Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko HIIT- treenistä hyötyä vaikka sen tekis esim illalla vai onko idea nimenomaan aamussa? (tyhjät energiavarastot jne tiedetään) MUTTA koska asun pikkupaikkakunnalla ja salit on auki vaan 21:30 asti ja teen kolmivuorotyötä niin iltavuoroina ainut mahdollisuus mennä salille on ennen töitä ja just ennen salia tehty HIIT vie turhaan energiaa punttitreenistä. Tähän asti olen jättänyt HIIT:in iltavuoroilta pois jos on punttipäivä.

Ei sillä ajoituksella ole mitään merkitystä. Yhtälailla se energia kuluu, oli energiavarastot tyhjät tai ei. Silloin kun sitä energiaa on, niin varmasti nyös kulkee paremmin, joten suosittelen tekemään harjoituksen silloin, kun itselle parhaiten sopii.

Moi oon käyny nyt vajaan vuoden salilla, mutta toi penkki maxit on nyt tyssänny toho 85kg jo muutaman kuukaude ajaks, pituutta on 174 ja painoa 78 nii, että osaisko joku vähä avittaa, että mikä nyt o vikana ku ei tulos nouse?

Varmaan treenaat päin persettä tai et syö tarpeeksi. Tarkempia tietoja tarvitaan, että osaa avittaa.

Kysymys lihastenhermotuksesta.

En ole ollut 6kk salilla ja painot on tippunut kaikissa liikkeissä todella paljon.
Elikkä Penkkasin n. viikko sitten 65kg 5x5 sarjoilla, eikä ollut mitään ongelmia ja tällä viikolla menin uudestaan penkkaan ja hyvä kun 5x5 52.5kg meni.
Viime viikolla aloitin salilla käymisen puolen vuoden tauon jälkeen tosiaan, joten onko mahdollista että hermosto on ylirasittunut ja siksi painot pudonnu yli 10 kiloa viikossa?

Tein 3 eri liikettä rintalihaksille 6kk tauon jälkeen ja rintalihakset oli helvetin kipeet 3 päivää sen jälkeen.
Käsittääkseni hermosto ei kärsi, kun ei tee failureen asti liikkeitä?
Mutta jos tekee monta eri liikettä, eikä tee failureen asti mitään liikettä kärsiikö se siitä sitten?
Jos tekee ns. liikaa treeniä, vaikka ei failureen asti tekisikkään toistoja?

Eli lihasta olis vain tarkotus rasittaa, eikä hermostoa että kehitys pysyisi jatkuvana.

Kysymys lihastenhermotuksesta.

En ole ollut 6kk salilla ja painot on tippunut kaikissa liikkeissä todella paljon.
Elikkä Penkkasin n. viikko sitten 65kg 5x5 sarjoilla, eikä ollut mitään ongelmia ja tällä viikolla menin uudestaan penkkaan ja hyvä kun 5x5 52.5kg meni.
Viime viikolla aloitin salilla käymisen puolen vuoden tauon jälkeen tosiaan, joten onko mahdollista että hermosto on ylirasittunut ja siksi painot pudonnu yli 10 kiloa viikossa?

Tein 3 eri liikettä rintalihaksille 6kk tauon jälkeen ja rintalihakset oli helvetin kipeet 3 päivää sen jälkeen.
Käsittääkseni hermosto ei kärsi, kun ei tee failureen asti liikkeitä?
Mutta jos tekee monta eri liikettä, eikä tee failureen asti mitään liikettä kärsiikö se siitä sitten?
Jos tekee ns. liikaa treeniä, vaikka ei failureen asti tekisikkään toistoja?

Eli lihasta olis vain tarkotus rasittaa, eikä hermostoa että kehitys pysyisi jatkuvana.

On erittäin todennäköistä, että 6kk tauon jälkeen kun treenaa taas, niin paikat on kipeet muutaman päivän. Itsellä viikko jalkatreenitaukoa ja siitä onkin seuraavat 5päivää paskahousukävelyä ja putkirullan päällä itkemistä. Tottakai se rassaa palautumista, jos et syö&nuku riittävästi ja teet suuren määrän liikkeitä, vaikket failureen tekisikkään. Siihen hermoston ylirasittumiseen vaaditaan ainakin itsellä ihan useampi viikko jotain samojen toistomäärien paukuttelua failureen ja jos viikon pidät taukoa penkkaamisen välissä, niin ei ole suurta pelkoa mielestäni.

Olen tässä kuukauden käynyt salilla ja tuloksiakin on tullut ihan mukavasti. Starting strength ohjelmalla paino on noussut 3-4kg ja tuloksetkin ovat useimmissa liikkeissä tuplaantuneet (lähtötaso ei päätä huimannut). Pohdin tuota joulun aikaa, kun joudun viettämään sen poissa kotoa vanhempien luona, enkä sieltä pääse salille. Katselin noita kotitreeniohjeita, mutta välineistöä ei ole tarjolla yhtään. Käsipainot voisi korkeintaan hommata. Jotain voisin yrittää tehdä (löysin esim. tämän http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/75475-kotitreeni-ilman-painoja/), mutta en usko, että saan aikaan samaa rasitusta kuin salilla ja mietinkin siksi, kannattaisiko plussakalorit jättää pois joulun ajaksi (ei ole ongelma, koska en liiemmin välitä jouluruoista) vai pitää ne, vaikka tulisikin noin puolentoista viikon tauko treenaamiseen?

Plussilla menty nyt noin 1kk ja alkaa pikkuhiljaa ylimpien vatsapalojen erottuvuus häviämään. Yritin aluksi pitää sitä mittarina, että kun ne häviävät on dieetin aika, mutta en ole todellakaan vielä mielestäni valmis dieettailemaan :D..

Jotenkin henkisesti kova paikka kun ne häviävät, koska ennen tätä plussa jaksoa tiputin painoa noin 15-20kiloa.

Vetävätkö muutkin plussilla niin kauan, että palikat häviävät ja muutenkin lihas erottuvuus pienenee. ja sitten taas dieetillä ne takaisin ?

Olen tässä kuukauden käynyt salilla ja tuloksiakin on tullut ihan mukavasti. Starting strength ohjelmalla paino on noussut 3-4kg ja tuloksetkin ovat useimmissa liikkeissä tuplaantuneet (lähtötaso ei päätä huimannut). Pohdin tuota joulun aikaa, kun joudun viettämään sen poissa kotoa vanhempien luona, enkä sieltä pääse salille. Katselin noita kotitreeniohjeita, mutta välineistöä ei ole tarjolla yhtään. Käsipainot voisi korkeintaan hommata. Jotain voisin yrittää tehdä (löysin esim. tämän http://www.pakkotoisto.com/aloittelijoiden-osio/75475-kotitreeni-ilman-painoja/), mutta en usko, että saan aikaan samaa rasitusta kuin salilla ja mietinkin siksi, kannattaisiko plussakalorit jättää pois joulun ajaksi (ei ole ongelma, koska en liiemmin välitä jouluruoista) vai pitää ne, vaikka tulisikin noin puolentoista viikon tauko treenaamiseen?

http://www.pakkotoisto.com/treeni/91982-westside-barbell-gymnastics/

Tuolta löytyy aika paljon kehonpainotreenejä, kannattaa lukasta enemmän tai vähemmän tarkasti. Lisäksi on näitä barbrotherz jne. tyylisiä sivustoja, kandee googlettaa niitäkin. Joskus työmatkoilla (jos hotellissa ei salia) oon tehnyt niiden reenejä. Itse ainakin sain ihan hyvin hien pintaan ja taisi paikat jopa hieman olla hapoillakin.

Kuukauden salitreenillä en itse antaisi paljoa painoarvoa jouluruokailuille (olet vanhemmillasi varmaankin vain joitain päiviä). Eli syö miten itse hyvältä tuntuu. Saliharrastuksesi on niin alussa, että pääpaino pitäisi olla vielä itse treenissä sekä monipuolisessa ja terveellisessä ruokavaliossa. Joulupöydässä usein on monipuolisesti ruokaa, osa terveellistä ja osa vähän vähemmän terveellistä.

Älä siis tee tästä liian vaikeata itsellesi, muutaman päivän syömiset (vaikka plussille menisikin ilman treeniä) eivät vaikuta vielä sun kroppaan.

Plussilla menty nyt noin 1kk ja alkaa pikkuhiljaa ylimpien vatsapalojen erottuvuus häviämään. Yritin aluksi pitää sitä mittarina, että kun ne häviävät on dieetin aika, mutta en ole todellakaan vielä mielestäni valmis dieettailemaan :D..

Jotenkin henkisesti kova paikka kun ne häviävät, koska ennen tätä plussa jaksoa tiputin painoa noin 15-20kiloa.

Vetävätkö muutkin plussilla niin kauan, että palikat häviävät ja muutenkin lihas erottuvuus pienenee. ja sitten taas dieetillä ne takaisin ?

Itsellä kanssa pienimuotoista dieettiä pitäisi ensimmäistä kertaa elämässä tehdä. Tuo bulkki/dieetti-syklitys on varmaan jokaiselle ihan oma asia, riippuen omasta vartaloihanteesta ja omista tavoitteista. Eli mieti, milloin sun kroppas näyttää siltä, kun sä haluat.

Itse olen pakkiksen totuuksien mukaan ajatellut sellaista sykliä, että plussilla nostelisin rasvaprosentin 16-18% tienoille ja sieltä tiputtelisin sitten 10-12%. En ole tosiaan vielä itse dieetannut ollenkaan, mutta nyt olisi tavoite saada palikat esiin. Siis aivan jäätävät palikat. Katsotaan miten onnistuu. Jonkin verran ne on aina näkynyt, tällainen kuikelo kun olen, mutta nyt pitäisi saada mahaa tuollaiseen sortsisarjakuntoon. Katson sitten kesällä, että kuinka lähelle pääsin.

Itsellä kanssa pienimuotoista dieettiä pitäisi ensimmäistä kertaa elämässä tehdä. Tuo bulkki/dieetti-syklitys on varmaan jokaiselle ihan oma asia, riippuen omasta vartaloihanteesta ja omista tavoitteista. Eli mieti, milloin sun kroppas näyttää siltä, kun sä haluat.

Itse olen pakkiksen totuuksien mukaan ajatellut sellaista sykliä, että plussilla nostelisin rasvaprosentin 16-18% tienoille ja sieltä tiputtelisin sitten 10-12%. En ole tosiaan vielä itse dieetannut ollenkaan, mutta nyt olisi tavoite saada palikat esiin. Siis aivan jäätävät palikat. Katsotaan miten onnistuu. Jonkin verran ne on aina näkynyt, tällainen kuikelo kun olen, mutta nyt pitäisi saada mahaa tuollaiseen sortsisarjakuntoon. Katson sitten kesällä, että kuinka lähelle pääsin.

Kiitos vastauksesta :)

Vielä kun nuo neljä ylintä palikkaa näkyvät jotenkin niin olisikohan ne rasvat vielä jossain 13-14% paikkeilla sitten. Elikkä vielä voisi siis kiloja nostella :) Itsellä painoa tällä hetkellä 84-85kg bulkin alussa se oli 80kg, mutta pitää ottaa huomioon, että aloitin krean samalla kun plussat joka nosti jo painoa noin 2-3kg.

Pitäisiköhän nostaa tuo paino 90kg ja sitten miettiä dieettiä ? Todella stressaavaa näinkin aikaisessa vaiheessa miettiä/stressata jtn V**** Vatsapaloja :D

Olkapäävammaisen käsitreeni

Onnistuin vihdoin ja viimein rikkomaan myös vasemman olkapääni juuri kun oikeanpuoleinen oli entisellään (kiertäjäkalvosimet jumpattu joka vitun kerta, myös jalktreenin yhteydessä). Ei tarvi rintaa tai käsiä treenata kovaa puoleen vuoteen.

Miltä seuraavanlainen käsijumppa vaikuttaisi, tarkoitus on lähinnä pitää kiinni hankituista lihoista. Kokelin tätä tänään ja oli ihan ok vaikka vähän satujumppailun makua oli.

Stanging military press (kevyt) 5x5
Viparit sivulle 5x10 + 5x10 istuen superina (gymlogia mukaillen)
Facepull 3x10

Leuanveto 3x
Hauiskääntö tangolla 4x10 (kevyt)

Rankis istuen kp tai tanko 5x8
Pushdown 4x15

Rintatreenit eivät onnistu tällä hetkellä joten epäsuoraa rasitusta ei olkapäille ja ojentajille tule kun "rintatreeni" muodostuu toistaikseksi flyeseistä ja kevyestä ristitaljapumppailusta.

Millaista salitreeniä minun pitäisi alkaa harjoittamaan kun tavoitteena on vahvistaa erityisesti vatsa- ja selkälihaksia sekä käsiä? Taustasta sen verran, että oon 18v jäbä, mutta en ole viihtynyt koskaan aiemmin pahemmin salilla. Nyt sekin alkanut kiinnostamaan kun olisi oletettavasti maaliskuussa pääsykokeet ELSO-puolelle ja sitten vauhtiin päästessä lopettaminen ei tule kuuloonkaan.

Olen juoksennellut jo jonkun aikaa keskimäärin neljästi viikossa johtuen coopperista, jossa tavoitteena maaliskuuhun mennessä 3000+(joku 3200 voisi mennä parhaimmillaan). Juoksemisen seurauksena kropasta lähtenyt jännästi painoa - oletettavasti ylimääräistä rasvaa(?) - (74->68, 180cm), mutta toisaalta alkuvaiheilla syöminen jäi vähän niin ja näin... Nyt olen alkanut panostaa vähän tasapainoisempaan syömiseen, eikä ruokavalio koostu enää pelkistä limuista ja makkaroista (karrikoidusti).

Kaveri käy kolmesti viikossa puntilla ja voisin alkaa käymään hänen kanssaan, mutta en tiiä noista jutuista mitään. Jos joku ystävällinen ihminen jaksaisi neuvoa tavalla tai toisella niin olisin kiitollinen!

Onko keholle liian raskasta jos jatkaa 1-jakoisella kun vaihtaa bulkista dieetille, tarkotuksena vähentää rasvaprossaa? Koska kuulemma tarvii hyvin ravintoa 1-jakosessa ku on melkosen raskas ohjelma tuo. Toisaalta jos vaihdan 2-jakoseen tai 4 jakoseen, katoaako mun vähäiset lihat dieetillä mitä oon hankkinu 10kk bulkin aikana (koko aika 1-jakosta), koska tulee eri liikkeitä, eli ei oo enää täsmälleen samaa ärsykettä?

?

Onko keholle liian raskasta jos jatkaa 1-jakoisella kun vaihtaa bulkista dieetille, tarkotuksena vähentää rasvaprossaa? Koska kuulemma tarvii hyvin ravintoa 1-jakosessa ku on melkosen raskas ohjelma tuo. Toisaalta jos vaihdan 2-jakoseen tai 4 jakoseen, katoaako mun vähäiset lihat dieetillä mitä oon hankkinu 10kk bulkin aikana (koko aika 1-jakosta), koska tulee eri liikkeitä, eli ei oo enää täsmälleen samaa ärsykettä?

Riippuu ihmisestä varmaan pitkälti, mutta vähillä energioilla kova 1-jakoinen joka toinen päivä suoritettuna voi olla kova pala purtavaksi. Voit toki kokeilla, mutta jos tuntuu, ettei jaksa, niin sitten vaihdat monijakoisempaan. Ei ne sun lihat lähde kävelemään vaikka ohjelmaa vaihtaisit, kunhan teet homman ns. kunnolla.

Oon kattonu salilla kun monet tekee pohkeita smithissä (pieni sali) niin näyttää aina siltä että yritetää saada jotain nopeus ennätystä. liike on siis sellanen kakkosnelosen päällä olevaa nytkytystä, nopea supistus ja nopea lasku alas. lieko se oikee tekniikka? Itte oon kyllä tehnyt rauhallisesti, ilman suurempaan venytystä, keskittynyt enemmän supistusvaiheeseen.

Monet kyllä tekee niin, mutta se on väärä tapa tehdä. Pohkeita tehdessä on tärkeää kokonainen liikerata, hidas lasku ja pieni pysäytys.

E: tietysti loppuun voi aina vetä pohkeet kunnolla loppuun pomputuksella.

Back
Ylös Bottom