Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Tässä nyt enää mitään aloittelijoita olla, mutta ei en keksinyt muutakaan paikkaa kysyä: Tartteeko forkkuja venytellä aina treenin jälkeen? Siis silloin 3-4h treenin jälkeen kun tehdään se loppuvenyttely. Ja entäpä epäkkäät?
Tietysti olen aina nämä venytellyt mutta rupesin vain miettimään, kun esim. yksikään minun punttikavereistani eivät näitä lihasryhmiä venyttele.

Itsekin pohtinut tätä välillä, ja tullut siihen tulokseen että jos vaan pystyy niin tekee kaarella, koska sillä saa 95% varmuudella enemmän voimaa tuotettua ja näin ollen enemmän rautaa ylös. mutta jos esim alaselkä ei kestä(tietty alussa voi olla jumissa kun ei tottunut siihen asentoon), ja tuntuu selvää nivelkipua niin sitten voi olla parempi että kokeilee ilman kaarta.

Tai toinen vaihtoehto on kokeilla tehdä joko vinopenkissä,ala-vinopenkissä yms. mikä ikinä on ergonimisin vaihtoehto.

Voisitko tarkentaa miten kaarella saa tuotettua enemmän voimaa? Itse kuvittelin että se lyhentää nostomatkaa :jahas:

Miten mun kannattais treenaa et saisin penkkitulosta mahollisimman nopeesti?
Oon 14v painan aika lähelle 60 ja penkkitulos on myös lähellä 60.
Syön ihan hyvin omasta mielestä: aamulla rahka tai leipä ja maitoa, koulussa lautanen täyteen ruokaa mitä sielä nyt sattuu olemaan, välipalalla taas joku leipä,jugurtti,maitoa, kotona taas päivällisellä syön niin paljon kun vaa jaksaa, iltapalaks yleensä leipää ja maitoa.
Treenaan 2x viikossa ja toisella kerralla niistä penkkiä. Ojentajalle teen mm. Dippejä, taljaa. Oon tehny 10x4 sarjaa ja aina kun se on mennyt niin 2,5kg enemmän painoa lisää onko tämä se liian vähän? Tosiaanki oon treenanu puol vuotta.

Tässä nyt enää mitään aloittelijoita olla, mutta ei en keksinyt muutakaan paikkaa kysyä: Tartteeko forkkuja venytellä aina treenin jälkeen? Siis silloin 3-4h treenin jälkeen kun tehdään se loppuvenyttely. Ja entäpä epäkkäät?
Tietysti olen aina nämä venytellyt mutta rupesin vain miettimään, kun esim. yksikään minun punttikavereistani eivät näitä lihasryhmiä venyttele.

Tarttee ja tarttee. Kukaan ei pakota, mutta jos näet siinä jotain hyötyä, anna mennä. Henkilökohtaisesti ite sanoisin, että kannattaa.

Voisitko tarkentaa miten kaarella saa tuotettua enemmän voimaa? Itse kuvittelin että se lyhentää nostomatkaa :jahas:

Ajattelepa vaikka noston suuntaa suhteessa rintakehään hyvällä kaarella ja täyslahnana ja mieti sen jälkeen voimaeroa vaikka alaviistopenkissä ja tasapenkissä ensimmäisen eduksi... Selän saaminen mukaan nostoon sitten vielä asia erikseen.

Heihou oon kamppailu-urheilija, nytte ollu tosin taukoa jonkun aikaan lajista, ja pitäisi perusvoima tasoa lähteä nostamaan. Oon tehnyt nytten 3 kertaa viikossa tällästä ohjelmaa.

Mave 3x7-9
Leuat 3x6-8
Alatalja 2x7-9
Pystypunnerrus kp 3x7-9
hauiskset 2-3x7-9
ojentajat 2-3x7-9
vatsat

Onko tuommoista mitään järkeä tehdä jos haluaa että voima taso nousisi

Heihou oon kamppailu-urheilija, nytte ollu tosin taukoa jonkun aikaan lajista, ja pitäisi perusvoima tasoa lähteä nostamaan. Oon tehnyt nytten 3 kertaa viikossa tällästä ohjelmaa.

Mave 3x7-9
Leuat 3x6-8
Alatalja 2x7-9
Pystypunnerrus kp 3x7-9
hauiskset 2-3x7-9
ojentajat 2-3x7-9
vatsat

Onko tuommoista mitään järkeä tehdä jos haluaa että voima taso nousisi

Missä kyykky? Itse lähtisin tossa asemassa tekemään vaikka SS:ää tai 5x5 strongliftsiä.

Niin että mave ja rive ottaa yläselkään, oon ollut siinä luulossa että se ottaisi alaselkään enempi

No rive, oikein tehtynä, ottaa nimenomaan yläaselkään. Tosin jos teet leuanvetoa leveällä myötäotteella (pullup) saat osumaa enemmän vielä selkään. Tuohan tulee mukaan anyway tuossa ohjelmassa kolmannessa osassa.

Kolmosversion mukaisessa SS:ssä on leuat joka toisella treenikerralla. Rive ei ota latseihin (ja koko yläselässäkin lähinnä epäkkäihin) käytännössä yhtään ja maastavedossakin duuni on pitkälti isometristä.

Minkälainen kierto sopisi teidän mielestä 3-jakoiseen ohjelmaan, jonka jako näyttää tältä:
1. Rinta, kädet
2. Jalat
3. Selkä, olkapäät

Toimisko 2on1off2on2off?
Ja olkapäätreeni jos osuu rintatreeniä edeltävälle päivälle niin onko OK jättää pystypunnerrukset tekemättä ja keskittyä sivu- ja takaolkapäihin?

Joo niin lyhentää mutta ei se ole ainoa seikka. onhan se asento muutenkin paljon tukevampi. Ja itselle ainakin olkapäille paljon terveellisempi vaihtoehto, kun saa vedettyä kunnolla penkkiin kiinni/taakse. Kokeileppa kummasta asennosta on helpompi oikein vääntää kaikilla voimilla, niin kenties huomaat.

Ja kun jalat lisäksi nostossa mukana niin kyllä siinä vaan ihmeellisesti saa enemmän voimaa tuotettua kuin lahnapenkissä. Penkki lähtee jaloista oli jossain hyvin sanottu.

Minkälainen olisi hauiskäännön (seisten) ja ranskalaisen punnerruksen (maaten) optimaalinen suhde? Yleensä näkee ihmisten tekevän niitä samoilla painoilla. Mulla ei vaan onnistu, kun ranskalaisessa loppuu puhti. Samat painot, millä hauiskäännössä menee 3x10, menee ranskiksessa 3x6-7 ja sekin cheatilla. Vastaavasti ranskiksen 3x10 on 5-10 kiloa vähemmän.

Minkälainen olisi hauiskäännön (seisten) ja ranskalaisen punnerruksen (maaten) optimaalinen suhde? Yleensä näkee ihmisten tekevän niitä samoilla painoilla. Mulla ei vaan onnistu, kun ranskalaisessa loppuu puhti. Samat painot, millä hauiskäännössä menee 3x10, menee ranskiksessa 3x6-7 ja sekin cheatilla. Vastaavasti ranskiksen 3x10 on 5-10 kiloa vähemmän.

Minä mistään mitään tiedä mutta mulla menee hauista mutkatangolla seisten 50 kilolla kymppejä semi puhtaasti ja suoralla 60 kilolla. Ranskalaista tein viimeks rumalla teknolla 4x8 50 kilolla tosin melkee viimenesenä liikkeenä. Ranskis tuntunu kyl jotenki aina raskaalta tehä vaikka kapeeta penkkiä on tullut yli 140 kilollakin tehtyä. Ei oo kauheemmin tullu noita mietittyä kun tekee vaan.

Kyllähän se kaiken järjen mukaan ojentaja on vahvempi kuin hauis noissa liikkeissä.. Olettaen että teknikan puhtaus on sama molemmissa.

Ite kanssa tuota miettiny, että hausikäännössä saa helposti tehtyä 50 kilolla 8-10 toistoa ja vielä puhtaasti. Sitten ranskiksia saa tehtyä 45 kilolla max 8x. Johtuu varmaan siitäkin että alkuaikoina tein aina hauiskääntöä tangolla, ja ranskalainen punnerrus tuli kuvioihin ehkä joskus vuoden jälkeen kun olin alkanut käymään aktiivisesti puntilla.
Mutta kuiteskin kapeeta penkkiä saa helposti tehtyä 120-130 kilolla sarjaa.. Aivan kuten joku mainitsikin

Back
Ylös Bottom