Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Nyt kun selailin noita harjoitusohjelmia niin tulin siihen tulokseen että 2-jakoinenohjelma olisi minulle sopiva ainakin näin aluksi. Ajattelin jakaa sen näin: 1. Yläkroppa 2. Jalat, vatsat. Kiitos kaikille apua tarjonneille!

Nyt kun selailin noita harjoitusohjelmia niin tulin siihen tulokseen että 2-jakoinenohjelma olisi minulle sopiva ainakin näin aluksi. Ajattelin jakaa sen näin: 1. Yläkroppa 2. Jalat, vatsat. Kiitos kaikille apua tarjonneille!

Tuo on hyvä jako. Ei muuta kuin treenin iloa! :)

Nyt tarttis apuja. Aattelin yrittää saada itelle vähän massaa ja lihasta kesää varten. Oon lukenu tätä foorumia pari päivää putkeen, eikä silti ymmärrä paljoakaan. Elikkäs mitähän sellasia treenejä olis joita pystyisin tekemään ku lähin punttis on 20km päässä ja kotona ei oo ku levypainot, tanko, käsipainot ja leanvetotanko. Oon nyt viikon verran tehny Arskan G6, mutta siinäkin joutuu vähän soveltamaan omaa näillä värkeillä. Se kyllä olis muuten hyvä treeni, ku ajattelin pitää tän simppelinä niin kauan että oppii paremmin asioita.

Ja sitte, sain kasan lisäravinteita kaverilta niin mitähän noista kannattaa ottaa ja miten? Suurin osa on kapselimuodossa ilmeisesti. Tuo kreatiini on ilmeisesti suositeltavaa vasta kun on vähän enemmän treeniä pohjalla
Omega-3 70%, 60 kapselia

Whey-80, 1 kg, Cookies & Cream

2x Anabolic BCAA, 180 kapselia

Creatine Monohydrate 2kg

C 500 Duo, 100 tablettia

Malto-Flex Pure, 4 kg

Arskan g6 itse suosittelisin jatkamaan.
Kreatiinia kannattaa käyttää vaikka olisikin aloittelija, eikai noista muista haittojakaan ole jos niitä nyt käytät. Mutta ei niihin rahoja kannata käyttää sitten kun loppuvat, paitsi kreatiiniin ja protskuun, vaikka mielummin prodetkin ottaisit normisafkasta.
Jos jotain haluut lisää/muuta g6:seen niin eikun kehonpainolla vaan liikkeitä, voimapyörä on edullinen ja hyödyllinen hankinta.

Nyt tarttis apuja. Aattelin yrittää saada itelle vähän massaa ja lihasta kesää varten. Oon lukenu tätä foorumia pari päivää putkeen, eikä silti ymmärrä paljoakaan. Elikkäs mitähän sellasia treenejä olis joita pystyisin tekemään ku lähin punttis on 20km päässä ja kotona ei oo ku levypainot, tanko, käsipainot ja leanvetotanko. Oon nyt viikon verran tehny Arskan G6, mutta siinäkin joutuu vähän soveltamaan omaa näillä värkeillä. Se kyllä olis muuten hyvä treeni, ku ajattelin pitää tän simppelinä niin kauan että oppii paremmin asioita.

Ja sitte, sain kasan lisäravinteita kaverilta niin mitähän noista kannattaa ottaa ja miten? Suurin osa on kapselimuodossa ilmeisesti. Tuo kreatiini on ilmeisesti suositeltavaa vasta kun on vähän enemmän treeniä pohjalla
Omega-3 70%, 60 kapselia

Whey-80, 1 kg, Cookies & Cream

2x Anabolic BCAA, 180 kapselia

Creatine Monohydrate 2kg

C 500 Duo, 100 tablettia

Malto-Flex Pure, 4 kg

Hyvä palkkari on ainoa lisäravinne jota aloittelijalle suosittelen. Eli heraa ja jotain hiilaria palkkariin. Noilla vehkeillä pystyt vetämään perustreenit jossa on nämä liikkeet: Mave, kyykky/askelkyykky käsipainoilla, hack-kyykky, leuanveto, penkki käsipainoilla (keksi joku pihapenkki jolla voit tehdä), pystäri, osta voimapyörä ja tee sitä, hauiskäännöt, ranskalainen punnerrus. Kyllä noita keksii. Jos täksi kesäksi massaa meinaat saada niin et kyllä tule saamaan yhtään minkäänlaista muutosta kroppaasi. Ota tavoitteeksi kesä 2014 niin alkaa kuulostaa jo realistiselta.

Kyllä kreatiini ja Omega-3:set on ihan yhtä hyviä myös aloittelijoille. Omegoita kun suurin osa ei saa tarpeeksi ruokavaliosta ja kreatiini nyt muuten vaan on kaikille hyödyllinen lisäravinne jos salilla rehkii.
Joo ilman muuta, en kiistä. Mutta monesti mennään perse edellä puuhun kun ensin hommataan kaikki kreatiinit ja miinit ym eikä treeni toimi ollenkaan.

Youtubesta olen nyt katsellut aika paljon treeni videoita ihan ammttilaisilta ja melkein kaikki ovat jossakin videossa korostaneet vedenjuontia. Onko vedenjuonilla jotakin vaikutusta lihasten kasvuun? Vai mikä tämä homman nimi on?

Youtubesta olen nyt katsellut aika paljon treeni videoita ihan ammttilaisilta ja melkein kaikki ovat jossakin videossa korostaneet vedenjuontia. Onko vedenjuonilla jotakin vaikutusta lihasten kasvuun? Vai mikä tämä homman nimi on?

Ilman vettä ei oo elämää. Suoranaista lihaksia kasvattavaa vaikutusta ei runsaalla vedenjuonnilla taida olla, mut esimerkiks nestehukkasena ei treenit kulje yhtä hyvin, jolloin ei lihaksetkaan kasva yhtä tehokkaasti. Vesi saattaa vähän pitää nälkää dieetillä. Vesi auttaa huuhtelemaan myrkkyjä pois kehosta. Treeneissä vettä menetetään hien mukana, joten vettä täytyy juoda, jotta ei tulisi sitä nestehukkaa. Se, kuinka paljon vettä pitäisi juoda, on vähän ristiriitaista. Noin niinku teoriassa joku 0,5-1l riittää juotuna, koska ruoasta tulee kuitenkin vettä myös. Mut sitte taas suurempia määriä suositellaan monissa paikoissa, mutta niille ei oo oikeen mitään tieteellisiä perustoja. Silti luotan siihen, et vettä kannattaa juoda reilusti. Ei liikaa, mutta ei liian vähääkään.

No kyllähän ihmiskehosta on sellaset 70% vettä ja jos on nestehukkaa, kärsii myös lihasten koko, koska niissäkään ei ole sitä vettä tekemässä "täydempää lookkia". Ei vesi nyt yksin lihasten kasvuun vaikuta, mutta juuri noita edellä mainittuja juttuja, jotka vaikuttavat sitten esimerkiksi treeniin.

Voima ja lihaskasvu.

Kun käyn salilla ja treenaan esim. hauista hauiskäännöillä, käsipainoilla, ja pystyn nostamaan kahden viikon välein painoa kilolla, niin tarkoittaako se sitä että haukkariin on tullut lisää lihasta vai mitä? Mitään isompia muutoksia en ole naruissani nähnyt ja siksi asia minua mietityttääkin- miten voima voi kasvaa jos lihas ei kasva? Jos ja kun kahden viikon välein pystyn nostelemaan painomääriä maksimissaan viidellä kilolla niin pitäisihän sen jo jossain näkyäkkin? En siltikään näytä miltään lihasmimmiltä. Selittäkää.

Näitä kysymyksiä nyt tuntuu riittävän kokoajan tänne mutta onhan se hyvä jos kokeneemmat neuvoo. Mietin että miten saisin pienen rasvakerroksen pois vatsalihasten päältä? Minulla on six pack, jota olen nyt vuoden treenannut ja se myös näkyy mutta että saisin sen kaikista parhaiten näkyville olisi rasvaprosentin oltava mahdollisimman alhainen (?). Eli vain sellainen pieni kerros rasvaa lihasten päällä joka tuskin lähtee enää millään juoksulenkeillä pois. Mitat itselläni on 175cm/65kg. Ja kyllä en koskaan halua tulla miksikään massakuninkaaksi vaan enemmänkin haluasin kroppaa siihen suuntaan mitä fitness malleilla on (miehillä) :D.
Eli miten nyt lähteä tästä liikkeelle?

Hanki mielummin edes jonkinlaiset lihakset, noilla mitoilla tuskin kummoisia on..kyllä sen sixpackin kerkee myöhemmin kiristellä, maltillisilla plussilla ei pääse rasvaakaan kertymään niin kamalasti. Tämä siis vain minun mielipiteeni.

Voima ja lihaskasvu.

Kun käyn salilla ja treenaan esim. hauista hauiskäännöillä, käsipainoilla, ja pystyn nostamaan kahden viikon välein painoa kilolla, niin tarkoittaako se sitä että haukkariin on tullut lisää lihasta vai mitä? Mitään isompia muutoksia en ole naruissani nähnyt ja siksi asia minua mietityttääkin- miten voima voi kasvaa jos lihas ei kasva? Jos ja kun kahden viikon välein pystyn nostelemaan painomääriä maksimissaan viidellä kilolla niin pitäisihän sen jo jossain näkyäkkin? En siltikään näytä miltään lihasmimmiltä. Selittäkää.

Voima voi kasvaa vaikka lihaksen poikkipinta-ala ei kasvaisi hermotuksen vuoksi. Uskon kyllä että myös lihaksesi poikkipinta-ala on kasvanut, mutta ei niin merkittävästi että huomaisit sitä juurikaan. Lihaskasvatus kun on hidasta puuhaa.

Kiitos palautteesta. Kerkeäähän sen myöhemminkin mutta miksi ei nyt? Ja ei kyllä hirveästi lihaksia ole mutta pääasiassa kaikki paino muodostuu juuri lihaksista kun läskiä ei juurikaan ole, mutta eiköhän se paino nouse kun alan salilla käymään.
Mielelläni kyllä kuulisin muidenkin mielipiteitä siihen miten saisin sitä pientä rasvakerrosta pois siitä lihasten päältä.

Back
Ylös Bottom