Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla on sellainen ongelma, että en saa (taka)kyykkypainoja nostettua juuri yhtään, koska sen perhanan tangon heilauttaminen paikalleen on ihan mahdotonta kun lisään painoja! En kehtaa edes sanoa minkälaisilla painoilla kyykkään, vaikka olenkin pienikokoinen nainen jolla (tehokasta) saliharrastusta on takana reilu 8 kk. Pienet ne on silti.
Mikä neuvoksi, siis? Meidän salilla ei ole kyykkytelinettä, joten vapailla painoilla mennään. Kokeilin kerran toisella salilla telineessä tehdä ja +10 kg sainkin lisättyä painoja, kun ei tarvinnut itse nostaa tankoa selälle. Voimaa siis löytyisi enemmänkin.
Pitääkö vain harjoitella sitä heilautusliikkeen tekniikkaa enemmän? Hyviä vinkkejä kenelläkään? Kiitos ja kumarrus.

Millä työpaikan kellarisalilla sä treenaat jos sieltä ei kyykkytelinettä löydy? Helpoin vaihtoehto on vaihtaa salia sellaiseen josta tuo teline löytyy, muutoin kyykkyrautojen kasvatus on tuhoontuomittua sulla. Pelkästään painojen selkäänsaaminen tulee olemaan haastavaa pienilläkin painoilla, mutta mites sitten jos ikinä teet kovan sarjan ja pitäisi vielä painot saada suht turvallisesti pois selästä?

Apuja

Moi. Olis nyt sellasta kysyttävää että miten saan vasemman käden yhtä vahvaksi kuin oikean? Ihan vain 1-2 sarjaa joka kerta enemmän kuin oikeella kädellä kun käsipainoilla pelleilen? (pystypunnerrus,hauis,ojentajat etc. Oli solisluu ihan palasina = 4kk käsi kantohihnassa joten koko vasen puoli periaatteessa heikompi. Vai tuleeko samoihin mittoihin ajan myötä? En ole kuin vasta 8kk nyt treenannut.

Nikula, treenaan meidän tuppukylän naisten salilla, se saattaa olla syy miksei telinettä ole, koska naisethan tunnetusti tekee pikkupikkupainoilla ja lempiliike persaukselle on loitonnus&lähennys laitteessa, hohhoi.... :face: Mutta joo, salin vaihto kyllä suunnitelmissa heti muuton yhteydessä tässä syksyllä.
No, hinkataan sitten siihen asti näin ja keskitytään tekemään mahdollisimman syviä kyykkyjä ja hyvällä tekniikalla.

Moi. Olis nyt sellasta kysyttävää että miten saan vasemman käden yhtä vahvaksi kuin oikean? Ihan vain 1-2 sarjaa joka kerta enemmän kuin oikeella kädellä kun käsipainoilla pelleilen? (pystypunnerrus,hauis,ojentajat etc. Oli solisluu ihan palasina = 4kk käsi kantohihnassa joten koko vasen puoli periaatteessa heikompi. Vai tuleeko samoihin mittoihin ajan myötä? En ole kuin vasta 8kk nyt treenannut.

Jos kerran siteessä ollut niin voi sille pari ylimääräistä sarjaa tehdä. Yleensä kyllä nuo on parempi tasoittaa niin, että jättää vahvemmalla kädellä tekemättä ja menee heikomman ehdoilla.

- - - Updated - - -

Nikula, treenaan meidän tuppukylän naisten salilla, se saattaa olla syy miksei telinettä ole, koska naisethan tunnetusti tekee pikkupikkupainoilla ja lempiliike persaukselle on loitonnus&lähennys laitteessa, hohhoi.... :face: Mutta joo, salin vaihto kyllä suunnitelmissa heti muuton yhteydessä tässä syksyllä.
No, hinkataan sitten siihen asti näin ja keskitytään tekemään mahdollisimman syviä kyykkyjä ja hyvällä tekniikalla.

Tee vaikka oikein pirullisen hitailla eksentrisillä :)

Iltaa jälleen!

Olisi penkkiykkösten testaus edessä tuossa ennen muuttoa koulun perässä. Tähän olisi siis kolmisen viikkoa ja yhteensä kuusi penkkitreeniä.
Kovin sarja on ollut 8 x 45kg eikä sekään oikeastaan mennyt tiukille. Tavoitteena olisi 1 x 60kg. Eli kehitystä vaatisi vielä.

Kuinkahan kannataisi lähestyä ''isompia'' rautoja?
Olen ajatellut lähestyä jotenkin näin:
3x8x45kg
3x6x50kg
4x5x52,5kg
5x4x55kg
6x257,5kg
Tuleeko mitään?

Kannattanee pitää muissakin ojentaja- ja rintalihas liikkeissä sarjat lyhyinä?

Olen hankkimassa kreatiinia ja mietitytti se kun ainakin starnutritionin kreatiinissa luki että pitäis välttää kofeiinipitoisia juomia sen käytön yhteydessä. Mihin tälläinen ylipäätään perustuu? Onko se teveydelle vaarallista vai heikentääkö se imeytymistä?

Ei ole terveydelle haitallista. Tossa haetaan varmasti lähinnä sitä että kofeiini on diureetti, eli poistaa nestettä kehosta. Kreatiini taas juurikin pyrkii keräämään sitä nestettä, eli ne vähän sotivat toisiaan vastaan ja kreatiini voi täten menettää tehoaan jos kiskot kymmentä kahvikuppia päivässä. Olen itse kuitenkin kreakuurilla juonut kahvia ihan normaalisti, keskittynyt sitten vaan paremmin juomaan entistä enemmän myös sitä vettä.

Iltaa jälleen!

Olisi penkkiykkösten testaus edessä tuossa ennen muuttoa koulun perässä. Tähän olisi siis kolmisen viikkoa ja yhteensä kuusi penkkitreeniä.
Kovin sarja on ollut 8 x 45kg eikä sekään oikeastaan mennyt tiukille. Tavoitteena olisi 1 x 60kg. Eli kehitystä vaatisi vielä.

3x8x45kg
3x6x50kg
4x5x52,5kg
5x4x55kg
6x257,5kg
Tuleeko mitään?

Kivat sarjapainot tossa viimeisessä :)

Siitä se ajan kanssa nousee painotkin ku treenaat monipuolisesti, en tiiä halusitko tällaista vastausta.

Vastaavaa liikettä reiden koukistuksille? Vihloo polven alaosasta jalan sisäpuolelta niin kauheesti ettei ole varmaan viisasta tehdä. Tai vinkkejä mitä kokeilla että saisi suoritettua ilman kipua? Epäilettekö mahdollisesti että laite olisi säädetty väärin'?

Iltaa jälleen!

3x8x45kg
3x6x50kg
4x5x52,5kg
5x4x55kg
6x257,5kg
Tuleeko mitään?

Jos sarjapainot ovat vielä tuossa vaiheessa niin keskittyisin sinuna ennemmin perusvoimatasojen nostoon enkä mihinkään maksimiykkösiin.

- - - Updated - - -

Vastaavaa liikettä reiden koukistuksille? Vihloo polven alaosasta jalan sisäpuolelta niin kauheesti ettei ole varmaan viisasta tehdä. Tai vinkkejä mitä kokeilla että saisi suoritettua ilman kipua? Epäilettekö mahdollisesti että laite olisi säädetty väärin'?

Suorinjaloin maastaveto on paras takareisiliike. Tsekkaa myös tämä ketju: http://www.pakkotoisto.com/treeni/116532-treeniliikkeita-lihasryhmittain/

En minä nyt niitä ykkösiä olekkaan ennen vedellyt, ajattelin nyt vain kokeilla kun kerran koulut alkavat. Olisi kiva sitten verrata tuloksia kun raketit poksuvat taivaalla.

Moro! Ostin tänään kaupasta self omninutrition kreatiinia, mutta purkissa ei missään lue selvää annostusohjetta. Lukee vain että 3g jauhetta 2dl vettä kerran päivässä, mutta miten on se tankkauskuuri kreatiinin kanssa? Luin että ekalla viikolla pitäisi käyttää enemmän ja vasta sitten siirtyä tuohon 3g päivässä?

Kestää kreatiinivarastojen täyttyminen kauemmin, that's all. Tankkaamalla saat ne parissa viikossa. Olisi hienoa myös itse käyttää kreatiinia, mutta se heittää vattan sekasin ja puskee finnejä selkään ja naamatauluun :(

Moro! Ostin tänään kaupasta self omninutrition kreatiinia, mutta purkissa ei missään lue selvää annostusohjetta. Lukee vain että 3g jauhetta 2dl vettä kerran päivässä, mutta miten on se tankkauskuuri kreatiinin kanssa? Luin että ekalla viikolla pitäisi käyttää enemmän ja vasta sitten siirtyä tuohon 3g päivässä?

Apua, en osaa päättää. Olen tuuliviiri.

Olen lyhyt ja hoikka, mutta mulla on maha! Ne kuuluisat sivuläskit, jenkat, vararengas, josta olen puhunut varmaan kaikissa postauksissa tän vuoden ajan mitä olen pakkiksessa roikkunut. Kun tulee yhtäkkinen motivaatio ruveta tiputtelemaan rasvoja pois niin alkaa mun ruoto muistuttamaan arotuulen nussimaa vinkuheinää. Sivuläskit on ja pysyy, en oo koskaan "uskaltanu" tai viitsiny tiputella rasvaprosenttia niin alhaiseksi, että ne tosiaan lähtis pois, sillä kuten sanoin, alkaa tuo muu kroppa näyttämään niin helvetin luurankomaiselta!

Haluan eroon renkaasta, mutta en halua, että muu ruoto näyttää todellakin joltain nälkiintyneeltä kissalta. Olin hyvässä lihassa vielä pari kk sitten kun tungin naamaan kaiken mahdollisen ja pelkällä Mutant Massillakin otin yli 1000kcal päivässä. Paino nousi 75kg. Olin kutakuinkin ihan hyvän kokoinen omasta mielestä. Paidat puristi olkapäistä, ei läskin vaan enemmänkin lihaksen takia. (toki ymmärrän realiteetit ettei vuodessa treenata muskeleita ilman aineita).

Eli mun ongelma on aika perseestä, haluan mahan pois mutta en halua todellakaan kuihduttaa itseäni kenialaiseksi maratoonariksi. Penkistä nousi 90kg "bulkin" lopussa, nyt en tiedä nouseeko edes 80kg kun olen laihdutellut.

Jatkanko normaalia, maltillista ja monipuolista syömistä ja unohdan bulkit ja dieetit? Treenaan keskivartaloa kenties hiukan intensiivisemmin ja kovemmilla painoilla ja annan hiljalleen kasvavien lihasten tuoda muotoa vatsaan ja kylkiin? Vai mikäs tässä ois paras vaihtoehto turvota tasaisesti joka paikasta samalla kun yritän eroon makkaroista?

Please dr. Phil help me. I'm ugly, fat and i have a small dick!

Joko laihdutat, tai keskityt uuden lihaksen hankkimiseen. Molemmat on usein hankalia saavuttaa yhtaikaa, joskin aloittelijalla se voi olla helpompaa. Hyvä ratakaisu on olla maltillisilla miinuksilla (-200~300 kcal päivä). Keskity isoihin liikkeisiin joista saat eniten vastinetta rahalle. Kasvata perusvoimaa ja tätäkautta perusmassaa koko kehoon.

Vedä vaikka 4-5 päivää about 10g päivässä ja sitten siirry viiteen grammaan päivässä.

- - - Updated - - -

Jatkanko normaalia, maltillista ja monipuolista syömistä ja unohdan bulkit ja dieetit?

Kyllä.

Eihän toi kreatiinin annostelu nyt ihan välttämättä mene samalla tavalla ku startnutrionin monohydratessa. Vaikka kreatiinia onkin ni siitäki on niin pirusti eri muotoja jotka imeytyy eri tavalla ja vaikuttaa kehossa eri tavalla. Mun mielestä kannattais vetää vaa siten miten purkissa neuvotaan

Moikka! Mulla on tällä hetkellä käytössä tuo elaston 2-jakoinen ohjelma. Vaihdoin juuri salia ja siellä ei ole tuota alataljaa... Osaisko joku neuvoa sen tilalle jonkun hyvän liikkeen? Se on siis 2b-treenissä ja 3x12 teen.

Otat jonku soudun siihen. T-soutu, kulmasoutu myötäotteella tai vastaotteella, pendlay row, kp kulmasoutu, tuettu kulmasoutu you name it!

Back
Ylös Bottom