Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

mistä johtuu keskellä rintaa oleva vihlova kipu syviä dippejä tehdessä? ei tunnu lihaksessa olevan kipu vaan rintalastassa

Sama juttu oli mullakkin ja kyllä monella muullakin ainakin kun siitä lukenu täältä, johtuu siis rintarangan jäykkyydestä. Kyynerpääsi voi olla liian auki, kannattaa myös jättää toisto ala asennossa hiukan vajaaksi. Jos ei auta, niin korvaa vaikka ranskiksella.

Miten vahvistan alaselkää? (175cm,65kg mies)

Alaselkä kipeytyy usein. Esimerkiksi painavat kottikärryt hyvälläkin ryhdillä saa alaselän kipeäksi. Kivun voi sietää, mutta seruaavana päivänä, tai heti työn jälkeen pahenee. Salilla monet vatsalihaslaitteet vääntävät alaselkää varsinkin puristuksien alussa, sekä palatessa takaisin alkuasentoon. Vatsalihasrullalla takaisinvedon aikaan alaselkä ikäänkuin menee mutkalle(Lonkan jälkeen selkä työntyy eteenpäin mutkalle), ja käy kipeää alaselkään. Tämä sama alaselän eteenpäin työntyminen tapahtuu myös vatsalihaslaitteella, kun palaudun alkuasentoon. Saan kuitenkin kivuttomasti puristettua laitteen "perille" isoillakin painoilla, mutta palaamisessa alkuasentoon tulee ongelmia alaselän kanssa. Kipua ollut jo pidemmän aikaa(varmaan pari vuotta). Kumpia pitäisi reenata, selkää vai vatsoja? Ja miten?

Lumilautailu myös melko rankkaa alaselälle, mutta kauden ensimmäisten laskujen jälkeen alkaa sujumaan jotakuinkin. (Moottori-)Kelkkailu ei ole alaselälle läheskään yhtä paha. Trampoliini sen sijaan saa joskus alaselän niin kipeäksi, että se vihloo eteen, ja taaksepäin taitettaessa. Joskus jatkui vihlonta useamman päivän putkeen.
Ylä-asteella en voinut kuntotesteissä vetää vatsalihaksille tuloksia (Se perinteinen liike), koska liikkeen aloitus kävi liian kipeää alaselälle.(sekä aloitusasentoon palaaminen)

Mikä neuvoksi?

^ Monta kertaa käytykin. Aina vain parin kuukauden päähän uusi aika eri lääkärille ja muutenkin asiantuntematonta. Röntgenkuvatkin otettu mutta niissä ei mitään häikkää.

Vähän omia ajatuksia ja sitä kautta kysymyksiä:

Olen treenannut nyt reilun kuukauden verran, ilman mitään tarkempaa ajatusta vielä siitä onko treeni 1-jakoista, 2-jakoista tms. vaan lähinnä olen siis kokeillut lähtötasoani joka osa-alueella. Nyt olen kuitenkin käynyt miettimään, että onko näin aloittelijana järkevämpää tehdä 1-jakoista vai 2-jakoista treeniä. Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa ja ajattelin että jos teen 2-jakoista niin jaan sen ihan kylmästi "ylä- ja alakropan" treenipäivään, tai sitten yksijakoisella niin että joka treenipäivä kävisin kropan läpi. Jos tekisi tuolla jälkimmäisellä niin aikaahan kuluisi tietty enemmän verrattuna 2-jakoiseen eli jotenkin pitäisi osata soveltaa liikkeiden määriä (ei nappaa siellä salilla olla kuitenkaan kerralla kolmea tuntia eikä se olisi järkevääkään)...

Eli kumpaa suosittelisitte - laajempaa 2-jakoista vai tiiviimpää 1-jakoista treeniä? Salilla tulee vietettyä aikaa kerralla reipas tunti.

Painotan vielä että tarkoitus on kasvattaa lihasmassaa.

Mitä kapea myötäote ylätaljalla kehittää?

http://www.exrx.net/WeightExercises/LatissimusDorsi/CBCloseGripPulldown.html

Tuossa olisi listaa lihaksista. Tuo on tosin enemmän neutraalilla otteella, mutta aika saman asian nuo muutkin ajaa.

- - - Updated - - -

siis jos esim syö treenipäivänä parituhatta kcal, niin pitääks lepopäivinä syyä yhtä paljon:)?

Niin, mikä oli se tavoite? Jos syödään plussilla niin treenipäivänä toki syödään enemmän, koska kulutus on myös isompi. Ne plussat lasketaan kulutuksen päälle eikä mistään maagisesta parista tonnista.

Esimerkki: Normaali kulutus henkilöllä X on 1800 ja treenipäivinä 2300. Henkilö X haluaa kasvattaa massaa maltillisesti, joten hän syö +300 kcal päivässä. Tällöin hän syö 2100 lepopäivänä ja 2600 treenipäivänä. Luvut ovat viitteellisiä, käytä omaan kulutukseesi ja tavoitteisiisi pohjautuvia plus/miinuskaloreita.

Vähän omia ajatuksia ja sitä kautta kysymyksiä:

Olen treenannut nyt reilun kuukauden verran, ilman mitään tarkempaa ajatusta vielä siitä onko treeni 1-jakoista, 2-jakoista tms. vaan lähinnä olen siis kokeillut lähtötasoani joka osa-alueella. Nyt olen kuitenkin käynyt miettimään, että onko näin aloittelijana järkevämpää tehdä 1-jakoista vai 2-jakoista treeniä. Käyn salilla 4-5 kertaa viikossa ja ajattelin että jos teen 2-jakoista niin jaan sen ihan kylmästi "ylä- ja alakropan" treenipäivään, tai sitten yksijakoisella niin että joka treenipäivä kävisin kropan läpi. Jos tekisi tuolla jälkimmäisellä niin aikaahan kuluisi tietty enemmän verrattuna 2-jakoiseen eli jotenkin pitäisi osata soveltaa liikkeiden määriä (ei nappaa siellä salilla olla kuitenkaan kerralla kolmea tuntia eikä se olisi järkevääkään)...

Eli kumpaa suosittelisitte - laajempaa 2-jakoista vai tiiviimpää 1-jakoista treeniä? Salilla tulee vietettyä aikaa kerralla reipas tunti.

Painotan vielä että tarkoitus on kasvattaa lihasmassaa.

1-jakoinen 3krt/vko tai 2-jakoinen 4krt/vko. Kumpikin toimii hyvin aloittelijalle ja molemmat kannattaa rakentaa isojen liikkeiden ympärille. 1-jakoisessa tosiaan se liikkeiden määrä ei ole mikään suuren suuri. Yksinkertaisimmillaan 1-jakoinen voi olla kyykky, penkki, leuat/kulmasoutu. Kannattaa muistaa pitää niitä lepopäiviä ja aloittaa tosiaan maltillisesti.

^ Monta kertaa käytykin. Aina vain parin kuukauden päähän uusi aika eri lääkärille ja muutenkin asiantuntematonta. Röntgenkuvatkin otettu mutta niissä ei mitään häikkää.

No, minä en mitään vastuuta ainakaan ota neuvomisen suhteen. Alaselkää on kuitenkin kohtuullisen helppo treenata, mutta siinä kannattaa muistaa tekniikka ja maltti. Saliltasi löytyy varmasti selkäpenkki, sillä voi tehdä omalla painolla alaselän liikkeitä. Myös vastusta voi lisätä ottamalla levypaino tms. kannateltavaksi. Tekniikkaan löytyy videoita youtubesta ja myös täältä pakkikselta. Selkäpenkkejä on vähän erilaisia, mutta toiminnaltaan ne ovat kaikki pääpiirteittäin samanlaisia.

http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/WtHyperextension.html

Myös Superman on kohtuullisen kevyestä päästä, kehonpainolla.

Toinen hyvä liike on hyvää huomenta -liike

http://www.exrx.net/WeightExercises/Hamstrings/BBGoodMorning.html

Muita alaselkään vaikuttavia liikkeitä ovat maastaveto variaatioineen, kyykyt, alatalja jne. missä alaselkä joutuu toimimaan tukemaan asentoa. Jos sen selän kanssa on ongelmia niin kannattaa aloittaa varovasti ja noista kevyemmistä liikkeistä. Myös käynti fysioterapeutilla voisi olla ihan viisasta mahdollisten virheasentojen yms. havaitsemiseksi sekä ohjeiden saamiseksi.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Vetääkö kukaan teistä leukoja alla olevan videon tyyliin? Uutena juttuna tuli minulle tuo olkapäiden "roikutus" :wtf:

Lonkankoukistajien kireys on ainakin itselläni aiheuttanut hieman samankaltaista vaivaa. Kannattaa venytellä niitä. Lisäksi voisi auttaa että vahvistat syviävatsalihaksia.

Olen aloittanut salitreenin pitkän tauon jälkeen ja ruvennut myös panostamaan ruokavalioon. Olen ruvennut juomaan täysmaitoa ja esim. vaihtanut kasvismargariinin oivariiniin, jotta saisin tarpeeksi kaloreita. Mutta onko epäterveellistä käyttää tälläisiä rasvaisia tuotteita? Tämä asia rupes mietityttään kun paljon puhutaan kolesterolista yms.

Onko lenkkeilystä haittaa salitreenin jälkeen jos muistaa syödä vain jotain ennen lenkkiä? Käyn salikaverini seurana lenkillä n. 4 kertaa viikossa kun hän yrittää vähän karistaa kiloja niin ajattelin että onkohan tuosta jotain haittaa sitten omalle lihaskasvulle?

Vetääkö kukaan teistä leukoja alla olevan videon tyyliin? Uutena juttuna tuli minulle tuo olkapäiden "roikutus" :wtf:

ihan perusjuttuja. Juuri tuohon tyyliin mutta kyllä vähän ylemmäs voi mennä yläasennossa, tolla jää aika vajaaks

Onko lenkkeilystä haittaa salitreenin jälkeen jos muistaa syödä vain jotain ennen lenkkiä? Käyn salikaverini seurana lenkillä n. 4 kertaa viikossa kun hän yrittää vähän karistaa kiloja niin ajattelin että onkohan tuosta jotain haittaa sitten omalle lihaskasvulle?
Kunhan syöt enemmän kuin kulutat, ei pitäisi olla mitään haittaa. Lenkkeily voi jopa edesauttaa lihasten kasvua.

Niin.. Ja kunhan palaudut hyvin..

Tässä myös video jossa vastataan kysymykseesi:

Mites muuten kannattaa lähestyä pystypunnerrusta "isoilla" kässäreillä, kun 25kg alkaen alkaa tehdä tiukkaa saada ne ylös punnerrusasentoon :nolo: Itse kässärien saanti ylös on vaikeampaa kuin itse punnerrussarja.. Seisten/istuen tangolla parempi?

Nyt tarvisi jonkun hemmetin hyvän vinkin miten saada treenaus motivaatio takaisin! Viime vuonna paino putosi salilla ja liikunnalla about 15kg ja nyt jämähti täysin eikä salille jostain syystä ole enää jaksanut/huvittanut tai jotain muuta
vastaavaa. Alkaa kyrpimää taas saamattomuus :D

Back
Ylös Bottom