Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Totanoin, ikää olis 16 ja aknea vähän esiintyy, ei oo mitään lääkitystä tms. kun ei ole kovin paha. Hera80 minttusuklaata olen vetäny ja naama tuntuu räjähtävän siinä olevan rasvan takia. Onko mitään vähärasvaista/rasvatonta jauhetta tjm. millä voisi korvata tuon nykyisen jauheen? Tietenkin perussafka mutta lisäravinnetta etsisin.

Onko kreatiinist muute jotai luotettavaa tutkimust tehty? Ei mitää kyselytutkimust tai mitää vaa mis on iha verrattu lumetuotteesee ja mitattu voimantuottoa (en oo varma onks oikea termi) mut siis mitattu suoritus kykyä. Koska itse en huomannut mitää hyötyy ni luulen et monet vaa luulee et se auttaa.
On. Se on proteiinin ohella ainoa lisäravinne jonka voi luotettavasti sanoa olevan hyödyllinen. Ei kannata vetää liian isoja johtopäätöksiä siitä jos se ei itsellä toimi. Kreatiini on sellainen että joillakin harvoilla ei tapahdu mitään, koska kreatiinitasot kropassa on jo luonnostaan sillä tasolla ettei ylimääräisestä ole hyötyä. Minäkin kuulun niihin joilla se ei toimi, mutta kyllä kratiinin hyöty on silti kiistämätön suurimmalle osalle ihmisistä.

On. Se on proteiinin ohella ainoa lisäravinne jonka voi luotettavasti sanoa olevan hyödyllinen. Ei kannata vetää liian isoja johtopäätöksiä siitä jos se ei itsellä toimi. Kreatiini on sellainen että joillakin harvoilla ei tapahdu mitään, koska kreatiinitasot kropassa on jo luonnostaan sillä tasolla ettei ylimääräisestä ole hyötyä. Minäkin kuulun niihin joilla se ei toimi, mutta kyllä kratiinin hyöty on silti kiistämätön suurimmalle osalle ihmisistä.

Täällä sama homma. Pari "kuuria" takana, mutta ei mulla niiden aikana mitenkään normaalista poikkeavasti paino/sarjapainot noussu. Vettä myös join ainaki tankkausjakson aikana huomattavasti normaalia enemmän, mutta en huomannu mitään vaikutusta.

Minkä takia? Sen takia että sulla esim on mahdollisesti korkeat kreatasot ja tuote ei sulla toimi, sanot aloittelijalle että älä käytä? Eikö kannataisi suositella vaikka vaan kokeilemaan ja toteamaan itse?

Lihasmassan kannalta hyvä palautuminen on tärkeätä. Miten on jos tarkoitus on voiman hankinta? Pitääkö palautua yhtä hyvin vai voiko/kannattaako treenata useammin? Esim. peräkkäisinä päivinä samoja liikkeitä yms.

Lihasmassan kannalta hyvä palautuminen on tärkeätä. Miten on jos tarkoitus on voiman hankinta? Pitääkö palautua yhtä hyvin vai voiko/kannattaako treenata useammin? Esim. peräkkäisinä päivinä samoja liikkeitä yms.

Eipä se palautuminen siitä juuri muutu kun kyse on hermoston palautumisesta. Se, että voiko/kannattaako riippuu hyvin pitkälti reenistä itsestään, peräkkäisinä päivinä samoja liikkeitä nyt en pitäisi järkevänä missään tapauksessa...

Kuinka pitkälle voi yksi-jakosella ohjelmalla päästä? En oo mitää kisajuttuja koskaan harkinnu eikä ole mitään sen kummempaa tavotetta ku tietysti saada lihasta ja voimaa. Tuleeko yksi-jakosella joskus stoppi vastaan minkä ylipääseminen vaatis ohjelman jaottelua? Yksi-jakonenhan rajottaa salikertojen määrää per viikko ku ei siellä voi ravata jumppaamassa joka päivä (ei ainakaan ilman aineita).

Vielä yks kysymys tohon kreatiiniin liittyen :D ku tossa purkissa lukee että pitäs nyt tässä 5pv latausjaksolla ottaa ennen aamupalaa, ennen treeniä ja jälkeen ja ennen/jälkeen viimeisen aterian, nii mites sitte lepopäivänä kannattaa ottaa? Lähinnä mietityttää toi ennen ja jälkeen treenin.

Vielä yks kysymys tohon kreatiiniin liittyen :D ku tossa purkissa lukee että pitäs nyt tässä 5pv latausjaksolla ottaa ennen aamupalaa, ennen treeniä ja jälkeen ja ennen/jälkeen viimeisen aterian, nii mites sitte lepopäivänä kannattaa ottaa? Lähinnä mietityttää toi ennen ja jälkeen treenin.

Eise latausjakso ole edes pakollinen. Rupeet vaa kiskoo vaikka palkkarissa joka pv.

Kuinka pitkälle voi yksi-jakosella ohjelmalla päästä? En oo mitää kisajuttuja koskaan harkinnu eikä ole mitään sen kummempaa tavotetta ku tietysti saada lihasta ja voimaa. Tuleeko yksi-jakosella joskus stoppi vastaan minkä ylipääseminen vaatis ohjelman jaottelua? Yksi-jakonenhan rajottaa salikertojen määrää per viikko ku ei siellä voi ravata jumppaamassa joka päivä (ei ainakaan ilman aineita).

Bodarille se ei oikein sovi, mutta voimailijalla ei kyllä tule raja vastaan. Itse olen vuoden päivät takonut 1-jakosella, enkä taida muuhun enää vaihtaakaan. Hyvä esimerkki on myös tuo Oranki, joka vääntää 3-5 reeniä viikossa yksjakosella vaikka yhteistulos on luokkaa 200+150+300.

Aineita siinä ei mihinkään tarvi, kyse on enemmänkin järkevästä suunnittelusta.

Moi.

Kannattaako painonnostovyötä käyttää?
Olen käyttänyt vyötä mavessa ja kyykyssä suuremmilla painoilla.
Onko turhaa, haitallista vai noston turvallisuutta lisäävää? Tekniikka tulee tietysti tärkeimpänä.

Moi.

Kannattaako painonnostovyötä käyttää?
Olen käyttänyt vyötä mavessa ja kyykyssä suuremmilla painoilla.
Onko turhaa, haitallista vai noston turvallisuutta lisäävää? Tekniikka tulee tietysti tärkeimpänä.

Kyllähän sitä niissä kaikista raskaimmissa liikkeissä kannattaa käyttää. Ei ole haitallista, kunhan se vyö ei ole päällä aivan joka liikkeessä yhden käden rannekäännöstä lähtien.

Kannattaako mun siirtyä tekemään 1-jakoista ohjelmaa teidän mielestä? Mulla on kahdesti tai kolmesti viikossa futis-treenit ja siihen päälle kaikki salitreenit. Olen nyt tehnyt viimeiset kaksi kuukautta joko 2- tai 3-jakoista ohjelmaa.

Eikös aloittelijan ole vielä aivan mahdollista kehittyäkin bulkilla 1-jakoisella? Tuntuu vain jotenkin liian vähältä se, että pääsen 2- tai 3-jakoisella kolmesti tai neljästi viikkoon salille treenaamaan. Ja 1-jakoisena ajattelin tota G6:tta, jossa kyykkyä tekisin pienemmillä toistomäärillä, koska haluan voimaa enemmän.

Ja eikös se ole aloittelijalle hyvä, että lihakset saavat treeniä usein? Itsellä on nytkin sellainen tilanne, että viime kerran treenasin rintaa, olkapäitä ja ojentajia viime lauantaina ja seuraavan kerran on mahdollisuus treenata noita lihasryhmiä ensi torstaina. :/ Eikös tässä ole vähän liian pitkä tauko? Luulen, että kehitystä tulisi 1-jakoisella, kun lepään hyvin ja syön kunnolla. Lisäravinteina omega-3, creakong, monivitamiini ja whey-80 on tällä hetkellä käytössä.
Mielipiteitä?

Moi! Mulla on muutamia kysymyksiä lähinnä tota Arskan kutosta koskien..

Kuseeko treeni ihan totaalisesti jos menee 2h sen suorittamiseen? Tällä hetkellä treenaan siis sillä Arnoldin kultaisella kuusikolla ja mulla venyy joskus treenit jopa 2h mittasiks.

Tuntuu ettei ojentajat saa tarpeeksi hittiä ja penkkikin on jäänyt junnaamaan 60kg kieppeille. Voiko jotain "apuliikkeitä" tehdä ja jos voi niin mitä?

Olen tehnyt pystypunnerrusta melko leveällä otteella, kannattaisiko sitä ehkä kaventaa, saisko sen sillon tuntumaan myös vähän ojentajissa?

Leaut jääneet junnaamaan noin max 10 toistoihin. Tänään vedin 10, 6, 6 tavanomaista leveämmällä otteella. Miten saan parannettua toistomääriä kahdessa vikassa sarjassa?

Sen sijaan kyykky on edistynyt kivasti. 4x10x80kg tai 5x5x90kg vrt penkki hyvänä päivänä 3x10x60kg ja välillä jää vajaiks penkin sarjatkin.
Pitäiskö välillä tehä penkki ennen kyykkyjä?

Ja varmaan jossain vaihteessa kannattaa alkaa vaihtelemaan toisto/sarjamääriä?

Lisäksi vielä viimeinen kysymys.. Arvioin itselläni olevan noin 15-18% rasvaprosentti. Näyttäisinkö isommalta vai pienemmältä jos pudottaisin rasvaprosentin 12% ja tämän jälkeen alottaisin uuden bulkin kun tuntuu että semmosta uutta bulkki kuuria kaivattais, mutta ei viitti itteään vetää älyttömän rasvaseksi ainakaan ihan suoraan.

Kuinka toi rasvaprosentin pudottaminen vaikuttais voimaan vai vaikuttaisko välttämättä edes?

Aika kauan tuo 2h kyllä. Ellet sitten tosi perusteellisia lämmittelyjä tee.

En laittas sinuna mitään apuliikkeitä vielä. Kokeile keventää/lyhentää sarjoja välillä penkissä.

Hartian levynen ote tai vähän leveämpi on aika yleinen pystypunnerruksessa. Kokeile toki kaventaa.

Saat parannettua toistomääriä kuhan tulee voimaa.

Voi tehdä penkin ennen kyykkyä, jos haluat siihen panostaa.

Kyllä, niinku sanoin jo kannattaa vaihdella aina 5-15 välillä.

Et kai sä isommalta näytä jos laihdutat? :D Ihan fiiliksen mukaan kannattaa miettiä haluatko dieetata vai bulkata vai mitäikinä teetkin. Ei kukaan tommosia sun puolesta päätä.

Dieetti syö melkeen aina jonku verran voimia.

Back
Ylös Bottom