Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Puntilla tulee käytyy Ma, Ke, Pe (Starting Strenghtiä) HIITtiä lenkkipolulla Ti, To, La.

Itse kysymys: onko järkeä jos käy punttipäivänä aamulla tekeen 30-45min juoksulenkin ja illalla menee salille. Pitäisikö pysyä pelkällä puntti ja HIIT kuntoilulla vaiko kannattaako/voiko lisätä vielä pitemmän juoksulenkin.

Tavoitteena on siis diettaa ylimääräset fläsät pois (about 5-8kg) :)

Oma mieltymys: Raskaampi sali ensin, jonka jälkeen juoksu. Salin jälkeen jaksaa HIIT, mutta HIIT:in jälkeen ei jaksa salia.

Oho, tää viesti meni ihan ohi. En oo mistään kuullu/lukenu, mutta ihan päätellä vois, että eri aminohappoja tarvitaan eri määrä – onhan proteiineja kuitenkin niin paljon erilaisia kehossa. Eri aminohapoilla on myös erilaisia muutenkin erilaisia tehtäviä. Hitto ku en millään muista näitä nimiä kunnolla, mutta oisko se ollu leusiinia, isoleusiinia ja valiinia (eli bcaa) ku tarvitaan just erityisesti treenin aikana johonki energiajuttuihin. Ei ku se tais olla alaniini... Joo, kovin on nyt varman oloista tekstiä. :D
Niin tää on mullekin vähän mystistä aluetta. Mutta haen lähinnä sitä että eikö periaatteessa ole mahdollista että vaikka se eläinproteiini sisältää kaikki tarvittavat aminohapot niin ne eivät välttämättä ole oikeassa suhteessa ja näin siitä 30 g proteiinia ei välttämättä saadakaan 30 g hyödynnettävää proteiinia?

- - - Updated - - -

Eli vähän niinkun sulla olisi 100 palapeliä mutta vain 67 niistä on kaikki palat.

Tuski kenenkään sunnuntaibodaajan kannattaa alkaa hiuksia halkomaan proteiinien laadusta.

Itse aiheeseen, miten käytte jalkatreenin jälkeen tai sen jälkeisenä päivänä paskalla? Jos ei tuota tuskaa, niin silloin jalkoja ei ole treenattu, korkeintaan lämmitelty.

Penkki max ei nouse

Moi oon käyny nyt vajaan vuoden salilla, mutta toi penkki maxit on nyt tyssänny toho 85kg jo muutaman kuukaude ajaks, pituutta on 174 ja painoa 78 nii, että osaisko joku vähä avittaa, että mikä nyt o vikana ku ei tulos nouse?

Tuski kenenkään sunnuntaibodaajan kannattaa alkaa hiuksia halkomaan proteiinien laadusta.

Itse aiheeseen, miten käytte jalkatreenin jälkeen tai sen jälkeisenä päivänä paskalla? Jos ei tuota tuskaa, niin silloin jalkoja ei ole treenattu, korkeintaan lämmitelty.

Olipas hieno aivopieru sulta. Eli jos paikat ei ole viikkoa paskana treenin jälkeen niin ei ole treenattu tarpeeksi kovaa ja reeni mennyt päin vittua :D Mulla harvoin tulee kauheita domsseja jos on päässyt ehjää treeniputkea tekemään pidemmän aikaa, jos taas viikonkin tauko tulee niin paikat kahta kauheammin muussina. Mutta itse kysymykseen, onhan se elämä kyllä vittumaista sen pari kolme päivää kun jalat on paskana, jostain syystä mulla jalat kyllä kipeytyy muita lihasryhmiä enemmän aina.

- - - Updated - - -

Onko noin 220-240g proteiinia liikaa bulkilla yhdelle päivälle 72kg painoiselle kaverille?

Bulkilla pärjää aivan hyvin 2g/painokilo, dieetillä proteiinin tarve lisääntyy. Joten sulle joku 150g on riittävä.

Mullakin tulee g/kg bulkilla usein about vastaavia määriä enkä oo viittiny hirveesti stressata siitä niin paljon että oisin tarkoituksellisesti pyrkinyt välttämään protskuja. Muistaakseni Hulmin blogista joskus bongasin tutkimuksen, jossa ainakaan vielä 3.5g/kg määrällä ei ollut havaittavia haittavaikutuksia. Voi olla että muistan väärin.

Bulkilla pärjää aivan hyvin 2g/painokilo, dieetillä proteiinin tarve lisääntyy.

Pärjää varmasti, mutta jos tarvii vaikka 3500 kaloria päivässä niin on oikeesti vaikea syödä niin että tulee vain 150 grammaa protskua. Esim. pelkästä täysjyvämakaronistakin tulis noilla kalorimäärillä jo yli tuon protskumäärän. Sen takia joissain tilanteissa on ihan oleellista kysyä myös paljonko on liikaa.

Jos on vielä fyysisesti raskas työ tai paljon kaloreita kuluttava harrastus (uinti, maantiepyöräily jne) niin kalorintarve voi pienelläkin miehellä olla bulkilla isompikin kuin tuo.

Mullakin tulee g/kg bulkilla usein about vastaavia määriä enkä oo viittiny hirveesti stressata siitä niin paljon että oisin tarkoituksellisesti pyrkinyt välttämään protskuja. Muistaakseni Hulmin blogista joskus bongasin tutkimuksen, jossa ainakaan vielä 3.5g/kg määrällä ei ollut havaittavia haittavaikutuksia. Voi olla että muistan väärin.

Pärjää varmasti, mutta jos tarvii vaikka 3500 kaloria päivässä niin on oikeesti vaikea syödä niin että tulee vain 150 grammaa protskua. Esim. pelkästä täysjyvämakaronistakin tulis noilla kalorimäärillä jo yli tuon protskumäärän. Sen takia joissain tilanteissa on ihan oleellista kysyä myös paljonko on liikaa.

Jos on vielä fyysisesti raskas työ tai paljon kaloreita kuluttava harrastus (uinti, maantiepyöräily jne) niin kalorintarve voi pienelläkin miehellä olla bulkilla isompikin kuin tuo.

No toki mutta viljan proteiini on paskaa joten en sitä kovin tosissani varsinaiseksi proteiiniksi laskisi, eli viljaa syömällä et liikaa proteiinia saa. Ja eihän tommosista 3,5g/painokilo ja yli varmaan mitään haittaa ole mutta ei hyötyäkään, isoista proteiiniannoksista kun kuitenkin menee hukkaan osa jos liikaa vetää.

Miten viljan proteiinien vajaa aminohappoprofiili vaikuttaisi siihen, onko proteiinia liikaa? Ei kai sen aminohappoprofiilin luulis siihen vaikuttavan paljonko se esim. munuaisia kuormittaa? Silloin jos mietitään onko protskua riittävästi sillä toki on merkitystä.

Enivei jos jollain on parempaa tietoa tuosta korkeiden protskumäärien terveellisyydestä, niin muakin kyllä kiinnostais.

Miten viljan proteiinien vajaa aminohappoprofiili vaikuttaisi siihen, onko proteiinia liikaa? Ei kai sen aminohappoprofiilin luulis siihen vaikuttavan paljonko se esim. munuaisia kuormittaa? Silloin jos mietitään onko protskua riittävästi sillä toki on merkitystä.

Enivei jos jollain on parempaa tietoa tuosta korkeiden protskumäärien terveellisyydestä, niin muakin kyllä kiinnostais.

Joo ihan sama, alkaa mennä vaan vähä ohi aiheen täällä "peruskysymykset" threadissa kun aletaan jotain viljan aminohappoprofiileita sun muita kelaamaan joilla ei ole mitään käytännön merkitystä. Jossain oli hyvä kuva ja siihen liittyvä teksti: "What if you just shut up and train" Ei ollut suoraan sulle tarkotettu ;)

Mähän nimenomaan sanoin että sillä aminohappoprofiililla ei oo lainkaan merkitystä tässä tapauksessa. Toi makaroniesimerkki oli vaan lisätty sen takia, että se osoittaa hyvin kuinka vaikeeta se vain 2g/kg pysyminen voi joissain tapauksissa olla. En mä ainakaan vielä ajatellut alkaa syömään kiloa makaronia päivässä enkä mitään muuta. ;) Tarkotus oli vaan huomauttaa että "et tarvii noin paljoo" ei vastaa kysymykseen tapauksissa jossa protskua tulee "vahingossa" paljon, mutta veny sitten useemman viestin turhaksi offtopiciksi jotenkin taas. :P

Mutta joo, sen verran nyt voi sanoa noiden juttujen perusteella mitä oon löytänyt että ei tuollainen 3g/päivä vielä mitenkään vaarallista pitäis olla. Jostain 5g/kg ja isommista määristä on puhuttu kaikissa noissa jutuista mitä ite oon löytänyt proteiinin liikasaannin haitoista.

Mähän nimenomaan sanoin että sillä aminohappoprofiililla ei oo lainkaan merkitystä tässä tapauksessa. Toi makaroniesimerkki oli vaan lisätty sen takia, että se osoittaa hyvin kuinka vaikeeta se vain 2g/kg pysyminen voi joissain tapauksissa olla. En mä ainakaan vielä ajatellut alkaa syömään kiloa makaronia päivässä enkä mitään muuta. ;) Tarkotus oli vaan huomauttaa että "et tarvii noin paljoo" ei vastaa kysymykseen tapauksissa jossa protskua tulee "vahingossa" paljon, mutta veny sitten useemman viestin turhaksi offtopiciksi jotenkin taas. :P

Mutta joo, sen verran nyt voi sanoa noiden juttujen perusteella mitä oon löytänyt että ei tuollainen 3g/päivä vielä mitenkään vaarallista pitäis olla. Jostain 5g/kg ja isommista määristä on puhuttu kaikissa noissa jutuista mitä ite oon löytänyt proteiinin liikasaannin haitoista.

Meinasin ihan yleisestikkin mitä tätä ketjua seurannut kun syvennytään asioihin ihan liikaa. Vastasin vaan alkuperäiseen kysymykseen mikä proteiinimäärä olisi hänelle jo riittävä, ei tuosta n. 220g annoksesta todellakaan mitään haittaa ole kuten ei missään muussakaan tapauksessa kun mennään järkevissä määrissä ilman mitään munuaissairauksia jne. Itse tällä hetkellä vedän juurikin 3 grammaa / painokilo :)

Miksi domssit vaihtelee ? Siirryin kaksjakosista nelijakoseen muutama kk sitten, ja olen huomannut, että domssien kesto ja voimakkuus vaihtelee jostain syystä todella paljon.. vaikka ohjelma pysyy samana. Esim. mulla on yleensä reidet 1-2 päivää kipeenä. Nyt ne on kolmatta päivää TODELLA kipeenä... kolmas päivä kun saa kävellä niinkun paskat olis housussa. Ja ohjelmassa ei siis ole mitään muutoksia tapahtunut. Vastaa juttu myös esim. hauiksien kanssa: välillä ne ei itseasiassa tule ollenkaan kipeeksi, sitten toisella viikolla ne saattaa olla yhden päivän todella kipeät...vaikka täysin samat sarjat,toistomäärät jne.

Siihen proteiinin määrään voi myös todella paljon vaikuttaa oikealla ajoituksella + oikeanlaisella proteiinilla oikeassa tilanteessa. Ennemmin kuin sokeasti mättää sen tarvittavan määrän välittämättä vuorokaudenajasta/proteiinintarpeesta.

Miksi domssit vaihtelee ? Siirryin kaksjakosista nelijakoseen muutama kk sitten, ja olen huomannut, että domssien kesto ja voimakkuus vaihtelee jostain syystä todella paljon.. vaikka ohjelma pysyy samana. Esim. mulla on yleensä reidet 1-2 päivää kipeenä. Nyt ne on kolmatta päivää TODELLA kipeenä... kolmas päivä kun saa kävellä niinkun paskat olis housussa. Ja ohjelmassa ei siis ole mitään muutoksia tapahtunut. Vastaa juttu myös esim. hauiksien kanssa: välillä ne ei itseasiassa tule ollenkaan kipeeksi, sitten toisella viikolla ne saattaa olla yhden päivän todella kipeät...vaikka täysin samat sarjat,toistomäärät jne.

Treenin laatu voi vaihdella vaikka määrät(toistot, sarjat, painot) pysyisivät samana ja vaihtelevat DOMSit ovat etenkin monijakoisissa ohjelmissa täysin normaali ilmiö. Yleensä tuo menee vieläpä siten, että lihaskivut lisääntyvät ohjelman vanhetessa, kun samoista treeneistä aletaan saamaan viikko viikolta enemmän irti.

Meinasin ihan yleisestikkin mitä tätä ketjua seurannut kun syvennytään asioihin ihan liikaa. Vastasin vaan alkuperäiseen kysymykseen mikä proteiinimäärä olisi hänelle jo riittävä, ei tuosta n. 220g annoksesta todellakaan mitään haittaa ole kuten ei missään muussakaan tapauksessa kun mennään järkevissä määrissä ilman mitään munuaissairauksia jne. Itse tällä hetkellä vedän juurikin 3 grammaa / painokilo :)

Kiitoksia vastauksista, itselleni tuo 200g tai +200g proteiinia päivässä on aika vakio ihan sama olinko bulkilla vai dieetillä :)

Onko keholle liian raskasta jos jatkaa 1-jakoisella kun vaihtaa bulkista dieetille, tarkotuksena vähentää rasvaprossaa? Koska kuulemma tarvii hyvin ravintoa 1-jakosessa ku on melkosen raskas ohjelma tuo. Toisaalta jos vaihdan 2-jakoseen tai 4 jakoseen, katoaako mun vähäiset lihat dieetillä mitä oon hankkinu 10kk bulkin aikana (koko aika 1-jakosta), koska tulee eri liikkeitä, eli ei oo enää täsmälleen samaa ärsykettä?

Onko HIIT- treenistä hyötyä vaikka sen tekis esim illalla vai onko idea nimenomaan aamussa? (tyhjät energiavarastot jne tiedetään) MUTTA koska asun pikkupaikkakunnalla ja salit on auki vaan 21:30 asti ja teen kolmivuorotyötä niin iltavuoroina ainut mahdollisuus mennä salille on ennen töitä ja just ennen salia tehty HIIT vie turhaan energiaa punttitreenistä. Tähän asti olen jättänyt HIIT:in iltavuoroilta pois jos on punttipäivä.

Back
Ylös Bottom