Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mitä lisäravinteita kannattaisi syödä ennen ja jälkeen treenin, heraproteenia? Ja kuinka paljon mitäkin? Lisäravinteista en oikein tiedä mitään, tavoitteena olisi saada lihasta ja ylläpitää kuntoa. Olen 19v, 178cm, ~85kg ja vasta aloittanut sali treenaamisen, aiempaa liikunta taustaa on joten kunto on ihan hyvä. Treenaan 6G ohjelmaa yleensä aamuisin;

Ma: Lenkki 5km
Ti: Sali
Ke: Lenkki 5km
To: Sali
Pe: Lenkki 5km
La: Sali
Su: Lepo.

Mitä lisäravinteita kannattaisi syödä ennen ja jälkeen treenin, heraproteenia? Ja kuinka paljon mitäkin? Lisäravinteista en oikein tiedä mitään, tavoitteena olisi saada lihasta ja ylläpitää kuntoa. Olen 19v, 178cm, ~85kg ja vasta aloittanut sali treenaamisen, aiempaa liikunta taustaa on joten kunto on ihan hyvä. Treenaan 6G ohjelmaa yleensä aamuisin;

Ma: Lenkki 5km
Ti: Sali
Ke: Lenkki 5km
To: Sali
Pe: Lenkki 5km
La: Sali
Su: Lepo.

Mikä on tavoitteesi? Millainen on ruokavaliosi? Miksi lenkit ovat tuossa?

En tiedä onko tämä oikea triidi tälle kysymykselle, mutta menkööt nyt tän kerran.

Ongelmani koskee kyykkäämistä. Aina kun lähden kuorman kanssa alas niin vasen jalkaterä kääntyy ulospäin, mutta oikea pysyy paikoillaan. En tiedä onko tällä "vaivalla" ja sillä että vasempaan polveen sattuu kun yritän prässiä tehdä.

Onko se ihan ok, että vasen jalkaterä kääntyy melkeen vaakatasoon, mutta oikea pysyy siinä mihin oon sen asettanu?

En tiedä onko tämä oikea triidi tälle kysymykselle, mutta menkööt nyt tän kerran.

Ongelmani koskee kyykkäämistä. Aina kun lähden kuorman kanssa alas niin vasen jalkaterä kääntyy ulospäin, mutta oikea pysyy paikoillaan. En tiedä onko tällä "vaivalla" ja sillä että vasempaan polveen sattuu kun yritän prässiä tehdä.

Onko se ihan ok, että vasen jalkaterä kääntyy melkeen vaakatasoon, mutta oikea pysyy siinä mihin oon sen asettanu?

Ei tosiaankaan oo ok. Pikkusen jalkateriä saa kääntää ulospäin, mutta ihan vaan 0–10° astetta ja se on tosi vähän oikeesti. Siitähän tuo polvikipukin varmasti johtuu, koska jalkaterät ulospäin polvi menee löysempään asentoon eikä taivu ihan silleen, ku sen kuuluis. Nilkan liikkuvuutta ja kyykkytekniikkaa kannattaa parantaa. Painonnostokengillä (tai korokkeella kantapään alla) saa mahdollisesti ns. nopean ratkaisun, vaikka oikeesti se onkin vain vaivan kiertämistä. Pidä myös huoli siitä, että painat polvia ulospäin niin kyykyissä kuin prässeissäkin. Sillä saa polvivaivoja kuriin. Mulla itelläni oli myös tota, että vasen jalka kääntyi mielellään ulospäin, mutta nilkkaa mobilisoimalla ja jalkaholvia korottamalla (poistamalla nilkan pronaatiota) oon päässy siitä eroon. Lonkkien liikkuvuus (koukistus ja ulkokierto erityisesti) saattaa myös auttaa asiaan.

Olen nyt tehnyt HIIT- pikatreeniä aamuisin tyhjään vatsaan. HIIT-pikatreeni polttaa rasvaa nopeasti? aloittelijalle riittää neljä minuuttia - Terveys - Terveys - Helsingin Sanomat <<- noilla ohjeilla 15sec per liike. Lisäksi peruskyykkyjä tyylillä: 1. päivänä 50, 2. 55, 3. 60 4. lepo 5. 70 ja 30. päivänä 250. Lisäksi askelkyykkyjä 20 molemmilla jaloilla. Perjantaista asti jalat olleet niin kipeät etten pystynyt eilen enkä tänään tekemään jalkoja ollenkaan enkä HIIT:iä. Tuskaa tekee istuminen ja istumasta nousu. Sunnuntai oli lepopäivä ja eilen ja tänään pidin myös HIIT:stä paussia koska ei vaan kykene.

Missä vika? Venyttelen ja palauttelen kyllä.

EDIT: Teen siis muutakin treeniä kun jalkoja mutta en jaksanut koko ohjelmaa kirjoittaa koska ei ole oleellista(?) kun vain jalat on kipeät.

EDIT: Teen siis muutakin treeniä kun jalkoja mutta en jaksanut koko ohjelmaa kirjoittaa koska ei ole oleellista(?) kun vain jalat on kipeät.

Olet tehnyt liikaa. Jos teet 250 kyykkyä ja muuta jalkajuttua niin ei ihme jos paikat ei palaudu. Ts. Anna kropalle aikaa palautua enemmän tai vähennä määrää. Muös ruokailulla on iso merkitys. Jos syödään miinuskaloreilla on palautuminen moisesta aina hitaampaa.

Olen nyt tehnyt HIIT- pikatreeniä aamuisin tyhjään vatsaan. HIIT-pikatreeni polttaa rasvaa nopeasti? aloittelijalle riittää neljä minuuttia - Terveys - Terveys - Helsingin Sanomat <<- noilla ohjeilla 15sec per liike. Lisäksi peruskyykkyjä tyylillä: 1. päivänä 50, 2. 55, 3. 60 4. lepo 5. 70 ja 30. päivänä 250. Lisäksi askelkyykkyjä 20 molemmilla jaloilla. Perjantaista asti jalat olleet niin kipeät etten pystynyt eilen enkä tänään tekemään jalkoja ollenkaan enkä HIIT:iä. Tuskaa tekee istuminen ja istumasta nousu. Sunnuntai oli lepopäivä ja eilen ja tänään pidin myös HIIT:stä paussia koska ei vaan kykene.

Tottumattomana tollanen voi saada jalat vaan oikeen kunnolla kipeeks. Aluks kannattaa ehkä hieman tehdä kevyemmin ja koventaa treenejä vähän kerrallaan. Kyllä siihen alkaa tottumaan eikä jalat lopulta kipeydy enää välttämättä ollenkaan.

En tiedä mihin osioon tämän laittaisi, mutta kirjoittelen tämän nyt tänne.

Olen 20-vuotias miehen alku, jota on pidempään jo kiinnostanut alkaa tekemään omalle kunnolle jotain. Aikaisemmin harrastin jalkapalloa, mutta se jäi polvivaivojen takia, nykyään ovat kunnossa. Aikaisempaa kokemusta salilta on ihan muutamien kuukausien ajalta, joten tietämykseni on lähellä nollaa. Ongelmana on se, että mitään aktiviteettejä ei tällä hetkellä ole, joten painoa alkaa olla turhan paljon, eli 102kg ja pituutta varressa vajaa 185. Tarkoituksena olisi alkaa käyttämään saliohjelmana alussa starting strenghtiä, mutta pitäisikö painoa saada pudotettua ennen kyseisen ohjelman aloittamista?

Innostuksissani kuun alussa, kun oli palkkapäivä menin tilaamaan fitnesstukusta jo protskujauheita yms. Päätös oli sikäli todella tyhmä, että en noista oikeastaan mitään ymmärrä. Nyt löytyy kotoa siis 4kg säkki WHEY-100 ja tähän päälle valitsin oikeastaan täsyin sokkona ALA 400 kapseleita. Kysymykseni onkin, että tekeekö aloittelija näillä juuri mitään ja miten näiden käyttäminen olisi järkevintä?

Suurin ongelma painoni kanssa on ruokavalioni, eikä niinkään liikkumisen puute, vaikka alussa näin taisin väittää. Kannattaako vetää reiluati minuskaloreilla alkuun, että painaoa saisi hieman pois? Taitaa syödä tuloksia salilla, mutta alkuun tuloksia tulee varmasti miinuskaloreillakin, eikö? Päätavoitteena ei kuitenkaan ole saada pudotettua painoa, vaan saada lihasta. Toki näillä kiloilla on sanomattakin selvää, että pois on ylimääräisiä saatava.

Mieluusti ottaisin vastaan hyvän ruokavalion, joka sopisi tähän tämän hetkiseen tilanteeseeni. Lisäksi kaiken näköiset cinkit yms. ovat tervetulleita, sillä ihan lapsen saappaissa ollaan harrastuksen kanssa.

Onko tällainen viikkosykli toimiva?

Viikko 1: HIT
Viikko 2: HIT
Viikko 3: Keventely
Viikko 4: "Normibodailu"
Viikko 5: Voimailu
Viikko 6: Keventely

Ja taas alusta. Tuleekohan keventelyjä liian paljon, kun mietin mikä olisi hermostolle suotavin ratkaisu, ettei se rasittuisi liikaa? HITillä tarkoitan siis hitaat nostovaiheet ja hitaat negatiiviset. Kannattaako HITissä tehdä ensin vaikka tangolla penkkipunnerrusta failureen ja sen jälkeen vaikkapa käsipainoilla? Entä onko vastakkaisille lihaksille tehtynä toimivaa esim. penkkipunnerrus ja ylätalja? Sekä montako sarjaa kannattaa HIT tyylillä yhdessä liikkeessä? Tavoitteena on siis lihasmassan kasvatus.

Ensinnakin sori, etta kirjoitan ilman aeaekkoesia...

Homman nimi on seuraava:

Painoin 15.5.2012 noin 116.1 kg. Pikakelauksella tahan paivaan: painoa on nyt 72.8 kg eli olen pudottanut puolessatoista vuodessa 43 kiloa.

Painonpudotus on tapahtunut melko suoraviivaisella ruokavalion muutoksella seka lenkkeilylla / jalkapallon pelaamisella / squashilla / salibandylla. Eli siis melkein sata prosenttisesti liikunnalla ja diettaamalla. En tietoisesti mitaan Atkinsia tai VHH-dieettia vetanyt vaan salakavalasti jatin vahitellen hiilareita pois ja siita se lahti. Jatin iltasyomisen melkein kokonaan pois ja aloin syomaan terveellisemmin aamulla ja paivalla. Klo 18 jalkeen en syonyt sitten enaa mitaan raskasta vaan rahkaa tai muuta pienta. Olihan se joissain vaiheissa aikamoista kidutusta ja reiluilla miinuskaloreilla mentiin pidemman aikaa, kunnes jossain vuoden alussa vahan rukkasin ruokavaliota, mutta edelleen pysyin kuitenkin miinuksilla. Pudotus on ollut melko tasaisesti siina 0.7 kilon viikkotahdissa. Alussa lahti toki vauhdilla enemman ja muutama pysahdyskin on matkan varrella ollut, mutta aina se on lahtenyt siita taas hiljalleen alaspain. Kerran viikossa olen antanut itselleni luvan syoda sita mita haluan ja se on yleensa joko lauantai tai sunnuntai.

Tavoitteenani oli ensin 85 kg, sitten 80 ja lopulta 75. Nyt olen siis siella 72-73:n paikkeilla ja se nakyy jo liikaa. Ikaa on 30 v, pituutta n. 180 cm.

Ongelmana on nyt kuitenkin se, etta jos ennen naytin Michelin-ukolta niin nyt naytan vuoristosomalilta, joka pakotettaisiin keskitysleirillakin syomaan. Laihdutusprojektin kuluessa lahti siis laski, mutta samalla lahtivat lahes kaikki lihaksetkin. Suurin osa kropasta oli tosin laskia, mutta kasissa oli sentaan vahan habaa, josta ei ole enaa merkkejakaan. Olen jo muutaman kuukauden yrittanyt saada itseni raijattua kuntosalille, mutta aina se vain on jaanyt siihen yhteen tai kahteen kertaan kuussa.

Yhtena isona ongelmana, joka on varmasti osin myos oman mielikuvituksen tuotetta, pidan sita, etta mulla on aina ollut aivan helvetin huono aineenvaihdunta. Eli kaikki vahankin ”epaterveellinen” mita mina syon, menee saman tien laskiksi ja 500 g perunoita + 100 g suklaata heilauttaa vaakaa n. 2 kiloa ylospain ja sitten saa taas viikon verran tapella painoa alaspain. Valilla tuntuu, etta kaikki se mita vaimokin syo, menee suoraan mun rasvavarastoon. Siksi olen luistanut salilla kaymisessakin, koska en ole ”uskaltanut” alkaa syomaan hiilareita tai muutenkaan enemman, koska pelkaan sen johtavan nopeasti siihen pisteeseen, etta paino on taas 100+ kiloa. Niinpa sita energiaa salilla hikoilemiseenkaan ei ole ollut.

Kiireellisen arjen ja jo toidenkin vuoksi ehtisin nain aluksi kaymaan salilla 2 kertaa viikossa. Tavoitteena olisi saada vahan jotain etenkin ylakroppaan. Niinpa ottaisin mieluusti vastaan vinkkeja siita, etta miten sita kannattaisi aloittaa treenaamaan ja syomaan aikataulun ollessa melko suoraan seuraava:

Maanantai: iltalenkki
Tiistai: salitreeni
Keskiviikko: futis
Torstai: salitreeni
Perjantai: salibandy
Lauantai: kevyt aamulenkki / lepoa
Sunnuntai: lepoa

HAHA. Ei taida kauheen monella aloittelijalla(edes kokeneemmalla) mennä mitään dragon flageja :D. tarkotat varmaan jalannostoja. Sillä kunnollisessa dragon flagis selkä pysyy koko ajan suorana eikä silleen että jalat vaan nousee ja muu kroppa on kiinni penkissä.

Kyllä mä nyt jalannostojen ja dragon flagin eron tiedän. Oikeassa olet siinä, että DF ei ihan heti onnistu, mutta itekin alotin tekemällä vaan liikkeen negatiivista vaihetta. Kyllä se siitä vähitellen kehitty sitte niin, että pystyn tekemään jo ihan kunnolla niitä. Kyseessä on kuitenkin hyvä liike, johon kannattaa jossain määrin tähdätä.

Jos kertoja on vain kaksi niin joku yksijakoinen, vaikka arskan g6. Ruokailun osalta puhdasta ruokaa plussakaloreilla, esimerkki ihan toimivasta ruokavaliosta löytyy varmasti monestakin threadistä täällä, itse laitoin viimeksi pari päivää sitten tuonne treeniohjelmat lihaksen kasvatukseen ja ruokavaliot säikeeseen. Lasket vain päivän kulutusta arvioiden ja muuntelet ruokavaliota sopivaksi.

mitenköhän sais muutettua tuota penkki tekniikkaa ? kun teen penkkiä niin vasemman puolen olkapää siinä tuntuu rasittuvan eniten.. oikealla puolella ei mitään ongelmia ei tunnu olkapäässä yhtään. oisko teillä mitään neuvoja tähän ?

Back
Ylös Bottom