskaalta et ei menny ainakaa hukkaan se treeni. huomenna on rinta,olkapäät,ojentajat treeni ja siihen sisältyy (yllätys yllätys) penkkipunnerrus, en oo ennen tietenkää tehny kyseistä treeniä ja sali ei vielä tunnu niin kodikkaalta ku vasta eilen siellä tuli käytyä ekaa kertaa, joten näytänkö ihan säälittävältä jos alotan ne penkki sarjat pelkällä tangolla ja vähä pitemmillä sarjoilla? ja saa sanoa et millä painoilla porukka treenas ite ekoilla kerroilla :D

oon 15v, painan n. 61kg ja oon pitkä 170. alotin eilen käymää salilla ja toissapäivänä tein treeniohjelman. eilinen osuus tuntu ihan hyvältä, sopivan raskaalta et ei menny ainakaa hukkaan se treeni. huomenna on rinta,olkapäät,ojentajat treeni ja siihen sisältyy (yllätys yllätys) penkkipunnerrus, en oo ennen tietenkää tehny kyseistä treeniä ja sali ei vielä tunnu niin kodikkaalta ku vasta eilen siellä tuli käytyä ekaa kertaa, joten näytänkö ihan säälittävältä jos alotan ne penkki sarjat pelkällä tangolla ja vähä pitemmillä sarjoilla? ja saa sanoa et millä painoilla porukka treenas ite ekoilla kerroilla :D

Ei siellä kukaan odotakkaan että laittaisit tangon täyteen rojua. Ite treenailin alussa 1-jakoselle ja hain voimaa sitä kautta silloin penkissä tais olla sarjapainoina joku 45kg nyt 7 kuukautta myöhemmin 70 kg sarjapainona.

Ei siellä kukaan odotakkaan että laittaisit tangon täyteen rojua. Ite treenailin alussa 1-jakoselle ja hain voimaa sitä kautta silloin penkissä tais olla sarjapainoina joku 45kg nyt 7 kuukautta myöhemmin 70 kg sarjapainona.
tää saattaa olla aika tyhmä kysymys mutta oon vielä vähän pihalla tästä lajista. eli siis onko 1 jakonen treeni paljoo tehokkaampi ku 3 jakoinen?

Et näytä. Älä edes välitä muiden mielipiteistä, se on sun keho ja tavoitteet eikä niiden. Jokainen aloittaa jostain.

Mietin vielä tuota 2-jakoista. Mieleen tuli että voiko 2-jakosella reenata vaikka yläkroppa kolmesti viikossa ja jalat kerran? Esim. Ma: Yläkroppa Ke: Jalat To: Yläkroppa La: yläkroppa? Haluaisin yläkropalle enemmän rasistusta kun tuntuu että koko kroppa kerran viikossa ei riitä. Tuo vika yläkroppa treeni vaihtuu jalkatreeniksi kun saan polven siihen kuntoon että uskalltaa tehä enemmän. Onko tuo ihan paska idea?

Ei tossa nyt pahemmin järkeä ole. Mikä polvessa on vikana? Onko ihan lääkärillä tutkittu ja kuntoutusohjeet saatu?

tää saattaa olla aika tyhmä kysymys mutta oon vielä vähän pihalla tästä lajista. eli siis onko 1 jakonen treeni paljoo tehokkaampi ku 3 jakoinen?

Ei tuohon ole yksiselitteistä vastausta, riippuu miten treenin tekee ja millanen ohjelma on. Aloittelijalle varmasti 1-jakoinen parempi valinta ja taas kokeneempi tuskin saa 1-jakoisesta kauheasti enää irti.

No en tietenkään tyhmyyttäni mennyt lääkäriin vaikka olisi ehkä pitänyt. Tällä hetkellä ihan hyvin selviää mutta ei uskalla kyllä kasata hirveesti painoa sille. Joskus syksyllä tuli ekan kerran kipeeks olin silloin 3 viikkoa treenamatta jalkoja sen jälkeen kahteen viikkoon ei mitään ja sitte meni sen verran pahasti että kävelykii sattu ihan saatanasti. Kipu on polven ulkopuolella. Ja tuota kovaa kipua jatkui noin viikon ja sitte alko pikkuhiljaa helpottamaan.
Meinasin että tavallaan tuo ohjelma on 1-jakoinen mutta pelkälle yläkropalle kun tilanne on mikä on.

Are100, omasta mielestä 1-jakoisella on alussa ehkä hyvä hakea voimaa ja vähän myöhemmin kokeilla monijakoisempia mutta mikäpä minä olen sanomaan.

Ois kysymys lihaskivuista olin noin kolme päivää sitten salilla ja treenaisn haius ja ojentajia. Seuraavana päivänä kun heräsin kädet oli helvetin kipeenä ja koukossa ja tiedän että salin jälkeen tulee paikat huonoksi ainakin aloittelijalla joku puolvuotta sitten kävin salilla tiheään tahtiin ,mutta motivaatio lähti ja olen nyt aloittanut uudestaan. Nyt kysymykseen mulla on ollu jo 4-5päivää kädet koukussa ja helvetinmoinen särky hyvä , jos tätä viestiäkään pystyn kirjoittaamaan. voiko olla mahdollista että jotain on mennyt pieleen pitäiskö mennä näyttäämään lääkärille? venytyksiä oon tehny mutta sattuu kamalasti ja jähmettyy noin muutaman päästä jo ylös. Proteeinia oon syönyt riittävästi että lihakset palautuis nopeampaa. yleensä mulla on ollu paikat kipeänä max2pvä. se mikä on kipeänä on keskellä oleva jänne vai mikä se ny on ?? kädet ei taivu yhtään ja todella kova kipu että yötäkään ei saa kunnolla nukuttua. sori jos tuli liian pitkänä teksti9nä :D

Back
Ylös Bottom