Jaksota mielummin perusvoima ja maksimivoima erikseen kuin samassa treenissä.
Onko tälle jotain perusteluita? Noin kun sanot olen tähän mennessä tehnyt mutta nyt tekisi mieli kokeilla jotain uutta.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Huomio: This feature may not be available in some browsers.
Jaksota mielummin perusvoima ja maksimivoima erikseen kuin samassa treenissä.
Tukevammalla asennolla saadaan enemmän painoa liikkeelle eli suurempi rasitus rintalihakselle. Kaarella saadaan rinta ylöspäin eli kovempi venytys rinnalle, ilman kaarta olkapäät ja ojentajat tekevät enemmän työtä. Katsoppa vaikka bodareiden penkkivideoita, kunnon kaari, jalat maassa, leveä ote, tämä menee parhaiten rinnalle...Perusteletko jotenkin? Kyllä mun mielestä ainakin on vaikeampi nostaa ilman kaarta. Eikös se oo ihan selkeetä että jos on sama paino, ja sitä pitää liikuttaa pitkä tai lyhyt matka, niin pitkälle matkalle tarvitaan enemmän voimaa?
Edit. Tämä siis Airwalkille
Tukevammalla asennolla saadaan enemmän painoa liikkeelle eli suurempi rasitus rintalihakselle. Kaarella saadaan rinta ylöspäin eli kovempi venytys rinnalle, ilman kaarta olkapäät ja ojentajat tekevät enemmän työtä. Katsoppa vaikka bodareiden penkkivideoita, kunnon kaari, jalat maassa, leveä ote, tämä menee parhaiten rinnalle...
Ps:katsoppa se penkki gymlogi
Onko tälle jotain perusteluita? Noin kun sanot olen tähän mennessä tehnyt mutta nyt tekisi mieli kokeilla jotain uutta.
Kaari on kyllä kehitetty alkujaan vain ja ainoastaan nostomatkan lyhentämiseen. Ja mitä tulee bodarien penkkaamiseen, niin JOS edes käyttävät tankopenkkiä tisseille, niin se asento on kyllä aina suht lahna(tottakai selkä jännitetty) ja tanko lasketaan rintalihasten keskiosaan.
Ohessa video jossa joku bodari tekee penkkiä rintapäivänä.
Vaikka gymlogissa on loistavia juttuja yleisesti, niin sitäkin katsoessa pitää olla vähän kriittistä prosessointia.
Onkohan mulla nyt tekniikassa vai missä vika, kun joka ikinen kerta (teen atm golden sixiä vähän muunneltuna) kun teen maven tai kyykyn, niin illalla ja seuraavana päivänä alaselässä oikealla puolella tuntuu voimakasta pistävää kipua.

Tukevammalla asennolla saadaan enemmän painoa liikkeelle eli suurempi rasitus rintalihakselle. Kaarella saadaan rinta ylöspäin eli kovempi venytys rinnalle, ilman kaarta olkapäät ja ojentajat tekevät enemmän työtä. Katsoppa vaikka bodareiden penkkivideoita, kunnon kaari, jalat maassa, leveä ote, tämä menee parhaiten rinnalle...
Ps:katsoppa se penkki gymlogi
Onkohan mulla nyt tekniikassa vai missä vika, kun joka ikinen kerta (teen atm golden sixiä vähän muunneltuna) kun teen maven tai kyykyn, niin illalla ja seuraavana päivänä alaselässä oikealla puolella tuntuu voimakasta pistävää kipua. Eli reeni menee kyllä kunnialla loppuun, hieman ehkä tuntuu tuolla alaselässä mutta illalla iskee todella kova pistävä kipu joka kestää seuraavan päivän. Sitten sitä seuraavana päivänä selkä on taas kuin uusi. Olen koittanut pitää viikon taukoa mavesta ja kyykystä mutta silti seuraavalla kerralla taas aivan sama homma. Lämmittelytkin teen kyllä ennen työsarjoja huolella.
Kyllähän nämä mörötkin ottaa kaarta, varmasti menee käsi ristiselän alta. Jokaisella noista on oma tyylinsä, jalat ilmassa/penkillä joutuu tekemään rauhallisemmin ja en usko että suht aloitteleva harrastaja saa riittävästi tukevuutta nostoihin, lahnana jalat ilmassa. Eli tukevalla asennolla jalat maassa, etureidet jännittyneenä saa helpommin isommat raudat liikkelle ja sitä kautta paremman rasituksen. Ja näistä nostomatkoista kun puhutaan niin ei se ole kaikki kaikessa, koska eihän silloin kannattaisi enää kp penkkiä tehdä kun nämä isot painot ottavat aika paljon vastaanKaari on kyllä kehitetty alkujaan vain ja ainoastaan nostomatkan lyhentämiseen.
Siis kaarella nimenomaan saadaan enemmän rautaa liikkeelle ja kovempaa rasitusta rinnalla, senhän takia sanoinkin että kaarta kannattaa käyttää...Okei, myönnetään että tämäkin on totta. Mutta et varmasti voi kieltää että lyhyemmällä nostomatkalla ei olisi mitään tekemistä siihen, paljonko penkistä nousee.
PS. Gymlogi on katsottu
http://www.penkkipunnerrus.fi/penkkipunnerrus
Tuolla ainakin kovasti neuvotaan nostomatkaa lyhentämään.
Mistä sä revit näitä totuuksia? Enpä oo taas vähään aikaan lukenu tekstiä jossa olis noin paljon asiavirheitä. Ja mitä tulee tohon Colemannin videoon (en edes katsonut) niin luuletko ihan tosissas että noista kannattaa ottaa mallia? Colemanin kyykkyvideoissakin ihan ekana kaikki paineet päästetään karkuun kun huudetaan lightweight baby. Siinäkö on oikea tekniikka?
Joo siis tarkoitin nimenomaan "peruskaarta"=tukevaa nostoasentoa... Välillä kun nuo aloittelijat ymmärtää väärin ja penkkaa aivan lahnana, pelkillä olkapäillä.^Olet oikeassa, turvallisuus ennen kaikkea. Ja pieni kaarihan tulee aina kun yläkropan jännittää, mikä siis pitääkin tulla. Mä käsittelin vaan asian niin että tässä haettiin voimanostokaarta, joka olisi sitten se paras vaihtoehto lihaksenkasvatukseen.
Aika kypsää tekstiä tulee...^Olet oikeassa, turvallisuus ennen kaikkea. Ja pieni kaarihan tulee aina kun yläkropan jännittää, mikä siis pitääkin tulla. Mä käsittelin vaan asian niin että tässä haettiin voimanostokaarta, joka olisi sitten se paras vaihtoehto lihaksenkasvatukseen. Tiedän ettet sitä suoraan tarkoittanut, mutta ikävä kyllä kun asian ilmaisee niin että iso kaari on hyvä, niin jengi vetää sen automaattisesti yli ja lähtee hakemaan vain sitä lyhyttä liikerataa ja liian isoja painoja.
Miksi mä edes jaksan sulle enään vastata.. Kerrotko mitä asiavirheitä tuossa oli? Tuossa kyseisessä videossa penkki oli kehonrakennustyyppisesti ihan oikeaoppista, joskin aloittelija ei menetä mitään siinä että ojentaa kädet vielä vähän suoremmiksi.
Ainiin, ethän sä edes katsonut. Perus vinkuheinä joka vaan räksyttää joka asiaan ilman mitään fiksua argumentointia, saati perusteluja omille väitteille.
Weekend festival lähestyy. Koulu alkaa.
16. & 17.8 koittava festivaali ja koulun alku on kohta täällä nopeammin kuin huomaammekaan. Tarkotus ois nytte päästä kuluttamaan vähän kesällä tulleita katseen poiskääntäjiä!
Kertokaahan nyt nuorelle kollille mitä tässä kannattaa alkaa tekemään, kun kuukaus aikaa päästä hyvään kuntoon ja siitä alottaa sitten treenaaminen kesään 2014 asti. Eli siis miten mä saan treenattuu mahollisimman tehokkaasti kuukauden niin, että rasva palaa oikei kunnolla? Tiedän, että kun painoa pudottaa tai varsinkin dieettauksessa lihakset helposti menettävät kokoansa, mutta sillä ei ole merkitystä. Mul on ikää 16 ja kuukaudessa pystyy tekemään ihmeitä.
Ainakin jos siihen uskoo.
Millä keinolla rasva palaa parhaiten ja millä ruokavaliolla? Eli pitääkö lähtee juoksemaan, uimaan vai pyöräilee? Millasia matkoja?
paino 71kg
pituus 174cm
Ehkä vähän tyhmä ketju niinku aina nää mun, mutta mikä neuvoksi. Treenaan vaikka sitten sen 6h päivässä jos pitää.
![]()
Riittääkö jos treenaa nelijakoisella niin 2 liikettä per lihasryhmä ja 4 sarjaa per liike? Tuo kuumuus salilla vie mehut aivan täysin. Ei siellä jaksa montaa tuntia rehkiä. Olen nyt siirtynyt 4-jakoiseen ja ajattelin loppu kesän vetää tietyillä liikkeillä KOVAA. Olen nyt vetänyt seuraavalla:
MA: Rinta - Hauis
- Penkkipunnerrus 4x6-10
- Vinopenkki kp 3x6-10
- Arnold hauiskääntö 3 sarjaa 3x7 (7 alhaalta puoliväliin, 7 puolivälistä ylhäälle ja 7 kokonaista)
- Scot hauis tangolla/kp 3x8-10
(Hauikset taljassa pudotussarjoilla)(jos jaksaa)
TI: Jalat - Vatsat
- Kyykky 4x6-10
- SJMV 4x6-8
- Koukistajat ja ojennukset 2x12 (jäänyt pari kertaa tekemättä, koska olen ollut ihan paskana kyykystä ja SJMV:stä)
- Pohkeet 4x15
- Vatsat jalkojen nostoina ja rutistuksina max 15 toistoa
TO: Ojentajat - Olkapäät
- Pystypunnerrus 3x6-8
- Vipunostot sivuille 4x10-12
- Takaolkapäät 2x12
- Kapea penkki 2x6-8
- Ranskalainen tangolla 3x8-10
(Pushdown pudotussarjoilla taljassa)(jos jaksaa)
PE: Selkä - Epäkkäät - Forkut
- Ylätalja leveellä 3x10
- Alatalja 3x8-10
- Kulmasoutu kp 2x12
- Kohautukset 3x15
- Hauikset myötäotteella 2x12
- Rannekäännöt 2x15
Tollaisella olen nyt 3 viikkoa vetänyt. Hyvältä on kyllä tuntunut ja paikat ovat olleet seuraavana päivänä kipeät! Tuleeko tuossa liian vähän rasitusta? Olen vähän yrittänyt jaotella niin, että tulisi epäsuoraarasitusta joka päivä. Esim rintapäivänä rasitusta saa myös etuolkapäät ja ojentajat, selkäpäivänä hauikset, ojentajapäivänä rinta ja jalkapäivänä saa alaselkä hyvin rasitusta SJMV:stä.
EDIT: Treenissä menee keskimäärin n. 40 - 45min juuri sopiva itselle. Varsinkin näillä helteillä..
Aika kypsää tekstiä tulee...
Kun kerta haluat tietää niin paskapuheet tekstissäsi:
- "Kaari on kyllä kehitetty alkujaan vain ja ainoastaan nostomatkan lyhentämiseen"
- "Ja mitä tulee bodarien penkkaamiseen... ...niin se asento on kyllä aina (???) suht lahna... ... tanko lasketaan rintalihasten keskiosaan" (mitä vittua hessu...)
Kyllä tuo kaari on paitsi nostomatkan vuoksi, ihan olkapäiden hyvin voinninkin kannalta hyvä asia. Rasitus menee enemmän tisseille joten en ymmärrä miten se olisi bodarillekaan huonompi juttu. Lisäksi venytys on helvetin paljon parempi kun ei ole lahnana.-Kyllä, tämän pitäisi selvitä jo pelkästään tarkastelemalla kehonrakentajien penkkitekniikan ja voimanostajien tekniikan eroja. Toisessa pyritään selvästi mahdollisimman isoihin romuihin ja toisessa mahdollisimman hyvään rintalihasten akivointiin, ja se näkyy kyllä kaaren suuruudessa.
-Jätitkö toisesta lainauksesta vähän välistä? Siinä luki vielä suluissa (tottakai selkä jännitettynä), joka tarkoittaa sitä että pieni kaari on. Tyyli vain on lahnamainen jos sitä vertaa voimanostokaareen. Ja kyllä, tangon laskupaikka on jossain rintalihasten keskivaiheilla (nännien ja solisluiden välillä.), jolloin venytys on optimaalinen hypertrofiaa ajatellen. On typerää väittää että bodailussakin tanko kannattaisi laskea sinne ylävatsalihaksille, vai mikä sun pointti oli?
Taas melko tyhjäpäistä inttämistä sulta, lisäksi perusteet puuttui taas. Yritit kertoa missä muka oli asiavirheitä, muttet korjannut niitä mielestäsi oikeaan muotoon?