Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

osaisikohan joku mukava ihminen suositella mulle uutta palkkaria salireenien jälkeen käytettäväksi. mulle kaikki protskut ja aminohapot on vielä aika uutta.. toiveena olis, että prode olis heraisolaattia ja makeutettu mielellään mahdollisimman luonnollisesti. Plussaa tietty hyvästä mausta ja halvasta hinnasta. Ja tosiaan nainen oon ja en todellakaan ole bulkilla, joten hiilareita ei tartteis ihan jäätäviä määriä olla.. :)

Oon nyt about 12vk tehnyt 1-jakosta, toistoilla 12-15 ja 2krt viikossa. Viimeviikolla alko ketoosi ja tällä viikolla tuntui jo, että tuo ohjelma tökkii, muuten se on toiminut aika hyvin. Muutenkin olis aika vaihtaa ohjelmaa, painot on junnanneet samassa jo pari viikkoa. Mietin tuota elaston 2- jakosta vapailla painoilla, toimisko se? Jos pääsen salille vaan 2-3krt/viikko, kannattaako mun tehdä vain joko a tai b treeniä vai joka toinen viikko toista? Pieni voimakausi tähän väliin ei kyllä olis pahitteeksi...

Sitten tuossa on tuo mave. Mun mave-tekniikka on vielä aika huono, että teenkö siltikin lyhyitä sarjoja monta vai kannattaisko siinä tehä jotain kaseja vaikka kolme sarjaa kunnes tekniikka on kohallaan?

Siis mitä tarkotin oli siis että kannattaako tehä vain sitä 1 tai 2 treeniä vai joka toinen viikko toista...

osaisikohan joku mukava ihminen suositella mulle uutta palkkaria salireenien jälkeen käytettäväksi. mulle kaikki protskut ja aminohapot on vielä aika uutta.. toiveena olis, että prode olis heraisolaattia ja makeutettu mielellään mahdollisimman luonnollisesti. Plussaa tietty hyvästä mausta ja halvasta hinnasta. Ja tosiaan nainen oon ja en todellakaan ole bulkilla, joten hiilareita ei tartteis ihan jäätäviä määriä olla.. :)

hyvä palkkari mun mielestä on ehdottomasti recovery pro minttusuklaana :kuola: ja hinta/laatusuhde on hyvä!

Oon nyt about 12vk tehnyt 1-jakosta, toistoilla 12-15 ja 2krt viikossa. Viimeviikolla alko ketoosi ja tällä viikolla tuntui jo, että tuo ohjelma tökkii, muuten se on toiminut aika hyvin. Muutenkin olis aika vaihtaa ohjelmaa, painot on junnanneet samassa jo pari viikkoa. Mietin tuota elaston 2- jakosta vapailla painoilla, toimisko se? Jos pääsen salille vaan 2-3krt/viikko, kannattaako mun tehdä vain joko a tai b treeniä vai joka toinen viikko toista? Pieni voimakausi tähän väliin ei kyllä olis pahitteeksi...

Edellinen kausi näyttäis olevan hypertrofia-treeniä, joten ite tekisin ihan puhtaasti voimatreeniä nyt; 2-3 raskasta pääliikettä ja muutamissa apuliikkeissä toistot sitten 8+. Tuota 2-jakoista testaan todnäk itekin jossakin vaiheessa, mutta sillon käyn 4 krt/vko salilla.

Jos tuota ohjelmaa käyttäisin tollasenaan 2 krt/vko treenimäärällä, niin tekisin treenit 1a,2b,1b,2a,1a,2b,1b,2a... jolloin tulisi käytyä koko kroppa läpi viikossa, osa hypertrofiaa osa voimaa ja seuraavalla viikolla toisinpäin. Tämä kaikki mutuilemalla ja lukematta "elasto-trediä".

Sitten tuossa on tuo mave. Mun mave-tekniikka on vielä aika huono, että teenkö siltikin lyhyitä sarjoja monta vai kannattaisko siinä tehä jotain kaseja vaikka kolme sarjaa kunnes tekniikka on kohallaan?

Vähän toistoja huonolla tekniikalla vai paljon toistoja huonolla tekniikalla ;) Suosittelisin, että 5 toistoa hyvällä tekniikalla. Kuoleta painot täysin maassa ja ota uudet paineet ennen seuraavaa toistoa. Painoja suuremmiksi vasta, kun kaikki toistot sarjassa on hyviä.

Selitin ilmeisesti huonosti. Ongelma siis oli se, että olin penkin ja kyykyn jälkeen niin sippi, ettei loppuihin liikkeisiin löytynyt tehoja. Nyt seuraavana aamuna mikään lihas ei tunnu niin jumiselta ja väsyneeltä kuin normaalisti, kailki vain hiukan.

Tiedän kyllä, että lepo ja ravinto ovat tärkeitä ja että ohjelman lisäksi tulee lämmittelyt.

Itseäni häiritsee tämä, että treenin tehoa arvioidaan lihaskivulla. Itse saan parhaat tulokset kun en vedä treenejä loppuun asti (jätän pari toistoa varastoon) ja seuraavana päivänä lihakset eivät ole ollenkaan tai ovat vain hieman kipeänä. Testaa nyt hetken aikaa sitä ohjelmaa ja sitä kuinka sarjapainot ja oma paino kehittyvät, päätä sitten toimiiko se.

Kannattaako hauistreeniä edeltävänä päivänä tehdä tätä ns. "nyyssölän salaista liikettä"? Dieetillä on vähä toi lihastuntuma huonompi nii jos vetäis ton setin edeltävänä iltana ennen haukkapäivää nii sais paremman tuntuman hauiksiin vai onko hyöty just päinvastanen, ettei jaksa tehdä sarjoja sit kunnolla jos lihas on "arka"?

Mika Nyyssölä » Blog Archive » Hauis lohkeamaan ? Mika paljastaa salaisen ?liikkeen?!

Edellinen kausi näyttäis olevan hypertrofia-treeniä, joten ite tekisin ihan puhtaasti voimatreeniä nyt; 2-3 raskasta pääliikettä ja muutamissa apuliikkeissä toistot sitten 8+. Tuota 2-jakoista testaan todnäk itekin jossakin vaiheessa, mutta sillon käyn 4 krt/vko salilla.

Jep jep. No jos pitäs tosta elaston ohjelmasta pääliikkeet samoina eli 1. kyykky, penkki, pystäri (?) ja 2. mave, leuanvedot (mun tapauksessa varmaan kulmis tai joku helpotettu leuanvetovariaatio kun en oikein saa noita negatiivisiakaan..), niin montako apuliikettä ja miten ne kannattaa valita? Apuliikkeisiin riittää varmaan joku 2 sarjaa, jos pääliikkeissä tekee sitä viittä? Penkistä tiedän jo sen, että ojentajat on se heikoin kohta, eli noita ranskiksia tai kapeaa penkkiä ja kyykkyyn keskivartalolle vatsoja. Mutta selkäpuolelle? Ylä- ja/tai alataljaa? Entä pystäri, tukeeko sitä samat apuliikkeet ku penkkiäkin?

Ja kiitoksia avusta! :)

Niinku mulla ois nyt kaks aika kovaa kyssärii mut uskoisin et te kokeneemmat pystytte vastaa :D

1. Mä vedän himas lihas treenii niinkö istumaannousuja 4x20 (kolmesti päivässä), koska haluun päkkiä esiin (älkää kysky miksi ei muuta!!) tai noh välillä punnerruksia ja 3-4krt viikos treenit (futis) nii siel sielki lihaskuntoo ja joka toine päivä lenkki :D nii mites ton päkin saa näkyvii koska jotkut sanoo et treenaa ja osa sanoo että laihduta (polta rasvaa) ja eikös silloin lähe ne lihakset ja paino pois ? niin missä järjestyksessä tää pitäs tehä syödä paljon vai ei ?! koska kuitenki oon vaa 50kg ja 155cm ja siis 15v.

2. Ja tääki kysymys kuuluu toho treeniin :D ---> ku oon katellu että ottaisko ton G6 käyttöön vai miten koska mä kait kasvan vielä, että keskeyttääkö se pituuskasvun ja sillai ku mutsi touhottaa siitä koko ajan että en sais alottaa sitä ku vasta armeijassa jnejne :D

Jos noissa kysmyksissä olis edes vähän haastetta. Nii ja kaiken sais selittää yksityiskohtasesti ku oon kirjaimellisesti alottelija oon ollu tasan 2krt salilla ja silloinkin vaa testailin erinäisiä laitteita. Ja sit vielä yks nopee kysymys että ku teen aamul vatsoi (istumaannousut all day everyday) nii kannattaako ne tehä ennen vai jälkeen aamupalan mun tilanteessa, jossa on tarkus tuoda päkkii esiin ;)

KIITOS JO ETUKÄTEEN !

1. Päkin saa pienentämällä rasvaprosenttia, tosin noilla mitoilla kun sitä lähtee pienentämään niin se päkki ei saa sua näyttämään yhtään paremmalta, pitää olla muuallakin lihaksia. Tosin jos niitä lihaksia ei ole ollenkaan niin ei se rasvan polttaminen auta muuten kuin että näytät vaan pienemmältä.
2. Ei salillakäynti mitään lihaskasvua pysäytä kunhan syö tarpeeksi ja tekee liikkeet oikein.
3. Sillä ei ole mitään väliä teetkö ne vatsat ennen vai jälkeen aamupalan, kumpi tuntuu paremmalta. Ja istumaannousut on aika huono liike vatsoille, ihan näin btw. Voimapyörä paljon parempi esimerkiksi.

Kirjoitustyylistä huomaa, että olet 15v. Päkkiä haluat esiin, että naiset tykkäisi. Siis teet joka päivä nuo samat istuumannousut?
Alota ennemmin tekemään jalkojen nostoja, staattisia vatsoja (hoover) ja voimapyörää. Noita kolmea täällä aika paljon jankataan. Nuo istumaannousut ei vaan toimi.
Ja se sun päkki ei näy jos siinä on rasvaa edessä. Sen takia porukka dieettaa, että saadaan se turha rasva kehosta pois.

No sulla ei ainakaan kovin pitkällä vielä murroikä ole koska noin lyhyt olet. Kuinkas pitkiä sun porukat on ja onko tullut kasvupyrähdystä? (eli siis oletko kasvanut useita senttejä esim kuukaudessa)

Ja ei se puntti sun pituuskasvuun vaikuta jos ne tehdään oikein. Eli tekniikka ja ne painot kunnossa.

Mutta tosiaan itsekkin ihan aloittelija vielä, mutta nämäkin selvittänyt ihan vain lukemalla tätä ketjua. Mutta vähän jännältä kuulostaa, että teet vain vatsalihasreenejä...

Tähän on pakko lisätä tämä
abs-on-a-skinny-guy-is-like-tits-on-a-fat-girl.jpg

Kiitokset Jopalle kun lisäsit ton siihe johonki trediin :D

Ja voin sanoa myös, että olen myös tollainen luikku kenellä kyllä vatsalihakset näkyy. Mutta en pidä sitä mitenkään hienona, koska olen nimenomaan luikku. Ennemmin koko vartaloon sitä lihasta kunnolla ja sitten joskus kun on kroppa kunnossa dieettaa sen läskin pois siitä vatsojen edestä. Suosittelen samaa sulle triplahaukka. Ja kuhan sulla murrosikä on alkanut kunnolla niin se helpottuu. Oot vielä nuori sulla on aikaa

Suht aloitteleva kuntosalilla kävijä vailla tietoa. Mittani on 81kg/168cm/99cm vatsanympärysmitta. Tavoitteeni ei ole tulla miksikään himobodariksi, vaan enemmänkin tällaista:
Sergio-Ramos-in-miami-shirtless-six-packs-abs-stomach-toned-fit-footballer_zps6d824019.jpg

Tällaisen saliohjelman olen ottanut käyttöön:
Prässi
Jalkojen Koukistus
Pohkeet
Alatalja
Ylätalja
Viparit sivulle
Penkki
Vatsarutistus
Hauiskääntö
Ranskalainen punnerrus

Näistä kaikkia liikkeitä teen kolme kertaa 8-12 toistoja. Olisiko siis järkevämpi tehdä tuo kolme sarjaa vai kaksi sarjaa liikkeitä? Käyn salilla kolmesti viikkoon ja vedän siis kropan kerralla läpi aina. Pitäisikö harkita 2-jakoista vai onko tämä tällainen että jos paikat kestää niin kyseinen kroppa kerrallakin on hyvä?

Heikoin kohtani on yllättäen vatsanseutuni josta haluaisin nopeasti eroon. Myöskin haavelisin, niin kuin kaikki muutkin, sixpackista, pitäisikö siis lisätä vatsalihastreeniä vai tuleeko tuosta ohjelmastani vatsalihaksille tarpeeksi rasitusta?

Käyn pelaamassa tennistä 2x/vko ja lenkillä vielä 1x/vko salilla käynnin lisäksi.

Vielä haluaisin iskeä pöytään ruokavalion, minulla kun on tuota läskiä vielä ainakin 10 kiloa, joka pitäisi muuttaa lihakseksi. Pitäisikö syödä normikaloreilla jotta lihaksisto kasvaisi, mutta palaisiko rasva kropassa kuinka hyvin? Vai miinuskaloreita, jotta rasva palaisi mutta miten kävisi lihastreenin?

Entäpä tuo ruokavalio, en pysty töissä lämmittämään ruokaa. Mitä sitä söisi? Aamuisin vedän maitorahkaa, päivällä tonnikalaa ja ruisleipää. Possun ulkofilepihviä voisi syödä kylmänäkin, liekkö hyvä vaihtoehto?

HAHAHAH mä korjaisin tohon mun juttuun että pituus onkin jo 165cm sori vähä hyppäsi sivusuun ja Heebohille, olen nyt suunnilleen 1cm pidempi kuin äitini, mutta isästä en oo varma :D ja toi kasvupyrähdys, nii ei mitään tietoo :D sori ja tuota kaverini ainakin on saannut hyviä tuloksia pelkillä istumaan nousuilla jo 3-4 viikossa :D
8eab258a59ce11e2ade722000a1faea4_7.jpg

Kuseeko penkki ihan täydellisesti, niin ettei kannata ollenkaan tehdä sitä jos tilanne on se että teen sitä yksin tallissa ilman varmistajaa, mutta silleen et oon rakentanut sellaset tuet sinne sivuille et se tanko lepää niitten pääl. Oon mitottanut ne mahd hyvin et tanko osuu rintaan täysin kun rinta on pullistettuna yms mut jos makaa ihan rentona normisti ni jää ihan pieni gäpi väliin eli en kuole vaiks en jaksaiskaan nostaa :D Jos ymmärrätte. Onks tällänen toiminta pyhäinhäväistys? :D

Back
Ylös Bottom