Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Minkälaista progressiota suositelette, jos käy salilla kerran viikossa? Tavoitteena voima, mutta massasta ei mitään haittaa. Tulokset ovat vielä aika noviisin tasolla. Kyykky, penkki ja leuat ovat ainakin ohjelmassa. Kannattaisko rive ottaa mukaan? Monet ovat sitä suositelleet, mutta arveluuttaa tuo tekniikka, kun pitäis itse oppia. Kuitenkin jalkoihin ja keskivartaloon haluaisin painottaa.

Mutta tosiaan tuo progression toteutus mietityttää eniten...

Lyöt vaikka alkuun aina 2,5-5kg lisää painoa kun saat täydet sarjat edellisellä. Esim. kyykyssä tavote 100kg 3x8 tulee ni ens kerralla sama, mut 102,5kg:lla. Se siitä sit ennemmin tai myöhemmin tössää ni ihmettelee sit uudestaan miten rupee rakentamaan progressiota treeneihin. Ei tää rakettitiedettä oo.

Miksikä kutsutaan sitä liikettä missä painoa nostetaan rinnalle ja siitä työnnetään ylös, kuin pystyounnerruksessa? Vähän niinkuin rinnalleveto mutta ei vedetä sitä tankoa maasta asti..

Lyöt vaikka alkuun aina 2,5-5kg lisää painoa kun saat täydet sarjat edellisellä. Esim. kyykyssä tavote 100kg 3x8 tulee ni ens kerralla sama, mut 102,5kg:lla. Se siitä sit ennemmin tai myöhemmin tössää ni ihmettelee sit uudestaan miten rupee rakentamaan progressiota treeneihin. Ei tää rakettitiedettä oo.

Tämä sinun mainitsema tapahan ei taida olla sieltä parhaimmasta päästä. Eikös kannattaisi vaihdella sekä toistoja/sarjoja/painoja... Vai onko "turhaa" jos treenaa keskivertoa harvemmin. Oon katellu valmiitakin ohjelmia, mutta niissä treenejä tehdään yleensä useammin kuin kerta viikkoon. Oikeastaan muuttuuko tilanne edes yhtään jos käy 1x/vko vs 3x/vko yksjakosella?

Tämä sinun mainitsema tapahan ei taida olla sieltä parhaimmasta päästä. Eikös kannattaisi vaihdella sekä toistoja/sarjoja/painoja... Vai onko "turhaa" jos treenaa keskivertoa harvemmin. Oon katellu valmiitakin ohjelmia, mutta niissä treenejä tehdään yleensä useammin kuin kerta viikkoon. Oikeastaan muuttuuko tilanne edes yhtään jos käy 1x/vko vs 3x/vko yksjakosella?

Tein olettamuksen, että oot alottelija. Lineaarinen progressio on oikeen hyvä tapa alottaa, siitä voi sit siirtyä monimutkasempiin systeemeihin kun homma stoppaa enemmän tai vähemmän. Välillä jos alkaa tuntuu liian raskaalta tai jäät junnaamaan johki ni 10-15kg vaikka pois ja lähet sieltä nakuttelemaan kohti uusia ennätyksiä.

Miten beta alaninea tulisi käyttää? treenin aikaiseen juomaan vai? ja miten paljon?

Jos sä oot sitä ostanut, niin voit lukea paketin kyljestä valmistajan ohjeet. Niiden mukaisesti yleensä kannattaa mennä, mutta monesti tuota suositellaan käytettävän treeniä ennen ja/tai jälkeen. Annostus jälleen kerran paketin ohjeiden mukaisesti, joka lienee jotain 2-5g/päivässä. Saattaa aiheuttaa mukavaa kihelmöintiä, jos et aiemmin ole beta-alaniinia käyttänyt, mutta katoaa parissa viikossa.

Ehkä olisin voinut johonkin toiseen ketjuun laittaa... Kyllä sitä vielä ollaan kuitenkin melko aloittelijoita, vaikken tänään ekaa kertaa salilla ollutkaan. Esim. Kyykyssä sarjapainot pyörii siellä 90kg hujakoilla. Kokeillaan tuolla lineaarisella nyt sitten, kyllä varmasti silläkin tulokset nousee. Ellei sitten muilla ole parempia ideoita.

PAINON NOPEA HEITTELY: Olen ylläpitänyt peruslihaskuntoa jo vuosia, mutta varsinaisen ja säännöllisen kuntosaliharrastuksen aloitin vasta toukokuun alussa. Painoin toukokuussa 81 kiloa, ja nyt painan 88kg. Fläsääkin on tullut pikkusen. Rasvat jossain 20 paikkeilla atm. Viime lauantaina aloin polttelemaan ylimääräistä fläsää, tarkoituksenani saada rasvat ainakin n. 15. Painoin silloin 89kg. Kalorit oli ilmeisestikin laskettu päin helvettiä, kun tämän viikon torstaina painoin 90 kiloa. Perjantaina varmistin painon laskemisen ja olin ihan tuntuvasti miinuskaloreilla. Lauantaina olin myös miinuksilla, ja painoin tänään 88kg. (huom. kaikki tulokset iltapainoja, olisiko se syy heittelyyn?). Kahdessa päivässä painoni on tippunut siis 2kg. < Onko tuo ihan normaalia? Koko 2kg ei tietenkään ole rasvaa, mutta johtuuko tuo tosiaankin vain nestetasapainoeroista, vai syökö kehoni lihaksiani noin railakkaaseen tahtiin? Tarkoituksenani ei missään nimessä ole menettää näitä "kovalla työllä" hankittuja lihaksia, vaan ainoastaan hieman kiristää itseäni.

PAINON NOPEA HEITTELY: Olen ylläpitänyt peruslihaskuntoa jo vuosia, mutta varsinaisen ja säännöllisen kuntosaliharrastuksen aloitin vasta toukokuun alussa. Painoin toukokuussa 81 kiloa, ja nyt painan 88kg. Fläsääkin on tullut pikkusen. Rasvat jossain 20 paikkeilla atm. Viime lauantaina aloin polttelemaan ylimääräistä fläsää, tarkoituksenani saada rasvat ainakin n. 15. Painoin silloin 89kg. Kalorit oli ilmeisestikin laskettu päin helvettiä, kun tämän viikon torstaina painoin 90 kiloa. Perjantaina varmistin painon laskemisen ja olin ihan tuntuvasti miinuskaloreilla. Lauantaina olin myös miinuksilla, ja painoin tänään 88kg. (huom. kaikki tulokset iltapainoja, olisiko se syy heittelyyn?). Kahdessa päivässä painoni on tippunut siis 2kg. < Onko tuo ihan normaalia? Koko 2kg ei tietenkään ole rasvaa, mutta johtuuko tuo tosiaankin vain nestetasapainoeroista, vai syökö kehoni lihaksiani noin railakkaaseen tahtiin? Tarkoituksenani ei missään nimessä ole menettää näitä "kovalla työllä" hankittuja lihaksia, vaan ainoastaan hieman kiristää itseäni.

Ei iltapainon seuraamisessa oo yhtään mitään järkeä. Kato aamupaino aina vessassa käynnin jälkeen.

Ensinnäkin katso paino aamulla wc'ssä käynnin jälkeen. Ja nesteistä voi paino tippua helposti vaikka 3kg päivän aikana. Itsellä esim. Eilen illalla puntari näytti 104.4kg ja tänä aamuna wc'ssä käynnin jälkeen 102.2kg. Et menetä hankittuja lihaksia kunhan pidät huolen että proteiinia tulee tarpeeksi.

Mitä sarjoja nuorille miehille on CBB:ssä Suomessa tarjolla ja kuinka paljon pitäisi olla offipainoa n. 172 cm kaverilla, (rasvat n. 15%) jotta voisi kisadieetin jälkeen olla sellaisissa lihoissa, että kyseisessä sarjassa pärjää? Ja ei, kyse ei ole minusta :D

Eikö kukaan osaa vastata tähän? :(

Kaipaisin vähän neuvoa tälläseen ongelmaan ku oon miettiny että pitäskö mennä plussakalori dieetille vaiko pudottaa painoa alas ku tuntuu siltä että tota läskiä aina vaan on. Aamupaino on siinä 72kg:n kieppeillä ja pituutta about 175cm.

Kaipaisin vähän neuvoa tälläseen ongelmaan ku oon miettiny että pitäskö mennä plussakalori dieetille vaiko pudottaa painoa alas ku tuntuu siltä että tota läskiä aina vaan on. Aamupaino on siinä 72kg:n kieppeillä ja pituutta about 175cm.

Ei kumpaakaan? Senkus vaan nostelet painoja. Ei sussa kyllä paljoa oo ylimääräistä noilla mitoilla. Ite oon 165cm ja 70kg, eikä mussakaan nyt kovin paljoa ylimääräistä oo. Mitä ny vähän mahassa :)

IFBB:n sivuilta löytyy nuo sarjat ja lähtöpainohan luonnollisesti riippuu siitä kisadieetin pituudesta, mutta näin omien järkeilyjeni ja mutuilujeni pohjalta sanoisin, että jos tahti on -0,5kg/viikko, niin ei siinä kyllä kauheasti yli 10kg enempää se lähtöpaino voi olla lavakuntoon verraten. Tätä kisaamista varten kannattaa ehkä ottaa se valmentaja, joka oikeasti tietää asioista. Se varmaan maksaa paljon, mutta samalla tietotaitoa on projektissa paljon enemmän.

IFBB_Classic_Bodybuilding | ifbb.fi

alle 23 v 171-175cm on pituus -100 +2, eli 172cm on 74kg raja. tuon pituisella mutuilisin myös että +15 rasvoista lähtisi se 10-15kg jos tiukaksi vetää(vähän painoa lähtee myös lihaksina ofc). Se minkä painonen pitäisi olla niin on ihan pelkkää arvailua. Joku voi samanpainoisena samoissa rasvoissa näyttää paljon paremmalta kuin joku toinen identtisillä rasvoilla/painolla. Peili sen kertoo, ei vaaka. Ja voin kertoa että junnuissa ainakaan ei ihan äkkiä tule se ongelma ettei mahduttaisi painorajoihin.. eli kyllä jokainen jää varmasti jokusen kilon siitä painorajasta mitä saisi olla kisakunnossa.

Mitä sarjoja miehille on sm-raw penkki kisoissa ja yleisesti raw penkki kisoissa? onko sellaset kuin -74kg ja -80kg?

Toinen kysymys olisi, että millaset tulosrajat noihin sarjoihin sm-kisoihin on, (jos tollaset sarjat on olemassa) että sinne ylipäätään pääsee nostamaan?

Kolmas kysymys samaan aiheeseen liittyen, että miten paljon aiemmin kisaa, on punnitukset noin yleisesti, ja sitten sm-raw penkki kisoissa?

hirveetä tuskaa koittaa netistä löytää oikein mitään tietoa noista asioista.

bonari kysymyksena vois olla top10 tulokset noihin sarjoihin tältä/viime vuodelta.

Kiitos paljon vastauksista jo etukäteen!

edit: selvennetään vielä, että kysymykset koskee ainoastaan penkki kisoja, ei voimanosto kisoja.

Ei kumpaakaan? Senkus vaan nostelet painoja. Ei sussa kyllä paljoa oo ylimääräistä noilla mitoilla. Ite oon 165cm ja 70kg, eikä mussakaan nyt kovin paljoa ylimääräistä oo. Mitä ny vähän mahassa :)

Ei kumpaakaan? Olis kuitenki kiva jonkunnäköstä kehitystä saada ku salilla kuitenki käy.

Hey! Treenaan kaksijakoisella ohjelmalla, jossa on 1. treeni: jalat + alaselkä + vatsa ja 2. treeni: yläkroppa. Molempiin treeneihin menee n. tunti, mutta yläkroppapäivänä teen 10 eri liikettä. Oikeastaan teen kuutta näistä liikkeistä superina (3x2). Onko tässä järkeä?

Back
Ylös Bottom