Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Aattelinki kokeilla tota joka toinen päivä 1-jakoista ja kahtoo vähän aikaa tuleeko tulosta jos ei niin pistän kokeiluun ton elaston ohjelman.
Mitäs ootte mieltä kannattaako ottaa golden six käyttöön jos tekee joka toinen päivä?

Kannattanee käydä G6-ketjussakin kyselemässä muiden vastaavassa tilanteessa olevien kokemuksia tuosta joka toinen päivä tekemisestä. Aluksi varmasti toimii, mutta kun rajat alkavat tulla vastaan, olisi ainakin minulle aivan mahdoton yhtälö tehdä vaikkapa kyykkyä vain päivän palautumisella. Useinhan 1-jakoisissa tehdään esim. ma-ke-pe reenit ja sitten viikonloppuna onkin pari päivää aikaa palautua. Itse tekisin ehdottomasti mielummin tuon kolme reeniä viikossa, jolloin myös palautuisin kunnolla. Toki voihan yhden reenin viikossa tehdä kevyempänä, mutta ainakin itselle mielekkäämpää olisi valita ohjelma, jolla voi tahkota peräsuoli pitkällä joka kerta!

Tuolla Elaston 2-jakoisella taas ainakin ehtii palautumaan varsin hyvin jos reenaa neljä kertaa viikkoon.

Paljon veikkaatte että mun maksimi on penkissä? kun 47,5kg menee 10-10-8-6.
Ja voisiko joku kertoa että miksi mun kaveri saa suhteessa enemmän maksimia, esim kun mä vedin 42,5kg penkissä sarjaa (10x4) ja mun kaveri teki samaa sarjaa kymmenen kiloo painavammalla nii molemmat sai sen sarjan vedettyy (mun kaveri jopa hikisemmin) ja seuraavalla viikolla ku testailtii maksimeita nii mulla meni 50 ja kaverilla 67,5. Eli suhteessa 7,5kg enemmän MISTÄ TÄMÄ VOI JOHTUA?

- - - Updated - - -

Ja voisiko joku kertoa että miksi mun kaveri saa suhteessa enemmän maksimia, esim kun mä vedin 42,5kg penkissä sarjaa (10x4) ja mun kaveri teki samaa sarjaa kymmenen kiloo painavammalla nii molemmat sai sen sarjan vedettyy (mun kaveri jopa hikisemmin) ja seuraavalla viikolla ku testailtii maksimeita nii mulla meni 50 ja kaverilla 67,5. Eli suhteessa 7,5kg enemmän MISTÄ TÄMÄ VOI JOHTUA?

Ainiin tosiaan oon 14 ja kaverini mua vuoden vanhempi.

Onko kaveris muuten isompi kokosempi? Tai riippuu ehkä myös siitä jos kaveris tekee isommalla pompulla tai jättää vajaaksi laskut rinnalle.. Mahdotonta sanoo:D

Morjes!
Jos olis mitenkää mahollist et joku viisaampi vois valasta muutaman liikkeen meikäläislle ku ei oikein tahdo kolahtaa tähä kajuuttaa. Alotin uuden ohjelman lehdestä ja muutamat liikkeet aivan tuntemattomia eli jos jollain löytyisi mahollisii kuvii tai videoit ni olis vieläki parempi :) eli liikkeet--->

Rinta: Vipuvarsipunnerrus vinopenkissä
Selkä: Soutu vipuvarsikoneessa, soutu vinopenkissä päinmakuulla käsipainoilla, vipuvarsiliike koneessa

Kiitokset etukäteen jos joku ystävällisesti vois jeesaa! :)

Morjes!
Jos olis mitenkää mahollist et joku viisaampi vois valasta muutaman liikkeen meikäläislle ku ei oikein tahdo kolahtaa tähä kajuuttaa. Alotin uuden ohjelman lehdestä ja muutamat liikkeet aivan tuntemattomia eli jos jollain löytyisi mahollisii kuvii tai videoit ni olis vieläki parempi :) eli liikkeet--->

Rinta: Vipuvarsipunnerrus vinopenkissä
Selkä: Soutu vipuvarsikoneessa, soutu vinopenkissä päinmakuulla käsipainoilla, vipuvarsiliike koneessa

Kiitokset etukäteen jos joku ystävällisesti vois jeesaa! :)

Vipuvarsivinopenkki: WLOG E29 - YouTube

Yksi variaatio vipuvarsisoudusta: Team M&M Gymlog 2 - Back blast - YouTube

Vinopenkkisoutu: Team M&M Gymlog 2 - Back blast - YouTube Tuossa vain vinopenkistä tuki, eikä tasapenkistä, kuten videolla.

Noita vipuvarsisoutuja on sitten aika monenlaisia, toisen tulee edestä, toiset ylhäältä ja otteet voi olla kaikkea myötäotteesta hammerin kautta vastaotteeseen. Pointti kuitenkin lienee, että jonkinlainen laite olisi oltava.

Itse korvaisin tuon vipuvarsivinopenkin ihan normi kp/tanko vinopenkillä ja tuon selkätreenin alataljalla/kulmasoudulla.

Miten saatte kyykystä kaikki mehut irti. Omalla salilla ei ole kyykkyhäkkiä vaan teline, jonka korkeutta ei voi mitenkään säätää. Ala-asennossa suojiin on vielä matkaa reippaasti. Joka kertaa jää varmaan 2 toistoa tekemättä, koska ei halua jäädä alas painojen kanssa. Kehitys voisi olla paljon parempaa. Häkissä kyykyt voisi tehdä aivan viimeiseen toistoon, jos suojarautojen säädöt sopivin välein, sellaista nyt vaan salilla ei ole.

Kyykkäättekö ja pudotatte vain painot taakse maahan/telineeseen? Voi herättää kummastusta. Yksin käyn salilla enkä ketään ala varmistajaksi kysyä, toisaalta kyykyn varmistaminen on monelle aika vierasta.

Hei kamoon teidän maksimit on ihan aloittelijatasoa. Turha tollasilla vaivata päätä. Ja turha edes testailla mitään maksimeja. Perustreeniä nyt ja ruokaa koneeseen.

- - - Updated - - -

Miten saatte kyykystä kaikki mehut irti. Omalla salilla ei ole kyykkyhäkkiä vaan teline, jonka korkeutta ei voi mitenkään säätää. Ala-asennossa suojiin on vielä matkaa reippaasti. Joka kertaa jää varmaan 2 toistoa tekemättä, koska ei halua jäädä alas painojen kanssa. Kehitys voisi olla paljon parempaa. Häkissä kyykyt voisi tehdä aivan viimeiseen toistoon, jos suojarautojen säädöt sopivin välein, sellaista nyt vaan salilla ei ole.

Kyykkäättekö ja pudotatte vain painot taakse maahan/telineeseen? Voi herättää kummastusta. Yksin käyn salilla enkä ketään ala varmistajaksi kysyä, toisaalta kyykyn varmistaminen on monelle aika vierasta.

Jos jää pari toistoa varastoon niin ei se haitaksi ole koska voimat kehittyy etkä aja itseäsi tukkoon. Muuten voit pyytä varmistajaa tai jos pystyt turvallisesti telineisiin sen failuren tullessa jättämään niin ei sitä tarvitse hävetä. Kova jätkähän sä vaan oot jos loppuun asti kyykkäät.

Jos tekee penaa ja vatsoja(3x20), voiko seuraavana päivänä tehdä kotona vielä punnerruksia ja vatsoja? Voiko vatsoja tehdä joka päivä? Entä juoksulenkki jalkapäivä jälkeen?

Siis että olisi noista hyötyä.

Jos teet 47,5 kg tuollaiset sarjat niin sarjamaksimi on varmaan 11-12 toiston paikkeilla? Silloin penkkimaksimi on siellä 60-65 kilon tienoilla. Tosin ton sun esimerkin mukaan omaat suhteellisen huonon irtiottokyvyn ja noilla sarjoilla penkkimaksimin olisi pitänyt olla 55-60 kg keskivertoihmisellä. Sun kaverilla maksimi on vähän paremmin linjassa ykkösen kanssa, mutta siellä alarajalla sekin. Tosin noilla painoilla ei näistä vielä kannata huolehtia ja aika näyttää miten lähtee kulkemaan. Jos jatkuvasti mennään alle normaalitason niin sit kannattaa miettiä hermotuksen parantamista. Mutta ei nyt vielä pariinkymmeneen kiloon vielä ainakaan. Ei noilla painoilla tiedä vielä voimatasoista mitään. Tekniikkakin voi olla mitä sattuu ja korvien väli vaikuttaa monta kiloa jos ei ole tottunut suurempia painoja käsittelemään.

Jos tekee penaa ja vatsoja(3x20), voiko seuraavana päivänä tehdä kotona vielä punnerruksia ja vatsoja? Voiko vatsoja tehdä joka päivä? Entä juoksulenkki jalkapäivä jälkeen?

Siis että olisi noista hyötyä.
Jos lihaskasvu on tavoitteena niin eipä tuosta lenkistä mitään mittavia hyötyjä ole. IMO enemmän haittaa. Punnerruksia tuskin tarvitset jos olet tehnyt kovan treenin jo salilla. Vatsat taas tuppaa palautumaan hyvin joten niitä voi tehdä useinkin, mutta älä nyt ihan joka päivä sentään.

- - - Updated - - -

Voisiko joku laittaa jonkun maksimivoimaohjelman ja perusvoimaohjelman ja selittää miten ne eroaa toisistaan?:)

Perusvoimakaudeksi lue täältä ketju 3x4->6x6

Maksimivoimakaudeksi esim. Pomminvarma penkkiohjelma (ketju pakkiksella) tai venäläinen penkkiohjelma (ketju pakkiksella, toimii myös kyykkyyn ja maveen ja ties mihin).

Lähtökohtaisesti se ero on siinä, että maksimivoimakaudella sarjat pääasiassa on lyhyempiä ja painot raskaampia.

Mitä eroa on supistavalla liikkeellä sellasee liikkeesee mitä ei sanota supistavaksi?

Rinnalle esmes pecdec on supistava liike, samoin kuin ristitaljavemputtelut; semmoset liikkeet missä lihakseen saadaan voimakas supistus aikaseks.
Sitten on venyttäviä liikkeitä, niinkuin penkkipunnerrus, jossa ala-asennossa saadaan rintalihakseen hyvä venytys.

Korjatkaas joku ammattilainen jos tuli sanottua väärin :rolleyes:

Back
Ylös Bottom