Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Niin onhan se kauan se 2h, mut kuinka paljon se vaikuttaa gainsseihin jos lepää pitkään sarjojen välissä? Ja liikkeiden välissä lepään viel aina vähä pitempään.

Keskimäärin tuo 2h on 20min per liike/harjoitus.

Jossain artikkelissa vaan oltiin sanottu että vois näyttää isommalta kun lihakset tulee enemmän näkyviin.. Siksi tommosta mietin.. Dietti tai semmonen hillitty painon pudotus vois olla kiva mut pelottaa vähän mitä se tekis voimille ja et näyttäisin sit ihan hirmusen laihalta =D

Tosin ei tossa olis kun joku muutama kilo rasvaa poltettava..

Mietin myös et varmaan vois joskus tehä tota penkkiä kapeallakin otteella? Tuntu hirmusen paljon raskaammalta tehdä silleen kun tänään kokeilin.

Kiitoksii vastauksista muuten :)

Löytyyköhän täältä kohtalon tovereita? Eli mulla on nyt ollut pari kuukautta salilta taukoa koska alaselkä kipeytyi aikalailla tuolta välilevyn tienoilta. Mulla on aina ollut ns. "notko" ja pitkä selkä ja koulun terveydenhoitaja sanoi että ilmeisesti kyykyn takia kipeytynyt ja että se liike ei meikäläiselle oikein sovellu koska tulee painetta tuonne välilevylle. Lisätään vielä että olen todella jäykkä, eli jalat ja selkä on tosi jäykät mutta venyttelyllä olen tuota hoitanut.
Nyt olis taas tarkoitus aloittaa salitreeni, mutta mitä liikkeitä tulisi siis kyykyn lisäksi välttää jotta ei tuo välilevy rasitu ja mitä liikkeitä taas voisi suosia selän kannalta? Kiitos jo etukäteen!

Joo, kokeile ihmeessä kaventaa penkissä otetta. Tai sitten vaihtelet tyyliin ma:penkki ke:kapeapenkki pe:penkki.

- - - Updated - - -

Löytyyköhän täältä kohtalon tovereita? Eli mulla on nyt ollut pari kuukautta salilta taukoa koska alaselkä kipeytyi aikalailla tuolta välilevyn tienoilta. Mulla on aina ollut ns. "notko" ja pitkä selkä ja koulun terveydenhoitaja sanoi että ilmeisesti kyykyn takia kipeytynyt ja että se liike ei meikäläiselle oikein sovellu koska tulee painetta tuonne välilevylle. Lisätään vielä että olen todella jäykkä, eli jalat ja selkä on tosi jäykät mutta venyttelyllä olen tuota hoitanut.
Nyt olis taas tarkoitus aloittaa salitreeni, mutta mitä liikkeitä tulisi siis kyykyn lisäksi välttää jotta ei tuo välilevy rasitu ja mitä liikkeitä taas voisi suosia selän kannalta? Kiitos jo etukäteen!

En kyllä alkais mitään välttelemään vaan hoitasin selän ensin kuntoon. Kannattaa käydä jollain lääkärillä joka osaa sanoa muutakin, kun "luultavasti kyykyssä tullu".

Onko bulkilla kaikki se läski mitä ''gainataan'' otettava puhtaasta ruoasta? Meinaan että voiko osa tulla vaikka jälkiruoista tai herkuista kunhan nyt syö kuitenkin kohtuudella niitä ja tietysti normaalin ruoan lisäksi.

Onko bulkilla kaikki se läski mitä ''gainataan'' otettava puhtaasta ruoasta? Meinaan että voiko osa tulla vaikka jälkiruoista tai herkuista kunhan nyt syö kuitenkin kohtuudella niitä ja tietysti normaalin ruoan lisäksi.

Nauti elämästä, äläkä ressaa, niin tulee tulosta. Itse en tosin vetäisi niitä rasvaisempia herkkuja, mutta en nyt usko, että kerran kahdessa viikossa syöty viineri tuloksiasi tuhoaa. Kuitenkin bulkilla tulee sitä rasvaakin hiukan kroppaan vaikka kuinka vetäis pelkkää riisikanaa, mutta dieetillä ne lähtee.

Lihasta gainataan, läski on vain bonus. Ainahan se on parempi syödä puhtaasti. Jälkiruoissa on sokeria ja nopeaa hiilaria jolla on oma vaikutuksensa treeniin. En ottaisi jälkiruokia ihan säännölliseksi kaloreiden hankinta välineeksi, mutta kohtuudella tietenkin.

Onko 200kcla plussat hyvä jos tavoitteena mahdollisimman pieni rasvan kertyminen plussilla ? Kuinka paljon olisi hyvä painon nuosta viikossa/kuukaudessa jos mahdollisimman lean gainsiin pyritään?

Niin siis missä on tämä välilevyn alue sun selässä? Painetta välilevylle? Tiesitkö että välilevyjä on jokaisen nikaman välissä?

Moikka! Hei minun pitäs saada pudotettua huomiseks ilta 18 mennessä niin paljon painoa kuin mahdollista, olisiko kellään antaa vinkkejä mitä syödä tai tehdä erityisesti. Ei varmaan kannatta mennä salille että lihakset eivät kerää nesteitä kehoon? Aerobista ja niukkaa syömistä?

juo tänään vitusti vettä ja huomenna et juo ollenkaan vaan kuset kaiken veks. Älä myöskään syä hiilaria enää tänää tai huomenna ennen tuota 18. Jos jotain pitää syödä niin tänään nestemäisinä drinkkeinä ilman hiilaria siis. Tällaset sikanopeet ohjeet :D

Arnoldin kultaiseen kuusikkoon kuuluu leuanveto, en kuitenkaan saa ainuttakaan leukaa, joten täytyy hankkia vähän kuntoa ennen ohjelman aloittamista. Mikä on paras tapa treenata leuan vetoon tarvittavia lihaksia, jos ei pysty vetämään leukoja?

Arnoldin kultaiseen kuusikkoon kuuluu leuanveto, en kuitenkaan saa ainuttakaan leukaa, joten täytyy hankkia vähän kuntoa ennen ohjelman aloittamista. Mikä on paras tapa treenata leuan vetoon tarvittavia lihaksia, jos ei pysty vetämään leukoja?

Aloita vaan se ohjelma jo nyt ja tee alla mainittuja liikkeitä. Ylätaljalla voit tehdä sen 3x10 ja päälle vaikka pari negatiivista leukaa jos tuntuu, että vielä on voimia jäljellä.

Ylätalja!

Tai negatiiviset leuat.

Ylätaljalla tietty saa hieman samanlaista voimaa ku leuat vaatii, mutta suosittelen että jos mahollista niin teet siinä kevennetyssä leuanveto laitteessa. simuloi parhaiten oikeita leukoja.

Aika harvalla salilla on noita leuanvetokoneita, joten paras korvaava liike siinä tapauksessa on rack leuat eikä mikään ylätalja.

Moro,

Olen tuore foorumilainen ja olen kovasti selannut foorumeita läpi ja täältä onkin jo paljon löytynyt vastauksia mielessä pyörineisiin kysymyksiin, mutta pariin asiaan toivoisin vielä hieman tarkennusta asioista enemmän perillä olevilta ihmsiltä.

Hieman taustaa.

Eli, pudotin alkuvuodesta noin 30 kiloa painosta, mikä on tietenkin ihan jees, mutta kun en silloin vielä ollut lainkaan perillä ravintoasioista, tämä tapahtui aivan liian nopealla aikataululla ja väärällä tavalla (aivan liian vähän kaloreita) joten onnistuin rasvan lisäksi pudottelemaan varmasti hyvän määrän lihastakin.
Nyt vahingosta viisastuneena, olisi tarkoitus loput ylimääräiset rasvat pudotella rauhallisesti, ja hankkia samalla menetettyä lihasta takaisin.
Tämän hetken tilanne on siis Mies, 32, 180cm, 115kg.

Olen nyt pari kertaa käynyt kaverin kanssa salilla. Ensimmäisellä kerralla katsottiin tekniikka kuntoon maastavetoon, kyykkyyn ja penkkiin ja toisella kertaa pyysin että katsotaan niihin tämän hetkiset maksimit, että tiedän mistä lähdetään. Nyt kun tiedän miten ne liikkeet kuuluisi suorittaa, tarkoitus on tästä eteenpäin kulkea suurimmaksi osaksi yksin salilla.

Tämän hetken tilanne mikäli lukemat muistan oikein:
maastaveto 100kg
kyykky 80kg
penkki 85kg

Tarkoitus olisi siis ensimmäiset pari kuukautta käydä salilla tehden joka kerta muutamaa samaa perusliikettä, ja muuttaa ohjelmaa vasta sitten myöhemmässä vaihessa joksikin monimutkaiseksi. Kunhan nyt ensin opin edes kaikkien laitteiden ja liikkeiden nimet ja lihakset mihin niiden pitäisi vaikuttaa.

Sitten ne muutamat kysymykset mihin toivoisin hiukan valotusta fiksummilta.

1. Ilmeisesti 3x8 toistot per liike lämmittelyiden jälkeen on hyvä määrä, mutta onko mitään järkevää tapaa laskeskella sopivia painoja toistoihin esim. miinustamalla X kiloa maksimeista, vai pitääkö ensimmäiset kerrat vain koitella kepillä jäätä millaisilla painoilla saan vielä juuri ja juuri tehtyä täydet sarjat puhtaita toistoja?
Oletan että mehut kuitenkin kuuluu ottaa irti siihen pisteeseen että ei enää pystyisi tekemään ylimääräistä sarjaa?

2. Ajatuksena olisi käydä salilla heti heräämisisen jälkeen ennen aamupalaa ja töitä, niin miten tuo ennen salia tankkaus kuuluisi hoitaa, vai yritänkö mennä edellisen päivän energioilla? Esimerkiksi jos herään kello 06.00, siitä vartin verran heräilyyn ja aamutoimiin ja parin minuutin kävely niin olisinkin jo salilla.

3. Tarkoitus olisi käydä salilla MA, KE, PE. Aloittaessa kolme kertaa viikkoon lienee varmasti hyvä, mutta onko järkevää tehdä samana päivänä sekä maastavetoa että kyykkyä, vai pitäisikö niitä vuorotella?

Kiitoksia.

Kiinnostais tietää muute et mist johtuu jos yrität esim treenaa selän ojentaja lihaksia tekemällä niit perus selkä rutistuksia ni miksi tulee kauhee polte nimenomaan alaselkään vaiks se lihasrypäs juoksee koko matkan selkä rangan vieressä? :D

Back
Ylös Bottom