Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Kyllä oikeanlainen ravinto ehtii tunnissa imeytymään jo hyvinkin. Vai väitätkö, että esim. sokereilla (tässä tapauksessa banaani) menee yli tunti nostaa verensokeria? Voin ihan omasta kokemuksesta kertoa, että ei mee. Rahkan sisältämä kaseiiniproteiini on kyllä ns. hidas, mutta kyllä sitäkin on jo tunnin kohdalla imeytynyt jonkun verran.

Ekakskaan verensokeri ei normaali ihmisellä heittele mitenkään merkittävästi, vaan sen liikkumavara on suht rajattu hormoonitoiminnan kautta. Toisinsanoen siis kaikki puhe verensokerin laskemisesta syömättrömyyden takia kannattaa ottaa varauksella, koska tosiasiassa merkittävää muutosta verensokereissa ei ihan helpolla saa aikaan.
Ja sitten.. kun harjoittelet salilla, niin kroppa käyttää pääasiassa energiaksi lihasten omia glykogeenivarastoja. Nämä varastot on poikkeuksetta aina täynnä jos edellisestä harjoituksesta on yli 12h, ja tuona väliaikana on syönyt riittävästi. Näihin varastoihin ei tosiaan vaikuta se banaani jonka syöt ½h ennen treeniä.
Sun omat empiiriset tutkimukset asiasta ei ikävä kyllä vaan ole kovin relevantteja tän asian suhteen, koska henkisesti ihmiset saa uskoa ja voimaa mitä erikoisimmista asioista, ja placebo vaikutus sillä syömisellä on melko suuri kun ajatellaan näitä "verensokerin heittelyjä" sun muita tarinoita.

olen alkamassa juuri dieetille, laskujen mukaan tulisi syödä 3100kcal päivässä, eli tuosta 500 pois eli 2600kcal/päivässä niin paino tippuu... Treenaan yksi jakoisella ohjelmalla useimmiten : penkki, punnerrus käsipainoilla, leuat/kulmasoutu, kyykky ja päälle 4-6 sarjaa pienempiä lihaksia kuten haba/ojentaja... treenini venähtää aina lähes kaksi tuntisiksi... 1,5h - 2h, miten vaikuttaa dieetillä? kuinkakohan paljon tuollainen treeni kuluttaa kaloreita? teen vielä suht raskasta fyysistä työtä, jossa kävelyä tulee päivän mittaan usein paljon.. tarviiko ottaa huomioon?

Kuinka iso merkitys sillä on, että alottaako 1-, 2- vai 3-jakoisella ohjelmalla? Ja ylipäätään mitä eroa niillä on? Mitä suurempi, sitä tarkemmin tulee käytyä kaikki lihakset läpi?

Jep. Aloittelijalle usein suositellaan 1-2 jakosia ohjelmia. Sen takia, koska palautuminen treeneistä on nopeaa ja lihas tarvitsee mahdollisimman useasti ja paljon ärsykettä kasvaakseen. Näissä ohjelmissa suositaan paljon perusliikkeitä ja jätetään semmoset "turhat" vinkutukset pois.

Useampi jakoistakin voit lähteä tekemään jos mieli tekee, vaikka itse sanoisin, että lähe tekemään pienempi jakosilla. Niissä on sitten enemmän eristäviä liikkeitä, voidaan käyttää erikoistekniikoita ja treenataan pienet liikeet failureen. 4-jakoisessa on helpompaa myös parantaa heikkoa lihasryhmää.

Edit: On siis yksilöllistä mikä sopii kellekkin, mutta kyllä aloittelija nopeiten kehittyy alkuun esim. 1-jakosella IMO.

Mun treenifilosofialla- eniten väliä on treenifrekvenssillä ja volyymilla. Vähäjakosilla se on (frekvenssi)yleensä korkeempi kuin monijakosissa.

Kuutiolle siis tämä.

olen alkamassa juuri dieetille, laskujen mukaan tulisi syödä 3100kcal päivässä, eli tuosta 500 pois eli 2600kcal/päivässä niin paino tippuu... Treenaan yksi jakoisella ohjelmalla useimmiten : penkki, punnerrus käsipainoilla, leuat/kulmasoutu, kyykky ja päälle 4-6 sarjaa pienempiä lihaksia kuten haba/ojentaja... treenini venähtää aina lähes kaksi tuntisiksi... 1,5h - 2h, miten vaikuttaa dieetillä? kuinkakohan paljon tuollainen treeni kuluttaa kaloreita? teen vielä suht raskasta fyysistä työtä, jossa kävelyä tulee päivän mittaan usein paljon.. tarviiko ottaa huomioon?

Tsekkaa miten paino ja peilikuva muuttuu. Ei sitä kulutusta kuitenkaan nettilaskureilla saa sinne päinkään.

- - - Updated - - -

Kuinka iso merkitys sillä on, että alottaako 1-, 2- vai 3-jakoisella ohjelmalla? Ja ylipäätään mitä eroa niillä on? Mitä suurempi, sitä tarkemmin tulee käytyä kaikki lihakset läpi?

1- tai 2-jakoinen lähtökohtasesti IMO. Riippuen siitä montako kertaa viikossa ehdit käydä salilla. Jos pääset 4 tai 5 kertaa salille niin turha jotain arskan kutosta hinkata vaikka rahkeita olisi 2-jakoiseenkin.

Minkälainen treeni on Cardio? Tehdäänkö siinä samalla ohjelmalla mutta pyritään pitämään syke kokoajan korkealla?

Cardio on siis kaikkea tuota^^. En tiedä jos tarkoitat sillä jotain tiettyä treeniä? En ole ainakaan ite kuullut.

Mitä miinuksia on tehdessä esim penkki smithissä kuin vapaalla tangolla?

Itse kun aamuisin treenaan eikä paikalla välttämättä ketään varmistajaa/treenikaveria on tullut pena tehtyä smithissä..

Cardio = aerobinen treeni.

Hienoa kun kerroit tämän kaikkien vastausten jälkeen.

- - - Updated - - -

Itse kun aamuisin treenaan eikä paikalla välttämättä ketään varmistajaa/treenikaveria on tullut pena tehtyä smithissä..

Hyvin kehittyy smithilläkin, pelkästää sitä ei kuitenkaan tuon liikeradan kontrollin puutteen takia kannata tehdä. Eli kunhan pidät ne käsipainot siinä mukana, niin hyvää jälkeä tulee varmasti.

Smithissä liikerata on lukittu, eikä mene luonnollisen tankopenkin liikeradan mukaan, joka on hiukan kaareva. Smithissä tukilihakset eivät aktivoidu.

Eikö siinä penkissä ole varmistusrautoja? Jos on niin käytä niitä. Jos voimaa haet penkistä niin ei niitä varmistajia nyt välttämättä edes tarvitse, jos jätät varaa sarjoihin ja hädän tullen sitten painot voi kipata tangosta pois (älä siis käytä lukkoja). Jos taas haet massaa rintaan, eikä voima ole ykkösprioriteetti niin siirtyisin suosiolla kässäripenkkiin.

Mun mielestä vapailla on turvallisempi tehä yksin. Kerran tein smithissä failureen asti ja jouduin jonku minuutin oottaan, että joku tulis nostaan sen tangon rinnalta. Vapailla sen kiepauttaa tai kaataaa painot pois helposti.

en pysty tekem''n dippejä n.3 max teenkö jotain väärin vai pitäiskö 57 painoisen saada tuplasti enemmän + olkapäihin ottaa helvetisti alastullessa. Onko ojentajat vaan niin saatanan heikoit :D tarvin neuvoja kuinka pystyä parempaan tulokseen

Back
Ylös Bottom