Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Millä pystyisi nopeuttamaan lihasten palautumista, ruuan ja levon lisäksi? Ruokaa kuitenkin menee 3000kcal jaolla prot.35%/hh50%/r15%
Ei ole aina täysin samat %, mutta muutokset ovat vain n.5% päivästä riippuen. Mies, kohta 16v pituus173cm ja paino 72kg.

Millä pystyisi nopeuttamaan lihasten palautumista, ruuan ja levon lisäksi?

Venyttely tai kevyt liikunta, kuten tuossa jo tuli. Lisäksi treeniohjelmaa vaihtamalla voi myös saada apuja tähän. Itsellä ainakin nämä pienempijakoisemmat ohjelmat, joissa lihasta rasitetaan useamman kertaa viikossa, mutta hieman kevyemmin, ovat paljon mukavampi vaihtoehto kuin ne neljä päivää kipeänä olevat jalat...

Onko niinkään väliä tekeekö leuanvedot leveällä vai kapealla vastaotteella? itselleni helpompaa tuo leveä, koska silloin pystyn kontrolloimaan helpommin liikerataa eikä se mene hirveeksi heilumiseksi :D

Onko niinkään väliä tekeekö leuanvedot leveällä vai kapealla vastaotteella? itselleni helpompaa tuo leveä, koska silloin pystyn kontrolloimaan helpommin liikerataa eikä se mene hirveeksi heilumiseksi :D

Toki erilaiset otteet muuttavat liikettä aina jonkin verran. Miksi siis jumittua yhteen ainoaan oteleveyteen, vrt. esim. penkkipunnerrus eri oteleveyksillä. En minä ainakaan jumittuisi vain ja ainoastaan yhteen tapaan tehdä liikettä, oli kyse sitten leuanvedosta, penkistä, hauiskäännöstä tai mistä tahansa.

Olen ensimmäistä kertaa elämässäni menossa hierojalle maanantaina, miten kannattaa huomioida treeneissä? Kannattaako käydä maanantaina salilla ennen hierontaa, kannattaako mennä tiistaina vai pitää lepo? Kumminkin ekaa kertaa meen niin voi olla paikat hellänä. Vai kannattako maanantain treeni tehdä esim sunnuntaina ja pitää tiistaina lepopäivä?

Olen ensimmäistä kertaa elämässäni menossa hierojalle maanantaina, miten kannattaa huomioida treeneissä? Kannattaako käydä maanantaina salilla ennen hierontaa, kannattaako mennä tiistaina vai pitää lepo? Kumminkin ekaa kertaa meen niin voi olla paikat hellänä. Vai kannattako maanantain treeni tehdä esim sunnuntaina ja pitää tiistaina lepopäivä?

Ennen hierontaa ja sitten seuraavana päivänä lepo. Muista sitten hieronnan jälkeen juoda kunnolla vettä.

kuinka montaa punnerrusta yksi leuka vastaa vaikeudeltaan suunnilleen? saan 16 punnerusta mutta 0 leukaa. vai vaiko noita verrata tarkalleen keskenään vaikeus-tasossa?

Kenkäongelma. Uuden salin prässiä on todella huono tehdä sukkasillaan ja sisäpelikengät on ihan perseestä kun jalkapohjiin vaan rupeaa koskemaan. Millaiset kengät olisi hyvät? Eikä nyt mitään 80€ painonnostokenkiä vaan opiskelijabudjetilla :)

Search Results
Opiskelijan kestävä budjetti. Hinnat jopa 50e halvemmat kun suomessa, toimitus oli alle 5pv ja toimituskulutkin vaan 5e. Suosittelen.

kuinka montaa punnerrusta yksi leuka vastaa vaikeudeltaan suunnilleen? saan 16 punnerusta mutta 0 leukaa. vai vaiko noita verrata tarkalleen keskenään vaikeus-tasossa?

No eihän noita suoraan voi verrata. Joku voi päästä vaikka 40 punnerrusta, mutta vain 0 leukaa. Molemmissa suorituksissa käytetään kuitenkin vielä eri lihaksia. Mutta leuat ovat periaatteessa vaikeampia kuin punnerrukset.

Sopiva energiavaje/treenimäärä laihduttajalle?

Kysymykseni/mietteeni on, että mikä olisi sellainen sopiva treenimäärä laihduttajalle?

Minulla ei ole mitään merkittävää ylipainoa, mutta lievän ylipainon puolella ollaan sekä BMI:n että rasvaprosentin osalta. Olen nyt pari viikkoa yrittänyt laihduttaa, ja tähän mennessä on tippunut 2,5kg mihin olen ollut ihan tyytyväinen. Ja olen siis 174cm pitkä ja tällä hetkellä painoa on 78,5kg, ikää on 26 vuotta.

Olen laihduttanut sekä ruokavaliolla, että treenimäärää lisäämällä. Energiaa olen syönyt n. 1300-1600kcal päivällä. Nyt olen treenannut 6 kertaa viikossa (kerran päivässä) aina n. 50-90miin kerrallaan ja pitänyt yhden lepopäivän. Treenit vähän työpäivien mukaan vaihtelevat, mutta about:
- 2 kertaa viikossa lenkki, jolla toisella teen vetoja joko tasamaalla tai portaissa. (lenkkiin yhdistän yleensä n. 15min lihaskuntoa loppuun, punnerrukset ja vatsat)
- Kerran viikossa spinning (yleensä n. 15-20min lihaskuntoa loppuun, jossa teen kiertoharjoitteluna yhden liikkeen hauiksille, yhden ojentajille, yhden olkapäille ja yhden rinnoille ja yhteensä 3 kierrosta).
- kerran viikossa kuntonyrkkeily, jossa ns. aerobista n. 45min ja 15min lihaskuntoa (vatsa ja selkälihakset ja punnerrukset)
- kerran viikossa sali, jossa teen yleensä kuntopiirityyppisen treenin vapailla painoilla&omaa kehoa käyttäen. (Esim. kyykkyjä, punnerruksia, ns. liikkuvia hoovereita, vatsoja jne) 9 liikettä, joita olen tehnyt kolmen liikkeen sarjoissa aina 3 kierrosta, minuutti per liike. Kestää n. 45-50min.
- kerran viikossa bodypump

Kannattaisiko tehdä enemmän ihan varsinaista kuntosaliharjoittelua?

Lisäksi kroppa tuntuu nyt aika väsyneeltä, kun takana on 18pv, joista 2 lepoa. Treenaanko liikaa energiavajeeseen nähden, joka on kuitenkin varmaan liki -1000kcal päivässä, jos laskee liikunnan mukaan kulutukseen? Ja tavoite on laihtua, mutta toki myös kehittää kuntoa. Ja itseäni ei haittaa, vaikka näkyisi lihaksiakin, vaikka se meille naisille taitaa olla aika vaikeaa.

Minulla ei ole varsinaista liikunta taustaa, mutta olen aina ollut sellainen puoliaktiivinen ryhmäliikkuja, eli n. 3krt/vk käynyt jossakin ryhmäliikuntatunnilla (mutta toki välillä on ollut pitkiäkin taukoja).

Arvostan jos joku jaksaa kommentoida!

Siitä sitten vaan jalka- ja kynsisienet kiertoon...

No voi herranjumala.. ihan turhaa snobeilua tommonen. Tietenkin on kivempi ostaa uudet mutta vähän käytetyt tai vielä paketissa olevat ei paljoa pahaa tee. Voihan ne aina pestä.

Muutenkin aivan liikaa pelätään kaikkea mitä on käytetty tai mistä voi tulla bakteereita.

Kysymykseni/mietteeni on, että mikä olisi sellainen sopiva treenimäärä laihduttajalle?

Minulla ei ole mitään merkittävää ylipainoa, mutta lievän ylipainon puolella ollaan sekä BMI:n että rasvaprosentin osalta. Olen nyt pari viikkoa yrittänyt laihduttaa, ja tähän mennessä on tippunut 2,5kg mihin olen ollut ihan tyytyväinen. Ja olen siis 174cm pitkä ja tällä hetkellä painoa on 78,5kg, ikää on 26 vuotta.

Olen laihduttanut sekä ruokavaliolla, että treenimäärää lisäämällä. Energiaa olen syönyt n. 1300-1600kcal päivällä. Nyt olen treenannut 6 kertaa viikossa (kerran päivässä) aina n. 50-90miin kerrallaan ja pitänyt yhden lepopäivän. Treenit vähän työpäivien mukaan vaihtelevat, mutta about:
- 2 kertaa viikossa lenkki, jolla toisella teen vetoja joko tasamaalla tai portaissa. (lenkkiin yhdistän yleensä n. 15min lihaskuntoa loppuun, punnerrukset ja vatsat)
- Kerran viikossa spinning (yleensä n. 15-20min lihaskuntoa loppuun, jossa teen kiertoharjoitteluna yhden liikkeen hauiksille, yhden ojentajille, yhden olkapäille ja yhden rinnoille ja yhteensä 3 kierrosta).
- kerran viikossa kuntonyrkkeily, jossa ns. aerobista n. 45min ja 15min lihaskuntoa (vatsa ja selkälihakset ja punnerrukset)
- kerran viikossa sali, jossa teen yleensä kuntopiirityyppisen treenin vapailla painoilla&omaa kehoa käyttäen. (Esim. kyykkyjä, punnerruksia, ns. liikkuvia hoovereita, vatsoja jne) 9 liikettä, joita olen tehnyt kolmen liikkeen sarjoissa aina 3 kierrosta, minuutti per liike. Kestää n. 45-50min.
- kerran viikossa bodypump

Kannattaisiko tehdä enemmän ihan varsinaista kuntosaliharjoittelua?

Lisäksi kroppa tuntuu nyt aika väsyneeltä, kun takana on 18pv, joista 2 lepoa. Treenaanko liikaa energiavajeeseen nähden, joka on kuitenkin varmaan liki -1000kcal päivässä, jos laskee liikunnan mukaan kulutukseen? Ja tavoite on laihtua, mutta toki myös kehittää kuntoa. Ja itseäni ei haittaa, vaikka näkyisi lihaksiakin, vaikka se meille naisille taitaa olla aika vaikeaa.

Minulla ei ole varsinaista liikunta taustaa, mutta olen aina ollut sellainen puoliaktiivinen ryhmäliikkuja, eli n. 3krt/vk käynyt jossakin ryhmäliikuntatunnilla (mutta toki välillä on ollut pitkiäkin taukoja).

Arvostan jos joku jaksaa kommentoida!

Hyvä alku ja treenit näyttää erittäin hyviltä! :) Laihduttamiseen ja rasvojen tiristämiseen juurikin aerobinen on paras lääke. Liikunnan määrä on ainakin riittävä, kunhan et nyt piiputa itseäsi kuukaudessa loppuun ja sitten tuleekin motivaatiomonttu, mikä ei ole hyvä. Muista kuunnella omaa kroppaa ja mieltä, kaksi lepopäivääkin voi hyvällä omatunnolla pitää viikossa. Ryhmäliikuntatunneilla on hyvä aloittaa ja hankkia perusvoimaa itselleen ja tuntumaa vapaisiin painoihin mm. bodypumpissa ja pikkuhiljaa siirtyä omatoimiseen saliharjoitteluun jos siihen on mielenkiintoa. Mahdollisimman monipuolisesti kumminkin, niinkuin sinulla jo tuntuu olevankin!

Muista, että dieetillä tärkein on kumminkin ruoka. Kuinka paljon syö, kuinka usein syö ja mitä syö?
-Syö 2-4 tunnin välein (että aineenvaihdunta pysyy yllä!)
-Pieniä annoksia, ravintorikasta, paljon proteiinia ja hyviä rasvoja!
-Tässä toimiva ruokavalio TÄSTÄ

Malttia, selkärankaa ja liikunnan iloa, niin kilot karisee, tsemppiä! :thumbs:

Varsinaista optimaalista treenimäärää ei ole, vaan kannattaa treenata sitä mukaan mitä tykkää. Kuitenkin välttää reenaamasta liikaa. Esimerkiks mä oon edellisillä dieeteillä treenannut myös 6krt viikkkoon joista 4 salia, ja 2 aerobista. Nyt ajattelin tehdä vain 4 salia, ja kokeilla onko se todella aerobinen mikä sitä lihasta vie kaikkein eniten. Mutta mikäli kestät tuon 6 treeniä, eikä mitään oireita ilmene, niin anna mennä vaan.
Mutta mainitsit kuitenkin että kroppa tuntuu väsyneeltä, joka voi johtua joko siitä että olet kipeä tai olet tulemassa kipeäksi, tai ihan vain dieetistä, tai siitä että olet treenannut liikaa. Vaikea arvioida, mutta ylikunto ei kuitenkaan iske vain silmää räpäyttämällä, vaan sen eteen saa tehdä töitä. Voit toki pitää muutaman päivän paussin ja levätä hyvin, ja katsoa tuntuuko enää väsymystä. Mutta tosiaan ylikuntoa ei ainakaan tarvitse pelätä mikäli ainut oire on väsymys, joskin vähän voi miettiä mahdollista väsymyksen syytä.
Mainittakoon vielä että itsekin toisinaan vetelen -1000kcal vajeella ja tottakai sillon on aika väsynyt. Voit myös kokeilla syödä 200kaloria enemmän, eli vetää noin 800kcal vajeella.

E: Olinpas hidas, mutta niinkuin ylläoleva postaaja sanoi, kuuntele kroppaasi.

Teppic: Jos haluat madaltaa rasvaprosenttia tekisin enemmän salia ja vähemmän noita perinteisiä aerobisia, mutta jos riittää vaan laihtuminen niin miksipä ei noinkin tosin vähentäisin liikuntamääriä. Oot pian kuseessa jos jatkat noin kuluttavasti noin pienillä kaloreilla. Pitäisin 2 lepopäivää ja keskittyisin järkevään syömiseen. Mun mielestä noi sun kalorit kuulostaa aika matalilta. Itse oon 168 / 62 ja hoikistun hyvinkin n 1800 kcal:n dieetillä, joten mitä jos nostaisit niitä hieman ja tekisit hommaa vähän fiksummin mutta ehkä hieman pidemmällä aikavälillä?

mulla välillä pullistuu suonet käsissä ja välillä suoni pullistuu otsassaki, tää on tullu se jälkee ku oon alottanu salikäynnin, mistä johtuu?

Hyvä alku ja treenit näyttää erittäin hyviltä! :) Laihduttamiseen ja rasvojen tiristämiseen juurikin aerobinen on paras lääke. Liikunnan määrä on ainakin riittävä, kunhan et nyt piiputa itseäsi kuukaudessa loppuun ja sitten tuleekin motivaatiomonttu, mikä ei ole hyvä. Muista kuunnella omaa kroppaa ja mieltä, kaksi lepopäivääkin voi hyvällä omatunnolla pitää viikossa. Ryhmäliikuntatunneilla on hyvä aloittaa ja hankkia perusvoimaa itselleen ja tuntumaa vapaisiin painoihin mm. bodypumpissa ja pikkuhiljaa siirtyä omatoimiseen saliharjoitteluun jos siihen on mielenkiintoa. Mahdollisimman monipuolisesti kumminkin, niinkuin sinulla jo tuntuu olevankin!

Muista, että dieetillä tärkein on kumminkin ruoka. Kuinka paljon syö, kuinka usein syö ja mitä syö?
-Syö 2-4 tunnin välein (että aineenvaihdunta pysyy yllä!)
-Pieniä annoksia, ravintorikasta, paljon proteiinia ja hyviä rasvoja!
-Tässä toimiva ruokavalio TÄSTÄ

Malttia, selkärankaa ja liikunnan iloa, niin kilot karisee, tsemppiä! :thumbs:

Kiitos vastauksestasi ja muillekin!

Ruokavalio on tosiaan varmasti tässä se tärkein juttu, ja sen suhteen olen yrittänyt skarpata tosissani.
- pääpirteittäin olen yrittänyt syödä 1,5-2g proteiinia per kilo. Lisäksi paljon kasviksi, vähintään sen mainoksista tutun puolikiloa päivässä^^ Hiilareita olen syönyt pääasiassa vain aamupalalla (kaurapuuroa tai ruisleipää) ja lounaalla ja/tai päivällisellä sitten vähäsen esim. tummaa pastaa tai pari perunaa. Välipalana menee pääasiassa rahkaa. Protskut oon syönyt ihan ns. luonnollisessa muodossa (rahkaa, raejuustoa, kananmunia, kanaa, lihaa ja kalaa), koska muutenkin saa syyä sen verta vähän, et en viitsi mitään palautusjuomia juoda.

Ateriarytminä oon pitänyt sellaista 3-4 tunnin välein.

Ja en niinkään aatellut ylikuntoa, sen tiiän, että ei näin nopeasti tule ja tuskin muutenkaan näillä treenimäärillä. Enemmänkin aattelin, että polttaako tässä sitten vaan lihasta ja ns. väsyttää kropan täysin, jos/kun samaan aikaan nostaa treenimäärät ja laskee energian määrää reippaasti.

Täytyy katsoa, että miten tämä etenee. Ajatuksena on ottaa sellainen 2-3kk tehostartti, jos saisi painon tonne jonnekin n. 70kg tietämille. Sen hoikempi en kaipaakaan olla. Ja sitten voisi vähän nostaa energiamääriä ja alkaa tehdä enemmän duunia sen lihasmassan eteen:) Tää 6krt viikossa on myös ehkä vähän liikaa töiden ohessa pitkällä aikavälillä (tai ainakin nyt tuntuu, että juuri muuta ei jaksakaan). Kun saan ns. ylimääräiset pois, niin luulen, että n. 3-4 tehokasta treenikertaa riittää hyvin ainakin ylläpitämään saavutetun.

Back
Ylös Bottom