Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

ihan nopee jos saisin vastauksen, palautusjuoma loppu eli mitä voisin syödä treenin jälkeen tänään?

Et kuole jos jää yksi palkkari ottamatta. Jos on ihan pakko saada jotakin, niin pari banaania ja protskujuoma jos sellainen löytyy.
+ tai 1h sisällä treenin jälkeen lämmin ruoka.

Mites se nyt käytännössä menee noi sarjapainot, ajatellaan vaikka että tehdään 3x10 sarjat penkkiä. Tehdäänkö 3 sarjaa samoilla painoilla vai esim 1 lämmittelysarja ja 3 sarjaa jossa lisätään painoa kohti viimeistä sarjaa jossa tehdään maksimit?

Yleensä tehdään vakiopainoilla työsarjat jos on valmis ohjelma esimerkiksi ja ei ole erikseen mainittu mitään. Eli niin että kolmas sarja on jo tiukka.

EDIT: Ja tietenkin lämmittelyt alle!

Mites se nyt käytännössä menee noi sarjapainot, ajatellaan vaikka että tehdään 3x10 sarjat penkkiä. Tehdäänkö 3 sarjaa samoilla painoilla vai esim 1 lämmittelysarja ja 3 sarjaa jossa lisätään painoa kohti viimeistä sarjaa jossa tehdään maksimit?
Riippuu vähän treenijaosta ja miten lähelle maksimeita kannattaa mennä, mutta jos haluaa hyvillä tehoilla mennä niin sit niinpäin, että lämmittelyjen jälkeen ekaan sarjaan kovimmat painot ja sillä kymmenen toistoa ja loppu sarjat joko samalla painolla ja niin monta toistoa kuin tulee tai sit vähän kiloja pois ja pyritään taas kymppiin.

Yksijakoisessa tai joskus kaksijakoisessa, jos palautumisen kanssa on ongelmia, voi olla fiksumpi tapa vetää kaikki sarjat samalla painolla joista viimeinen on vasta tiukka. Painojen korottamisessa ja toistojen pitämisessä samana en näe mitään järkeä. Silloinhan ne kaksi ekaa on pelkkiä lämmittelyjä muun lämmittelyn lisäksi.

Oon tähänmennessä tehny yksijakoisella kolme kertaa viikossa, mutta nyt tuntuu että on aika siirtyä vähän rankempaan treeniin.
Eikö paras tapa olisi lisätä rautaa tankoon? Yleisin syy yksijakoisesta pois siirtymiseen on se, että se on liian rankka eikä elimmistö ehdi palautua siitä seuraavaan harjoitukseen mennessä tai sitten harjoituskertojen määrä on hyvinkin rajallinen (eli 1 tai 2 kertaa viikossa). Näin ollen suunnitelmasi tuntuu hieman absurdilta. Jatka nyt yksijakoisella ainakin sen aikaa, että saa fiksun kaksijakoisen tilalle.

- - - Updated - - -

Tai tarkoitan sitä, että jos teet yhtenä päivänä kyykyn seuraavassa treenissä etukyykyn ja sitä seuraavassa treenissä prässin ja sitten vasta kyykyn taas, on progressio paljon huonompaa kuin se, että tekisit toisessa treenissä kyykyn ja toisessa etukyykyn ja prässin säästäisit sitten kokonaan johonkin toiseen ohjelmaan tai siihen, että vaihdat kokonaan liikkeitä.

Itse taas sanoisin, että progressio ei välttämättä ole huonompaa, mutta sen seuraaminen kyllä vaikeutuu. Eli eihän tuossa kaikilla mennä vaikka 80% 1RM ensimmäisellä kierroksella, vaan kun kaikkien liikkeiden maksimit kuitenkin suurin piirtein pitäisi olla tiedossa, niin ensimmäisessä liikkeessä se maksimi on vaikka 80% 1RM, seuraavalla 90% 1RM ja kolmannella liikkeellä sekä kolmannella treenikerralla 95% 1RM... miten se progressio siitä muuttuu, vaikka liike vaihtuu tai on vaihtumatta?

1-jakoisesta ohjelmasta siirtyminen suoraan hybridijakoon ei varmaankaan kannata. Ota mielummin täältä 2 tai 3-jakoinen valmis reeniohjelma ja ala toteuttaa sitä.

Tuo 2+3-jakoinen ohjelma olisi viikkorytmiini juuri sopiva ja haluaisin treenata nimenomaan viisi kertaa viikossa 7 päivän kierrolla. Palautuminen on kyllä kunnossa. Eihän tuo varmaan mikään optimaalinen ole, mutta se on jo päätetty että tuolla alan tekemään jossei jotain todella raskaita perusteluita sitä vastaan tule, joten olisi kiva saada vinkkejä mitä liikkeitä nuille voima- ja volyymipainotteisille kerroille kannattaisi ottaa.

Nyt olis aika vaihtaa tuo vanha kaksijakoinen isompaan ja olen kahden välillä: kolme- tai nelijakoinen.
Käyn viikossa 5 kertaa salilla ja treenin mitta useimmiten tunnin luokkaa.
Ehdotuksia otanko kolmi- vai nelijakoisen?

Itse taas sanoisin, että progressio ei välttämättä ole huonompaa, mutta sen seuraaminen kyllä vaikeutuu. Eli eihän tuossa kaikilla mennä vaikka 80% 1RM ensimmäisellä kierroksella, vaan kun kaikkien liikkeiden maksimit kuitenkin suurin piirtein pitäisi olla tiedossa, niin ensimmäisessä liikkeessä se maksimi on vaikka 80% 1RM, seuraavalla 90% 1RM ja kolmannella liikkeellä sekä kolmannella treenikerralla 95% 1RM... miten se progressio siitä muuttuu, vaikka liike vaihtuu tai on vaihtumatta?
Tais tarkoittaa sitä että se yhden liikkeen sisäinen progressio, eli painojen kehitys siinä liikkeessä on huonompaa kun sitä treenataan harvemmin. Vaikka ne kaikki liikkeet onkin toisiaan tukevia, niin silti se on todennäköisesti hitaampaa. Ei kolmasosan hitaampaa eikä varmaan edes neljäsosaa, mutta jonkin verran kuitenkin. Ja silloinhan pitkällä aikavälillä kokonaisprogressio jää pienemmäksi.

Nyt olis aika vaihtaa tuo vanha kaksijakoinen isompaan ja olen kahden välillä: kolme- tai nelijakoinen.
Käyn viikossa 5 kertaa salilla ja treenin mitta useimmiten tunnin luokkaa.
Ehdotuksia otanko kolmi- vai nelijakoisen?
Mä ottaisin varmaan ton kolmijakoisen periaatteella vetävät, työntävät, jalat, kun treenikierrosta kuitenkin tulee sit aika lyhyt. Nelijakoisella tulis hitusen pitempi tietysti ja se taas asettaa itse ohjelman suunnittelulle enemmän haasteita. Kolmijakoinen on tolla periaatteella tosi yksinkertainen.

Mihin aikaan päivästä olisi optimaalisinta tehdä intervallijuoksua dieetin tukena?

Tuosta ollaan montaa mieltä mikä toimii ja mikä ei. Ite teen aamulla, ennen aamupalaa. Kaikille se ei kuitenkaan sovi.

Täällä on minulle sanottu että penkki tulos nousisi aloittelijalla nopeasti mutta en vieläkään jaksa nostaa 3x6 sydeemillä 40 kiloa viimeisillä sarjoilla. Mikä avuksi pitääkö vain jankata samoilla painoilla koko ajan?

Semmoinen pikainen kysymys 2-jakoisesta, että miten porukka on hoitanut progression? Itse pyörittelin ajatusta siitä, että alkuviikon treenit tekisi 8 toiston sarjoina ja loppuviikosta 10 toiston. Seuraavalle viikolle sitten lisää rautaa 2.5 kiloa tai vähän fiiliksen mukaan. Kevyet viikot aina kuukauden ensimmäisellä viikolla, tai tarvittaessa.

Meneekö aivan metsään?

Just tein 12 ja 8 toiston sarjoja vuororeenein 3kk ja ainakun sain viimeiseen sarjaan +2 toistoo, niin seuraavaan saman toistomääränreeniin +2,5kg...ja toimi kuin tauti, vähintään jokatoisella kertaa sai lisätä rautaa ...esim 4x8 nousi 3kk aikana 75x8/8/8/9---->87,5x8/8/8/10. Kevyet reenit oli joka 4. viikko. Nyt alkaa 2kk jakso 4x6ja 6x4 toiston reenejä.

Täällä on minulle sanottu että penkki tulos nousisi aloittelijalla nopeasti mutta en vieläkään jaksa nostaa 3x6 sydeemillä 40 kiloa viimeisillä sarjoilla. Mikä avuksi pitääkö vain jankata samoilla painoilla koko ajan?

Lähde tekeen sellaisella raudalla millä sen saat tehtyä esim 35kg ja kun saat viimeiseen sarjaan +2 toistoo(8) ,niin 2,5 kg rautaa lisää seuraavaan reeniin.Tosin pitää kyllä olla ruokailut ja levotkin kunnossa et toimii vaikka alottelija oilsikin.Kuinka usein penkkiä reenaat ja mitä muita liikkeitä?

Kumpi ois parempi liike t kulmasoutu vai kulmasoutu, ja siis t kulmasoutu vapaalla tangolla eikä laitteella? vai kannaattako valita se kumman saa paremmin tuntumaan

onko palautusjuomissa kauheesti eroja, esim mistä tietää millaista itse kannattaisi käyttää? oon kohta 15 ja käyn salil 3-4 kertaa viikkoon:)

Hera on hyvä ja jos haluaa niin maltoa sekaan tai sitten valmis jauhe josta löytyy herat + maltot ja todennäköisesti erilaisia aminohappoja. Ja muista terveellinen ruokavalio tavoitteiden mukaisesti. :)

Back
Ylös Bottom