Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Hey! Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla, jossa on 1. treeni: jalat + alaselkä + vatsa ja 2. treeni: yläkroppa. Molempiin treeneihin menee n. tunti, mutta yläkroppapäivänä teen 10 eri liikettä. Oikeastaan teen kuutta näistä liikkeistä superina (3x2). Onko tässä järkeä?

Yläkropalle riittää vähemmän.. 2 selälle, 1 rinnalle 1 olkapäille ja käsille 1 per puoli = 6 liikettä.

Nuokin on helppo tehdä superina esim selän vaakaveto&rinta, selän pystyveto&olkapää, ja kädet.

Yläkropalle riittää vähemmän.. 2 selälle, 1 rinnalle 1 olkapäille ja käsille 1 per puoli = 6 liikettä.

Nuokin on helppo tehdä superina esim selän vaakaveto&rinta, selän pystyveto&olkapää, ja kädet.
Jees jees. Tein nyt penkkiä ja vinopenkkiä ja kolmea liikettä olkapäille... Kiitos!

Morjens,

Itsellä käynnissä 1-jakonen kolme krt viikossa (ns. hst-metodi).
Jos on palautunut olo niin voiko vetää esim. sunnuntaisin pienempiä lihasryhmiä (forkut, trapsit, takaolkapäät) jotka saa vaan vähän epäsuoraa rasitusta? Vai tuleeko ylikunto ja hermoston loppuunpalaminen joka estää kehityksen?
Tottakai yksilökohtaista mutta kokeneemman mielipidettä kaipaisin.

Kokeile. Syöt riittävästi ja jos tuntuu, että vielä edelliset treenit painaa kun "pitäisi" jo seuraavaa olla tekemässä, niin lyö päivällä eteenpäin? Ei niiden salitreenien tarvi olla sidottuna viikkokiertoon.

Mitkä liikkeet rasittavat nivusia ja lonkankoukistajia erityisesti? Viime viikon toisessa etureisi-treenissä ei voinut kunnolla kyykkäilläkään, koska varsinkin lonkankoukistajat ovat niin kipeät. Tässä olen nyt viikonloppuna yrittänyt parhaani mukaan venytellä niitä. Mitään vinkkejä venyttelyyn tai siihen miten näitä kipuja saisi ehkäistyä?

Ensinnäkin katso paino aamulla wc'ssä käynnin jälkeen. Ja nesteistä voi paino tippua helposti vaikka 3kg päivän aikana. Itsellä esim. Eilen illalla puntari näytti 104.4kg ja tänä aamuna wc'ssä käynnin jälkeen 102.2kg. Et menetä hankittuja lihaksia kunhan pidät huolen että proteiinia tulee tarpeeksi.

Kiitos. Entä tämä proteiinin tarve dieetillä? Onko se se 2g painokiloa kohti vai riittääkö 1g/kg?

Kiitos. Entä tämä proteiinin tarve dieetillä? Onko se se 2g painokiloa kohti vai riittääkö 1g/kg?

2g/ (rasvaton) painokilo. Tasaisesti ripottelet sen pitkin päivää, suosien erityisesti aamua, iltaa, treeniä edeltävää ja seuraavaa ateriaa.

Offtopic: itse olen aina ollut suuri lihan ystävä, joten kuulostaa oudolta, että joku pidemmän päälle jaksaisi syödä vain gramman painokiloa kohti proteiinia. Itselläkin massaa melkein 90kg ja mielelläni varmasti söisin 3g/painokilo, mutta en usko sen olevan fiksua/tarpeellista pidemmän päälle. Kuitenkin, kun on tullut syötyä enemmän tai vähemmän päin helvettiä viimeiset 7vuotta, niin olisi varmasti aika etsiä sitä kultaisempaa keskitietä ruokailun suhteen.

E: hitaampi kuin kuollut mummoni.

Onkohan mahdoton idea vetästä 2x yläruumis(rinta,selkä,olkapäät,kädet) ja 1x jalat viikossa? Muuten elaston 2-jakoinen on ollut käytössä, mutta jalat ei vaa palaudu tarpeeksi. Siihen on syynnä 30km fillarointi joka ikinen päivä ja työt siihen päälle. Eli lähinnä siis:

Ma: Penkki, Kulmasoutu, Ojentaja, Haba ja Pystypunnerrus
Ke: Prässi/kyykky, mave, (etu- ja takareidet laitteissa jos pystyy), pohkeet ja vatsat
Pe: Vinopenkki, leuat/ylätalja, kädet, viparit tai jotain tuommoista.

Tuohon päälle viel tosiaan ne fillaroinnit ja muut lenkkeily. Sekä nyt pientä kuntopiiriä kotona muutaman kerran viikossa. Tuskin nyt ne jalat jää kauhiasti jälkeen taikka yliruumis saa liikaa hittiä...

Tuleeko tää nyt kysymyksiin vai vastauksena Jerkulle?Äh en tiedä kuinka tätä käytetään

NO kuitenkin,olen huomenna menossa salille.Tavoitteena pudottaa 30kg.a painoa.Ja tästähän en lipsu.Rahoja ei ole omaan treenariin.Ja tuolla salilla missä aion ruveta käymään(rahan takia koska olen pienituloinen)ei ole ohjaajia edes, niiin olen vähän hakoteillä.Noh toki siellä voi kysellä neuvoja varmastikin niiltä jotka siellä käyvät ja sitten onhan niissä kai ohjeet seinillä miten mitäkin käytetään.

Kävin aikoinani n.10v sitten salilla jonkun verran,mutta olen unohtanut.

Onko tämä aivan mahdotonta olen ihan sekasin kaikenmaailman hackeista ja jalkaprässeistä,no ne tiedän mitä ne on ,muttam uuten kuullostaa aivan ylitsepääsemättömiltä nuo pelkät nimitykset kaikenmaailman liikkeille.

Kumpa olisi joku,joka voisi vähän auttaa tämä taitaa olla usein kysytty kysymys,anteeksi tämän voi poistaa jos tuntuu moderaattoreista että nyt saa tän sortin jutut riittää

mukavaa päivää kaikille

Tuleeko tää nyt kysymyksiin vai vastauksena Jerkulle?Äh en tiedä kuinka tätä käytetään

NO kuitenkin,olen huomenna menossa salille.Tavoitteena pudottaa 30kg.a painoa.Ja tästähän en lipsu.Rahoja ei ole omaan treenariin.Ja tuolla salilla missä aion ruveta käymään(rahan takia koska olen pienituloinen)ei ole ohjaajia edes, niiin olen vähän hakoteillä.Noh toki siellä voi kysellä neuvoja varmastikin niiltä jotka siellä käyvät ja sitten onhan niissä kai ohjeet seinillä miten mitäkin käytetään.

Kävin aikoinani n.10v sitten salilla jonkun verran,mutta olen unohtanut.

Onko tämä aivan mahdotonta olen ihan sekasin kaikenmaailman hackeista ja jalkaprässeistä,no ne tiedän mitä ne on ,muttam uuten kuullostaa aivan ylitsepääsemättömiltä nuo pelkät nimitykset kaikenmaailman liikkeille.

Kumpa olisi joku,joka voisi vähän auttaa tämä taitaa olla usein kysytty kysymys,anteeksi tämän voi poistaa jos tuntuu moderaattoreista että nyt saa tän sortin jutut riittää

mukavaa päivää kaikille

Vinkkinä sanoisin YouTube. Sieltä löytyy videoita oikeastaan kaikista liikkeistä mitä salilla vaan voi tehdä. Miken ja Mikan gymlogejakin voi katsoa, niistä kuitenkin löytyy todellä hyviä liikkeitä/vinkkejä eri lihasryhmien treenamiseen.

http://www.pakkotoisto.com/kilpailijat-ja-bodyjuorut/102652-team-m-m-gymlog/ Eli siis näitä videoita. Tokihan videoilla myös oleva huumori ei välttämättä kaikille uppoa.

Ei kumpaakaan? Olis kuitenki kiva jonkunnäköstä kehitystä saada ku salilla kuitenki käy.

Joo puolensa ja puolensa kummallaki. Laihduttamalla saa lihasta ja verisuonta näkyviin, mutta jossei ole reenannut paljoa eikä ole isoja lihaksia niin helposti näyttää tuulen nussimalta vinkuheinältä :D mutta toisaalta taas jos
lihotat itteäs ja saat täytettä paidan sisälle niin näyttää isommalta ja ehkä jopa paremmalta, mutta kun nakkaa paidan pois ja istuu alas niin rupeaa läskimaha tursuilemaan :D

Se on Nykäsen Matin sanoin vähän niinku UP YOURS, et mitä haluut. Ite kans jojoilen aika-ajoin tämän saman asian kans. Haluan toisaalta saada pienenpienet lihat näkyviin, mutta laihdutellessa rupeaa vituttamaan ku joka paikka kutistuu, tulokset laskee, ei jaksa salilla niin kivasti ja rupeaa paidan hihat lepattamaan tuulessa :D ja sit taas sen jälkeen ehkä hiukan lihotellaan, mutta vitutus tulee takaisin ku rupeaa maha pönöttämään ja taas tulee laihduttaminen mieleen.

Joten, älä usko mitään mitä mä sanon :D Mitä sä itte haluat ja millä hinnalla? Hidasta ja pitkäjänteistä touhuahan tämä on. Itse vellon jossain välimaastossa tällähetkellä. Syön sen mitä syön, mutta en aktiivisesti yritä lihoa enkä laihtua.

Rasittuuko hauis tai selkä jotenkin myös penkissä? Tuntuu että penkin ja kyykyn jälkeen ei leuat kulje mutta ennen penkkiä taas todella hyvin. Kyseessä siis hartianlevyinen vastaote.

Kyllähän ne samassa paketissa toimii vakauttajina. Joskus saattaa jopa tulla pumpintynkää hauiksiin kun oikein tiukkaa sarjaa vääntää.

moi. olen 14 vuotias ja täytän 15 joulukuussa painan 68kg ja olen pitkä n. 172cm. onko kenelläkään antaa hyviä ruokavalioita ja lihas treenejä. lihastahan minulla on läskin alla kun jännittää niin on suht kovaa läskin alla ja kun testaa niin sixpack tuntuu läskin alla samaan aikaan kun jännittää. ja penkkiä tahtoisin lisää, Nostan 50kg rinnan kohdalle ja ylös noin 3-4 kertaa päivästä johtuen. kerran on mennyt 55kg. leukoja saan 12 ylhäältä alas. punnerruksia 26 jos tarvitsee tuota tietoa. ja salilla käyn 3-4 kertaa viikossa. olen käynyt jo melkein 5kk. :)

Tämä kannattaa lukea läpi sieltä löytyy kaikki olennainen. Kannattaa ottaa joku 1 tai 2 jakoinen käyttöön. Muista sitten treenata muutakin kuin tuota penkkiä koska jos on naru jalat ja iso hauis eise kauheen hyvältä näytä.

moi. olen 14 vuotias ja täytän 15 joulukuussa painan 68kg ja olen pitkä n. 172cm. onko kenelläkään antaa hyviä ruokavalioita ja lihas treenejä. lihastahan minulla on läskin alla kun jännittää niin on suht kovaa läskin alla ja kun testaa niin sixpack tuntuu läskin alla samaan aikaan kun jännittää. ja penkkiä tahtoisin lisää, Nostan 50kg rinnan kohdalle ja ylös noin 3-4 kertaa päivästä johtuen. kerran on mennyt 55kg. leukoja saan 12 ylhäältä alas. punnerruksia 26 jos tarvitsee tuota tietoa. ja salilla käyn 3-4 kertaa viikossa. olen käynyt jo melkein 5kk. :)

Ei muuta kuin aloittelijoiden osio lukemaan läpi.

Riittääkö 1-jakoisella reenatessa käsille pelkät dipit ja leuat lisäpainoilla? Epäsuorana tulisi sitten penkistä, pystypunnerruksesta ja kulmasoudusta.

Back
Ylös Bottom