Kysymykseni/mietteeni on, että mikä olisi sellainen sopiva treenimäärä laihduttajalle?
Minulla ei ole mitään merkittävää ylipainoa, mutta lievän ylipainon puolella ollaan sekä BMI:n että rasvaprosentin osalta. Olen nyt pari viikkoa yrittänyt laihduttaa, ja tähän mennessä on tippunut 2,5kg mihin olen ollut ihan tyytyväinen. Ja olen siis 174cm pitkä ja tällä hetkellä painoa on 78,5kg, ikää on 26 vuotta.
Olen laihduttanut sekä ruokavaliolla, että treenimäärää lisäämällä. Energiaa olen syönyt n. 1300-1600kcal päivällä. Nyt olen treenannut 6 kertaa viikossa (kerran päivässä) aina n. 50-90miin kerrallaan ja pitänyt yhden lepopäivän. Treenit vähän työpäivien mukaan vaihtelevat, mutta about:
- 2 kertaa viikossa lenkki, jolla toisella teen vetoja joko tasamaalla tai portaissa. (lenkkiin yhdistän yleensä n. 15min lihaskuntoa loppuun, punnerrukset ja vatsat)
- Kerran viikossa spinning (yleensä n. 15-20min lihaskuntoa loppuun, jossa teen kiertoharjoitteluna yhden liikkeen hauiksille, yhden ojentajille, yhden olkapäille ja yhden rinnoille ja yhteensä 3 kierrosta).
- kerran viikossa kuntonyrkkeily, jossa ns. aerobista n. 45min ja 15min lihaskuntoa (vatsa ja selkälihakset ja punnerrukset)
- kerran viikossa sali, jossa teen yleensä kuntopiirityyppisen treenin vapailla painoilla&omaa kehoa käyttäen. (Esim. kyykkyjä, punnerruksia, ns. liikkuvia hoovereita, vatsoja jne) 9 liikettä, joita olen tehnyt kolmen liikkeen sarjoissa aina 3 kierrosta, minuutti per liike. Kestää n. 45-50min.
- kerran viikossa bodypump
Kannattaisiko tehdä enemmän ihan varsinaista kuntosaliharjoittelua?
Lisäksi kroppa tuntuu nyt aika väsyneeltä, kun takana on 18pv, joista 2 lepoa. Treenaanko liikaa energiavajeeseen nähden, joka on kuitenkin varmaan liki -1000kcal päivässä, jos laskee liikunnan mukaan kulutukseen? Ja tavoite on laihtua, mutta toki myös kehittää kuntoa. Ja itseäni ei haittaa, vaikka näkyisi lihaksiakin, vaikka se meille naisille taitaa olla aika vaikeaa.
Minulla ei ole varsinaista liikunta taustaa, mutta olen aina ollut sellainen puoliaktiivinen ryhmäliikkuja, eli n. 3krt/vk käynyt jossakin ryhmäliikuntatunnilla (mutta toki välillä on ollut pitkiäkin taukoja).
Arvostan jos joku jaksaa kommentoida!