Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mulla on ihan perus 2-jakoinen tällä hetkellä. Miten musta tuntuu, että jos tekee 2-jakoista ohjelmaa mitä tuo Timba79 tarjoaa tuolla ketjussaan, niin reenin pituus venyy liiallisuuksiin? Kauanko siellä salilla yleensä huhkitaan? Jos penkkipäivän päätteeksi vielä vatsoja rupean vääntämään niin 1½h menee, että heilahtaa.

+ Minkäslainen olisi hyvä vatsatreeni, ja kuinka monta kertaa viikossa? Tällä hetkellä teen seuraavaa: ist.nousu laudalla jyrkimmällä vastuksella 5kg lisäpainolla 10 toistoa ja superina perään ist.nousu lattialla 5kg lisäpainolla 15 toistoa. <--- tuollasen setin toistan pari kertaa. Saattaa ehkäpä olla melko yksipuolinen, mutta jos siihen vielä jotain jalannostoja tai voimapyörää sotkee sekaan niin reenin pituus on jotain 1½-2h.

Mulla on ihan perus 2-jakoinen tällä hetkellä. Miten musta tuntuu, että jos tekee 2-jakoista ohjelmaa mitä tuo Timba79 tarjoaa tuolla ketjussaan, niin reenin pituus venyy liiallisuuksiin? Kauanko siellä salilla yleensä huhkitaan? Jos penkkipäivän päätteeksi vielä vatsoja rupean vääntämään niin 1½h menee, että heilahtaa.

+ Minkäslainen olisi hyvä vatsatreeni, ja kuinka monta kertaa viikossa? Tällä hetkellä teen seuraavaa: ist.nousu laudalla jyrkimmällä vastuksella 5kg lisäpainolla 10 toistoa ja superina perään ist.nousu lattialla 5kg lisäpainolla 15 toistoa. <--- tuollasen setin toistan pari kertaa. Saattaa ehkäpä olla melko yksipuolinen, mutta jos siihen vielä jotain jalannostoja tai voimapyörää sotkee sekaan niin reenin pituus on jotain 1½-2h.

2h Ei ole vielä mikään pitkä treenin kesto jos mukaan luetaan lämmittelyyn kulunut aika. Treeniä voi lyhentää tietenkin tekemällä esim supersarjoja, tai lyhentämällä taukoja sarjojen välissä.

Hyvä vatsatreeni sisältää sisäisiä ja ulkoisia vatsoja treenaavia liikkeitä. Esim. pääliikkeenä vaikka voimapyörä, ja lopuksi hooveria ja pitoja kyljille.

Muista pitää isoissa liikkeissä tauot noin. 2-3min ja pienemmissä sitten esimerkiksi 90sec. Monilla usein tauot venyy vähän pitkiksi. En lähtis erityisen paljon tekemään supersettejä 2-jakosessa aloittelijana. Ainakaan joka kerta, tietysti riippuu ihmisestä. Ei niistä vatsoista tarvitse niin paljon huolehtia, ne ottaa hyvin hittiä jo mavessa ja kyykyssä. Voit kuitenkin sen 2-3 kertaa tehdä viikossa, jolloin tekisin treenin lopuks pari sarjaa suoria ja pari vinoja ja sitten vielä jos voimia riittää esim. voimapyörää tai jalkojennostoja.

Minkälaisilla liikkeitä nuita kiertäjänkalvosimia treenataan kuin luin tuossa että ne olisi tärkeä pitää kunnossa mutta en äkkiseltään löytänyt täältä pakkikselta juttua niistä?

Luultavastikkin tyhmä kysymys, mutta kysympäs sen kuitenkin.

Päätin tuossa melkein 3 viikkoa sitten, että nyt alkaa laihdutus ja olen nyt 3 viikon ajan käynyt lenkillä 5 kertaa viikossa ja pitänyt kaksi välipäivää. Alkaa tuo pelkkä lenkkeily maistumaan jo puulta niin sali alkoi kiinnostamaan. Kysymys kuuluu että; aloitanko tuolla SS -ohjelmalla vetämään ja entäs ruokavalio? Painan tällä hetkellä 107 kg, joka tarkoittaa sitä että minun pitäisi syödä proteiinia 214g/päivä?

Kiitän jo etukäteen jotakuta, joka jaksaa mua neuvoa.

Luultavastikkin tyhmä kysymys, mutta kysympäs sen kuitenkin.

Päätin tuossa melkein 3 viikkoa sitten, että nyt alkaa laihdutus ja olen nyt 3 viikon ajan käynyt lenkillä 5 kertaa viikossa ja pitänyt kaksi välipäivää. Alkaa tuo pelkkä lenkkeily maistumaan jo puulta niin sali alkoi kiinnostamaan. Kysymys kuuluu että; aloitanko tuolla SS -ohjelmalla vetämään ja entäs ruokavalio? Painan tällä hetkellä 107 kg, joka tarkoittaa sitä että minun pitäisi syödä proteiinia 214g/päivä?

Kiitän jo etukäteen jotakuta, joka jaksaa mua neuvoa.

Proteiinia tosiaan 2g/painokilo. Hyviä rasvoja n. 1g/painokilo ja loput hiilareista. Salilla SS on oikein hyvä ohjelma.

- - - Updated - - -

Unohtui vielä kysyä, että eikös se ole ihan sama käykö siellä salilla aamulla, päivällä vai illalla?

Ihan sama. Tosin jos laihdutus on tavoite niin voit tutustua pakkiksella sellaiseen topiciin kuin Intermittent Fasting. Se on eräänlainen "ruokavalio", tai ennemminkin tapa syödä. Sen mukaan sitten treeniaikakin siirtyy. Mutta siis tuo nyt vaan jos kiinnostaa. "Normaalillakin" ateriarytmityksellä homma toimii :)

Unohtui vielä kysyä, että eikös se ole ihan sama käykö siellä salilla aamulla, päivällä vai illalla?

Ihan sama, kunhan muistat syödä ennen ja jälkeen.

Ps. Mikä mahtaa olla pituus jos paino on 107kg?

Mimmosella ohjelmalla kannattais penkkiä alkaa taas tekemään (muun harjoittelun ohella :D ) miltei kuukauden tauon jälkeen, jos haluis ykköseen levyjä lisää? Ennen taukoa ykkönen oli 80kg kieppeillä, treenasin 4x6 tyyliin

Mimmosella ohjelmalla kannattais penkkiä alkaa taas tekemään (muun harjoittelun ohella :D ) miltei kuukauden tauon jälkeen, jos haluis ykköseen levyjä lisää? Ennen taukoa ykkönen oli 80kg kieppeillä, treenasin 4x6 tyyliin

Ihan vaikka Miken 2x6 toimii :)

Wazz up. Voiko nörtistä tulla marmoria ilman salia? Hieman nolottaisi katsoa mummojen nostavan kaks kertaa enemmän ku mie. Voisko esim. jotain reppua nostella kirjojen kanssa ja huutoo jotain kivaa? Kahvakuulan ehkä voisin hankkia, jos jaksaisin edes sen kotiin kantaa. Oon kyl miettiny et se kuula on vaan semmosta belettia. Ei kai siinä pahemmin lihakset kasva. Hmm vastauksia otan kai vastaan. Se on moro.

No kyllähän sitä alkuun pääsee ihan perus punneruksilla, leuanvedoilla ja vaikka juuri tuolla kahvakuulalla mutta ei niillä nyt mitään hirveitä lihaksia hankita.. mene sinne salille vaan ei siellä sulle kukaan naura eikä mitää tarvi häpee.

Hieman nolottaisi katsoa mummojen nostavan kaks kertaa enemmän ku mie.

Siinähän sitä tulee motivaatiota tehdä oikeasti duunia, että pääsee joskus niistä ohitse.

Voisko esim. jotain reppua nostella kirjojen kanssa ja huutoo jotain kivaa?

99% todennäköisyydellä tuollaisesta konstailusta ei tule lasta eikä paskaa.

Kahvakuulan ehkä voisin hankkia, jos jaksaisin edes sen kotiin kantaa. Oon kyl miettiny et se kuula on vaan semmosta belettia. Ei kai siinä pahemmin lihakset kasva. Hmm vastauksia otan kai vastaan.

Kahvakuula on hieno yleiskuntoväline, mutta ei ensisijainen lihasten kasvatukseen ja yhdellä kuulalla ei ainakaan kovin pitkälle pötkitä.

Summa summarum: sinne salille vaan. Et ole ensimmäinen etkä viimeinen aloittelija siellä eikä ketään oikeasti kiinnosta, nostatko enemmän tai vähemmän kuin joku muu. Kunnon välineillä sen sijaan saa tulostakin aikaiseksi ja salilla on kotia helpompi motivoitua treenaamaan kunnolla, kun sinne on mennyt.

Onko aloittelijalle liikaa, jos käy joka toinen päivä salilla? Rasittaako se liikaa, kun yllättäen lisää niin paljon treenikertoja? Treenaan joka toinen kerta yläkropan ja joka toinen alakropan, joten peräkkäisinä kertoina samat lihakset eivät rasittuisi. :)

Onko aloittelijalle liikaa, jos käy joka toinen päivä salilla? Rasittaako se liikaa, kun yllättäen lisää niin paljon treenikertoja? Treenaan joka toinen kerta yläkropan ja joka toinen alakropan, joten peräkkäisinä kertoina samat lihakset eivät rasittuisi. :)

Ei tule liikaa. Itseppähän sen tosin huomaat jos tulee.

Back
Ylös Bottom