Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Penkki on jäänyt junnaamaan. Eihän tuo mitenkään ennenkuulumatonta olisi muuten, mutta kun raudat ovat vielä todella pienet. Tänään jäi siis 55kg rinnalle jo viidennessä toistossa ekassa sarjassa, kun tavoite oli tehdä 2x6. Ymmärrän, että yksilölliset erot ovat suuria, mutta eihän tuo nyt ole minun kokoiselle, 176/80, ihmiselle rauta eikä mikään. Tekniikkako tuossa voi todellakin noin paljon olla pielessä vai treenaanko rintaa muuten väärin?

Tuolla Miken 2x6 systeemillä olen nyt treenaillut ja sain sarjapainot nousemaan, mutta nyt olen törmännyt jonkilaiseen seinään. Enkä ole siis dieetillä saati muutenkaan loukannut rintaa, että siitä paikalleen jääneet sarjapainot eivät johdu. Onko siis tekniikka vain niin pielessä vai olenko vain luonnostaan erittäin heikko rintakehän suhteen? Kaikissa muissa liikkeissä olen pystynyt pitämään järkevän progression, mutta tuo penkki nimenomaan tuppaa laahaamaan. Pitäisikö kokeilla vaihteeksi erilaista treeniä rinnalle, jos vaikka siten saisi tuon peruspenkinkin taas nousemaan?

Tiedän, että näin ilman videota omasta penkkaamisesta on paha sanoa mitään tekniikasta. Lähinnä vain ihmetyttää, että mikä siinä nyt mättää.

Penkki on jäänyt junnaamaan. Eihän tuo mitenkään ennenkuulumatonta olisi muuten, mutta kun raudat ovat vielä todella pienet. Tänään jäi siis 55kg rinnalle jo viidennessä toistossa ekassa sarjassa, kun tavoite oli tehdä 2x6. Ymmärrän, että yksilölliset erot ovat suuria, mutta eihän tuo nyt ole minun kokoiselle, 176/80, ihmiselle rauta eikä mikään. Tekniikkako tuossa voi todellakin noin paljon olla pielessä vai treenaanko rintaa muuten väärin?

Tuolla Miken 2x6 systeemillä olen nyt treenaillut ja sain sarjapainot nousemaan, mutta nyt olen törmännyt jonkilaiseen seinään. Enkä ole siis dieetillä saati muutenkaan loukannut rintaa, että siitä paikalleen jääneet sarjapainot eivät johdu. Onko siis tekniikka vain niin pielessä vai olenko vain luonnostaan erittäin heikko rintakehän suhteen? Kaikissa muissa liikkeissä olen pystynyt pitämään järkevän progression, mutta tuo penkki nimenomaan tuppaa laahaamaan. Pitäisikö kokeilla vaihteeksi erilaista treeniä rinnalle, jos vaikka siten saisi tuon peruspenkinkin taas nousemaan?

Tiedän, että näin ilman videota omasta penkkaamisesta on paha sanoa mitään tekniikasta. Lähinnä vain ihmetyttää, että mikä siinä nyt mättää.

Treeniä, treeniä!!

Kato, että syöt tarpeeksi, tekniikka kuntoon -> http://www.penkkipunnerrus.fi/penkkipunnerrus

Jos junnaa silti, peruuta painoissa taaksepäin, lepoviikko, vaihda käsipainoihin... Tapoja on monia:)

No niin, tyhmiähän minä kyselen :D.

Kai sitä voisi hetken aikaa vielä ihan perinteisesti penkkailla ja sitten vaihdella systeemiä, jos meinaa jäädä jumiin.

Tuosta tekniikasta sen verran, että siihen olen aina pyrkinyt huomiota kiinnittämään, kun nuo olkapäät joskus vaivaavat. Nyt kun tuon ohjeen luin niin taidan kiinnittää enemmän huomiota ihan jalkoihin ensi kerralla.

No niin, tyhmiähän minä kyselen :D.

Kai sitä voisi hetken aikaa vielä ihan perinteisesti penkkailla ja sitten vaihdella systeemiä, jos meinaa jäädä jumiin.

Tuosta tekniikasta sen verran, että siihen olen aina pyrkinyt huomiota kiinnittämään, kun nuo olkapäät joskus vaivaavat. Nyt kun tuon ohjeen luin niin taidan kiinnittää enemmän huomiota ihan jalkoihin ensi kerralla.

Unohtu myös olennainen mainita. Eli ei sitä 2x6 tarvitse orjallisesti noudattaa jos junnaa, vaihtele vähän ja kato mitä käy.

Saitko siis edellisessä reenissä tehtyä 2x6 52,5kg:llä ?

treenaanko rintaa muuten väärin?... saati muutenkaan loukannut rintaa,... vain luonnostaan erittäin heikko rintakehän suhteen? ...vaihteeksi erilaista treeniä rinnalle,

Penkki on enemmän kiinni ojentajista kuin rinnasta joten kiinnitä niihin enemmän huomiota ja vahvista niitä hyvillä apuliikkeillä.

tätä on varmaan paljo muissa mut olen laiska ja kysyn täältä, jos haluaa kasvattaa ja muokata lihasta riittääkö että käy 3 kertaa viikkoon salilla?

Nyt on ikävä ongelma toisen pakaran kanssa:itku: aattelin tästä ketjusta kysyä et sais nopeen vastauksen mikä saattais olla vikana.. Elikkäs en tajua mikä toista pakaraa vaivaa kun liikkuvuus on aivan normaali, mutta kun kyykystä ponnistaa ni tuntuu helvetinmoinen vihlaiseva kipu! Kipu hellittää heti kun toiston on saanut ylös, mutta seuraavassa toistossa samassa kohtaa samanlainen kipu :curs: Tämä vaiva ollu nyt pari viimeistä jalkatreeniä ni aattelin kysellä osaisko joku viisas neuvoa.. Olen koittanut venytellä ja laittaa kylmägeeliä pari kertaa päivässä:rolleyes: Salin kokeneempi heppu sano et joku hermo saattais olla kireällä pakarassa :confused:

Tarkoitus olisi pudottaa painoa noin 3 kg, syystä, että painoa kertyy ja kertyy koko aika, vaikka kuinka treenaan. Tulee siis liikaa syötyä.
Läskiä ei juurikaan ole (niistä ehkä saadaan 0.5-1kg).
Eli lihaksethan tässä kasvaa, eli tässä nyt haetaan päinvastoin kuin suurinosa täällä forumilla - pienemmät lihakset.
Itse kun kovin kaipaan sitä pienempää minää, joka on about 3 kilogramman päässä. Faster harder better.

Lihakset kasvaa kasvamistaan, kun ruoka on vain niin hyvää ja syöminen vähän liian yleinen harrastus, kun liiaksi kotona tulee oltua, vaikka päivittäin käy puntilla tai lenkillä ja treenaan kauttaaltaan kuin sonni.

Kalorit tarkkailuun siis... mutta:
Itse kysymyshän on, että onko hirveästi väliä millaista settiä tykittää puntilla, jos kalorivaje on kuitenkin joka päivä? Kunhan tempoa ja hikeä tulee kuin esterin persiistä?
Ei sitä jaksa joka päivä lenkilläkään juosta, vaan kiva tehdä kaikenlaista.

Lisää kysymystä pukkais.. :)

Eli kysymys ois taas tuosta ruokailusta.. Nyt mitä olen 3 kertaa "salilla" (kotona omat vehkeet) käynyt, olen alkanut syömään paljon enemmän, kuten pitäisikin. Mutta syönkö silti yhtään oikein? Voisiko joku antaa vinkin että mitä pitäisi ainakin syödä joka päivä ja mihin aikaan?

Päiväni ruokailut näyttävät suurin piirtein tältä, pienin muutoksin eri päivinä:

11:00 - Joku perusruoka, nauta/possu/kana + riisi/peruna/pasta ja pari dl mehua
16:00 - Tonnikala purkki + 2-3dl mehu/maito
17:00 - Sali
18:00 - Hera 80, 30g sekoitettuna 4dl maitoa
18:30 - Joku perusruoka, nauta/possu/kana + riisi/peruna/pasta + 100-200g raejuustoa + 100g rainbow aurinkoinen salaatti + 2dl maitoa
20:00-22:00 - Sama setti kuin 18:30

Siinä se on.. Välillä tulee juotua kyllä maitoa/mehua ilman ruokaa. Ja töissä kahvia pari kuppia. Nyt kun tuota katsoo niin ei kovin hyvältä näytä? Mitä pitäisi tehdä toisin?

Lisää kysymystä pukkais.. :)

Eli kysymys ois taas tuosta ruokailusta.. Nyt mitä olen 3 kertaa "salilla" (kotona omat vehkeet) käynyt, olen alkanut syömään paljon enemmän, kuten pitäisikin. Mutta syönkö silti yhtään oikein? Voisiko joku antaa vinkin että mitä pitäisi ainakin syödä joka päivä ja mihin aikaan?

Päiväni ruokailut näyttävät suurin piirtein tältä, pienin muutoksin eri päivinä:

11:00 - Joku perusruoka, nauta/possu/kana + riisi/peruna/pasta ja pari dl mehua
16:00 - Tonnikala purkki + 2-3dl mehu/maito
17:00 - Sali
18:00 - Hera 80, 30g sekoitettuna 4dl maitoa
18:30 - Joku perusruoka, nauta/possu/kana + riisi/peruna/pasta + 100-200g raejuustoa + 100g rainbow aurinkoinen salaatti + 2dl maitoa
20:00-22:00 - Sama setti kuin 18:30

Siinä se on.. Välillä tulee juotua kyllä maitoa/mehua ilman ruokaa. Ja töissä kahvia pari kuppia. Nyt kun tuota katsoo niin ei kovin hyvältä näytä? Mitä pitäisi tehdä toisin?

Missäs aamupala? Oletan, että tuo eka ateria se ei ole.

Eipä tule oikein syötyä aamupalaa.. Onko se ihan välttämätön? Kai onnistuisi lisätä se tuonne mutta perskele että ei oikein maistu/jaksa aamulla syödä.

Eipä tule oikein syötyä aamupalaa.. Onko se ihan välttämätön? Kai onnistuisi lisätä se tuonne mutta perskele että ei oikein maistu/jaksa aamulla syödä.

Miksi olisi välttämätön. Jos ei vaan aamulla tunnu menevän alas ruoka niin sitten ei mene. Muilla aterioilla vaikka pikkasen enemmän ruokaa jos kaloreista jää kiinni. Safkaamisesta ei kannata tehdä mitään peikkoa itelleen.
+ vähän turha on ehkä safkata tunti ennen salia. Se ruoka ei kuitenkaan ole lähelläkään imeytymistä siinä vaiheessa kun painoja alat rykiä. Joko siis lyöt sen ruokailun vähintään parituntia ennen salia, tai otat tuntia ennen palkkaria vastaavan proteiiniannoksen nestemäisenä.

Tarkoitus olisi pudottaa painoa noin 3 kg, syystä, että painoa kertyy ja kertyy koko aika, vaikka kuinka treenaan. Tulee siis liikaa syötyä.
Läskiä ei juurikaan ole (niistä ehkä saadaan 0.5-1kg).
Eli lihaksethan tässä kasvaa, eli tässä nyt haetaan päinvastoin kuin suurinosa täällä forumilla - pienemmät lihakset.
Itse kun kovin kaipaan sitä pienempää minää, joka on about 3 kilogramman päässä. Faster harder better.

Lihakset kasvaa kasvamistaan, kun ruoka on vain niin hyvää ja syöminen vähän liian yleinen harrastus, kun liiaksi kotona tulee oltua, vaikka päivittäin käy puntilla tai lenkillä ja treenaan kauttaaltaan kuin sonni.

Kalorit tarkkailuun siis... mutta:
Itse kysymyshän on, että onko hirveästi väliä millaista settiä tykittää puntilla, jos kalorivaje on kuitenkin joka päivä? Kunhan tempoa ja hikeä tulee kuin esterin persiistä?
Ei sitä jaksa joka päivä lenkilläkään juosta, vaan kiva tehdä kaikenlaista.

Herää kysymys, että miksi sitten käyt salilla jos haluat pienemmät lihakset? Ei ne lihat treenaamalla pienene, vaan olemalla treenaamatta. Pakko kyllä sanoa, että aika absurdin oloinen kysymys sulla, jos kerran rasvaakaan ei ole, niin tuo kolme kiloa on kyllä yks paskan hailee? Omituista.

Pistetään ny tänne aloittelijapuolelle pari kyssäriä niin ei tarvi tuonne treenipuolelle kokonaan uutta ketjua avata :)

Rintalihasten domssi: aina tuntuu olevan enempi tuossa yläosassa ja lähempänä etuolkapäätä tuo lihassärky, ei koskaan alaosassa. Teen kuitenkin rintalihasliikkeet tasapenkillä jonka minun käsityksen mukaan pitäisi nimenomaan aktivoida enemmän isoa rintalihasta. Liikkeinä penkki, käsipainopenkki, crossover ja flaissit. Onko mulla tekniikka ihan vinossa vai mitä ihmettä?

Latsien domssi: tuntuu että muuten ei saa latseihin liikkeitä kunnolla osumaan, mutta olkapää/ojentajapäivän jälkeen on lähes poikkeuksetta latsit jumissa. Tuntuu että nimenomaan pystypunnerrus ja vipunostot tuon aiheuttavat. Onko latsit em. liikkeissä tasapainottava lihas?

Pistetään ny tänne aloittelijapuolelle pari kyssäriä niin ei tarvi tuonne treenipuolelle kokonaan uutta ketjua avata :)

Rintalihasten domssi: aina tuntuu olevan enempi tuossa yläosassa ja lähempänä etuolkapäätä tuo lihassärky, ei koskaan alaosassa. Teen kuitenkin rintalihasliikkeet tasapenkillä jonka minun käsityksen mukaan pitäisi nimenomaan aktivoida enemmän isoa rintalihasta. Liikkeinä penkki, käsipainopenkki, crossover ja flaissit. Onko mulla tekniikka ihan vinossa vai mitä ihmettä?

Latsien domssi: tuntuu että muuten ei saa latseihin liikkeitä kunnolla osumaan, mutta olkapää/ojentajapäivän jälkeen on lähes poikkeuksetta latsit jumissa. Tuntuu että nimenomaan pystypunnerrus ja vipunostot tuon aiheuttavat. Onko latsit em. liikkeissä tasapainottava lihas?

Koita dippejä tai alaviisto-/alakulmapenkkiä jos saisit sitä puristusta sinne pec minoriin. Flyessien pitäis kyllä aktivoida kokonaisuudessaan rintaa jos vaan tarpeeksi laaja liikerata.

Voi olla, että vedät liian isoilla painoilla ja puutteellisella tekniikalla, jolloin puristat koko kropalla- tästä seuraisi se, että latsit jumittaa.
Ylätaljalla ja alataljalla pitäisi saada kunnon tuntuma latseihin, kunhan pyrit vetää konsentrisessa (supistavassa) vaiheessa lavat taakse. Ajattele, että vedät enemmänkin olkapäillä/kyynärpäillä kuin käsillä. Tekniikan kun kerran löytää niin sitä ei enään unohda :)

Back
Ylös Bottom