Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Onko normaalia, että pystypunnerrusta tehdessä käsipainoilla olkapäät lonksuvat? Eli onko tämä virhe tekniikassa vai treenin puutetta? Pitäisikö painojen olla linjassa pään kanssa vai hieman edessä?

Onko normaalia, että pystypunnerrusta tehdessä käsipainoilla olkapäät lonksuvat? Eli onko tämä virhe tekniikassa vai treenin puutetta? Pitäisikö painojen olla linjassa pään kanssa vai hieman edessä?

Lonksuminen ei välttämättä oo haitallista. Yleinen nyrkkisääntö on, et äänet ei haittaa kunhan kipua ei oo. Pidä painot samassa linjassa koko vartalon ja pään kanssa.

Netistä löytyy niin paljon ristiriitast informaatiota vähän kaikesta, että pää on välillä aika pyörällä. Esim. T-nationin artikkelissa "Consider, for example, the "Yates row," a 45-degree bent row popularized in the 1990s by Dorian Yates. Of course Dorian was a great champion, but this exercise was a mistake."

Sitten taas tuolla (toinen t-nationin artikkeli) neuvotaan periaatteessa tekemään. :eyeroll:

No eri kirjoittajat nyt lähtökohtaisesti saattavat omata erilaisia mielipiteitä..
Sitten taas jos luit tuota toista artikkelia oikeasti, niin siinäkin aika selvästi sanotaan että yates tyylinen soutu on vaikea suorittaa oikein, ja suurin osa tekee sen päin persettä, jonka vuoksi se ei ole paras mahdollinen liike. Artikkelissa siis neuvotaan tekemään kulmasoutua tangolla enempikin tuossa lähellä 90' kulmaa.

Kannattaako mielummin tehdä 4x10 niin, että nostaa joka sarjaan painoa vaikka 5kg, vai mielummin vaan suoraan sellaisella painolla että menee 4x10 ilman nostoa?

Nyt olen tuossa 4-jakoisessa tehnyt aina joka toisella kerralla molempia. :confused:

Kannattaako mielummin tehdä 4x10 niin, että nostaa joka sarjaan painoa vaikka 5kg, vai mielummin vaan suoraan sellaisella painolla että menee 4x10 ilman nostoa?

Kumpikaan ei ole enemmän oikea tai väärä tapa. Teksin itse toistot 12-10-8-6 tms. jos painoa nostetaan ramppimaisesti ylöspäin.

Nyt olen tuossa 4-jakoisessa tehnyt aina joka toisella kerralla molempia. :confused:

Tosiaan vähän ehkä ihan mielipiteestä kiinni, sekä treenitavasta muuten. Ite teen aina niin, et ekassa sarjassa (lämppärit tietty erikseen) on eniten painoa ja vähennän sitten tarvittaessa seuraaviin sarjoihin. Jotenki tuntuu "turhalta" tehdä ne ekat sarjat pienemmällä painolla, kun kerran olis oikeesti jaksanu isommallakin. Jos sarja tuntuu liian kevyeltä ja lisään seuraavaan painoa, en välttämättä laske sitä sarjaksi. Jos joudun kaks kertaa tolleen nostamaan painoa, saatan laskea sen tavallaan yheks sarjaks.

Onko väärin, jos vinopenkkiä käsipainoilla tehtäessä painot eivät liiku pystysuoraan ylöspäin, vaan työntää niitä myös vähän eteenpäin? Samaten onko ok, jos liikkeen aloittaa rintalihasten alaosasta yläosan sijaan? Olen meinaan huomannut, että jos painot nostaa suoraan ylös, menee rasitus melkein kokonaan ojentajille sekä kanssa hieman etuolkapäille. Aloittamalla liikkeen alempaa ja työntämällä painoja hieman etuviistoon saan liikkeen tuntumaan tosi hyvin rinnassa, johon siis olisi tarkoitus sitä lihaa kerätä. Ojentajia treenaan siis muutenkin eristävillä liikkeillä (talja) penkkitreenin jälkeen, mutta tuntuu että se jää vähän hyödyttömäksi jos mehut on jo menneet vinopenkissä. :/ Maalaisjärjellä tämä nykyinen tekniikkani tuntuu siis fiksulta, mutta kuitenkin nettivideoissa painotetaan että penkisssä painot ei saisi tehdä eteen-taakse liikettä... Rintalihaksille en ole tehnyt nyt mitään muuta siis kuin vinopenkkiä/penkkiä, joten haluaisin rasituksen kohdistuvan nimenomaan näihin lihaksiin. En meinaan tykkää salimme pec dec laitteesta, tietty jos joku osaa kertoa jotain muita hyviä eristäviä tai yleisliikkeitä rintalihaksille, niin voisi kanssa niitä kokeilla. :)

Vinopenkissä kannattaa myös pitää huoli, että lavat on yhdessä, jolloin vaikutusta saadaan nimenomaan rinnalle eikä esimerkiksi olkapäille. Itsellekkään nuo pec dec - laitteet eivät sovi, mutta ristikkäistalja on toiminut itselläni hyvin eristävänä liikkeenä.

oon ollu flunssassa 3 pvä ja en oo tehnyt mitään, siis MITÄÄN muuta kuin istunut koneella ja käynyt lyhyen pakollisen koiranulkoilutuslenkin päivittäin

onko tästä hirveen huonot vaikutukset treeniin nähden jos vielä pari päivää lepäilen?
tai onko huonot vaikutukset jos en lepää?
ja jos on, niin mitä voisin tehdä ettei menisi ihan lahnailuksi, alkaa jo tympiä tää kotona istuskelu

oon ollu flunssassa 3 pvä ja en oo tehnyt mitään, siis MITÄÄN muuta kuin istunut koneella ja käynyt lyhyen pakollisen koiranulkoilutuslenkin päivittäin

onko tästä hirveen huonot vaikutukset treeniin nähden jos vielä pari päivää lepäilen?
tai onko huonot vaikutukset jos en lepää?
ja jos on, niin mitä voisin tehdä ettei menisi ihan lahnailuksi, alkaa jo tympiä tää kotona istuskelu
Sillä voi olla ihan hyvätkin vaikutukset treeniin. Silloin tällöin voi olla hyvä pitää viikko vapaata, kunhan ei tavaksi ota. Ja jos et lepää ja olet kunnolla kipeä, niin sillä voi olla pahimmassa tapauksessa vaikutuksena sydänlihastulehdus ja sen pahimpana seurauksena kuolema. Vähän vähemmän huonoja seurauksia voi olla ihan vaan että tauti pitkittyy jos ei anna sen parantua kunnolla ennen kuin lähtee riehuun.

ylä-talja 15x3
ala-talja 15x3
rintaprässi 15x3
pystypunnerus 15x3
hauiskäntö 15x3
ojentajapunnerus 15x3

Kolme kertaa viikossa käyn salil. onks hyvä treeniohjelma

Dymatize L-Carnitine Liquid 473ml, onko kukaa testannu kyseistä tuotetta? eli toimiiko
-1100 mg l-karnitiinia per annos
-31 annosta per pullo

Itse olen nyt hakannut salia viime syksystä. Syksyllä aloittelin kevyesti, mutta tänä keväänä innostuin vielä enemmän. Painoa on nyt tullut 10 kg lisää, 67 -> 77 kg. Pituutta on 175 cm. Paino on kyllä tervetullutta ja se on vielä mennyt käsiin ja jalkoihin eikä esim. kaikki vatsaan. Aloin vain miettimään, että onko sitä tullut kuitenkin jo liikaa? Tai koska pitäisi alkaa jarruttelemaan? Tällä menolla ollaan jouluun mennessä jo 90 kilossa :D Mitään kesäkunto diettejä en jaksa tässä keväällä vedellä, koska mielestäni kroppani on ihan rantakunnossa näinkin. Kuinka paljon ihmiset täällä yleensä kerää massaa ennen dieettiä?

Tossa jo viime sivulla ja tän sivun ylälaidassa tätä samaa kyseltiinkin mutta varmistukseksi vielä kysyn itsekin, en saanut mielestäni tarpeeksi rautalangasta väännettyä vastausta: jos teen esim. 3 sarjaa 10-15 toistoilla niin onko lihaskasvun kannalta järkevämpi lähteä isoista painoista lämppäreiden jälkeen tiputtamaan, vai nostaa painoa aina uuteen sarjaan? Havainnollistan vielä esimerkein, penkkipunnerrus käsipainoilla:

A:
10-15 x 20
10-15 x 25
niin monta kuin menee, kuitenkin vähintään 10 toistoa x 30

B:
10-15 x 30
10-15 x 25
niin monta kuin menee, kuitenkin vähintään 10 toistoa x 20

HUOM painot vain esimerkkejä

Itse olen nyt hakannut salia viime syksystä. Syksyllä aloittelin kevyesti, mutta tänä keväänä innostuin vielä enemmän. Painoa on nyt tullut 10 kg lisää, 67 -> 77 kg. Pituutta on 175 cm. Paino on kyllä tervetullutta ja se on vielä mennyt käsiin ja jalkoihin eikä esim. kaikki vatsaan. Aloin vain miettimään, että onko sitä tullut kuitenkin jo liikaa? Tai koska pitäisi alkaa jarruttelemaan? Tällä menolla ollaan jouluun mennessä jo 90 kilossa :D Mitään kesäkunto diettejä en jaksa tässä keväällä vedellä, koska mielestäni kroppani on ihan rantakunnossa näinkin. Kuinka paljon ihmiset täällä yleensä kerää massaa ennen dieettiä?

Ite oon viime kesästä lähten kiinnittäny enemmän huomiota ravintoon yms, ja paino on tähän mennessä noussut noin 18kg. Oon ajatellu jatkaa tämän vuoden loppuun asti, kyllä sitä kerkeää sitten myöhemmin tiputtelemaan.
Ainiin, mitat oli viime kesänä 60/179 ja nyt 78/179.

Kertohaaka, jos treenaa 13 kertaa viikossa niin tuleeko ylikuntoon, 6x salilla, 6xlenkillä ja 1x sulkapalloo lätkimässä, onko järkee, kannattaako treenata noin paljon?

Back
Ylös Bottom