Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

jokainen tekee oman makunsa mukaan. Mulle aerobinen dietillä tai muutenkaan ei koskaan meinaa mitään kuolettavan tylsää tasapitkää lenkkeilyä.
Tossa artikkelissa tiivistyy musta hyvin nuo asiat. T NATION | Predator Conditioning

Voisitko tuosta linkistä ranskalaisilla viivoilla tiivistää suomeksi oleellisen ? Englantini ei ole ihan parhaasta päästä. Olisin tosi kiitollinen. Pliis jooko?:)

Minkälaista/miten usein ja milloin aerobista dieetillä kannattaa tehdä? Syökö liiallinen aerobinen dieetillä lihaksia?

Mun mielestä ei kannata tehdä ollenkaan vaan treenaa ennemmin siellä salilla vähän kovempaa.

Edit. Mutta siis tää on vaan mun mielipide. Ilman muuta aerobisellakin saa dieetin toimimaan.

Tervehdys,

Välidieettiä tässä suunnitellessa, alla pari sykliä HST:tä ja sitä ennen kaksijakoista treeniä. Monijakoisempia en ole kokeillut.
Dieettiä ajatellen, mikä olisi paras treeniohjelma lihojen säilyttämiseen?
Progression tahtoisin pitää messissä edelleen, failureen treenaaminen ainakaan joka treenissä ei jotenkin nappaa, mutta tietysti ollaan avoimia ehdotuksille.

Tervehdys,

Välidieettiä tässä suunnitellessa, alla pari sykliä HST:tä ja sitä ennen kaksijakoista treeniä. Monijakoisempia en ole kokeillut.
Dieettiä ajatellen, mikä olisi paras treeniohjelma lihojen säilyttämiseen?
Progression tahtoisin pitää messissä edelleen, failureen treenaaminen ainakaan joka treenissä ei jotenkin nappaa, mutta tietysti ollaan avoimia ehdotuksille.

Anna mennä nykyisellä systeemillä niin pitkään kuin vain pystyt. Älä ainakaan lähde keventelemään treenejä/ohjelmaa, koska silloin ne lihat voi lähteä kävelemään, kun pääsevät helpommalla työllä treeneissä.

Moro,

Olisi pari kysymystä termeihin liittyen, kun puhutaan lihaksesta ja voimasta. Olisin kovin kiitollinen jos jollakulla olisi aikaa selittää asiat niin että täysi ummikkokin ymmärtää (tai vastaavasti tarjota hyvää linkkiä missä nuo asiat selviää).

Eli mikä ero on seuraavilla voimilla?
Kestovoima/Lihaskestävyys/Lihasvoima (sama asia?)
Perusvoima
Maksimivoima
Onko vielä muita (kuin "may the force be with you" :rock:) voimia?

Miten kyseisiä voimia aktivoidaan?
Sarjamäärien lisäys tai vähennys? Toistomäärien lisäys tai vähennys? Pudotussarjat?

Ja kannattaako aloittelijana keskittyä johonkin tiettyy voiman osa-alueeseen näin aluksi, vaiko vuorotella niitä peräjälkeen esim. viikon tai parin välein?

Tiedoksi että käytössä on tällä hetkellä Arnoldin 6, 3 kertaa viikossa, mikäli haluat käyttää käytännön esimerkkiä saliohjelmasta.

Kiitos.

Anna mennä nykyisellä systeemillä niin pitkään kuin vain pystyt. Älä ainakaan lähde keventelemään treenejä/ohjelmaa, koska silloin ne lihat voi lähteä kävelemään, kun pääsevät helpommalla työllä treeneissä.

Jes, kiitän!

Seuraavalle massakaudelle taidan tesmiä tuota elaston 2-jakoista progressiivisella tyylillä, kun tää HST on jotenkin lakannut tuntumasta omalta, reenin jälkeen ei ole reenattu olo.
Mutta dieetti mennään vielä tällä yksjakosella.
Vielä semmoista että kannattaako tehdä nuo 15- 10- ja 5- toiston viikot kuten aikaisemmin vai pelkkiä kympin ja vitosen syklejä (yks sykli=2 vko nousujohteisesti) ? Saishan esim. nuilla vitosen viikoilla treenistä ainakin rankemman, ei olis mitään pumppailua (:D), mutta onko toistomäärillä käytännössä väliä dieetin osalta? (tsori, aloittelijoita ollaan.)

Minkälaista/miten usein ja milloin aerobista dieetillä kannattaa tehdä? Syökö liiallinen aerobinen dieetillä lihaksia?

Dieetin alussa tein joka päivä 20 minuuttia aerobista kohtalaisella teholla + parina päivänä viikossa vähän kovempaa HIIT- tyylisiä vetoja. Kuukauden päästä lisäsin 10 minuuttia jokaiseen päivään. Liikuntamuotoina toimivat pyöräily, ripeä kävely ja hölkkä/juoksu. Tuntui toimivan ihan hyvin meikäläisellä, tietenkin jos tuntuu liian paljolta heti alkuun niin voit modifoida fiiliksen mukaan määriä.

Suosittelen tekemään kohtuullisesti aerobista dieetin ulkopuolellakin, paljon parempi olo fyysisesti kun on kehittänyt jonkinlaista kestävyyskuntoakin lihasmassan lisäksi. Ei ne lihat lähde kävelemään kunhan muistaa syödä tarpeeksi.

Dieetin alussa tein joka päivä 20 minuuttia aerobista kohtalaisella teholla + parina päivänä viikossa vähän kovempaa HIIT- tyylisiä vetoja. Kuukauden päästä lisäsin 10 minuuttia jokaiseen päivään. Liikuntamuotoina toimivat pyöräily, ripeä kävely ja hölkkä/juoksu. Tuntui toimivan ihan hyvin meikäläisellä, tietenkin jos tuntuu liian paljolta heti alkuun niin voit modifoida fiiliksen mukaan määriä.

Suosittelen tekemään kohtuullisesti aerobista dieetin ulkopuolellakin, paljon parempi olo fyysisesti kun on kehittänyt jonkinlaista kestävyyskuntoakin lihasmassan lisäksi. Ei ne lihat lähde kävelemään kunhan muistaa syödä tarpeeksi.

Kiitos paljon. Missä välissä noi teit? Ymmärsin että aamulla ennen syömistä ja treenin jälkeen on paras aika aerobiseen? Entä illalla ennen nukkumaanmenoa?
Jos tekee kovan treenin jälkeen 30 minuuttia aerobista se ei syö lihasta tai voimatasoja?

Vielä kysymys: Nyt on paino tippunut 3 kk aikana 104-92kg. Aika tasaisesti on lähtenyt 1 kg/viikko koko ajan. Onko tuo millainen tahti? Olin aika läskikunnossa kun aloitin. Pituus 180 cm.

Kiitos paljon. Missä välissä noi teit? Ymmärsin että aamulla ennen syömistä ja treenin jälkeen on paras aika aerobiseen? Entä illalla ennen nukkumaanmenoa?
Jos tekee kovan treenin jälkeen 30 minuuttia aerobista se ei syö lihasta tai voimatasoja?

Itse tein aerobiset aina fiiliksen mukaan, ei kannata ottaa stressiä ajankohdasta. Jos tuntuu, että jaksat heti aamusta lähteä lenkkipolulle, hienoa. Jos se ei huvita, alkuiltakin on hyvä aika. Ei kannata kuitenkaan juuri ennen nukkumaanmenoa tehdä mitään liikuntaa, koska se voi vaikuttaa nukahtamiseen. Ja treeninjälkeinen aerobinenkaan ei syö lihoja, vaikka monet sitä pelkäävätkin.

Olen treenannut nyt muutaman kuukauden, en erikoisen aktiivisesti, noin kerran viikossa. Nyt olen alkanut käymään säännöllisemmin pari kertaa viikossa ja jaotellut lihasryhmät kahteen osaan. Ruokavaliosta olen alkanut myös pitämään huolen. Untakin kertyy yössä noin 8-9h. Mutta itse asiaan, haukkareihin. Teen Z-tangolla Scott penkissä 20kg painoilla + tanko (10kg?) 7x7x7. Ongelmana on se, että kyynärvarresta rannetta kohti lähtevä isompi lihas, en tiedä nimeä, tulee aina vietävän kipeäksi ja kasvaa suhteettomasti enemmän haukkariin verrattuna. Haukkarilla kokoa nyt 37,5cm. Enemmänkin sais olla...

Mistä johtuu? Johtuuko se käsien asennosta Z-tangosta? Pitäiskö vaihtaa suoraan tankoon?

Mitä teen kun kp penkki tuntuu että painoa on enemmän vasemmalla puolella, sit kun laitan itteeni oikealle päin, tuntuu että asento olis ihan vituillaan vaikka oon täysin keskellä penkkiä?
Ja kun on erilaista lihas epätasapainoa, esim selän pitkissä lihaksissa, tisseissä yms et miten niitä lähteä korjaamaan?

Iltaa. Tämmöstä siis kyselisin, että nyt puolivuotta salilla käyneenä (3talvi menossa mutta viimetalvena loppui aikaisin motivaatio kesken ja lopetin salillakäynnin lähes kokonaan tammikuun alussa, eli tavallaan vuoden tauko ollut) olen käynyt lähes jokaviikko 4kertaa salilla, ja ihan havaittavia merkkejäkin on tullut. Kyselisin, että jos normaalin salitreenin lisäksi kotona esimerkiksi iltaisin (niinä päivinä kun ei ole salilla ollut) nostelisi 3-4sarjaa käsipainoja, punnerruksia yms vatsoja, eli siis kuntopiiriä, onko siitä oikeastaan hyötyä vaiko haittaa? Tarkoitan että eihän liika treenaaminen ole hyvästä, mutta onko se liikaa, treeniä siis tulis ehkä noin 6kertaa viikossa..? Palkkaria juon, jos sillä nyt on merkitystä asiaan. Ikääkin on vasta 17.
Kiitos.

Iltaa. Tämmöstä siis kyselisin, että nyt puolivuotta salilla käyneenä (3talvi menossa mutta viimetalvena loppui aikaisin motivaatio kesken ja lopetin salillakäynnin lähes kokonaan tammikuun alussa, eli tavallaan vuoden tauko ollut) olen käynyt lähes jokaviikko 4kertaa salilla, ja ihan havaittavia merkkejäkin on tullut. Kyselisin, että jos normaalin salitreenin lisäksi kotona esimerkiksi iltaisin (niinä päivinä kun ei ole salilla ollut) nostelisi 3-4sarjaa käsipainoja, punnerruksia yms vatsoja, eli siis kuntopiiriä, onko siitä oikeastaan hyötyä vaiko haittaa? Tarkoitan että eihän liika treenaaminen ole hyvästä, mutta onko se liikaa, treeniä siis tulis ehkä noin 6kertaa viikossa..? Palkkaria juon, jos sillä nyt on merkitystä asiaan. Ikääkin on vasta 17.
Kiitos.

6x / vko ei ole liikaa, kunhan ohjelma on järkevä eli lihasryhmät saavat tarpeellisen levon (nyrkkisääntönä natuille min. 2d levot lihasryhmälle ja minimaaliset epäsuorat rasitukset). Eli käytännössä sun pitää huolehtia ettei tule treenattua niinä kuntopiiripäivinä samoja lihasryhmiä ainakaan kovaa kuin edellisenä tai seuraava päivänä. Jos vatsoja tykkäät tehdä / näet tarpeelliseksi, niin sitähän voi hyvin vaikka tehdä molempina kuntopiiripäivinä, ja jättää salilla vatsojen tekemisen pois.

Eli esim. jalkapäivän ja rintapäivän välissä hauiskäännöt, vatsat, vipunostot olkapäille - ei paha. Mutta jos teit edellisenä päivänä rintapäivän, ja teet kovat punnerrussarjat heti seuraavana (tai vice versa), eivät rintalihakset ehdi palautua kunnolla.

Mitä teen kun kp penkki tuntuu että painoa on enemmän vasemmalla puolella, sit kun laitan itteeni oikealle päin, tuntuu että asento olis ihan vituillaan vaikka oon täysin keskellä penkkiä?
Ja kun on erilaista lihas epätasapainoa, esim selän pitkissä lihaksissa, tisseissä yms et miten niitä lähteä korjaamaan?

Voi olla että se huonon asennon tunne johtuu vaan siitä että sulla on toinen puoli sen verran vahvempi. Epätasapainossa ei paljoa muu auta kuin ottaa kunnolla selvää, minne tasausta tarvitaan, ja sitten alat antamaan toiselle puolelle vähän enemmän huomiota, esimerkiksi tekemällä perustreenisi jälkeen vielä yhden liikkeen vain toiselle puolelle. Ja sitten muistat seurailla lihasten tasapainottumista ennen kuin huomaat että toinen puoli onkin tullut jo ohi ja joutuu aloittamaan saman rumban. Kärsiväällisyyttähän tähänkin tarvitaan helvetisti.

Olisi kysymys jalkojen palautumisesta. Itse tein kevennyksen tässä juuri. Jätin 2 treeniä väliin ihan tarkoituksella, jolloin viimeksi treenasin viime keskiviikkona. Eli lepoa olisi pitänyt tulla, tämä siis tavallaan lepoviikon tapainen. Tänään sitten taas intoa puhkuen salille tekemään, penkkipunnerrus meni ihan ok, samoin muut liikkeet, mutta etukyykky ihan päin kettuja. Otin siinä jo alkuun 5kg pois, kun ajattelin, että saa vielä tulla hieman kevyempänä, mutta en saanut sillä, kuin ensimmäisen sarjan kunnolla loppuun ja toisessa sarjassa lähti jalat alta. Otin sitten vielä 5kg pois ja uudestaan kokeilemaan, ja taas jalat alta. Tämän jälkeen jalkoja hapotti aivan saatanasti ja kävely oli todella vaikeaa vähään aikaan. Myös salilta kotiin kävely, n.1km teki tuskaa, kun jalat ovat nyt ihan jäykät, eivät tahdo liikkua oikein millään.
Mietin vain, että mitäs tässä nyt oikein olisi voinut tapahtua? Lepoa olisi pitänyt tulla jne? Ainua liikunta mitä tuli tuossa tauon aikana oli 2x kendotreenit sekä n. 3.5 tuntia kävelylenkkejä. Aikaisemminkin on ollut jalkojen palautumisen kanssa ongelmia, mutta ei näin pahoja...
Tykkään tehdä kovia kyykkyjä yms, mutta ei kait se aina failuren lähellä tekeminen pitäisi näin aloittelijalla tuntua kuitenkaan?
Sarjapainotkin ovat ihan onnettomia sinällään. (etukyykyssä esim. 50-55kg ollut, takakyykyssä 65kg viimeksi), itselläkään mittaa ole kuin 173cm/55.5kg, että ihan vinkuheinähän tässä ollaan vielä... (Niin joku aivan varmasti hajoilee näille mun painoille, mutta itselle nuo ovat aika kovia... ei ole reisissä ympärysmittaakaan, kuin 45cm, että jotain pitäisi niillekkin varmaan tehdä? Kovasti olen koittanut kyykkäillä, mutta perkele kun mitään ei tapahdu...)

Hemmetin sekava viesti varmaankin, mutta toivottavasti joku jeesaa aloittelijaa. Vähän kyllä (aika paljon itse asiassa) kummastuttaa tuo...

Olisi kysymys jalkojen palautumisesta. Itse tein kevennyksen tässä juuri. Jätin 2 treeniä väliin ihan tarkoituksella, jolloin viimeksi treenasin viime keskiviikkona. Eli lepoa olisi pitänyt tulla, tämä siis tavallaan lepoviikon tapainen. Tänään sitten taas intoa puhkuen salille tekemään, penkkipunnerrus meni ihan ok, samoin muut liikkeet, mutta etukyykky ihan päin kettuja. Otin siinä jo alkuun 5kg pois, kun ajattelin, että saa vielä tulla hieman kevyempänä, mutta en saanut sillä, kuin ensimmäisen sarjan kunnolla loppuun ja toisessa sarjassa lähti jalat alta. Otin sitten vielä 5kg pois ja uudestaan kokeilemaan, ja taas jalat alta. Tämän jälkeen jalkoja hapotti aivan saatanasti ja kävely oli todella vaikeaa vähään aikaan. Myös salilta kotiin kävely, n.1km teki tuskaa, kun jalat ovat nyt ihan jäykät, eivät tahdo liikkua oikein millään.
Mietin vain, että mitäs tässä nyt oikein olisi voinut tapahtua? Lepoa olisi pitänyt tulla jne? Ainua liikunta mitä tuli tuossa tauon aikana oli 2x kendotreenit sekä n. 3.5 tuntia kävelylenkkejä. Aikaisemminkin on ollut jalkojen palautumisen kanssa ongelmia, mutta ei näin pahoja...
Tykkään tehdä kovia kyykkyjä yms, mutta ei kait se aina failuren lähellä tekeminen pitäisi näin aloittelijalla tuntua kuitenkaan?
Sarjapainotkin ovat ihan onnettomia sinällään. (etukyykyssä esim. 50-55kg ollut, takakyykyssä 65kg viimeksi), itselläkään mittaa ole kuin 173cm/55.5kg, että ihan vinkuheinähän tässä ollaan vielä... (Niin joku aivan varmasti hajoilee näille mun painoille, mutta itselle nuo ovat aika kovia... ei ole reisissä ympärysmittaakaan, kuin 45cm, että jotain pitäisi niillekkin varmaan tehdä? Kovasti olen koittanut kyykkäillä, mutta perkele kun mitään ei tapahdu...)

Hemmetin sekava viesti varmaankin, mutta toivottavasti joku jeesaa aloittelijaa. Vähän kyllä (aika paljon itse asiassa) kummastuttaa tuo...

Ainaki itellä menee jalat jo ekasta kyykyn lämppärisarjasta ihan tukkoon, jos on ollut vähänkään pidempi tauko kyykystä. Sitten jos vielä ei oo muutenkaan tehny jalkoja vähään aikaan, niin en ihmettele yhtään ettei ne oo heti ihan parhaimmassa iskussa.

En siis tiedä yhtään mistä johtuu, mutta ainaki omat kokemukset puhuis sen puolesta, ettei tuossa mitään kauhean vakavaa oo tapahtunu.

Ainaki itellä menee jalat jo ekasta kyykyn lämppärisarjasta ihan tukkoon, jos on ollut vähänkään pidempi tauko kyykystä. Sitten jos vielä ei oo muutenkaan tehny jalkoja vähään aikaan, niin en ihmettele yhtään ettei ne oo heti ihan parhaimmassa iskussa.

En siis tiedä yhtään mistä johtuu, mutta ainaki omat kokemukset puhuis sen puolesta, ettei tuossa mitään kauhean vakavaa oo tapahtunu.

Juuh, Taukoa tuli siis 5 päivää jaloille. Normaalisti jaloille tulee viikossa etukyykky, takakyykky, SJMV ja Mave. Että kyllä niitä tulee tehtyä. Voiko tosiaan 5 päivän tauko noin paljon sitten ''jumittaa''?

Noh, ensi kerralla uudestaan siis vain.

Back
Ylös Bottom