Meta title: 💥 Aloittelijan peruskysymykset – paikka jossa tyhmät kysymykset muuttuu kovaksi kehitykseksi

Meta description: Keskustelua treenin, ruokavalion ja tekniikan perusasioista – kaikki aloittelijoiden kysymykset yhteen paikkaan ilman turhaa naljailua.

Mistä painoni tulee? Vaaka näyttää perhana vajaa 90kg eli samaa mitä Mike painaa ainakin joskus lähiaikoina ja tietenkin lihaa puolet enemmän sillä. Pituus 179cm eikä erityisemmin fläsää, ei vatsapalat näy (ainakaan alimmat näy) ja bulkista on aikaa. Pian pitäis varmaan dietata pois kun nyt on tämmöinen "välivaihe". Treeniä pian vuos alla ja ihan hyvin tulosta, mutta ei kuitenkaan tuon painon verran? Esim. haukan ympärys rentona 35cm.

ja vaakakin on uusi.

Läskistähän se tuppaa tulemaan. Vuodessa ei mitenkään ihmeellisen paljoa lihaa rakenneta, vaikka elopaino saattaa noustakkin rajusti. Todennäkösesti painaisit kireenä alle 70kg. Ihan hatusta revitty arvio.

Pari kiperää takareisiaiheista kyssäriä.

1. Jos pikajuoksija treenaa jalkansa pelkillä kyykyillä ja vedoilla, niin kehittyykö reidet tasapainoisesti? Jos ei, niin voi kovissa vauhdeissa alkaa hamsterit repeilee. Nuo erilaiset vedot ja jullethan treenaa takareittä vaan lonkan ojennuksen eikä puhtaan reiden koukistuksen kautta. Riittääkö se?

2. Yleensä liikkeissä valitaan vastus omien äärirajojen lähettyviltä. Entäpä hyvää huomenta aka julle? Monet sanoo, että siinä pitäs käyttää suosiolla ihan babypainoja? Vai voiko sitäkin (onko hyötyä) tehä vaikka niin väkevällä kuormalla, että kympin sarjaa tekee tiukkaa?

Mitenkäs ku mulla on hieman kaljamahaa ja siitä haluaisin päästä eroon...
Olen punttia nostanut noin 2kk vasta. Eli oon ihan aloittelija. 3 kertaa viikossa 1 jakoista treeniä koko kroppa.
Kannattaisko mun ottaa juoksua tai crosstraineria samana päivänä kun punttia vai pitäiskö se tehdä välipäivinä?
Ja kuinka paljon kannattaisi harrastaa tollasta aerobista? 20V 175cm 82kg

Hei kaikki!

Olen uusi kaveri täällä ja oikeastaa koko kuntosalimaailmassa.
Kiinnostus olisi kova ja motivaatiokin kohdillaan oppia paljon.
Foorumia selaillessani kuitenkin on tullut semmoinen olo että olen totaalisen hukassa.

Olisi tämmöinen erikoinen kysymys..
Löytyisikö täältä foorumilta kaveria joka voisi selventää minulle asioita ja saattaa alkuun? Vastailla yksinkertaisiin kysymyksiini.
Ihan vain yksityisviesein/Facebookin/sähköpostin välityksellä?

Informaatiota täältä löytyy toki valtava määrä, mutta tuntuu aina että jokaisen asian voi tehdä niin monella tavalla.
Paljon outoja sanoja ja liikkeitä. Kiitos vastanneille jo etukäteen.

Mitenkäs ku mulla on hieman kaljamahaa ja siitä haluaisin päästä eroon...
Olen punttia nostanut noin 2kk vasta. Eli oon ihan aloittelija. 3 kertaa viikossa 1 jakoista treeniä koko kroppa.
Kannattaisko mun ottaa juoksua tai crosstraineria samana päivänä kun punttia vai pitäiskö se tehdä välipäivinä?
Ja kuinka paljon kannattaisi harrastaa tollasta aerobista? 20V 175cm 82kg

Diettiä vaan kehiin, eli helpointa on sinun tapauksessasi ehkä ottaa ruokavalio (ja treeniohjelma) osaavalta personal trainerilta, jotta dietti sujuu suunnitelmien mukaan. Voithan itsekin dietin suunnitella, täältä löytyy ravinto- ketjusta juttua ensimmäisestä dietistä. Aerobista kannattaa dietin edetessä lisätä mutta pääasia on että kaloreita tulee alle kulutuksen.

Hei kaikki!

Olen uusi kaveri täällä ja oikeastaa koko kuntosalimaailmassa.
Kiinnostus olisi kova ja motivaatiokin kohdillaan oppia paljon.
Foorumia selaillessani kuitenkin on tullut semmoinen olo että olen totaalisen hukassa.

Olisi tämmöinen erikoinen kysymys..
Löytyisikö täältä foorumilta kaveria joka voisi selventää minulle asioita ja saattaa alkuun? Vastailla yksinkertaisiin kysymyksiini.
Ihan vain yksityisviesein/Facebookin/sähköpostin välityksellä?

Informaatiota täältä löytyy toki valtava määrä, mutta tuntuu aina että jokaisen asian voi tehdä niin monella tavalla.
Paljon outoja sanoja ja liikkeitä. Kiitos vastanneille jo etukäteen.

Esitä vain kysymyksesi tähän ketjuun, niin saat kyllä vastauksia.

Pari kiperää takareisiaiheista kyssäriä.

1. Jos pikajuoksija treenaa jalkansa pelkillä kyykyillä ja vedoilla, niin kehittyykö reidet tasapainoisesti? Jos ei, niin voi kovissa vauhdeissa alkaa hamsterit repeilee. Nuo erilaiset vedot ja jullethan treenaa takareittä vaan lonkan ojennuksen eikä puhtaan reiden koukistuksen kautta. Riittääkö se?

2. Yleensä liikkeissä valitaan vastus omien äärirajojen lähettyviltä. Entäpä hyvää huomenta aka julle? Monet sanoo, että siinä pitäs käyttää suosiolla ihan babypainoja? Vai voiko sitäkin (onko hyötyä) tehä vaikka niin väkevällä kuormalla, että kympin sarjaa tekee tiukkaa?

1. Pikkusen mutuvastaus, mutta jos kyykyt tekee syvään ja vetoja ja (taka/etu)kyykkyjä on tasapainoisesti, uskoisin reisien kehittyvän riittävän hyvin. Lonkan ojennus on takareisien ensisijainen tehtävä ja se on myös tärkeämpi toiminto pikajuoksua ajatellen. Mielestäni koukistusta ei tarvita, kun ollaan treenaamassa vaan toimivan kehon vuoksi. Ylipäätään pikajuoksijan ei mielestäni tarvis ajatella niinkään erinäisiä lihaksia, vaan liikkeitä ja "lihasryhmiä" (esim. posterior chain).

2. En mä näe yhtään mitään syytä miksei jullea sais tehä kunnollisilla painoilla. Eihän siitä oo mitään hyötyä, jos ei siinä oo riittävästi vastusta. Nopeusharjoittelu erikseen. Viimeks eilen näin ku kokeneet voimanostajat tekivät jullea sadoilla kiloilla lyhyitä sarjoja.

1. Välillä penkkiä ähräämällä saan olkanivelen todella kipeäksi (rintalihaksen vieressä kainalon yläpuolella oleva "kolo"). Olen koittanu hioo suoritustekniikkaa kuntoon, mutta olisiko tähän jotain muuta näppärää keinoa kuin riittävä lepo/tekniikka kuntoon?

2. Vaikka painoindeksini on ainakin tämän sivun http://www.laskepainoindeksi.fi/ perusteella normaalipainon alapäässä niin vatsanseudulla on silti rasvaa (175cm/65kg eli melko siima). Onko mahdollista polttaa tätä tiukassa istuvaa rasvakudosta pois kasvattaen silti samalla myös lihasta vai kannattaako keskittyä vain lihasmassan lisäämiseen? Teen aloittelijana perus 1-jakoista reeniä.

1. Välillä penkkiä ähräämällä saan olkanivelen todella kipeäksi (rintalihaksen vieressä kainalon yläpuolella oleva "kolo"). Olen koittanu hioo suoritustekniikkaa kuntoon, mutta olisiko tähän jotain muuta näppärää keinoa kuin riittävä lepo/tekniikka kuntoon?

2. Vaikka painoindeksini on ainakin tämän sivun http://www.laskepainoindeksi.fi/ perusteella normaalipainon alapäässä niin vatsanseudulla on silti rasvaa (175cm/65kg eli melko siima). Onko mahdollista polttaa tätä tiukassa istuvaa rasvakudosta pois kasvattaen silti samalla myös lihasta vai kannattaako keskittyä vain lihasmassan lisäämiseen? Teen aloittelijana perus 1-jakoista reeniä.

2. Keskity lihasmassan lisäämiseen.

Tarkoitat varmaan kiertäjäkalvosinta. Seuraavassa videossa näytetään liikkeitä, joilla voi lämmittellä ja vahvistaa kiertäjäkalvosinta.

Viimeksi muokannut ylläpidon jäsen:
Olen onnistunut treenaamaan itselleni erittäin epäsopusuhtaiset olkapäät ja huonon ryhdin. Toisin sanoen etuolkapäät ovat ylikehittyneet, mikä tekee olkapäistä lievästi sanoen omituisen näköiset. Olen nyt panostanut venyttelyyn, takaolkapäihin, soutuliikkeisiin, yleisestikin selän treenaamiseen ja fysioterapeutilta saatuun kuntouttavaan ohjelmaan (kuminauhalla). Kysymys kuuluu: onko nyt parasta unohtaa kaikki punnerrusliikeet kokonaan vai jättää vain niiden tekeminen vähemmälle? Ja jos on kannattavaa pitää jokin punnerrusliike ohjelmassa, niin mikä? Peruspunnerrus? Penkki? Pystypunnerrus?

hei! en tiennyt minnä muualle tämän laittaisin, anteeks..

oon tehny puoltoista kuukautta tällä 3-jakosella treeniohjelmalla, millaseen mun kannattais vaihtaa??!

1. Rinta, olkapäät, ojenatajat, epäkkäät
-Penkkipunnerrus tanko / kp x 2
-Vinopenkki kp / tanko x 2
-Ristitalja / viparit maaten x2
-Viparit sivulle x2
-Viparit taakse x2
-Pystypunnerrus x2
-ojentajat taljassa x3
-Ojentajapunnerrus x3

2. Jalat
- prässi x3
-Reiden ojennukset x3
-Reiden koukistukset x 3
-Pohkeet istuen x3
-lähentäjät x3
-loitontajat x3
-ja erilaisia kyykkyjä

3. Selkä, hauikset, forkut
-Kulmasoutu x 3
-Alatalja x 2
-Ylätalja leveä x3
-Ylätalja kapea x2
-Hauikset tanko / kp x2
-Hauikset käsipainoil x3
-välillä hauiksia taljassa
-Rankekäännöt x3

JA OON TEHNY MYÖS VATSOJA, JA KÄYNY SIIS 4 VIIKOSSA SALILLA

ELI MITÄ SEURAAVAKSI

olkaa kilttejä auttakaa:S

Voiko dieetillä treenata liian kovaa, kun olen kuullut että jos vetää aivan tappo treenin niin lihakset vain hajottavat itsensä koska eivät saa kunnolla korjattua itseään. No mistähän tiedän että minkälaisella treenillä lihat säilyisivät parhaiten, vai vedänkö vain niin loppuun kun pystyn?

kirjotin kännykällä, joten älkää välittäkö kirjoitusvirheistä.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: se vielä, että kannattaisiko vaihtaa dieetillä voimapainotteiseen treniin (n.6 toistoa/sarja) nykyisestä toistomäärästä (n.10 toistoa/sarja)

Olen onnistunut treenaamaan itselleni erittäin epäsopusuhtaiset olkapäät ja huonon ryhdin. Toisin sanoen etuolkapäät ovat ylikehittyneet, mikä tekee olkapäistä lievästi sanoen omituisen näköiset. Olen nyt panostanut venyttelyyn, takaolkapäihin, soutuliikkeisiin, yleisestikin selän treenaamiseen ja fysioterapeutilta saatuun kuntouttavaan ohjelmaan (kuminauhalla). Kysymys kuuluu: onko nyt parasta unohtaa kaikki punnerrusliikeet kokonaan vai jättää vain niiden tekeminen vähemmälle? Ja jos on kannattavaa pitää jokin punnerrusliike ohjelmassa, niin mikä? Peruspunnerrus? Penkki? Pystypunnerrus?

Mun mielestä rintalihasten treenaamisen vois jättää vaikka kokonaan pois, jotta ryhti saadaan kuntoon. Toki ymmärrän, että varmasti haluat niitäkin treenata. Tekisin ehkä niin, että punnerruksia tulis vaikkapa puolet vetojen määrästä. Periaatteessa noiksi punnerruksiksi voit valita mitä vaan, mutta pystypunnerrus ois ehkä paras siinä mielessä, että se ei ole niin paljoa olkapäiden eteenkääntymisessä mukana. Siinä tarvitaan tukea myös (ala)epäkkäiltä, joita sinun tapausessasi pitäisi juuri vahvistaa. Yks liike mitä sun kannattaa myös kokeilla on sellanen, että otat tangon vastaotteella (molemmat kämmenet eteenpäin) tohon vyötärön korkeudelle (maven loppuasento) ja siitä vedät olkapäät taakse ja alas. Sitten vaan pidät siinä niin kauan ku pysyt. Auttaa, jos saat jonkun kaverin laittamaan peukun ja etusormen lapaluiden sisä/alapuolelle ja sitten koitat laittaa kaverisi sormet yhteen tuomalla lapoja alas ja yhteen. Prone cobra on sitte toinen liike, mitä vois olla järkevää tehä.

Voiko dieetillä treenata liian kovaa, kun olen kuullut että jos vetää aivan tappo treenin niin lihakset vain hajottavat itsensä koska eivät saa kunnolla korjattua itseään. No mistähän tiedän että minkälaisella treenillä lihat säilyisivät parhaiten, vai vedänkö vain niin loppuun kun pystyn?

kirjotin kännykällä, joten älkää välittäkö kirjoitusvirheistä.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Edit: se vielä, että kannattaisiko vaihtaa dieetillä voimapainotteiseen treniin (n.6 toistoa/sarja) nykyisestä toistomäärästä (n.10 toistoa/sarja)

Voit sä kovaa treenata, mutta pidä huoli, että palaudut. Eli ei siis mitään 3 kertaaa kroppa viikossa, joka sarja failureen. Joku muu saa vastata noihin toistomääriin, mutta ite varmaan tekisin tota lyhyempää sarjaa.

Olen tehnyt punttitreeniä nyt 1,5 vuotta mutta nyt olen päättänyt ottaa mukaan aerobista treeniä. Ohjelma on Jim Wendlers 5/3/1 eli 4 punttitreeniä viikossa sekä 3 kamppailulajin treeniä viikossa. Aerobista olen suunnitellut tekeväni 2 kertaa viikossa. Aerobisella treenillä tavotteena on parantaa hapenottokykyä. En pyri mihinkään maratoonikuntoon. Tavotteena olis parantaa suorituskykyä 5-10 minuutin mittaisissa suorituksissa. Miten lähden tätä varten treenaamaan? Aion tehdä aerobiset treenit myös salilla ainakin kesään asti ja salilla pääsen käyttämään juoksumattoa, soutulaitetta ja kuntopyörää.

Käyttääkö modet bodarit polvisiteitä kyykätessä?

Ei meinaa enään polvet kestää kyykkyjä, nyt siinä 180 paikkeilla sarjapainot. Onko noista haittaa lihaksen kehityksen kannalta?

Käyttääkö modet bodarit polvisiteitä kyykätessä?

Ei meinaa enään polvet kestää kyykkyjä, nyt siinä 180 paikkeilla sarjapainot. Onko noista haittaa lihaksen kehityksen kannalta?

Ottamatta kantaa enempää siihen miten ne vaikuttaa treenituloksiin, niin mietitäänpäs.
Kumpi on tärkeempää, vähän nopeampi kehitys vai polvien kunto? Sit jos on polvet rikki niin vaikee se on enää kyykätäkkään..

Back
Ylös Bottom