Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Näitä kysymyksiä nyt tuntuu riittävän kokoajan tänne mutta onhan se hyvä jos kokeneemmat neuvoo. Mietin että miten saisin pienen rasvakerroksen pois vatsalihasten päältä? Minulla on six pack, jota olen nyt vuoden treenannut ja se myös näkyy mutta että saisin sen kaikista parhaiten näkyville olisi rasvaprosentin oltava mahdollisimman alhainen (?). Eli vain sellainen pieni kerros rasvaa lihasten päällä joka tuskin lähtee enää millään juoksulenkeillä pois. Mitat itselläni on 175cm/65kg. Ja kyllä en koskaan halua tulla miksikään massakuninkaaksi vaan enemmänkin haluasin kroppaa siihen suuntaan mitä fitness malleilla on (miehillä) :D.
Eli miten nyt lähteä tästä liikkeelle?
Tosiaan ei tuota lihaa nyt kauheasti ole vielä noilla mitoilla. Ja tuo rasvakerros ei lähde pois kuin laihduttamalla, eli dieetillä. Noilla mitoilla dieetti on kyllä helvetin typerä idea. Taikakonstia sen rasvan poistamiseen ei ole. Ainoa on tuo laihdutus. Ei sulla paljoo lihasta voi olla joten käy vaan salilla ja kerää vähän massaa.

Kiitos palautteesta. Kerkeäähän sen myöhemminkin mutta miksi ei nyt? Ja ei kyllä hirveästi lihaksia ole mutta pääasiassa kaikki paino muodostuu juuri lihaksista kun läskiä ei juurikaan ole, mutta eiköhän se paino nouse kun alan salilla käymään.
Mielelläni kyllä kuulisin muidenkin mielipiteitä siihen miten saisin sitä pientä rasvakerrosta pois siitä lihasten päältä.
Mielestäni sitä ei nyt kannata ruveta kiristelemään, koska se kireys katoaa sitten kun päätät dieetin lopettaa ja yrität kerryttää massaa. Paremmalta näytät ilman kireää sixpäkkiä muuten lihaksikkaana kuin luuviuluna wnb sixpäkillä. Mites se meneekään, päkki ruipelolla on sama asia kuin isot tissit läskillä muijjalla. Eli niitä ei lasketa. Yhäkin vain mielipide :rolleyes:

Juu no en kai sitten rupea kiristelemään vielä, mutta vaikka olenkin laiha niin kyllä ihan kunnon vatsalihakset on. Kun kesälomat alkaa niin marssin oikopäätä salille ja ehkä sitten kesän jälkeen on jo muutama kilo tullut lisää ;) Eihän se toki siihen jää.

pohdin tässä, että minkä takia kapea pena on niin pop, mutta kapee tankopystäri ei saa rakkautta vaikka ojentajiahan sekin kirpasee aika mukavasti. onko se jotenkin riskialtis liike tai jtn??

pohdin tässä, että minkä takia kapea pena on niin pop, mutta kapee tankopystäri ei saa rakkautta vaikka ojentajiahan sekin kirpasee aika mukavasti. onko se jotenkin riskialtis liike tai jtn??

En mä ainakaan saa siinä niin kovin isoja rautoja liikkeelle. Puhti loppuu ensin epäkkäistä ja olkapäistä.

Tällainen kysymys siis, onko järkeä ottaa käyttöön kolmijakoista ohjelmaa, jos tavoitteena on nimenomaan lihasmassan lisääminen, ja käy salilla ainoastaan 3-4krt viikossa? Olen nyt n.6kk Treenannut 1-jakoisella, ja nyt otin kokeiluun 2-jakoisen, mutta teen mieluummin vaikka yksijakoisella, koska tuolla 2-jakoisellakaan ei paljoa enempää eristäviä liikkeitä voi ottaa :/

Tällainen kysymys siis, onko järkeä ottaa käyttöön kolmijakoista ohjelmaa, jos tavoitteena on nimenomaan lihasmassan lisääminen, ja käy salilla ainoastaan 3-4krt viikossa? Olen nyt n.6kk Treenannut 1-jakoisella, ja nyt otin kokeiluun 2-jakoisen, mutta teen mieluummin vaikka yksijakoisella, koska tuolla 2-jakoisellakaan ei paljoa enempää eristäviä liikkeitä voi ottaa :/
Tää on aina mielipidejuttu että mikä noista on parempi, eikä oikeaa vastausta ole. Mun mielipide on se, että lihakset on syytä treenata 2-3 krt viikkoon ja silloin 1 tai 2-jakoinen on ihan passeli. 2-jakoiseen tosiaan ei saa myöskään kauheasti eristäviä. Yksi vaihtoehto olisi tehdä 1+3-jakoinen jolloin voisit yhdistää nuo jutut. Eli ensin 1-jakoinen, sitten välipäivä ja perään paukuttelet 3-jakoisen jonka jälkeen taas välipäivä. 3-jakoisen sisälle voit sijoittaa myös välipäiviä.

Moro! Mites saisin rintaan enemmän muotoja ja massaa, kun tällä hetkellä rintalihakset näyttävät epämääräisen näköisiltä palloilta joissa ei ole yhtään "laattamaisuutta". Rinta treeniin kuuluu penkkipunnerrus 3x6-8, vinopenkki kp 3x8-10 ja nyt olen jonkun aikaa hinkannut ristikkäistaljassa treeninpäätteeksi.

Moro! Mites saisin rintaan enemmän muotoja ja massaa, kun tällä hetkellä rintalihakset näyttävät epämääräisen näköisiltä palloilta joissa ei ole yhtään "laattamaisuutta". Rinta treeniin kuuluu penkkipunnerrus 3x6-8, vinopenkki kp 3x8-10 ja nyt olen jonkun aikaa hinkannut ristikkäistaljassa treeninpäätteeksi.

Lihasten muoto riippuu sun geeneistä ja sun lihasten kiinnityskohdista. Siihen et voi vaikuttaa, mutta lihaksen kokoon pystyt. Massaa tulee, kun treenipainot nousevat ja syöt enemmän kuin kulutat, jolloin lihaskasvu on mahdollista.

Montakos eristävää liikettä tarvitsee hauikselle kun suoritetaan samana päivänä selän kanssa? Epäsuoraa rasitusta tulee ensin selän treeneistä ja tämän hetkisessä ohjelmassa lisäksi kaksi suoraan hauikselle tulevaa liikettä. Tuntuu kuitenkin, että tokaan liikkeeseen ei enään saa kunnolla potkua, eli olisikohan se karsittavissa ilman suurempia menetyksiä kehityksessä?

^Karsi vaan jos siltä tuntuu, kyllä ne hauikset kehittyy alkuun ainakin pelkästään niillä selänkin liikkeillä, varsinkin jos leuanveto mukana. Yksi eristävä liike kuitenkin varmaan ihan hyvä pitää mukana.

Montakos eristävää liikettä tarvitsee hauikselle kun suoritetaan samana päivänä selän kanssa? Epäsuoraa rasitusta tulee ensin selän treeneistä ja tämän hetkisessä ohjelmassa lisäksi kaksi suoraan hauikselle tulevaa liikettä. Tuntuu kuitenkin, että tokaan liikkeeseen ei enään saa kunnolla potkua, eli olisikohan se karsittavissa ilman suurempia menetyksiä kehityksessä?

Riippuu ihan mitkä ne liikkeet on. Jos ne kaks eristävää on tyyliin hauiskääntö tangolla ja hauiskääntö taljassa niin joo jätä toinen pois. Sensijaan 2 liikettä on ihan ok kunhan ne kohdistuu vähän erilailla hauikseen. Toinen hammerkääntö ja toinen sitten jokin kämmenet ulospäin -hauisliike.

Millainen aloittelijan alku taso?

Terve!

Olen 15v poika, jonka pituus on 175cm ja painoa on n. 100kg.

Jalkaprässi = 250kg/8x
Penkkipunnerrus = 75kg/1x
Pohjenousu seisten = 300kg/10x
Etu-talja = 80kg/15x

Tahtoisin tietää millaisia tuloksia nämä ovat?

Olen aloittanut punttis käynnin 3vk sitten ja tahtoisin tietää jonkun hyvän treeni ohjelman itselleni. :)

Terve!

Olen 15v poika, jonka pituus on 175cm ja painoa on n. 100kg.

Jalkaprässi = 250kg/8x
Penkkipunnerrus = 75kg/1x
Pohjenousu seisten = 300kg/10x
Etu-talja = 80kg/15x

Tahtoisin tietää millaisia tuloksia nämä ovat?

Olen aloittanut punttis käynnin 3vk sitten ja tahtoisin tietää jonkun hyvän treeni ohjelman itselleni. :)

Pohjenousu on varmaan jossain laitteessa kun ei kukaan 300kg tee siinä. Noi laitteet on muutenkin sellasia ettei niitä voi verrata keskenään. Ja mitä väliä sillä on millasia tuloksia kiskot alussa? Ohjelmat on kaikille aina samat. Täältä foorumilta katot vaikka starting strength tai g6.

Mikä on ihan Max miinus kalorit dieetille, ettei lihat lähe kävelee ? nyt on menty -600-750kcal ja paino tippunut hyvin ja sen kyllä pötsistä huomaa, mutta sen myös huomaa esim käsistä...Kyllä on pienentyneet perkeleesti :S Olen myös lisännyt viime kk aikana aerobista jonkun verran.

Mikä on ihan Max miinus kalorit dieetille, ettei lihat lähe kävelee ? nyt on menty -600-750kcal ja paino tippunut hyvin ja sen kyllä pötsistä huomaa, mutta sen myös huomaa esim käsistä...Kyllä on pienentyneet perkeleesti :S Olen myös lisännyt viime kk aikana aerobista jonkun verran.

Lisään vielä, että kumpi kuulostaa paremmalta.

180/89,7Kg (pieneen kesäkuntoon tähdätään, 83-85kg voisi olla jo aika hyvä!)

1800kcal/pv vai 2300kcal/pv

Salia tulee viikkoon 4krt, salibandyä 1krt ja kuntopyöräilyä vaihdilla jokaiseen treeniin 10-15min.

Beck:

Koita 2300kcal jos pakko valita jompi kumpi. Itse oon päässyt sopivalla aikajänteellä tavoitepainoon 30* tavoitepaino- kalorimäärällä, eikä ole aineenvaihdunta tukottanut.

Oma riskinsä aina vetää liian pienillä kaloreilla ja kusta kropan toiminta sitten niin (erittäin yleistä). Varmista myös todellinen kulutus ja ota joka päivä aamupaino ylös vihkoon/koneelle, paino harvemmin ihan lineaarisesti tippuu päivä päivältä.

Back
Ylös Bottom